Aquaria

Leuk een aquariatopic !
Hier bijna 10 jaar een reeftank
Ironisch ik ben hier beland omdat er op het forum i v m zeeaquarium geen animo meer is hehe

2576-F4-F2-62-A8-46-AE-B853-340399124-F3-E.jpg
 
Heb nooit echt algen gehad.
Alleen had ik soms cyanobacterien op mn zandbodem.
Maar ben ik al 1,5 jaar vanaf nu sinds ik een vijvermodel oxydator heb gestoken

Met honing heb ik ook eens 3x een opstoot weggekregen

En pin je niet vast op de lage nitraat en fosfaat cijfers.

Mijn kleuren zijn super en ik draai al lange tijd tussen 0,10 en 0,15 fosfaat
Belangrijk is de ballans van 1/100 tussen no3 en po4

Belangrijkste vind ik een goede verlichting en kh stabiel houden
 
Zonde om te horen dat je denkt om alles te verkopen @Lifen.
Ben echt fan van zeewater. Wil het zelf ook proberen maar voorlopig ontbreekt mij de tijd. Misschien dat ik volgend jaar de switch maak maar dan eerder kleiner begin.

Doe je nog steeds een ballingmethode @Lifen?

@Vteclover: wat doe jij van onderhoud en metingen?

Ik heb nu een discusaquarium (Juwel Rio 350) en doe wekelijks 50% waterwissel. Gewoon met de tuinslang alles laten afhevelen en dan in de kraan pluggen en vullen. Duurt me een 45 minuten. Heb vooral schrik voor de waterwissels van zeewater.

Als je dan bv. de zeebakken ziet van DSR, moet er wel iets voor te zeggen zijn zo zonder waterwissels. Alleen kan je weinig anderen terugvinden die dezelfde resultaten boeken, wat me zorgen baart. Ook zijn uitleg op internet blijft vaak vaag en maakt het moeilijk om als leek erin te stappen.
 
Ik wist nog niet eens wat nitraat was laat staan fosfaat 😁maar ik leer snel

Ik doe meestal om de 2 weken een 60 liter waterwissel.
Moet je wel dag ervoor opzetten ,60 liter osmosewater en dan +- 2400 gram red sea zout in en stromingspomp in.
Osmosewater maak ik met een ionenvat,geen verlies van water.

Bodem laat ik meestal gerust,soms wel eens met de turkey blaster in het zand en stenen blazen voor ik afhevel bij de waterwissel.

Om kh-ca en mg op peil te houden gebruik ik de balling light methode met een doseerpomp.

Sponzen en mechanische filtratie zit er hier niet in.

Enkel de afschuimer-klein wierenvakje met caulerpawieren en in een verwelbed wat po4 fosfaatverwijderaar

Meten doe ik zeer weinig omdat die zo stabiel draait en dan enkel beperkt tot nitraat/fosfaat/kh/ca en soms mg

9 a 12 maand doe ik eens een ati icp labotest voor alle waterwaarden
 
Is nog wel haalbaar als ik het zo hoor.
60 liter op hoeveel inhoud ? Had zelf iets in gedachten om te starten met een bak van 60x60x60. Effectieve inhoud ligt dan rond de 200L ofwel een kant en klaar Red Sea pakket.

Dit vooral met het oog om in de nabije toekomst een ingebouwd aquarium te zetten. Als ik nu al zie dat zeewater niet haalbaar is kan ik focussen op een volledige zoetwaterbak bv.
 
Houd er rekening mee,hoe kleiner het watervolume hoe moeilijker "i v m stabiel te houden"

Ik heb +- 500 liter netto In de display tank en een +- 200 liter in de sump.

Er zijn nu veel systemen en methodes zodat je geen waterwissel meer hoeft te doen.

Ik houd gewoon vast aan mijn recept toen ik begon want het werkt.

Ik ben in de tijd zonder ervaring begonnen met "de handleiding van tanne hoff"
 
Houd er rekening mee,hoe kleiner het watervolume hoe moeilijker "i v m stabiel te houden"

Ik heb +- 500 liter netto In de display tank en een +- 200 liter in de sump.

Er zijn nu veel systemen en methodes zodat je geen waterwissel meer hoeft te doen.

Ik houd gewoon vast aan mijn recept toen ik begon want het werkt.

Ik ben in de tijd zonder ervaring begonnen met "de handleiding van tanne hoff"
Ja dat gezegde geldt ook voor zoetwater. Maar als je een grote bak zet en je doet daar zeewater in voor de eerste keer en het lukt niet dan is het een kostelijke grap. Dan probeer ik eerst liever de kneepjes van het vak onder de knie te krijgen alvorens een hele installatie te voorzien die je dan misschien kan opdoeken. Ik ben dan wel gelimiteerd in het aantal vissen maar dat vind ik niet erg zolang ik de koralen dan wel goed krijg.

Lifen had mij ook al eens een deel van die methoden doorgestuurd zonder waterwissels. Op forums vind ik er alleen niet zoveel van terug. Zo een systeem zonder waterwissels spreekt me wel aan. Ik heb al wel ervaring maar kijk eigenlijk niet naar waterwaarden ondanks dat discussen ook niet als beginnersvis aanzien worden. Ik gebruik gewoon kraanwater en ververs eenmaal per week het water. Nooit problemen gehad tot hiertoe. Maar om heel de tijd zelf zeewater aan te maken moet je beginnen smossen met osmose en zout etc.

Ken jij mensen die zeewater succesvol draaiende houden zonder wissels ? Ik heb nu de 2 boeken van Tanne Hof besteld om me wat meer te verdiepen.
 
Ken wel wat bakken die zonder waterwissels draaien maar weet ze nu niet vanbuiten.

Ik ken 1 uitzondering in westerlo die al jaaaren gewoon kraanwater gebruikt.

Ik heb geen facebook maar als je mss in de groepenen methodes DSR-ATI-Triton- dymico-ocean art gaat snuffelen kom je er vast tegen.

Een zoetwaterbak met zeewater vullen is niet ok😊 hang-on afschuimers zijn meestal niet zo goed

Je moet een overloopkam en sump hebben als je het goed wil doen.

Zeewater moet je geen filter hebben,je filter is daar de afschuimer en je rifstenen .

Ook zijn ze nu te steriel bezig mijn gedacht
Gafzak-mechanische filtering-fleecefilter ... allemaal overkill mijn inziens

Hier nooit gafzak of sponzen gebruikt alleen goede afschuimer en wierenfilter

10 jaar geleden vond je natuurlijk wel nog de echte levende steen wat ook een groot voordeel was
 
Nu de donkere dagen eraan komen is het genieten v de blauwe ledverlichting s'avonds 😍
Knap ! Om jaloers op te zijn.
Mij verwarming is weer stuk gegaan. Was al eens vervangen onder garantie, nu na 15 maanden deze dus ook kapot. Gelukkig ook binnen garantie een nieuwe gekregen. Hopelijk komt die morgen aan, krijg de bak nu niet warmer dan 27 graden. Voor discusses dus te koud.

@Lifen: verkoop owv financiele of omdat het niet loopt zoals je wil?
 
Knap ! Om jaloers op te zijn.
Mij verwarming is weer stuk gegaan. Was al eens vervangen onder garantie, nu na 15 maanden deze dus ook kapot. Gelukkig ook binnen garantie een nieuwe gekregen. Hopelijk komt die morgen aan, krijg de bak nu niet warmer dan 27 graden. Voor discusses dus te koud.

@Lifen: verkoop owv financiele of omdat het niet loopt zoals je wil?
Txs.
Ik heb nog nooit een verwarming stuk gehad.
27 graden ??? 😮
Hoeveel moeten discussen zo hebben?
Nu staat de thermostaat hier op 24 ingesteld,maar wel met een aquamedic thermocontrol als extra beveiliging.
24 is wel de minimun
 
Knap ! Om jaloers op te zijn.
Mij verwarming is weer stuk gegaan. Was al eens vervangen onder garantie, nu na 15 maanden deze dus ook kapot. Gelukkig ook binnen garantie een nieuwe gekregen. Hopelijk komt die morgen aan, krijg de bak nu niet warmer dan 27 graden. Voor discusses dus te koud.

@Lifen: verkoop owv financiele of omdat het niet loopt zoals je wil?
Geen tijd, geen interesse, wil minder risico op vochtproblemen, en inderdaad 't kost toch centen met de stroomprijzen van nu.
 
Txs.
Ik heb nog nooit een verwarming stuk gehad.
27 graden ??? 😮
Hoeveel moeten discussen zo hebben?
Nu staat de thermostaat hier op 24 ingesteld,maar wel met een aquamedic thermocontrol als extra beveiliging.
24 is wel de minimun
Voordat ik deze aquarium terug startte heb ik lange tijd door omstandigheden geen aquarium kunnen zetten. Toen ook nooit problemen gehad met zo een verwarmingselement. Echter nu met deze bak al 2 keer dat mijn Eheim Thermocontrol het begeeft, heel vreemd. Mijn standaard verwarming van Juwel krijgt het water niet warmer dan 27 graden en s nachts zakt het zelfs tot 26,8 graden.

Discussen zitten best minstens op 28 graden. Ik houd ze meestal op 28,5 graden. Zo gaan mijn planten nog degelijk en houden de andere vissen het ook vol.

Zou een zeewater zoveel meer verbruiken tov bv mijn discusbak?

Spijtig van je verkoop @Lifen maar als de interesse er niet meer is wel een begrijpelijke keuze. Succes met je verkoop alleszins.
 
Zou een zeewater zoveel meer verbruiken tov bv mijn discusbak?
Ik vermoed van wel😅
Belangrijkste voor koralen en fotosynthese is de verlichting en stroming.
Hier bvb
-3x AI hydra 52 ledarmaturen (135w =100%)
Maar deze draaien overall maar mss op 60-65%
F2-B970-E3-456-F-4-FBB-8271-D3-D282128778.png

Het moet niet maar door de spotverlichting van led en bijhorende schaduwwerking heb ik 2x80w T5 erbij die van 9u30 tot 18u aanstaan.
-led neem 235 w ( 12h)
-t5 160w ( 8u30 )
Wat 24h draait
-Opvoerpomp sump 70w
-Afschuimer 11w
-wervelbedfilter 12 w
- stromingspompen aquarium samen 40w
- TUNZE osmolator( ato)?? 15w 15 sec als hij verdampingswater bijpompt.
-Doseerpomp mg-ca-kh 15w als hij bijpompt
-thermo controller aquamedic 5w??
Voor - 4/5 maand op een jaar 200w verwarming hydor
- zomer soms 3 pc fans voor koeling

Extra niet noodzakelijk
-stromingspomp sump maar ik heb er een stekkenbak in gemaakt en wierenvak 15w

-enkel nachttarief Led wierenvak 30w en led 30w boven koraalstekken(omgekeerde verlichtingstijd sump = goed voor de ph dip te stabiliseren)
 
Terug
Bovenaan