Banken waar je meer dan 90% kan lenen?

irulan

New member
Hoi,

Wij zijn van plan ons huis te verkopen en een andere woning aan te kopen, die een pak duurder is. Afhankelijk van het bedrag dat we zouden krijgen voor ons huis, vallen we toch tussen de 90-95% lening voor de nieuwe woning.

Ik vroeg mij af of iemand hier recente ervaring heeft met banken die nog steeds meer dan 90% van het aankoopbedrag verlenen. Meeste banken maken er precies een probleem van tegenwoordig.
 
BNP, KBC, ING en Belfius vertelden dat dit in principe mogelijk was (enkele maanden terug).

Meeste (groot)banken zijn daartoe wel bereid, al staan ze dat slechts aan vrij beperkt % van hun klanten toe. Je moet er met andere woorden financieel goed voor staan of, minstens, (zeer) goede financiële vooruitzichten hebben.
 
Wij hebben begin 2018 voor (nagenoeg) 100% geleend bij Argenta zonder problemen. Geen idee of dat nog steeds kan, toen waren ze wel serieus aan het inzetten om jong volk aan te trekken als clienteel.
 
Enig idee of sommige banken vandaag de dag bereid zijn/in de mogelijkheid zijn om >=90% quotiteit te doen voor investeringspanden?
 
Argenta was bij ons best flexibel. Ik denk in de praktijk dat we uiteindelijk wel onder de 90% eindigen, maar het was oké om er boven te zitten.
Hun bereking was ook gunstiger dan die van andere banken want daar zit ook wel verschil op (BTW wel/niet mee lenen, architecten kosten wel/niet mee lenen, ...).
 
Argenta is voorlopig de enige die zegt dat het geen enkel probleem zal zijn...

Belfius zei ook dat het wel kan lukken, maar ook met bepaalde voorwaarden... Zoals pandwissel, maar zeker niet via een overbruggingskrediet.
 
Ik heb dan ook eerder de indruk dat het van kantoor tot kantoor afhangt ipv bank tot bank.

Zelfde met rentevoeten.

Kan ik zeker beamen! Wij hebben wel geleend aan nipt onder 80% (om de beste voorwaarden te bekomen), toch merkten we bij de meeste banken een serieus spel van zo hoog mogelijke rentevoeten die nét onder de anderen uitkwam.
Onze redding was dan ook een onafhankelijke kantoorhouder bij Beobank, die telefonisch er een enorm marktcompetitief aanbod naar gooide (1% vast/20j, 1 jaar geleden).
Je zoekt dus eerder een kantoorhouder die met jou de haalbaarheid wil bekijken, en je niet probeert uit te knijpen als een citroen!
 
Ik ben bij Hypostart geweest , dat was demer en dijle van de regering geloof ik.

Ik kon 40% van men loon maandelijks aflossen , hoe is dit bij jullie banken?
 
Mijn vriendin en ik kunnen bij KBC 100% lenen op 25 jaar aan een rentevoet van 1,47% en JKP van 2,02%. Is de eerste bank die we tot nu toe al bezocht hebben.
 
Laatst bewerkt:
Hier KBC 115% op 25y. 1.12%

Ging overal aan ongeveer hetzelfde tarief.

Behalve bij ING en Belfius. Die deden redelijk debiel, op het genante af. ING raakt niet verder dan "lange looptijd is meer rente" en "wil je alles afbetaald hebben als je kinderen oo kot gaan". Bij Belfius was het precies een discussie voeren met een 5 jarige. Maar zal uiteraard van kantoor tot kantoor afhangen.
 
Laatst bewerkt:
Hier KBC 115% op 25y. 1.12%

Ging overal aan ongeveer hetzelfde tarief.

Behalve bij ING en Belfius. Die deden redelijk debiel, op het genante af. ING raakt niet verder dan "lange looptijd is meer rente" en "wil je alles afbetaald hebben als je kinderen oo kot gaan". Bij Belfius was het precies een discussie voeren met een 5 jarige. Maar zal uiteraard van kantoor tot kantoor afhangen.
Amai dat is mooi!
 
Terug
Bovenaan