Biertopic!

De (Amerikaanse) Geuze hype zal wat over zijn zeker? En langs de andere kant meer en specialere geuzes op de markt waardoor die verzadigd werd. Het viel wel op dat ze de laatste tijd enorm snel na elkaar speciale releases deden. Ik dacht die zijn serieus aan het cashen maar blijkbaar is het omgekeerde waar
 

Dochter Van De Korenaar die nog eens Fleur Sauvage gaat bottelen. Ik heb die enkele jaren geleden gedronken en heb het even opgezocht, dat was toen Bellefleur IPA die 13 maanden op vaten was gerijpt. Toppertje vond ik dat toen.
Vraag mij af hoe deze batch gaat smaken. Toch wel serieus langer gerijpt, zie ik.
Het moet zijn dat hij al die tijd is blijven 'leven' (de wilde gisten die blijven werken) zeker anders lijkt me 4 jaar wel heel lang inderdaad.
 
Het moet zijn dat hij al die tijd is blijven 'leven' (de wilde gisten die blijven werken) zeker anders lijkt me 4 jaar wel heel lang inderdaad.
Heeft toch niet altijd te maken met vergisting? Het kan gewoon aan de smaakevolutie liggen die het bier doormaakt terwijl het op hout ligt.
Vaak wordt het bier "klaar" op barrels gestoken. Een stout zal bv niet meer vergisten terwijl hij op een vat ligt.
Maar met die brett weet je natuurlijk nooit.
 
Eén van mijn beste vrienden is de oprichter/brouwer van Rolling Hills in Oudenaarde.

Zijn Aged Pale Barrel Reserve, een friszuur bier dat neigt naar een geuze maar zonder de klassieke scherpzure smaak, is mijn absolute nummer 1 op vlak van bier. Maar ik merk op dat noch de brouwerij, noch het bier hier al vernoemd is.

https://rollinghills.be/en/sours/aged-pale/#

nieuw-lore-11.png


Het is een klein brouwerijtje, maar naar mijn gevoel geen micro brouwerij meer. Ik vraag eens na hoeveel hectoliter hij doet op een jaar.
 
@poeperman: ik woon op een tiental km van Oudenaarde, maar ik ken ze niet. Denk ook niet dat ik in de lokale Bierhandel die toch beweert tegen de 700 bieren te hebben al een bier van hen gezien te hebben. Heb eens op untappd gekeken: dat wildebeest lijk ik wel het etiket te herkennen, maar denk niet dat ik dat al gedronken heb. Zijn die niet van naam veranderd? Of hebben die een oude bestaande brouwerij overgenomen ofzo?
 
@poeperman: ik woon op een tiental km van Oudenaarde, maar ik ken ze niet. Denk ook niet dat ik in de lokale Bierhandel die toch beweert tegen de 700 bieren te hebben al een bier van hen gezien te hebben. Heb eens op untappd gekeken: dat wildebeest lijk ik wel het etiket te herkennen, maar denk niet dat ik dat al gedronken heb. Zijn die niet van naam veranderd? Of hebben die een oude bestaande brouwerij overgenomen ofzo?
Dat heette Petre Devos O(A)udernaarde.

Edward Vandermeersch heeft dat een 8-tal jaar (?) opgericht met Emmanuel Petre (van het oude Petre Devos) om een oud bier te doen herrijzen. Maar familie Petre wilde niet dat er expermimentele "craftbeers" onder die naam werden gebrouwen en zo zijn ze in de clinch geraakt.

De naam is veranderd, en de familie Vandermeersch doet het nu alleen verder. Het klassieke blonde "Petre Devos" heet nu Lelijken Das.

Normaalgezien kan je dat in de wijde regio zeker vinden hoor, zelfs de meeste hippe plaatsen in Gent hebben dat ook op tap (bv: 't Kanon en Dragon). Wildebeest is trouwens ook héél erg lekker. Een NEIPA (als ik het goed voorheb)

leuk wistjedatje, in The Big Bang Theory kon je steeds een plakaat van hen (de oude brouwerij) zien op de achtergrond


https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2017%2F06%2F22%2F67e6ad6a-176f-4f5a-b03b-3dfa39d4a912_original.jpg
https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2017%2F06%2F22%2F8c068966-6bc0-441a-91ca-4a3de190a8e4_web_scale_0.8107617_0.8107618__.jpg
 
Dat heette Petre Devos O(A)udernaarde.

Edward Vandermeersch heeft dat een 8-tal jaar (?) opgericht met Emmanuel Petre (van het oude Petre Devos) om een oud bier te doen herrijzen. Maar familie Petre wilde niet dat er expermimentele "craftbeers" onder die naam werden gebrouwen en zo zijn ze in de clinch geraakt.

De naam is veranderd, en de familie Vandermeersch doet het nu alleen verder. Het klassieke blonde "Petre Devos" heet nu Lelijken Das.

Normaalgezien kan je dat in de wijde regio zeker vinden hoor, zelfs de meeste hippe plaatsen in Gent hebben dat ook op tap (bv: 't Kanon en Dragon). Wildebeest is trouwens ook héél erg lekker. Een NEIPA (als ik het goed voorheb)

leuk wistjedatje, in The Big Bang Theory kon je steeds een plakaat van hen (de oude brouwerij) zien op de achtergrond

Petre Devos kende ik via vrienden die in de regio rond Oudenaarde wonen. Ik had de indruk dat het herlanceren van dat merk wel geslaagd was, dat ze vrij snel een goeie naambekendheid in de streek kregen.

Sinds de naamsverandering naar Rolling Hills heb ik die niet meer gehoord, wel vorig jaar op het Zythos bierfestival hun Wildebeest geproefd, inderdaad een NEIPA en een goede, vond ik zeer aromatisch, exotisch-fruitig dus wel in positieve zin wat ik van een NEIPA verwacht. (y)
 
Iemand gisteren "Adermans Zaken" gezien over Hof Ter Dormael. Paar jaar terug waren die echt een kleine hype op verschillende bierbeurzen. De problemen die je daar hoorde gecombineerd met het nieuws van 3 Fonteinen lijkt het me erop dat er toch een dieper probleem zit in de biermarkt, verzadiging van kleine breweries en een krimpende markt. Wel triest als je dat leest want zo gaan er veel toffe zaken verdwijnen.
 
Laatst bewerkt:
Iemand gisteren "Adermans Zaken" gezien over Hof Ter Dormael. Paar jaar terug waren die echt een kleine hype op verschillende bierbeurzen. De problemen die je daar hoorde gecombineerd met het nieuws van 3 Fonteinen lijkt het me erop dat er toch een dieper probleem zit in de biermarkt, verzadiging van kleine breweries en een krimpende markt. Wel triest als je dat leest want zo gaan er veel toffe zaken verdwijnen.
Ook gezien, was interessant. Geef toe, het leek toch ook een beetje op wanbeleid. Niet exact op de hoogte van hoeveel schulden ze nu werkelijk hadden over een totale periode van 4 jaar, op 10000 liter na met moeite op de hoogte zijn van hoeveel zuur bier ze hebben, niet weten dat ze een volume van 100000 liter bier op stock hebben. Ondertussen wel een gamma van 23 verschillende soorten bier hebben. Dat lijkt toch echt niet op weten waar je mee bezig bent als het aankomt op het runnen van een zaak? Je mag nog zo lekker bier brouwen (ik hou van dat witloofbier, Wit Goud), een brouwerij/bedrijf uitbaten is meer dan alleen bier brouwen en mouten.
 
Ook net gezien. Vooral Jef die liever achter zijn brouwketel stond en al zijn brouwsels vervolgens niet aan de man wou/kon brengen waardoor hem op de duur meer stock/bieren had dan wat anders.

Vond het wel een goede zet om met een Saison de markt op te gaan. Dat is echt wel een stijl die weinig voorkomt. Dus qua marktpotentieel is daar wel wat. Het is eens niet de zoveelste Tripel zoals er al 13 in een dozijn zijn. Ook een doordrinker, lijkt wel op een pils bier en dus een vrij neutrale smaak die wel op redelijk in de markt kan liggen. En eveneens ook geen zwaar bier dus je gaat al sneller zeggen: ik ga er nog een (of 2) drinken dan bv een Duvel ofzo. En met het verhaal waar je alles zelf doet en dus echt wel zelf zorgt voor kwaliteitsproducten om vanuit te starten ga je dat toch wel sneller tot een kwaliteitsproduct komen dan een grotere speler die middelmatige gerst/hop gebruikt om toch ook weer daar op kosten te sparen.

Had al de zure van Tildonk en nog een andere van de 23 bieren gedronken en moet toch wel zeggen dat die zeer lekker waren. Ga die Saison toch ook wel eens een kans geven.
 
Inderdaad, 1000 hectoliter in stock is al gemakkelijk 300 K€ van dat half miljoen schulden. En 23 bieren continu in het gamma is gewoon teveel voor een kleine brouwerij.

Ik kan me wel voorstellen door het overaanbod dat je toch je best moet doen in het verkopen, wat duidelijk de brouwer zijn ding niet was. En bv. het feit dat ze vroeger bij Prik & Tik in het gamma zaten en blijkbaar niet eens contact opgenomen hebben toen ze uit het assortiment verdwenen, dat ze die cafés in de buurt nog nooit bezocht hadden...

De markt van speciaalbieren groeit denk ik nog altijd, maar het aanbod en het aantal brouwerijen is sneller gegroeid zodat het lastiger wordt om eruit te springen. In Nederland trouwens een nog groter probleem dan bij ons, door de explosie in het aantal brouwerijen.
Zowel in NL als in Engeland zijn er ook een paar van de grotere kleine brouwerijen overkop gegaan na COVID: teveel opgebouwde schulden en te weinig winstmarge.
 

Rode, zoete bieren zijn blijkbaar populair aan het worden. Vooral bij jongeren dan toch. Ik weet nog de eerste keer dat ik een Kasteel Rouge dronk. Wat een zoete, plakkerige boel was me dat. Ieder zijn smaak natuurlijk maar spijtig moest dat verder evolueren.
 
Kasteelbier rouge is toch al iets van uit mijn tienerjaren/jonge twintiger jaren bij de jeugd hoor, en das toch ook al een 15 jaar geleden.
 

Rode, zoete bieren zijn blijkbaar populair aan het worden. Vooral bij jongeren dan toch. Ik weet nog de eerste keer dat ik een Kasteel Rouge dronk. Wat een zoete, plakkerige boel was me dat. Ieder zijn smaak natuurlijk maar spijtig moest dat verder evolueren.

Dat is al lang zulle :)
 

Rode, zoete bieren zijn blijkbaar populair aan het worden. Vooral bij jongeren dan toch. Ik weet nog de eerste keer dat ik een Kasteel Rouge dronk. Wat een zoete, plakkerige boel was me dat. Ieder zijn smaak natuurlijk maar spijtig moest dat verder evolueren.
Over het algemeen kan ik er mij wel in vinden dat het een zoete plakboel is, maar ik moet toch toegeven dat ik die overtuiging af en toe aan de kant kan zetten. Zo goed warm weer, in het zonnetje dan kan ik er zo toch eens eentje drinken... En dat kan mij dan wel smaken. Maar ook niet meer dan eentje en dan is het weer voor een tijdje genoeg geweest 😁
Er zijn er wel een aantal die ik toch iets lekkerder vind dan limonade. Een Rodenbach Alexander vind ik bv niet slecht, Cherry Chouffe gaat er ook wel in, en een Piraat Red is heel lekker maar heel verraderlijk met zijn 10,5% 😁

In Duitsland zo een hele traditie van bier te mengen met limonade en meeste brouwerijen hebben daar ook zo een Radler in hun gamma. Maar ook niet alleen limonade maar ook gewoon citroen als smaak wordt daar wel eens toegevoegd (tot daar het Reinheitsgebot 🤣). Moet zeggen dat 2e smaakt toch ook lekker verfrissend als het goed warm is.
 
Terug
Bovenaan