Aquaria

Na de waterverzachter zou ik denken.
Dan haalt hij al "vuil" eruit en doe je langer met u osmosetoestel.
Ikzelf gebruik een ionenvat omdat dat makkelijk is en je daarbij geen waterverlies hebt.
Gewoon aansluiten en uitgang is proper water
Hoe lang kom je toe met zo een ionenvat? En van welk merk is je ionenvat?

Hier vandaag de knoop doorgehakt. De zeebak is besteld op de Vivarium beurs. Nu de techniek bijeen zoeken. Hopend op een positieve ervaring.
 
Je hebt alleen maar deze dacht ik
5 liter ben je niets mee.
Ik heb de 10 liter versie en je hebt een 25 liter versie.
Nieuw kost de 10 literversie 250 euro maar je vind ze soms in okkazie.
Als je 1 in je bezit hebt ruil je deze bij verzadiging in en krijg je een ander geregeneerd(de harsen erin) terug.kost zo een 35 of was het 36 euro.
Aantal liters hangt af van hoeveel ppm je kraanwater is.
Dacht ooit eens dat dat 177ppm was hier,hangt v d streek af.
Ik meet die met een tds-pen en eens er 001 opkomt ruil ik het in.
Haal er tussen 400 en 450 liter uit.
Eerst eens kijken of er een verdeler in je buurt is.
40-A0-F498-8-A4-F-4259-B3-EA-028736-A4-FA1-A.png
 
Hoe lang kom je toe met zo een ionenvat? En van welk merk is je ionenvat?

Hier vandaag de knoop doorgehakt. De zeebak is besteld op de Vivarium beurs. Nu de techniek bijeen zoeken. Hopend op een positieve ervaring.
Waarom kiezen voor een ionenvat?
Met een deftige osmosefilter zoals de Myaqua1900 heb je on demand water en is 1:1.

Is dat niet praktischer?
 
Waarom kiezen voor een ionenvat?
Met een deftige osmosefilter zoals de Myaqua1900 heb je on demand water en is 1:1.

Is dat niet praktischer?
In dat geval wel ja ! Ik wist niet dat er zo zuivere systemen bestonden eerlijk gezegd. Ik dacht dat je altijd een groot deel afvalwater had. Zeker het overwegen waard als het zeewater avontuur lukt :).
 
In dat geval wel ja ! Ik wist niet dat er zo zuivere systemen bestonden eerlijk gezegd. Ik dacht dat je altijd een groot deel afvalwater had. Zeker het overwegen waard als het zeewater avontuur lukt :).
Waarom zou dat niet lukken? Gewoon rustig inlezen en je tijd nemen voor de techniek op orde te krijgen vooraleer je de tank gaat vullen met levende beestjes :)
 
Zijn er leuke youtubekanalen, instagram,... die jullie volgen omtrent aquariums? Altijd wel leuk om te zien hoe anderen toffe scapes maken.
 
Waarom zou dat niet lukken? Gewoon rustig inlezen en je tijd nemen voor de techniek op orde te krijgen vooraleer je de tank gaat vullen met levende beestjes :)
Ja ben ik ook van plan maar daarom dat ik kies voor een inhoud van 250 liter. Dan kan ik nog osmosewater halen bij de LFS en zelfs zoutwater voor het gemak. Als het dan allemaal goed loopt en blijft lopen vind ik het de moeite om bijkomend in deftig materiaal te investeren.
 
Gisteren de ledarmaturen eens "afgestoft"😅
De hoeveelheid stof dat de fans verzamelen na een paar weken amaai
Voor en na
ACE2-B5-FD-4505-40-F5-BEB2-763-F5-AF27029.png


73-AB256-D-68-E7-4714-9-FE4-304-C94988-EAA.png

Mij laatst nog eens een vervroegd nieuwjaarcadeau gekocht.

AEDC2988-296-F-49-CD-A6-ED-F52-A35-A18774.jpg
 
  • Geweldig
Waarderingen: Joon
RGQC7HoDR1gYmgNreC6Qdnft.jpg


Had nieuw nano bakje gekocht met sump, aangepast voor fresh water en na een korte dark start van een week of 3-4 met seachem stability dosing, geen ammonia of nitrites meer en dus er is al wat plantjes in gegooid. (Also don’t mind the mess, aquariums planten is altijd gezeik haha)

Nu rustig laten carpetten en hopelijk komt het slim. Dit wordt wel een echt high tech bakje dus wil hier eerst nog wat mee bijleren voor ik men grootste bak volledig automatiseer.
 
Ziet er goed uit!

Hier gisteren ook eindelijk mijn rif gestart. De bak is nu op temperatuur en straks gaan de eerste bacteriën erin. Nu geduld hebben en de waarden eens controleren om te zien waar ik sta.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joon
Ziet er goed uit!

Hier gisteren ook eindelijk mijn rif gestart. De bak is nu op temperatuur en straks gaan de eerste bacteriën erin. Nu geduld hebben en de waarden eens controleren om te zien waar ik sta.
Worthless without pics! Je eerste reef tank? Ik neem altijd echt ruim de tijd om te establishen. Goed cyclen bespaart je vaak veel gezeik achteraf :)


Heeft iemand trouwens tips voor een automatische flush valve voor mijn RODI? De RODI wordt nu met een solenoid geactiveerd die gekoppeld is aan men reservoir, echter zou ik graag de eerste 30-40 seconden het ''clean'' RO water eerst omvoeren richting de afvoer omdat de TDS zich altijd eerst even moet zetten.

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan bekomen?
 
2024-02-06-10-32-14.jpg


Begin toch al een beetje progressie te zien in de plantjes. Heb ook nog wat extra stems geplant achteraan en zie toch al een paar extra takjes verschijnen. Carpet zit momenteel nog niet veel beweging in.

Ga wel is kijken voor toch een kleine CO2 reactor achter de bak te hangen. De return pump in de sump is niet de stock van waterbox maar een DC pump van AI nml de Axis 20. Deze zou geen issue mogen hebben om vanuit de sump het water door een reactor te duwen. Draait momenteel maar op 30% omdat hij te krachtig is en anders de sump leegtrekt. :crazy:

Momenteel lijkt het alsof de bak gevuld is door Spa Rood met al de CO2 bubbels. :laugh:

Hangt ondertussen ook aardig wat techniek verstopt onder mijn bureau voor maar een nano bakje te zijn.
(hier was er nog geen cable management)

2024-01-13-03-04-40.jpg
 
Is dit in de zoetwater nu ook een doseerpomp met de 2 rode koppen of wat?
Zoja wat word er dan gedoseerd?
Je kan wel zaken gaan dosen van bepaalde ferts. Zat te denken voor de mineralen te dosen want ik werk met RO water maar lossen moeilijk op en wil is kijken hoe geconcentreerd ik dat kan maken zonder dat het weigert op te lossen.

Deze heeft als bedoeling om dagelijks kleine water refreshes door te voeren. Ik doe liever 5 percent per dag dan eenmaling 35 percent bv. Stabielere waarden = easier to maintain imho :)
 
Je kan wel zaken gaan dosen van bepaalde ferts. Zat te denken voor de mineralen te dosen want ik werk met RO water maar lossen moeilijk op en wil is kijken hoe geconcentreerd ik dat kan maken zonder dat het weigert op te lossen.

Deze heeft als bedoeling om dagelijks kleine water refreshes door te voeren. Ik doe liever 5 percent per dag dan eenmaling 35 percent bv. Stabielere waarden = easier to maintain imho :)
Als ik het hoor v d waterwissels en stabielere waarden dan denk ik dat er neocaridina of caridina garnalen in het bakje komen?😊
 
Als ik het hoor v d waterwissels en stabielere waarden dan denk ik dat er neocaridina of caridina garnalen in het bakje komen?😊
Nog niet helemaal uit.

Heb alvast veel interesse in die green neon rasborra's. Heb andere nano draaien met neo's en microgalaxy rasbora's.
Die neo's kunnen echt veel verdragen.

Ik twijfel echt voor Sulawesi Shrimp, probleem is dat dat met zeer weinig te combineren is door de zeer specifieke waterwaardes maar zou wel binnen het concept passen.
 
Gisteren al eens een kleine test uitgevoerd aangezien ik water moest bijvullen.
Saliniteit was maar 25 ofwel 1,019. Heb dus 1,6kg zout toegevoegd. Zo geleidelijk aan wat corrigeren naar de correcte waarde.

Nitraat ook eens getest en stond op 0,77. Voorlopig nog geen andere waarden getest aangezien deze toch te laag zullen zijn vermoed ik. Eerst het zoutgehalte op peil brengen.

Daarnaast ook al een voorraadje actieve kool en Rowaphos gekocht. Het enige wat ik nu vervelend vind is de sump die veel geluid maakt van het water dat over loopt van de eerste naar de tweede kamer. Hoe kan je dit het beste oplossen ? Het water valt via een plaatje met verschillende gaatjes (“regen”). Plaatje al af gehaald, dan is het minder maar nog wel steeds aanwezig.
 
Gisteren al eens een kleine test uitgevoerd aangezien ik water moest bijvullen.
Saliniteit was maar 25 ofwel 1,019. Heb dus 1,6kg zout toegevoegd. Zo geleidelijk aan wat corrigeren naar de correcte waarde.

Nitraat ook eens getest en stond op 0,77. Voorlopig nog geen andere waarden getest aangezien deze toch te laag zullen zijn vermoed ik. Eerst het zoutgehalte op peil brengen.

Daarnaast ook al een voorraadje actieve kool en Rowaphos gekocht. Het enige wat ik nu vervelend vind is de sump die veel geluid maakt van het water dat over loopt van de eerste naar de tweede kamer. Hoe kan je dit het beste oplossen ? Het water valt via een plaatje met verschillende gaatjes (“regen”). Plaatje al af gehaald, dan is het minder maar nog wel steeds aanwezig.
Heb je een regelkraan voor het niveau aan de overloopkammen en sump te regelen.
Of maakt hij dan bovenaan lawaai als je het niveau in de sump wat hoger wil?
 
Terug
Bovenaan