Biertopic!

Dit weekend een Orval van 10j oud gedronken. Viel eigenlijk maar tegen moet ik toegeven. Met wat ik intussen van 0 tot 10j gedronken heb moet ik zeggen: veel langer dan een jaar of 5 moet je ze niet laten liggen. Er achter is het beste eraf vind ik persoonlijk.
 
IMG_20231120_163847657.jpg

When in Rome...
 
Dit weekend een Orval van 10j oud gedronken. Viel eigenlijk maar tegen moet ik toegeven. Met wat ik intussen van 0 tot 10j gedronken heb moet ik zeggen: veel langer dan een jaar of 5 moet je ze niet laten liggen. Er achter is het beste eraf vind ik persoonlijk.

Wat is de specifieke reden?

Ik heb bij veel andere oude bieren die ik al gedronken heb van >10 jaar ook wel dat gevoel, meestal wordt het voor mij wat teveel 1-dimensioneel porto-achtig op een aantal uitzonderingen na, maar met oude Orval heb ik geen ervaring.
 
Wat is de specifieke reden?

Ik heb bij veel andere oude bieren die ik al gedronken heb van >10 jaar ook wel dat gevoel, meestal wordt het voor mij wat teveel 1-dimensioneel porto-achtig op een aantal uitzonderingen na, maar met oude Orval heb ik geen ervaring.
De volheid van de smaak viel mij tegen. Ik had de indruk dat er weinig evolutie was na die eerste 5 jaar. Voor mij is er geen reden meer om Orval nog veel langer te laten liggen. Denk dat wat ik hier nu 2-3 jaar liggen heb op zijn hoogtepunt is, zal hem wel op het gemakje leegdrinken.
 
Dit weekend een Orval van 10j oud gedronken. Viel eigenlijk maar tegen moet ik toegeven. Met wat ik intussen van 0 tot 10j gedronken heb moet ik zeggen: veel langer dan een jaar of 5 moet je ze niet laten liggen. Er achter is het beste eraf vind ik persoonlijk.
Orval is dan ook een specialeke waarbij brettanomyces gist wordt toegevoegd bij het bottelen. Ik ga de theorie besparen maar dit soort gisten kan verder suikers vergisten dan een standaard biergist genaamd saccharomyces daardoor dat een Orval een enorme smaakevolutie ondergaat in de fles (en stijgt in alcohol en meer schuimt) in de eerste maanden/jaren maar eens die Brett zijn werk gedaan heeft veranderd hij niet zo extreem meer. Ik heb een 5 tal bakken Orval staan en +-10 jaargangen en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het meest aan de verse ben. Hoe verser hoe liever voor mij.
 
8 jaar geleden kwam ik tot de schokkende constatatie dat Winterkoninck niet meer werd gemaakt. Hopelijk keert dat ooit nog eens terug, want dat was toch wel verdomd lekker.
 
8 jaar geleden kwam ik tot de schokkende constatatie dat Winterkoninck niet meer werd gemaakt. Hopelijk keert dat ooit nog eens terug, want dat was toch wel verdomd lekker.

Blijkbaar alleen nog in de bar van de brouwerij zelf te krijgen (sinds 2019), of daar mee te nemen via een growler.

Ik vond dat geen zo'n speciaal bier, maar het is dan ook maar 6,5%. De sterkere variant die recent uitgebracht is, heb ik nog niet geprobeerd - ook alleen daar in de bar te krijgen.

Nu moet ik denken aan Winterkoninkske Grand Cru: 13% en alleen te koop in 75 cl flessen o_O
 
Aangemeld voor een fles Duvel distilled editie 2023
Nu een mail gekregen dat ik ene mag bestellen

175€ blijkbaar per fles.
De moeite om ene te kopen?
Uitdrinken of proberen door te verkopen?
 
eerste keer dat ik deze topic kom binnen gestruikeld, maar damn.... wat sommigen als voorraad hebben liggen...

Dat krijg je toch niet in 1 2 3 op ? Die bieren hebben toch allemaal een houdsbaarheidsdatum, die niet zo heel ver ligt?
 
eerste keer dat ik deze topic kom binnen gestruikeld, maar damn.... wat sommigen als voorraad hebben liggen...

Dat krijg je toch niet in 1 2 3 op ? Die bieren hebben toch allemaal een houdsbaarheidsdatum, die niet zo heel ver ligt?
Maar dat moet niet in 1 2 3 op he :). Niet allemaal maar veel, vooral zwaardere en/of donkere bieren kun je wel wat jaren laten liggen zonder dat die slecht worden. Heb nog een bak Westvleteren 12 van 2016.
 
eerste keer dat ik deze topic kom binnen gestruikeld, maar damn.... wat sommigen als voorraad hebben liggen...

Dat krijg je toch niet in 1 2 3 op ? Die bieren hebben toch allemaal een houdsbaarheidsdatum, die niet zo heel ver ligt?

Ik heb een lijst van al mijn bier met de houdbaarheidsdatum en dan zie ik direct:
- wat wel snel op moet: lichtere bieren in kleur en/of alcohol, IPA's
- wat kan bewaren: zoals @Deckard aangeeft donkere en/of zwaardere bieren, zure bieren
En een deel van mijn voorraad is ook om cadeau te doen aan bierliefhebbers, op te drinken met vrienden,...

Maar je hebt wel gelijk, mijn voorraad gaat gemiddeld wel een jaar of 4 mee schat ik.
 
Ik denk dat het @Fabian was die Cornet niet lekker vond. Na gisteren moet ik zeggen dat ik snap waarom - die Cornet Oaked smaakte precies naar leer ipv oak. En als je je afvraagt hoe ik de smaak van leer zou kennen, ik gok dat het smaakt alsof het ruikt :p
Ofwel hebben ze het recept serieus veranderd tegenover vroeger, ofwel heb ik toen de Cornet Smoked gedronken, die beviel toen een heel stuk beter...
 
Cornet ook geen fan meer, ik dronk dat vroeger wel is graag. Eerste keer gedronken op een terras in Gent, ergens in 2016.

Nu pak ik dat nog wel is maar dat steek tegen na eentje.

Die smoked is beter dan oak alleszins.
 
Ik drink ook zowat alles graag buiten Cornet oaked 😅.
Jammer genoeg zit dat vaak in de biermanden die ik al eens cadeau krijg...
 
Ik denk dat het @Fabian was die Cornet niet lekker vond. Na gisteren moet ik zeggen dat ik snap waarom - die Cornet Oaked smaakte precies naar leer ipv oak. En als je je afvraagt hoe ik de smaak van leer zou kennen, ik gok dat het smaakt alsof het ruikt :p
Ofwel hebben ze het recept serieus veranderd tegenover vroeger, ofwel heb ik toen de Cornet Smoked gedronken, die beviel toen een heel stuk beter...
Was het niet eerder Trump? Het is niet mijn favoriet, maar kzou er geen neen op zeggen als het gratis voor mij werd gezet :)
 
Die gewone Cornet (is de Oaked zeker?) smaakt de eerste slok wel. Maar die 'oaked' toets is voor mij te nadrukkelijk aanwezig en dan begint dat heel snel tegen te steken.

Misschien de smoked ook eens proberen maar als dat hetzelfde is, zal dat ook rap tegensteken.
 
Terug
Bovenaan