Supplementen op restaurant

In Italië betaal je zelfs voor het gebruik van het bestek (en nog vrij veel geld zelfs). Er komen er daar ook toe met hun eigen bestek mee.
Klopt. Toen ik in Firenze was voor 't werk had men mij dat gezegd. Ook alles apart te bestellen. Helemaal vergeten.

Ik bestelde een biefstuk en kreeg ook gewoon een gebakken biefstuk op een bord, zonder iets anders. Groenten tot aardappelen/frieten, sauzen, moeten apart besteld worden.
 
No offence maar daar geloof ik echt geen hol van he. Alsof een mini friet, da's dus echt een klein kinderfrietje, ergens groter gaat zijn dan een groot pak friet. Wat is een mini friet dan in die frituur?

Ik ken hier wel een frituur in de buurt waar de mini friet groter is dan de medium van een andere frituur op 2 km afstand - en véél groter dan de medium van een andere frituur in het volgende dorp. En betere kwaliteit ook...
Dus ik kan best geloven dat er nog meer extreme voorbeelden zijn.
 
Voor een warme saus bij steak begrijp ik de meerprijs.
Voor mayonnaise extra vragen is gewoon afzetterij.

Nog zo'n afzetterij: extra aanrekenen voor slagroom (soms +1 euro) bij een Dame Blanche die al minstens 7,5 (tegenwoordig zelfs soms 9,5 euro!!) kost voor maximaal 3 bolletjes vanille-ijs en in 60% van de gevallen chocoladesaus uit een bus.
 
Nog zo'n afzetterij: extra aanrekenen voor slagroom (soms +1 euro) bij een Dame Blanche die al minstens 7,5 (tegenwoordig zelfs soms 9,5 euro!!) kost voor maximaal 3 bolletjes vanille-ijs en in 60% van de gevallen chocoladesaus uit een bus.
Een vrij duur grillrestaurant hier in de buurt kan er ook wat van. Kijk, dat een of ander goed stuk vlees geld kost wil ik best geloven. Maar zaken zoals een dame blanche, of als voorgerecht kaaskroketten die in bulk van de groothandel komen, daavan zijn de prijzen toch vaak bij het haar getrokken.
 
Voor een warme saus bij steak begrijp ik de meerprijs.
Voor mayonnaise extra vragen is gewoon afzetterij.

Nog zo'n afzetterij: extra aanrekenen voor slagroom (soms +1 euro) bij een Dame Blanche die al minstens 7,5 (tegenwoordig zelfs soms 9,5 euro!!) kost voor maximaal 3 bolletjes vanille-ijs en in 60% van de gevallen chocoladesaus uit een bus.

Niet helemaal akkoord, sommige maken hun mayonaise en slagroom nog altijd zelf en dan is het niet meer dan normaal.

Met mayo uit een potteke en slagroom uit een spuitbus volg ik u uiteraard.
 
image-asset.png
 
ook weer zo'n rip off restaurant.
Ik zou me al moeten inhouden om niet meteen terug te vertrekken, als ik zo'n kaas onder m'n neus geduwd krijg.
Of k zou nog durven vragen, hoeveel ze aanrekenen voor de servietten te gebruiken. of de handzeep in het toilet. :rolleyes:
 
Of naar een lokaal photo bootje in een station of supermarkt of dergelijke.
Opties genoeg toch, om het goedkoper te kunnen
Mijn vorige werkgever was uitbater van die hokjes (photomaton).
Deze contracten worden niet meer verlengd door de gemeentes.
Er is beslist om het commercieel team buiten te gooien toen dit bekend werd gemaakt bijna 3 jaar geleden.
Uiteraard hebben de fotografen 30 jaar geleden hetzelfde meegemaakt.
Hoeveel pasfoto fotografen waren er wel niet rond gemeentehuizen?
 
ook weer zo'n rip off restaurant.
Ik zou me al moeten inhouden om niet meteen terug te vertrekken, als ik zo'n kaas onder m'n neus geduwd krijg.
Of k zou nog durven vragen, hoeveel ze aanrekenen voor de servietten te gebruiken. of de handzeep in het toilet. :rolleyes:
Waarom? Dus 34 voor de contrefilet, 4 voor de saus, 4 voor de friet en 4 voor de salade vind je niet ok, maar 46 voor het geheel zonder enige flexibiliteit zou je dan wel ok vinden?
Want daar gaat het om hé. De prijs voor de sides zijn geen 'cash grab', mocht je een totaalgerecht krijgen zou het gewoon duurder dan 34 zijn.
 
Waarom? Dus 34 voor de contrefilet, 4 voor de saus, 4 voor de friet en 4 voor de salade vind je niet ok, maar 46 voor het geheel zonder enige flexibiliteit zou je dan wel ok vinden?
Nee hoor. 46 voor zoiets is ook te veel. Ik maak geen onderscheid tussen het totaalprijs met alles in,
en alles afzonderlijk. Want zoals je zegt, het komt op het zelfde neer.
Tis gewoon te duur, pur sang.
Want daar gaat het om hé. De prijs voor de sides zijn geen 'cash grab',
Bwaja 4 euro voor een sauske, als dat geen cash grab is.
Die hebben daar gewoon potten van in liters. Anyway, ik blijf bij mijn standpunt, dat ik opgegroeid ben in een tijd waar een saus bij een vlees hoorde, en die er gewoon altijd bij geserveerd werd, en in de prijs zat.
 
Nee hoor. 46 voor zoiets is ook te veel. Ik maak geen onderscheid tussen het totaalprijs met alles in,
en alles afzonderlijk. Want zoals je zegt, het komt op het zelfde neer.
Tis gewoon te duur, pur sang.

Bwaja 4 euro voor een sauske, als dat geen cash grab is.
Die hebben daar gewoon potten van in liters. Anyway, ik blijf bij mijn standpunt, dat ik opgegroeid ben in een tijd waar een saus bij een vlees hoorde, en die er gewoon altijd bij geserveerd werd, en in de prijs zat.
sorry maar een deftige saus kost duurder als 4 euro.
Ik zal zelfs meer zeggen, in de supermarkt zal het al 2 euro kosten.
Ga jij zelf winkelen of doet je vrouw dat?

Die prijzen op die kaart zijn toch niet overdreven? (er had misschien wel 1 side dish inbegrepen kunnen zijn)
Voor mayonaise in het frituur betaal je ook al 1.5
 
Dan middelmoot bistro / restaurant heeft amper nog marge tegenwoordig. Sommige gerechten worden zelfs van de kaart gehaald omdat het te duur is om op de kaart te zetten. (vooral bepaalde soorten vis dacht ik)

Dat ze dan ervoor kiezen om wat de differentiëren snap ik volledig. In plaats van saus standaard mee te geven om dan toch te zien dat steak natuur wordt gegeten is het gewoon jammer van de kosten.
Van die saus mag je toch verwachten dat die huisgemaakt is ?
Zoniet, kom ik er al niet in de eerste plaats (zelfs al geven ze die 'gratis incl')

Horeca heeft het niet makkelijk , vergunningen hier, opgelegde regels, extra kosten voor weet-ik-veel, personeelskost, energiekost & de grondstoffen omhoog.
Die sector is niet gespaard gebleven
 
Nee hoor. 46 voor zoiets is ook te veel. Ik maak geen onderscheid tussen het totaalprijs met alles in,
en alles afzonderlijk. Want zoals je zegt, het komt op het zelfde neer.
Tis gewoon te duur, pur sang.

Bwaja 4 euro voor een sauske, als dat geen cash grab is.
Die hebben daar gewoon potten van in liters. Anyway, ik blijf bij mijn standpunt, dat ik opgegroeid ben in een tijd waar een saus bij een vlees hoorde, en die er gewoon altijd bij geserveerd werd, en in de prijs zat.
Je mag dit niet vergelijken met een ouderwetse lokale bistro met de doodklassieke goedkope Vlaamse keuken hé.
Er is een hemelsbreed verschil tussen een typische magere biefstuk van witblauw en een bak frieten en een bearnaise uit een pakje, en een gerijpte entrecote van Rubia Gallega dat bij mijn slager ook al 65 €/kg kost.
Dat is maar net wat je graag hebt en wil uitgeven, maar dat plat gaan vergelijken op prijs is niet eerlijk. Dat is zoals klagen dat een Porsche meer kost dan een Renault, 'want dat heeft toch ook gewoon maar 4 wielen?'.

En nee duur en/of dure ingrediënten is niet automatisch beter, ik kan heel wat restaurants opsommen die ik hun geld niet waard vind. Het blijft geval per geval te beoordelen.
 

Aha, het betere "klassieke gerechten" restaurant- beperkte kaart die er mag zijn, zou er zo binnenstappen.

vraag: ik bestel hier de gerijpte entrecote + frietjes + kropsla + pepersaus en bestel nadien nog wat extra frietjes of wat extra saus - gaan ze die laatste effectief aanrekenen? Hoewel correct zou ik dat een gewaagde keuze vinden.
 
Bwaja 4 euro voor een sauske, als dat geen cash grab is.
Die hebben daar gewoon potten van in liters. Anyway, ik blijf bij mijn standpunt, dat ik opgegroeid ben in een tijd waar een saus bij een vlees hoorde, en die er gewoon altijd bij geserveerd werd, en in de prijs zat.
Er zijn idd dergelijke zaken - om een voorbeeld te geven: een vaste zaak in mijn buurt waar ik best vaak langs ga: pepersaus is op basis van huisgemaakte fond, cognac, room, groene peper - ze vragen 5 € die ik met een grote glimlach betaal. Voor een industriële saus is dat idd een rip -off - maar daar ga ik niet (meer) langs.
 
Krijg jij korting als je de augurken van uw bicky burgers weg laat bij de frituur?
Dat zijn komkommers. :lint:
(is dit trouwens iets typisch Belgisch? In veel andere landen heb ik al vaak gezien dat daar grote potten staan waar je naar hartelust op mag duwen, en saus gratis is)
Maar in Thailand is het dan weer enkel chilisaus en ketchup terwijl ik moet betalen voor mayonaise. 😢
 
Voor een warme saus bij steak begrijp ik de meerprijs.
Voor mayonnaise extra vragen is gewoon afzetterij.

Nog zo'n afzetterij: extra aanrekenen voor slagroom (soms +1 euro) bij een Dame Blanche die al minstens 7,5 (tegenwoordig zelfs soms 9,5 euro!!) kost voor maximaal 3 bolletjes vanille-ijs en in 60% van de gevallen chocoladesaus uit een bus.
De laatste keer dat ik een Dame Blanche bestelde smaakte ik ijs in de bollen.
Dat is dus gewoon dan uit zo'n dooske dat uit den diepvriezer komt en waarbij er al ijsvorming ontstaan is.

Toen dacht ik toch ook wel: En daar betaal ik dan 8€ voor?

sorry maar een deftige saus kost duurder als 4 euro.
Ik zal zelfs meer zeggen, in de supermarkt zal het al 2 euro kosten.
Ja ok maar in de supermarkt krijg je de hele fles saus mee (plastiek of glas). In een restaurant krijg je maar een scheet van die fles op uw bord. Just is just :D

Al vind ik 4€ voor een sauske (indien zelf gemaakt) in een restaurant best nog wel ok.
 
Laatst bewerkt:
In de VS kan je naar hartelust sauzen nemen in Burger King, McDo, KFC...
Maar ja, daar is koffie ook all you can drink. Je zal daar nooit met een lege tas aan tafel zitten (in IHOP toch, oh heimwee :love2: )
Zou hier ook zo moeten zijn ipv 0,90 euro voor een beetje saus dat net genoeg is voor 4 frieten in te doppen
 
Terug
Bovenaan