Review: Stronghold Definitive Edition

Stronghold Definitive Edition is een ode aan de originele real-time strategy game die in 2001 uitkwam en de wereld veroverde. De castle builder is een fantastisch spel dat tijdloos is en nu door de vernieuwde 4K graphics up-to-date is met wat de gamers de dag van vandaag verwachten. Maar blijft een 22 jaar oude game de moeite waard? Je leest het in deze review.

Ik ben opgegroeid met ontelbare uren op Stronghold en Stronghold Crusader. Eerlijk gezegd is Crusader voor mij een van de beste real-time strategy games ooit gemaakt en was de originele Stronghold de voorloper die net dat tikkeltje speciale miste dat Crusader wel had namelijk; meer variatie in de mappen, units, tegenstanders en gebouwen. Maar Stronghold blijft een historische mijlpaal in de wereld van videogames. Ik heb een uitgebreide test gedaan van de Definitive Edition en hieronder lees je mijn oordeel.

Zowel Stronghold als Stronghold Crusader hebben enkele jaren geleden al een HD-remake gekregen. En na de gemixte ontvangst van Crusader II en Stronghold Warlords had Firefly Studios maar één optie: hun populairste en best verkochte game ‘Stronghold’ een tweede keer remasteren voor nieuwe computers en de optie geven om in 4K te kunnen spelen. Net zoals concurrent Age of Empires hebben ze nu beide een HD-versie en een Definitive Edition. Het is alsof ze geen andere naam konden kiezen, want nu is het toch wel té opvallend.


Vervlogen tijden​

Stronghold kwam origineel uit in 2001 en was voor een lange tijd nek-aan-nek met Age of Empires II, dat twee jaar eerder uitkwam. Stronghold was het onofficiële vervolg op AoE II dat mensen wilden en nodig hadden. Nu kon je in Stronghold legers maken met ontelbare soldaten en kon je zelf je kastelen opbouwen met een economie en waar je de wapens voor je leger moest maken met behulp van de grondstoffen. Je moest ook letten op je populariteit bij de bevolking van je kasteel zodat je meer belastingen kon vragen en zo dus geld verdienen om soldaten aan te nemen of goederen te kopen. Stronghold was de perfecte real-time strategy game die voor de komende vijf jaar de wereld van strategy games overheerste. Deze positie werd dan nog eens versterkt door de release van het vervolg Stronghold Crusader, dat in principe kan gezien worden als een standalone DLC van Stronghold.

WOOD NEEDED.


Als je mij een paar maanden geleden gevraagd zou hebben of ik een Definitive Edition wil van Stronghold, dan zou ik je zeggen dat ik niet weet wat hierover te denken; ik heb al een duizendtal uren in de originele game doorgebracht en deze remaster zou toch wel erg speciaal moeten zijn om mij er weer in mee te sleuren.

Definitive of toch zo maar wat

Wat krijg je nu eigenlijk zo nieuw in de Definitive Edition dat je niet had in de originele game of de HD Edition? Het grootste verschil is dat alle modellen van de game zijn verhoogd van 720p, naar 1080p (HD) en dan nu in 4K (Definitive Edition). Wat heel erg handig is aan zo een oude game, want op zich is het niet moeilijk om te draaien op zelf oudere machines. Zo kan ik met mijn GTX 1060 de 4K-modus makkelijk spelen met een frame rate van 90 frames per seconde. De game was en blijft ook heel erg mooi om naar te kijken, het isometrisch perspectief is tijdloos en zorgt voor een bevredigend gevoel voor je ogen. Het is ook fantastisch om te zien hoe je kasteel stilaan vergroot en er zo meer en meer mensen in je stadje rondlopen. Het is dan wel jammer dat de animaties en video’s van de vijanden niet geüpdatet zijn.

Daarbij is het hoofdmenu ook helemaal vernieuwd met nieuw artwork en is het al snel duidelijk dat er een nieuwe campagne is, genaamd: The Jewel. De game speelt zich nog steeds alleen af in Engeland en dit is iets dat ik eventueel wel wat jammer vind. De nieuwe campagne is fantastisch en ook erg moeilijk, het is zeker gericht naar de mensen die Stronghold al kennen en het veel gespeeld hebben. En voor de nieuwkomers is het wel gepast nadat ze de main campagne uitgespeeld hebben.


Meer vernieuwing?​

Ik had stiekem gehoopt dat we wat meer nieuwe dingen zouden zien in de Definitive Edition zoals bijvoorbeeld nieuwe gebouwen en nieuwe tegenstanders. Helaas is dat niet het geval. Het kan zijn dat de developers té trouw wilden blijven aan de originele game, wat ze erg goed gedaan hebben, maar dan mis ik toch wel dat tikkeltje vernieuwing in gameplay. Eventueel het toevoegen van een Franse cultuur bijvoorbeeld. Zodat je net zoals in Crusader twee culturen hebt (Engels, Arabisch in die game).

De soundtrack van Robert L. Euvino blijft tijdloos en vanaf de eerste noot slaat de nostalgie toe, maar ik had toch gehoopt dat net zoals bij Age of Empires, de soundtrack wat nieuwe liedjes zou krijgen en ook de originele liedjes remastered zouden worden.

Wat er ook nog nieuw is, is de multiplayer via Steam. Vroeger moest je GameRanger installeren om deze game te kunnen spelen met je vrienden en dit ging, maar door het op Steam te zetten is het toch wel een stuk gemakkelijker. Er zijn wel nog veel problemen bij het online spelen, dat je soms willekeurig connectie verliest van de server en dat je soldaten plots bewegen zonder dat je ze hebt doen bewegen, maar Firefly Studios heeft al gepost dat ze deze dingen aan het aanpakken zijn dus dat belooft een vlotte online speelervaring.

Conclusie

Stronghold: Defintive Edition is een ode aan de originele game met vernieuwde 4K graphics die nog altijd speelbaar is op oudere systemen. De nieuwe campagne is ook super en zorgt voor een uitdaging voor de ervaren spelers. Ik had dan wel wat meer vernieuwing verwacht met eventueel nieuwe gebouwen en nieuwe units, maar dat is helaas niet het geval. Al bij al is het een ode en vernieuwde versie van de geliefde originele game en blijft het fantastisch om te spelen.

Pro

  • Mooie 4K graphics
  • Nog atlijd fantastische gameplay
  • Gebalanceerd zoals altijd
  • Voldoening gevend om je eigen kasteel op te bouwen

Con

  • Te weinig vernieuwing in vergelijking met de originele game
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

7 november 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Firefly Studios

Uitgever

  1. Firefly Studios
 
Terug
Bovenaan