Supplementen op restaurant

Maar als volwassene op restaurant betalen voor kippenvlees met stukjes ananas op een stokje, overgoten met gele saus uit een pot of zakje (de kans dat dit vers gemaakt is lijk me klein), dan ben je toch sowieso in het zak gezet?

Mja zoals gezegd die 30 euro dat is net het stapje boven een Quick of McDonalds. Dus dan betaal je niet voor verfijnde keuken maar gewoon om het niet zelf te moeten maken.
 
...

--
Veel restaurants zijn precies wat in verval geraakt. Tenzij die waarbij je zeer veel betaalt dan weer.

--
Ik dacht ik ga eens kijken naar hun online menu.
"Permanent gesloten"
Nou...
Een melige tekst er bij van hoe moeilijk het allemaal was geworden.
(Toch moet er nog steeds 1 iemand opgeofferd worden.)
Dubbel gevoel, of hoe zulke zaken het dus ook effectief moeilijk hebben.

Er zijn toch serieus wat uitzonderingen vind ik, restaurants waar je niet of nauwelijks meer betaalt dan in van die zeer middelmatige terwijl de kwaliteit van het eten een heel stuk hoger ligt. Maar je moet ze inderdaad weten te vinden.
In België valt het op dat vlak nog goed mee vind ik, bv. in Engeland, Frankrijk, Duitsland,... heb ik toch in verhouding meer van die flauwe restaurants gezien t.o.v. goede. Zelfs in Frankrijk, waar je absoluut lekker kan eten voor vaak nog verrassend lage prijzen.

Imho zijn de grootste klagers toch vaak degene die het zelf zoeken. Goed draaiende frituur hier in de buurt is overgenomen, nieuwe eigenaars hebben die echt compleet doen afglijden (lange wachttijden, onaanvaardbare kwaliteit van de frieten,...) en zijn steeds minder open, met ook het ene klaagbericht na het andere. Terwijl er vlakbij 2 prima alternatieven zijn die op alle vlakken beter zijn en goed draaien - die hoor ik veel minder klagen.
 
Mja zoals gezegd die 30 euro dat is net het stapje boven een Quick of McDonalds. Dus dan betaal je niet voor verfijnde keuken maar gewoon om het niet zelf te moeten maken.
In Noorwegen misschien wel maar voor België vind ik die uitspraak misschien nog steeds op het randje.

Natuurlijk afhankelijk naar wat je kijkt, ik ken plekken waar je voor 16-17 euro nog steeds gewoon een schotel hebt zoals bv stoofvlees of balletjes in tomaten/luikse saus met bv frieten maar er zijn idd ook plekken waar je al richting de 25 betaald voor bv een pasta carbonara, hangt grotendeels af of de locatie bv recht op de markt ligt of niet en hoe "fancy" het is aangekleed.

Feit blijft dat veel dingen te duur zijn geworden voor wat het is.
Ik weet nog net voor Covid ging ik naar een grill restaurant, geen sterrenzaak maar zat altijd stampvol en heel goede steaks/ribs boven een open vuur bereid.
Dat was 32 euro voor een kwaliteits stuk van 250 gram en een heel diepe houten kom vol met zelfgemaakte frieten en mayo gewoon bij vragen als die op was zonder meerprijs.

En Warme saus was 3 euro maar wel home made en zeer goed dus totaal schade zonder drank was 35 euro en frieten en mayo gwn gratis bijvullen.
Principe en zaak bestaat nu nog, enkel de steak is een goei 10 euro duurder en de warme saus 5 ipv 3 euro, maar nog steeds gratis refill van friet en mayo.

Maar 42 euro voor 250 gram steak en 5 euro voor warme saus erbij vind ik al te duur voor wat het is, insert oude bomma comment "dan bak ik wel zelf ne steak"
 
Zo in alle neerslachtigheid in dit restaurantje eens aan deze bewust gekozen kipsaté beginnen, mijn volwassenheid in twijfel trekkend.

Goh jeetje mina toch.

Pindasaus trouwens deze keer.

(Iets dat tenminste een saté te noemen valt deze keer.)

Mja zoals gezegd die 30 euro dat is net het stapje boven een Quick of McDonalds. Dus dan betaal je niet voor verfijnde keuken maar gewoon om het niet zelf te moeten maken.
In Noorwegen dan toch.
Hier kost zo'n standaard mc menu waarmee je je leven een week inkort een 14 euro zo.
 
Laatst bewerkt:
Op restaurant gaan in Noorwegen valt best mee van prijs hoor, zolang je geen alcohol bestelt.

Bonus: gratis water :unsure:
 
Het hele supplement gegeven is voor niet anders dan de Ryanair strategie?
En net als bij Ryanair vermijd ik het, tenzij het me het beste uitkomt.

Bottom line: als je goed gegeten hebt voor een correcte prijs, ga toch altijd terug… maar als je 5€ moet bijbetalen voor een extra portie koude frieten omdat de oorspronkelijke portie niet echt wauw was, dan voel je je bekocht…
 
Maar 42 euro voor 250 gram steak en 5 euro voor warme saus erbij vind ik al te duur voor wat het is, insert oude bomma comment "dan bak ik wel zelf ne steak"

Ik denk dat wij gewoon oud aan het worden zijn. En het moeilijk hebben om de nieuwe prijs te bekijken zoals wij er vroeger naar keken.

Om in de oude bomma comment te blijven steken. 30 jaar geleden hoorde ik haar nog zeggen van man man man 1€ voor een grote friet... dat is diefstal. Toen ik jong was, was dat 1 belgische cent, waarna mijn grootmoeder de frieten gewoon zelf bakte. Al was uit eten gaan toen ik opgroeide eerder iets dat we zeer uitzonderlijk deden., ergo beperkt tot 1 à 2 keer in het jaar.

Ik kan begrijpen dat dit als te veel aanvoelt. Maar voor mij waar dit mogelijks een paar keer in het jaar het geval is dat ik mijn eten niet zelf maak, trek ik mijn schouders eens op als zijnde de kost om dit niet zelf te moeten maken en afwassen en met een groep weg te gaan. Voor de rest zet ik gewoon de frittex op, gooi wat frieten erin en bak ik de steak zelf.
Worst case scenario koop ik zoiets https://www.aveve.be/nl/p020024942-...vyLPO3S06V_kQgOuakiEqzszxlI9yKrhoCa3oQAvD_BwE of zo een pakje van dat knorr recept. Sausen maken is nooit echt mijn ding geweest. Of houd ik het gewoon bij mayonaise en een steak au nature ;p.

En in die optiek zie ik mij ook geen 30€ geven voor een MCdonald noch dat bedrag voor een kip curry met rijst (wat ik nu ook nog graag eet) en ook gewoon gebruik maak van de sausbuiltjes ipv dat zelf ineen te boksen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat wij gewoon oud aan het worden zijn. En het moeilijk hebben om de nieuwe prijs te bekijken zoals wij er vroeger naar keken.

Om in de oude bomma comment te blijven steken. 30 jaar geleden hoorde ik haar nog zeggen van man man man 1€ voor een grote friet... dat is diefstal. Toen ik jong was, was dat 1 belgische cent, waarna mijn grootmoeder de frieten gewoon zelf bakte. Al was uit eten gaan toen ik opgroeide eerder iets dat we zeer uitzonderlijk deden., ergo beperkt tot 1 à 2 keer in het jaar.

Ik kan begrijpen dat dit als te veel aanvoelt. Maar voor mij waar dit mogelijks een paar keer in het jaar het geval is dat ik mijn eten niet zelf maak, trek ik mijn schouders eens op als zijnde de kost om dit niet zelf te moeten maken en afwassen en met een groep weg te gaan. Voor de rest zet ik gewoon de frittex op, gooi wat frieten erin en bak ik de steak zelf.
Worst case scenario koop ik zoiets https://www.aveve.be/nl/p020024942-...vyLPO3S06V_kQgOuakiEqzszxlI9yKrhoCa3oQAvD_BwE of zo een pakje van dat knorr recept. Sausen maken is nooit echt mijn ding gemaakt. Of houd ik het gewoon bij mayonaise en een steak au nature ;p.

En in die optiek zie ik mij ook geen 30€ geven voor een MCdonald noch dat bedrag voor een kip curry met rijst (wat ik nu ook nog graag eet) en ook gewoon gebruik maak van de sausbuiltjes ipv dat zelf ineen te boksen.
Vooral dit, imo zijn de prijzen gewoon zodanig snel gestegen en hebben we nu weer wat tijd nodig om aan die nieuwe prijzen gewoon te worden.
 
Vooral dit, imo zijn de prijzen gewoon zodanig snel gestegen en hebben we nu weer wat tijd nodig om aan die nieuwe prijzen gewoon te worden.

Door de lage indexering hebben bepaalde restaurants voor een lange tijd mogelijks de indexatie niet doorgetrokken(want nog altijd winstgevend, haalbaar en ach moeite niet om de vaste klanten mogelijks de overweging te laten maken om te zeggen van dit is te veel). Dan toen de prijzen ineens zwaar stegen voor energie en materialen en mogelijks huur en... konden ze dat niet meer aan. En we moeten ook eerlijk zijn op 2 - 3 jaar is de index ineens met een goede 20% gestegen. Maar die index is een korf en heeft niet noodzakelijk een impact van 20% voor de restaurants (energie heeft een significante impact in de kostenpost voor een restaurant, als daar ineens 70% bijkomt dan is het perfect logisch en verstaanbaar dat gewoon hoger gaan met 20% onvoldoende is, ongeacht of de consumptieindex maar met 20% is gestegen op die tijd - ongeacht of de energiekost ondertussen terug gezakt is)

Op basis van de intentie om 2% inflatie per jaar te hebben is dat het equivalent van de te verwachten stijging over 10 jaar. Dat is gewoon significant en logisch om dat moeilijk 1 op 1 te kunnen verwerken zoals je ook stelt.
Het probleem echter met het gewoon worden van die prijzen is dat restaurants mogelijk klanten kunnen verliezen die merken dat het eigenlijk toch allemaal zoveel moeite niet is om dat item zelf te maken. Tegen een fractie van het budget, en mogelijks zelfs kwaliteitsvoller en lekkerder, dat ze ervoor geven in het restaurant en dat ze dat vrijkomende budget liever aan iets anders geven. Al is dat iets simpels als gewoon hogere kwaliteit basisproducten waardoor het verschil dan nog eens groter wordt.
 
Covid heeft ook niet geholpen, hoe vaak was er geen nieuwsartikel daarna met " prijs van een winkelkar met x% gestegen"
En dat heeft ook weerslag gehad op dingen die eigenlijk jaren lang redelijk stabiel bleven zoals kebab of frituur.

Als ik kijk toen ik begon uit te gaan midden jaren 2000 en de tijden daarna dan was op 10 jaar tijd eigenlijk een kleine kebab maar van 4 euro naar max 6 euro gegaan.
Toen Covid en opeens bam 9 euro voor ne kleine en op sommige plekken al zonder schaamte 14 euro voor ne grote.

Idem met frituren, iedereen vind het tegenwoordig blijkbaar heel normaal dat ge voor uw kind 6 nuggets besteld en daar 4 of 5 euro voor betaald, ik vind dat van de pot gerukt voor 6 nuggets.
Geen wonder dat frituristen een paar jaar lang deftig zijn en dan vaak bergaf gaan of 3x meer gesloten zijn op een jaar, dat is lachen richting de bank.
 
Ik denk ook wel dat we op enkele jaren hebben opgemerkt wat de vorige generatie op langere termijn merkte: inflatie. Ongeveer alles op vlak van eten en drinken vonden mijn ouders ongeloofelijk duur toen ik nog thuis woonde, want in "hun" tijd was dat goedkoper.

We zijn nu ook gewoon oud aan het worden :unsure:

En misschien zit de horeca ook op een kantelpunt nu een zwarte kassa wordt bemoeilijkt, al denk ik eerlijk gezegd dat er nog altijd wel redelijk wat manieren zijn om belastingen te ontduiken.
 
Ik denk ook wel dat we op enkele jaren hebben opgemerkt wat de vorige generatie op langere termijn merkte: inflatie. Ongeveer alles op vlak van eten en drinken vonden mijn ouders ongeloofelijk duur toen ik nog thuis woonde, want in "hun" tijd was dat goedkoper.

We zijn nu ook gewoon oud aan het worden :unsure:

En misschien zit de horeca ook op een kantelpunt nu een zwarte kassa wordt bemoeilijkt, al denk ik eerlijk gezegd dat er nog altijd wel redelijk wat manieren zijn om belastingen te ontduiken.

Dat is ongetwijfeld een deel van de verklaring. En ~10% loonindexatie op een jaar tijd weegt bij veel restaurants waarschijnlijk zwaar door.

Maar @Noscoped420 heeft ook absoluut een punt dat sommige prijzen wel héél snel gestegen zijn, zelfs rekening houdend met inflatie. Drank is daar een goed voorbeeld van, want daar spelen energiekosten voor de horeca niet echt een rol, en heb je zelf een goed idee van hoe snel de aankoopkost voor de horeca gestegen is.
Bv. speciaalbier is in veel zaken op een paar jaar tijd meer dan +50% gegaan, veel sneller dan de brouwerijen zelf hun prijzen laten stijgen. Maar zo lang de klanten blijven komen, is er geen trigger voor de horeca om hun prijzen niet verder te laten stijgen.

Over frituren gesproken, recent nog in een goeie maar redelijk dure frituur gestaan waarbij de eigenaar bezig was dat het toch schandalig was hoeveel bakkers durfden vragen voor een éclair, want de kost om zoiets te maken is toch laag. Ik heb maar niet gezegd dat die bakkers waarschijnlijk hetzelfde zeggen over frieten als ze bij hem komen :p
 
image-asset.png

Deze kaart staat mij ook niet aan, maar dat is volledig los van de prijs. Ik zou hier gewoon keuzestress van krijgen. Hier krijg ik het gevoel dat ik aan een buffet sta.

Dat wil ik niet op restaurant. Ik wil hoogstens een hoofdkeuze maken (als het al niet gewoon de menu is van de dag/week), en dan moet de chef-kok maar bepalen welke groenten en soort patatten er het beste bij passen. Surprise me.

Mijn tijd gebruik ik liever om met mijn tafelgenoten te praten.
 
Over frituren gesproken, recent nog in een goeie maar redelijk dure frituur gestaan waarbij de eigenaar bezig was dat het toch schandalig was hoeveel bakkers durfden vragen voor een éclair, want de kost om zoiets te maken is toch laag. Ik heb maar niet gezegd dat die bakkers waarschijnlijk hetzelfde zeggen over frieten als ze bij hem komen :p
Recent een gelijkaardige situatie bij de kapper, die was ook bezig over hoe alles maar duurder wordt en nooit meer afslaat. bv frieten slaan op wegens slechte aardappeloogst, en dan blijft die prijs. Ik heb hem er maar niet op gewezen dat hij op een paar jaar tijd ook van 18euro naar 22euro is opgeslagen want hij had een scherpe schaar vast.
 
Op restaurant gaan in Noorwegen valt best mee van prijs hoor, zolang je geen alcohol bestelt.

Bonus: gratis water :unsure:

Ondertussen al meerdere malen in Noorwegen geweest en zo heel erg meevallen vind ik dat toch niet hoor. Peperdure alcohol stoort mij niet want dat drink ik toch quasi nooit, maar ook het eten is toch merkelijk duurder dan in België.
 
Deze kaart staat mij ook niet aan, maar dat is volledig los van de prijs. Ik zou hier gewoon keuzestress van krijgen. Hier krijg ik het gevoel dat ik aan een buffet sta.

Dat wil ik niet op restaurant. Ik wil hoogstens een hoofdkeuze maken (als het al niet gewoon de menu is van de dag/week), en dan moet de chef-kok maar bepalen welke groenten en soort patatten er het beste bij passen. Surprise me.

Mijn tijd gebruik ik liever om met mijn tafelgenoten te praten.

Volledig akkoord. Wanneer ik op restaurant ga verwacht ik dat de chef mij zijn gerecht geeft hoe hij het voor ogen heeft (en het lekkerste kan klaarmaken).

Ik stoor mij vooral aan de prijs van het water. Een halve liter water kost al vaak +7euro. Ik zou dat geld liever spenderen aan een betere aperitief.
 
Dat is ongetwijfeld een deel van de verklaring. En ~10% loonindexatie op een jaar tijd weegt bij veel restaurants waarschijnlijk zwaar door.

Maar @Noscoped420 heeft ook absoluut een punt dat sommige prijzen wel héél snel gestegen zijn, zelfs rekening houdend met inflatie. Drank is daar een goed voorbeeld van, want daar spelen energiekosten voor de horeca niet echt een rol, en heb je zelf een goed idee van hoe snel de aankoopkost voor de horeca gestegen is.
Ik denk dat elk bedrijf de inflatiekost in zijn product probeert te rekenen om zijn winst te kunnen laten groeien, dus afhankelijk van de totale kostenstructuur kan je hier pas een redelijke uitspraak over doen.

Maar je personeel is grotendeels een vaste kost, terwijl het aantal drankjes dat je verkoopt geen vast gegeven is, waardoor een aantal boekhouders vermoedelijk eens gerekend hebben wat men moet vragen om winstgevend te zijn (bv bij de energiecrisis, coronacrisis,…) Dar was daarvoor niet van tel was want zolang ze genoeg verkochten was het enige wat belangrijk is dat er minimale belastingen moesten betaald worden
 
Deze kaart staat mij ook niet aan, maar dat is volledig los van de prijs. Ik zou hier gewoon keuzestress van krijgen. Hier krijg ik het gevoel dat ik aan een buffet sta.

Dat wil ik niet op restaurant. Ik wil hoogstens een hoofdkeuze maken (als het al niet gewoon de menu is van de dag/week), en dan moet de chef-kok maar bepalen welke groenten en soort patatten er het beste bij passen. Surprise me.

Mijn tijd gebruik ik liever om met mijn tafelgenoten te praten.
Volledig akkoord. Wanneer ik op restaurant ga verwacht ik dat de chef mij zijn gerecht geeft hoe hij het voor ogen heeft (en het lekkerste kan klaarmaken).

Ik stoor mij vooral aan de prijs van het water. Een halve liter water kost al vaak +7euro. Ik zou dat geld liever spenderen aan een betere aperitief.

Jullie hebben gelijk hé - maar voor de talrijke standaard restaurants vraag ik me af of "dat de chef mij zijn gerecht geeft hoe hij het voor ogen heeft" niet een te geromantiseerde uitspraak is, voldoende restaurants waar men standaard steak + gekochte industriële frietjes + industriële mayonaise + sla uit zakjes serveert - veelal in combinatie met een poging tot een goede saus. De wat betere restaurants besteden dan meer aandacht aan de basis ingrediënten zoals het vlees/frieten etc, werken de sla wat op, warme borden en zorgen dat de saus op punt staat zoals de gemiddelde persoon deze niet kan bereiden. Mijn ervaring met restaurants die de zaken brengen zoals ze het voor ogen hebben en verrassende combinaties afleveren: geen supplementen voor een extra broodje of wat saus, quasi nooit frietjes in deze zaken, als er al een mayonaise is - aangevuld met andere zaken ...

Dat water is hier toch ook een grote ergernis, en dat wordt nog duurder in betere restaurants, de lobby van de horeca werkt hardnekkig tegen - ik ben meer dan tevreden met 1,5 liter gratis/betaalbaar gekoeld kraantjeswater en zal geen euro minder uitgeven daarvoor.

idem met de wijn - ik drink graag een glas maar prijs x4/x5/x6 voor een fles wijn - dan is jan modaal en zelfs de middenklasse min of meer genoodzaakt om een veredelde supermarktwijn te drinken bij wijze van spreken - al zit daar hier en daar ook wel een lekker glas tussen dat prima combineert met een gerecht. Een restaurant moet zich in de eerste plaats bewijzen met eten - een fles wijn kan iedereen kopen en uitgieten.
 
Laatst bewerkt:
woo wow wacht.. kip, currysaus, ananas en rijst is voor mij altijd de 2de default geweest voor kip ( na appelmoes uiteraard)
Dat is zo een van die dingen die we elke 2-3 weken hadden toen ik een kind was en ik heb dat vorige week nog maar zelf gemaakt :p

2nd. Ofwel met ananas ofwel met perzik :p komt hier ook regelmatig op tafel 🤷‍♂️

Het water komt mij in de mond.

Wij aten vroeger kip (van het spit) met rijst en versgemaakte currysaus met gefrituurde bananen. Veel gefronste wenkbrauwen bij dat laatste, tot je het proeft. :drool:
 
Terug
Bovenaan