Biertopic!

Iemand al eens een Stout uit een chocolade-ventje gedronken ? Zag dat gisteren passeren op Reddit en ben nu nieuwsgierig.

En ik heb geen Stout staan om het te testen
't Is nog een gedacht. Als ik melk uit een chocoladeventje drink, zegt mijn vriendin dat ik kinderachtig ben. Misschien als ik er bier in doe dat ze me normaal gaat vinden.
 
Absoluut! Zeker hun speciale smoked versie is echt ondrinkbaar. Dat bier stinkt eigenlijk gewoon muf, vind ik.
Ik vond dat ook een topper toen ze het uitbrachten, maar ik koop het toch ook een tijdje niet meer. Het ligt dus niet aan mij.

Nu, een tijd terug een bak St-Bernardus Tripel gekocht en die had dezelfde nasmaak als de 12. Ketel niet goed gekuist? :unsure:
 
Omdat het iets interessants kan geven van smaak. Precies nog geen imperial pastry stout tegen gekomen?

En omdat het leven ook niet té serieus genomen moet worden.

In bijna dezelfde categorie is een shower-beer ook een aanrader
 
Omdat het iets interessants kan geven van smaak. Precies nog geen imperial pastry stout tegen gekomen?

En omdat het leven ook niet té serieus genomen moet worden.

In bijna dezelfde categorie is een shower-beer ook een aanrader
Oh jawel, plottwist: ik heb er zelfs al een gedronken! :woohoo:
Als ik chocolade in mijn bier wil dan drink ik wel een bier dat gebrouwen is met de bedoeling om daar naar te smaken. Ik ga nooit chocolade in een stout gooien als dat niet de bedoeling is. Genoeg keuze op de markt om dan iets te drinken in die stijl dat ook effectief goed is. Je knijpt toch ook geen fles vloeibare karamel leeg in een (pakweg) Westmalle dubbel?
 
Oh jawel, plottwist: ik heb er zelfs al een gedronken! :woohoo:
Als ik chocolade in mijn bier wil dan drink ik wel een bier dat gebrouwen is met de bedoeling om daar naar te smaken. Ik ga nooit chocolade in een stout gooien als dat niet de bedoeling is. Genoeg keuze op de markt om dan iets te drinken in die stijl dat ook effectief goed is. Je knijpt toch ook geen fles vloeibare karamel leeg in een (pakweg) Westmalle dubbel?
Bier in een chocoladeventje kappen is nog wel iets anders dan chocolade in je bier kappen. Ik denk persoonlijk niet dat die chocolade veel smaak zal afgeven aan het bier, maar dat het eerder een gimmick is.

Beer can chicken is ook zo'n voorbeeld: mensen verwachten dat het bier een impact zal hebben op de smaak van de kip, maar dat is blijkbaar totaal niet het geval. Ziet er wel leuk uit, maar daar blijft het dan ook bij.

Dus bier in een chocoladeventje: geef mij maar een glas. Geeft ook minder plakpollen.
 
Wat Avondland zegt dus. Ik weet best dat het meer een gimmick is. Dat wil niet zeggen dat het niet eens leuk kan zijn om te proberen
 
Gisteren flesje Piraat op rumvaten gedronken:
Het was vooral zwaar.

Ik had hem hem beter frisser gedronken denk ik.

Temperatuur bij bier is vaak zo lastig ?

Ja, zeker bij zwaardere bieren een beetje een risico. Mijn simpele "oplossing": als ik er tijdig aan denk, bier uit de kelder toch nog even in de frigo laten afkoelen - als het wat meer op temperatuur mag komen om meer door te smaken, komt dat vanzelf na 10-15 minuten buiten de frigo wel goed.
Als ik minder vooruit denk: klein deel van het flesje uitschenken, rest van het flesje in de frigo. Dan weet ik tenminste of het toch beter wat kouder staat, of zo prima is.

Iemand al eens een Stout uit een chocolade-ventje gedronken ? Zag dat gisteren passeren op Reddit en ben nu nieuwsgierig.

En ik heb geen Stout staan om het te testen

Ik verwacht niet dat die chocolade op kamertemperatuur zo veel smaak afgeeft aan bier op frigo/keldertemperatuur. Nog los van het risico als dat ventje niet perfect waterdicht blijkt te zijn. Chocolade eten bij het gepaste bier, dat kan wel een geslaagde combinatie zijn :)

Absoluut! Zeker hun speciale smoked versie is echt ondrinkbaar. Dat bier stinkt eigenlijk gewoon muf, vind ik.

Dat vind ik dus ook, niet alleen qua geur maar ook qua smaak zit er tegenwoordig echt iets chemisch in, terwijl dat in het begin absoluut niet het geval was.

Omdat het iets interessants kan geven van smaak. Precies nog geen imperial pastry stout tegen gekomen?

En omdat het leven ook niet té serieus genomen moet worden.

In bijna dezelfde categorie is een shower-beer ook een aanrader

Er zijn nochtans veel imperial pastry stouts, dat is toch 1 van de meer gehypete stijlen van de afgelopen paar jaar.
Eens kijken in een online bierwinkel, of de dichtstbijzijnde Albert Heijn (bv. Moersleutel) of speciale bierwinkel binnenlopen - voor Belgische bieren zal je wat meer naar kleine nichebrouwers moeten zoeken (bv. Galea om maar 1 te noemen die direct bij me opkomt), maar bij Nederlandse, Amerikaanse, Schotse (=Brewdog),... brouwerijen vind je die stijl wel vaker.

Er zijn trouwens ook voorbeelden met veel chocolade / chocoladesmaak in bier die helemaal geen stouts zijn, dan denk ik aan de "klassieke" chocoladebieren zoals Floris Chocolate e.d. Smaakt als vloeibare zwarte woud taart...
 
Ja, zeker bij zwaardere bieren een beetje een risico. Mijn simpele "oplossing": als ik er tijdig aan denk, bier uit de kelder toch nog even in de frigo laten afkoelen - als het wat meer op temperatuur mag komen om meer door te smaken, komt dat vanzelf na 10-15 minuten buiten de frigo wel goed.
Als ik minder vooruit denk: klein deel van het flesje uitschenken, rest van het flesje in de frigo. Dan weet ik tenminste of het toch beter wat kouder staat, of zo prima is.
Ik kan van die zware bieren echt lang genieten. Dat is dan 's avonds om 20-21u aan beginnen en dikwijls giet ik dan tegen dat ik om 23u ga slapen pas de laatste slok naar binnen. Echt op het gemakje, genieten en met eentje heb ik de hele avond gevuld. Ik neem ze dan dikwijls uit de frigo en in het begin zijn ze inderdaad veel te koud dan (zeker als we het over donkere bieren hebben). Maar om dan ook met het opwarmen die smaak en geur evolutie te volgen vind ik toch wel best interessant. En op een bepaald moment kom je dan inderdaad op de gepaste temperatuur en dan gaat hem het vlotst vooruit. 😁
 
Ik kan van die zware bieren echt lang genieten. Dat is dan 's avonds om 20-21u aan beginnen en dikwijls giet ik dan tegen dat ik om 23u ga slapen pas de laatste slok naar binnen. Echt op het gemakje, genieten en met eentje heb ik de hele avond gevuld. Ik neem ze dan dikwijls uit de frigo en in het begin zijn ze inderdaad veel te koud dan (zeker als we het over donkere bieren hebben). Maar om dan ook met het opwarmen die smaak en geur evolutie te volgen vind ik toch wel best interessant. En op een bepaald moment kom je dan inderdaad op de gepaste temperatuur en dan gaat hem het vlotst vooruit. 😁
Bij een blauwe Rochefort of blauwe Chimay is dat zeker het geval. :love2:
 
Absoluut! Zeker hun speciale smoked versie is echt ondrinkbaar. Dat bier stinkt eigenlijk gewoon muf, vind ik.

Ik vind die smoked net een pak beter.


Nog mensen met Untapped hier? Zou wel leuk zijn om wat mensen toe te voegen.
Mijne: https://untappd.com/user/MellowManu

Verzoek verstuurd..
En net zoals @Noctilucus vergeet ik 9/10 keer in te checken.
En ik maak het mezelf nog extra moeilijk dat ik er telkens een foto bij wil uploaden 😅


 
  • Leuk
Waarderingen: Marv
Gisteren eens de IPA van Aldi geprobeerd en prijs/kwaliteit is die best OK (99 cent voor 44cl). Zit qua kwaliteit voor mij in de buurt van Brewdog maar dan aan de helft van de prijs. 7/10.
 
Terug
Bovenaan