kwestie van véél te simpel te rekenen.
1) de wagen: Een wagen die je op 5 jaar verdoet (langer dan een gemiddelde bedrijfswagen) met 15k/jaar (wss minder dan een bedrijfswagen?) heeft een TCO van (berekend op basis van een Prius, goedkoopste type 'vervuilende' middenklasse wagen die hier vermeld staat:
https://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/sites/default/files/tco-tool/index.html# ,585 euro. Realiteit zal dus een stuk hoger zijn bij de meeste eigenaars van een middenklasse en het voordeel is dat je telkens een nieuwe wagen hebt om de 5 jaar. Nu, laten we nog uitgaan van 600 euro/maand.
Het voordeel is geen 300-400 euro, maar 500 euro. Want die 200 euro wordt (fictief) belast, je betaalt er maar ongeveer de helft écht van. Dus 600-200/2 = 500.
2) Maaltijdcheques: kan iedereen krijgen. Ook mensen met een bedrijfswagen. De fout die je verder ook maakt.
Er zijn ook geen 264, maar slechts zo'n 230 werkdagen per maand = 234,94 euro/jaar minder voordeel (20 euro dus). Als je al uitgaat dat iedereen met een maaltijdcheque ook het maximaal voordeel krijgt...
3) Treinabonnement: kan ook iedereen krijgen, zelfs al heb je een bedrijfswagen (soms zelfs verplicht). Je rekent ook de prijs van een maandabo, terwijl bij een jaarabo (waar je toch vanuit mag gaan) de prijs 141 is per maand (werkgever betaalt nog minder). 28 euro minder voordeel.
4) Laptop, pc, ... : telkens kies je een duur toestel, dat weinigen privé zullen kopen. Halveer dat voordeel maar (dus 50 euro minder)
Dit alles is dus een voordeel van geen 524 euro voor de niet-bedrijfswagener, maar slechts een voordeel van zo'n 425 euro.
5) het belangrijkste eigenlijk: de mensen die én maaltijdcheques maximaal én treinabo én dure laptop, dure pc, deftig internet-abo, deftig gsm-abo krijgen, dat zijn mensen die ook die bedrijfswagen krijgen. Het gaat dus eigenlijk eerder over een voordeel van zo'n 1025 euro (en meer) tegenover 425, voor wie het geluk heeft dat allemaal effectief te krijgen...