Supplementen op restaurant

Aha, het betere "klassieke gerechten" restaurant- beperkte kaart die er mag zijn, zou er zo binnenstappen.

vraag: ik bestel hier de gerijpte entrecote + frietjes + kropsla + pepersaus en bestel nadien nog wat extra frietjes of wat extra saus - gaan ze die laatste effectief aanrekenen? Hoewel correct zou ik dat een gewaagde keuze vinden.
Ik denk van wel ja... Dat ge dat gaat zien op uw rekening.
 
In de VS kan je naar hartelust sauzen nemen in Burger King, McDo, KFC...
Maar ja, daar is koffie ook all you can drink. Je zal daar nooit met een lege tas aan tafel zitten (in IHOP toch, oh heimwee :love2: )
Zou hier ook zo moeten zijn ipv 0,90 euro voor een beetje saus dat net genoeg is voor 4 frieten in te doppen
Maar je betaalt wel in elk deftig restaurant voor alle supplementen. Steak komt daar gewoon zonder iets op uw bord. Salade, frieten, saus allemaal extra
 
Dan middelmoot bistro / restaurant heeft amper nog marge tegenwoordig. Sommige gerechten worden zelfs van de kaart gehaald omdat het te duur is om op de kaart te zetten. (vooral bepaalde soorten vis dacht ik)
...

Horeca heeft het niet makkelijk , vergunningen hier, opgelegde regels, extra kosten voor weet-ik-veel, personeelskost, energiekost & de grondstoffen omhoog.
Die sector is niet gespaard gebleven

Bepaalde vissoorten zijn ook wel heel volatiel qua prijs.

Maar ik weet nog zo niet of het gemiddelde restaurant nog amper marge heeft, genoeg restaurants hier in de buurt waar alleen al de nieuwe auto om de paar jaar een klein fortuin kost - zelfs naar BG normen. Er zijn ook wel een pak restaurants die gewoon niet fameus zijn qua eten, als ik denk "dat maak ik zelf beter thuis klaar", keer ik er ook niet meer terug en die restaurants mogen gerust en masse failliet gaan.
Maar ik betaal met plezier wat meer voor lekker eten! Vorig jaar nog in een vrij recent gestart restaurant gezegd dat hun zaterdagspecial eigenlijk best wat duurder mocht zijn gezien de kwaliteit en wat hun concurrenten in de regio daarvoor zouden vragen.

Energiekost bv. is ondertussen al grotendeels naar normale niveaus gezakt maar ik moet de eerste horeca zaak nog zien die zijn prijzen weer laat dalen...
 
Bepaalde vissoorten zijn ook wel heel volatiel qua prijs.

Maar ik weet nog zo niet of het gemiddelde restaurant nog amper marge heeft, genoeg restaurants hier in de buurt waar alleen al de nieuwe auto om de paar jaar een klein fortuin kost - zelfs naar BG normen. Er zijn ook wel een pak restaurants die gewoon niet fameus zijn qua eten, als ik denk "dat maak ik zelf beter thuis klaar", keer ik er ook niet meer terug en die restaurants mogen gerust en masse failliet gaan.
Maar ik betaal met plezier wat meer voor lekker eten! Vorig jaar nog in een vrij recent gestart restaurant gezegd dat hun zaterdagspecial eigenlijk best wat duurder mocht zijn gezien de kwaliteit en wat hun concurrenten in de regio daarvoor zouden vragen.

Energiekost bv. is ondertussen al grotendeels naar normale niveaus gezakt maar ik moet de eerste horeca zaak nog zien die zijn prijzen weer laat dalen...
Kunnen we afstappen van de bepaling van de winstgevendheid adh de auto voor de deur? Want dat zegt gewoonweg niks en is eigenlijk iets dat onderhand wel uit de wereld mag geholpen worden.
 
Dat weet ik niet, niet deftig gaan eten daar :p
IMO is de VS wel veel "binairder" dan hier, waar dat tussenniveau van een ok brasserie minder bestaat. Het is of fancy dining, of zo van die zaken die jij opnoemt of dingen die even goed zijn maar zich beter voordoen. Die eetcultuur mag nu toch wel daar blijven.

Ook andere verwachtingen van de klant natuurlijk, waar het personeel zich moet dubbelplooien en betalen voor saus of water in zo'n goedkope zaak een schandaal zou zijn.
 
Onlangs nog naar een restaurant geweest.
We waren daar al eerder geweest, en hadden dus nog in het achterhoofd dat het daar goed was.

Het viel al op dat de kaart beperkt was geworden. Tevens geen zelfgemaakte videe meer.

Maar een kippensaté genomen.

Wtf, de helft van die saté was een stukje ananas.
Een portie schrale frieten.
En de currysaus was gegarandeerd een pakje knorr opgedikt met melk.

1 drankje genomen.

30 euro kwijt. Zien ze me niet meer terug.
 
True zelfs als je in een bar/club aan de bar zelf achter drank gaat moet je tippen.
Ja, maar je kan dat zo niet stellen. Hier bij ons zit zowiezo een vast percentage (17% dacht ik) voor "bediening" in de prijs. In een US restaurant zit dat er niet in. Het loon van een ober hiet wordt o.a. van dat percentage betaald. Een Amerikaanse ober krijgt een zeer klein vast loon van de patron, en de "tipping" is een groot stuk van zijn/haar loon.
Verschil: daar kan je zelf bepalen of je een goede bediening kreeg, en de tip hieraan aanpassen. Dus ze doen extra hun best om (gemaakt) vriendelijk en behulpzaam te zijn ... in tegenstelling tot hier (soms).
 
Ja, maar je kan dat zo niet stellen. Hier bij ons zit zowiezo een vast percentage (17% dacht ik) voor "bediening" in de prijs. In een US restaurant zit dat er niet in. Het loon van een ober hiet wordt o.a. van dat percentage betaald. Een Amerikaanse ober krijgt een zeer klein vast loon van de patron, en de "tipping" is een groot stuk van zijn/haar loon.
Verschil: daar kan je zelf bepalen of je een goede bediening kreeg, en de tip hieraan aanpassen. Dus ze doen extra hun best om (gemaakt) vriendelijk en behulpzaam te zijn ... in tegenstelling tot hier (soms).
Is dat niet exact dezelfde redenering als geen supplementen vragen voor saus en frieten maar dat meteen doorrekenen?

Overigens geen fan van dat systeem. Tipping is compleet doorgeslagen in de VS + die over-the-top gespeelde vriendelijkheid is in mijn ogen irritant.
 
Ik ken het principe van tipping hoor, woon al 14 jaar in landen waar je moet tippen. Het blijft gewoon een supplement.

En die Amerikaanse service is echt niet speciaal hoor. En zelfs bij slechte service moet je tippen. En als je zelf naar een starbucks of een bar en dus geen bediening aan tafel is de norm minimum 1usd tip.

En in de duurdere steden en restaurants zit er quasi al direct 15-20% standaard op de bill en nog eens extra tax omdat een dure stad is.
 
Dat was letterlijk 3 stukjes kippenvlees, 3 stukjes ananas.
En daar dan typisch een stuk ui of paprika bij opgeschoven.
(Die ananas stond ook nergens vermeld.)

Voor zo'n rip off mag nog steeds een mensenleven opgeofferd worden.
(Niet dat van mij uiteraard.)

--
Veel restaurants zijn precies wat in verval geraakt. Tenzij die waarbij je zeer veel betaalt dan weer.

--
Ik dacht ik ga eens kijken naar hun online menu.
"Permanent gesloten"
Nou...
Een melige tekst er bij van hoe moeilijk het allemaal was geworden.
(Toch moet er nog steeds 1 iemand opgeofferd worden.)
Dubbel gevoel, of hoe zulke zaken het dus ook effectief moeilijk hebben.
 
Laatst bewerkt:
Misschien in een frituur?

Geld betalen voor iets dat bedacht lijkt door een benevelde kotstudent, en aan die zijn kookkunsten is aangepast. Ik zou het niet doen maar goed.
woo wow wacht.. kip, currysaus, ananas en rijst is voor mij altijd de 2de default geweest voor kip ( na appelmoes uiteraard)
Dat is zo een van die dingen die we elke 2-3 weken hadden toen ik een kind was en ik heb dat vorige week nog maar zelf gemaakt :p
 
woo wow wacht.. kip, currysaus, ananas en rijst is voor mij altijd de 2de default geweest voor kip ( na appelmoes uiteraard)
Dat is zo een van die dingen die we elke 2-3 weken hadden toen ik een kind was en ik heb dat vorige week nog maar zelf gemaakt :p
2nd. Ofwel met ananas ofwel met perzik :p komt hier ook regelmatig op tafel 🤷‍♂️
 
woo wow wacht.. kip, currysaus, ananas en rijst is voor mij altijd de 2de default geweest voor kip ( na appelmoes uiteraard)
Dat is zo een van die dingen die we elke 2-3 weken hadden toen ik een kind was en ik heb dat vorige week nog maar zelf gemaakt :p
2nd. Ofwel met ananas ofwel met perzik :p komt hier ook regelmatig op tafel 🤷‍♂️
Duidelijk een beetje een uit de hand gelopen grap, maar ok om mijn mening uit te leggen:

"Als kind". Ik at als kind ook een hoop zaken graag met simpele, platte smaken. Op restaurant met kinderen kan je ook moeilijk verwachten dat die eender wat eten (nuja we hopen van wel maar dat is de realiteit niet).

Maar als volwassene op restaurant betalen voor kippenvlees met stukjes ananas op een stokje, overgoten met gele saus uit een pot of zakje (de kans dat dit vers gemaakt is lijk me klein), dan ben je toch sowieso in het zak gezet?

Ik begin Oldskooler zijn neerslachtige posts eindelijk te begrijpen. Net als berichtgeving over hoe x% Belgen niet dagelijks groenten eten.
 
Terug
Bovenaan