Verbouwing - verdeling kosten partner bij ongelijke financiën

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
JPV: Iemand vroeg me om dit (anoniem) te posten. Informatie is licht (maar niet essentieel) aangepast om herkenning te vermijden.


Ik heb met mijn vriendin recent een woning gekocht
We hebben elk een verschillend bedrag in de woning geïnvesteerd, zij een duidelijk stuk minder dan ik en dit is ook zo beschreven (ongeveer een derde zij, 2 derde ik).

Ik heb ook duidelijk meer financiële middelen dan haar + ze heeft ook 1 kind uit een vorige relatie (waar ik mee voor zorg).

Aan de woning zijn er een aantal verbouwingswerken: nieuwe keuken, nieuwe badkamer, schilderwerken, die nodig zijn en die ik op me zou dragen

Daarna zijn er ook een aantal andere werken (tuin, terras, zolder herinrichten, ...) waarin dat ik wil dat zij zou tussenkomen voor haar aandeel OF waar ik een overeenkomst wil dat ik het helemaal betaald hebt. Dit wil ze echter niet, want dan heeft ze schulden bij mij en dat wil ze niet.

Ook al zeg ik dat het huis meer waard zal zijn en dat ze de som die ze betaalde voor de woning + (eventueel) verbouwingen sowieso zal terugkrijgen bij verkoop (grotere meerwaarde), blijft voor haar het probleem dat ze geen schulden wil bij mij. Ik stelde zelfs voor dat wat ze betaald (die 1/3e + haar deel van de verbouwingswerken (ook 1/3)) ze volledig terug zal krijgen, moesten we ervan uitgaan, dat we ooit uiteen gaan, bij verkoop van de woning , maar dit wil ze ook niet.

Wat als we er niet zouden uitraken en ze geen papier wil tekenen dat ik alles zelf betaal. Kan ik dit dan vermelden bij de overschrijving van een factuur dat ik dit zelf betaald heb? Of maakt dit juridisch niets uit (en moet het écht op papier getekend worden door haar). Is dat juridisch voldoende?
(we zijn nu nog niet wettelijk samenwonend, maar zouden dat vanaf het bewonen van de woning wel doen).
 
Ik zou een notaris raadplegen, ofwel samen, ofwel individueel.

Ik zie zeker ook jouw probleem, het voelt wat oneerlijk aan voor jou.

Stel dat jullie voor de werken een nieuwe lening zouden aangaan waarvan ook die 1/3de regel op papier zou staan, zou ze daar open voor staan? Zo heeft ze geen "schuld" aan jou maar aan de bank.

Ik krijg het gevoel (waar ik naast kan zitten) dat je vooral wil bepalen of ze profiteert van jou of niet?
 
Inderdaad eens langs gaan bij de notaris. Je kan perfect laten omschrijven dat jij meer betaald hebt dan haar. Ze heeft dan ook geen 'schuld' bij jou, ze gaat dan enkel minder terug krijgen bij een verkoop of uitkoop bij een relatiebreuk.
Eigen inbreng laat je best altijd omschrijven, vind ik. Maar als je getrouwd zou zijn onder het wettelijk stelsel, dan zou het niet uit maken dat jij een groter aandeel van de lening terugbetaald, inkomsten tijdens het huwelijk zijn gemeenschappelijk. Dus valt wat te zien hoe jullie de relatie zien, of je dat ook als 'gemeenschappelijk' wilt zien of ook de ongelijkheid wilt vastleggen.
 
ik denk inderdaad dat je dat beter even met een notaris gaat praten.
Je zegt dat jij 2/3e betaald en dat het zo beschreven is, maar heb je wel 50/50 eigendomsaandelen of is dat ook 33/66?

groter-aandeel-heb-in-de-#:~:text=Als%20jouw%20partner%20bijvoorbeeld%2075,voor%20zijn%20rekening%20zal%20nemen.

uit bovenstaande link
=> Bovendien kan de notaris een clausule opnemen waardoor er rekening wordt gehouden met de investeringen van een partner (denk maar aan onderhoudswerken of renovatiewerken). Het is daarom van belang om stukken (zoals facturen) bij te houden.


Ik denk dat het belangrijk is dat zij inziet dat ze geen schulden gaat hebben bij jou, maar dat ze kan genieten van een hogere levensstandaard omdat jij een groter potje hebt en dat gewoon bij de relatie hoort.


Maar financiën zijn wel echt een kwestie van goede afspraken goede vrienden.
Gaat alles van het kind van de gezinsrekening? Als jij 2/3e eigendom hebt, betaal je 2/3e herstellingskosten en onderhoud aan de woning? Wat als er met jou iets gebeurd en je niet meer kan werken en hetzelfde loon trekt?
 
Wij hebben een soortgelijke situatie op til gehad en hebben ons toen hierover geïnformeerd bij de notaris.

Wij wonen in zijn huis. Toen ik hier al woonde moest het dak vernieuwd worden. Ik was bereid dat dak half mee te betalen om het voor hem makkelijker te maken. Afspraak was dat ik dat geld niet weer hoefde, zolang alles bleef zoals het nu is. Als hij mij buiten zou kegelen of het huis ooit verkocht zou worden, zou hij mij dat bedrag gewoon moeten terug betalen (zonder interesten ofzo). We zouden dat dan laten beschrijven bij de notaris, zodat dat ook van toepassing bleef, wanneer er iets met hem zou gebeuren.

De notaris heeft ons toen aangeraden van dat zelf al op papier te zetten en beide te ondertekenen van zodra ik enige kosten zou dragen. Op zich is een document door ons beide opgemaakt, dat hier in de schuif ligt ook rechtsgeldig. Als alles dan rond was, zouden we dat bij de notaris laten beschrijven en registreren, zodat daar niets meer mee kon mis gaan.

Nu in praktijk is dan Covid gekomen, waardoor een mens minder geld uitgeeft en de werken een jaar vertraagd zijn geweest. Tegen dat de factuur kwam, bleek daardoor mijn inbreng niet meer nodig.
 
Het is wel niet zo duidelijk wat de vriendin dan eigenlijk wel wil? Wil zij eigenlijk wel renoveren of wil/kan ze gewoon niet betalen?

Ik begrijp dat ze geen schulden wil bij u ik vind dat zelf ook vervelend maar als ik mij niet vergis kan je laten vastleggen bij de notaris dat jij bij verkoop van het huis je aandeel in de renovatie eerst terugkrijgt. Dus ja in theorie heeft zij dan schulden bij u maar misschien kan ze het beter verteren als jullie het zo bekijken? Bij een langdurige relatie heeft dit immers zeer weinig impact, de waarde van het huis is (terecht) gewoon iets meer van u.
 
Bij ons is de verdeling ook 1/3 (mijn vriendin) en 2/3 (ik).

Daarnaast heb ik ook een substantiële inbreng gedaan bij aankoop van de woning, dat is ook zo beschreven. Wij lossen de lening nu +- af in verhouding 1/3 - 2/3. Dat loopt vrij natuurlijk bij ons aangezien mijn inkomen ook hoger is.

Verbouwingswerken betalen we ook in deze verhouding (toch alle grotere kosten, uitgaven van ettelijke honderden euro's daargelaten).

Indien mijn vriendin of ik op een gegeven moment onvoldoende reserves hebben om dat aandeel te betalen is dat meteen een goed momentje om even te gaan sparen.
 
Wij hebben een soortgelijke situatie op til gehad en hebben ons toen hierover geïnformeerd bij de notaris.

Wij wonen in zijn huis. Toen ik hier al woonde moest het dak vernieuwd worden. Ik was bereid dat dak half mee te betalen om het voor hem makkelijker te maken. Afspraak was dat ik dat geld niet weer hoefde, zolang alles bleef zoals het nu is. Als hij mij buiten zou kegelen of het huis ooit verkocht zou worden, zou hij mij dat bedrag gewoon moeten terug betalen (zonder interesten ofzo). We zouden dat dan laten beschrijven bij de notaris, zodat dat ook van toepassing bleef, wanneer er iets met hem zou gebeuren.

De notaris heeft ons toen aangeraden van dat zelf al op papier te zetten en beide te ondertekenen van zodra ik enige kosten zou dragen. Op zich is een document door ons beide opgemaakt, dat hier in de schuif ligt ook rechtsgeldig. Als alles dan rond was, zouden we dat bij de notaris laten beschrijven en registreren, zodat daar niets meer mee kon mis gaan.

Nu in praktijk is dan Covid gekomen, waardoor een mens minder geld uitgeeft en de werken een jaar vertraagd zijn geweest. Tegen dat de factuur kwam, bleek daardoor mijn inbreng niet meer nodig.
Gewoon uit interesse, betaal je dan dan huur aan je vriend?
 
Gewoon uit interesse, betaal je dan dan huur aan je vriend?
Ik betaal hem een bedrag dat we zijn overeen gekomen, rechtstreeks op een spaarrekening die hij gebruikt voor kosten aan het huis.
Dat is minder dan dat huur zou zijn, maar meer dan niets.

Ik draag dan wel weer wat meer bij in aankoop meubels ed. en stort ook maandelijks wat meer op de gedeelde rekening.
 
Ik zit met iets gelijkaardigs maar dan als zelfstandige. Ik betaal mezelf nu netto 2300 (3000 bruto + 250 nettovergoeding) wat ongeveer evenveel is als mijn vrouw, maar natuurlijk met het voordeel dat ik mezelf binnen drie jaar een smak geld in 1 keer ga uitbetalen.

We zijn getrouwd onder wettelijkstelsel. Mijn vrouw wilt echter toch nog een zeker vorm van scheiding onderhouden
 
Bij mij zit er ook een grote discrepantie op ons inkomen en vermogen en heb dus ook hetzelfde vraagstuk moeten oplossen bij de notaris in de vorm van een huwelijkscontract, wat je ook kan voor aankoop woning.


Paar guidelines:
- Strikte scheiding van goederen
- Keuze met betrekking tot de rechterlijke bilijkheidscorrectie
- Bankuittreksels BEWAREN die eigen inbreng aantonen
- Elk een eigen krediet bij de bank, geen gedeeld krediet. (als zij stopt met betalen ben jij alsnog verantwoordelijk en komt de bank het bij jou halen - draag jij persoonlijk bij aan haar vermogensopbouw in de woning)
- verbouwingen met schuldsaldo volgens ratio eigenaarschap in woning (hoeft ze niet noodzakelijk uit te betalen, wel bij verkoop van de woning/uit elkaar gaan. Die schuld kan afgetrokken worden van de waarde van haar deel van de woning,dat dan opnieuw geschat wordt inclusief de gerealiseerde meerwaarde)

Vooral die schuldsaldo is belangrijk vind ik: doordat jij de verbouwingskosten gaat dragen maak je meerwaarde in de woning (en dus lift zij gratis mee met die meerwaarde die jij financiert). Daardoor beperk je ook je eigen liquide middelen en kost je dit veel meer dan de eigenlijke kost van de verbouwing (daar je dit geld niet kan investeren in andere zaken die rendement opleveren zoals beurs, vastgoed voor verhuur, etc).

Dit soort zaken moet je VOOR aankoop woning oplossen en regelen. Mits dat te laat is, VOOR enige verbouwingen. Als je dat nu niet op orde hebt, kan je bij een eventuele scheiding van wegen echt aan een helse weg beginnen met advocaten en rechtbanken. Moet je ten alle tijden vermijden. Het zijn geen leuke gesprekken maar je bent ook geen liefdadigheidsinstelling. De insteek van zo een gesprek met de partner moet zijn: Ik wil uiteraard niet uit elkaar gaan maar in het onwaarschijnlijke geval dat het gebeurt wil ik dat je krijgt waar je recht op hebt maar ook niet meer dan dat. Is een veiligheid die we inbouwen voor zowel jou als mezelf. (which it really is)


Als je daar niet uitkomt zoals omschreven in de laatste paragraaf, dan is er vrijwel niets om je te wapenen dat ze meelift op de gratis meerwaarde die je voor haar gecreeerd hebt. Er is niet zoiets als een simpele rekensom of formule die je kan toepassen omdat de huidige staat van de woning as is, ook prijsgewijs mee swingt met de markt. Het is eigenlijk zeer egoistisch naar mijn mening als ze daar niet in wil meegaan en dat zijn toch enigszins alarmbellen. Ze wil duidelijk dat al de werken uitgevoerd worden maar nul verantwoordelijkheid er in nemen. Je kan niet verwachten gratis alle upside te krijgen zonder eigen inspanning of risico. Is echt niet correct naar jou toe en eigenlijk ook gewoon rationeel, excuse my language, stupid. Want is eigenlijk voor haar een nuloperatie met die schuldsaldo. Het is niet dat je aan je eigen vrouw gaat zeggen at random: EN NU GA JE ME BETALEN. Je maakt afspraken en daar wordt iedereen geacht zich aan te houden.

Je kan trouwens per verbouwing gerust bij de notaris ook een document laten opmaken hiervoor :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zit met iets gelijkaardigs maar dan als zelfstandige. Ik betaal mezelf nu netto 2300 (3000 bruto + 250 nettovergoeding) wat ongeveer evenveel is als mijn vrouw, maar natuurlijk met het voordeel dat ik mezelf binnen drie jaar een smak geld in 1 keer ga uitbetalen.

We zijn getrouwd onder wettelijkstelsel. Mijn vrouw wilt echter toch nog een zeker vorm van scheiding onderhouden
Ben je zelfstandige of heb je een vennootschap? Indien dat laatste, heb je die opgericht voor je bent gehuwd? Indien neen: je gaat jezelf binnen drie jaar geen smak geld uitbetalen maar je gaat de huwelijksgemeenschap een smak geld uitbetalen. Ook al heeft je partner geen enkel aandeel toch zal de helft van de waarde van de vennootschap aan haar toebehoren bij scheiding (indien vennootschap opgericht tijdens het huwelijk).

Je mag blij zijn dat je vrouw scheiding van goederen wilt. In jouw geval zou ik zeer snel een huwelijkscontract opstellen.
 
Ben je zelfstandige of heb je een vennootschap? Indien dat laatste, heb je die opgericht voor je bent gehuwd? Indien neen: je gaat jezelf binnen drie jaar geen smak geld uitbetalen maar je gaat de huwelijksgemeenschap een smak geld uitbetalen. Ook al heeft je partner geen enkel aandeel toch zal de helft van de waarde van de vennootschap aan haar toebehoren bij scheiding (indien vennootschap opgericht tijdens het huwelijk).

Je mag blij zijn dat je vrouw scheiding van goederen wilt. In jouw geval zou ik zeer snel een huwelijkscontract opstellen.
Maakt voor de uitkering zelfs niet uit of de vennootschap voor of na het huwelijk is opgericht (voor de waarde van de aandelen is dit wel relevant).

De uitkering is een beroepsinkomst en dat is onder het wettelijk stelsel sowieso gemeenschappelijk.
 
Terug
Bovenaan