Aquaria

Ja als alles goed loopt is het een heel fijne hobby. Eigenlijk is het moment dat er vissen komen bij mij altijd het kantelpunt. Dan krijg ik algen, beginnen ze te verdwijnen (2 vissen gewoon foetsjie, nergens te zien), steenkoralen die afsterven, ...
 
Ik vermoed van wel😅
Belangrijkste voor koralen en fotosynthese is de verlichting en stroming.
Hier bvb
-3x AI hydra 52 ledarmaturen (135w =100%)
Maar deze draaien overall maar mss op 60-65%
F2-B970-E3-456-F-4-FBB-8271-D3-D282128778.png

Het moet niet maar door de spotverlichting van led en bijhorende schaduwwerking heb ik 2x80w T5 erbij die van 9u30 tot 18u aanstaan.
-led neem 235 w ( 12h)
-t5 160w ( 8u30 )
Wat 24h draait
-Opvoerpomp sump 70w
-Afschuimer 11w
-wervelbedfilter 12 w
- stromingspompen aquarium samen 40w
- TUNZE osmolator( ato)?? 15w 15 sec als hij verdampingswater bijpompt.
-Doseerpomp mg-ca-kh 15w als hij bijpompt
-thermo controller aquamedic 5w??
Voor - 4/5 maand op een jaar 200w verwarming hydor
- zomer soms 3 pc fans voor koeling

Extra niet noodzakelijk
-stromingspomp sump maar ik heb er een stekkenbak in gemaakt en wierenvak 15w

-enkel nachttarief Led wierenvak 30w en led 30w boven koraalstekken(omgekeerde verlichtingstijd sump = goed voor de ph dip te stabiliseren)
Ja uw lijstje is steviger dan die van mij :). Nu ook wel 700L… ik heb Maar de helft nu en als ik voor zeewater ga zou ik rond de 250L-300L gaan. Voor vissen zal het beperkt zijn maar hoop toch een paar klassiekers erin te kunnen zetten en dan koraal leren houden en waarden sturen.
 
Beetje dringende oproep: mijn pa verkoopt zijn aquarium en heeft een eventuele koper maar deze wil de vissen en zo niet over nemen.
Betreft vooral wat guppy'tjes, neontjes, best een grote albino ancistrus (denk ik), ik denk ook wat zwaarddragers en ik denk ook nog 1 kongozalm, misschien zelfs nog wat van die Acanthophthalmus .

Moesten er hier dus liefhebbers zijn om deze over te nemen.

Ik heb eens gevraagd achter foto's en zo.
 
Blijkbaar door een europese regelgeving zouden er vanaf dit jaar september geen T5 lampen meer geproduceert mogen worden ???
Klopt dit??

Ik zou nu toch graag hybride led en T5 willen blijven gebruiken.
De schaduwwerking bij led alleen is me teveel

Voorraad inslaan? Is daar shelflife van toepassing op de t5 lampen i v m het gas ofzo binnenin of weet ik veel dat gaan slijten zonder dat ze in gebruik genomen zijn??
 
Blijkbaar door een europese regelgeving zouden er vanaf dit jaar september geen T5 lampen meer geproduceert mogen worden ???
Klopt dit??

Ik zou nu toch graag hybride led en T5 willen blijven gebruiken.
De schaduwwerking bij led alleen is me teveel

Voorraad inslaan? Is daar shelflife van toepassing op de t5 lampen i v m het gas ofzo binnenin of weet ik veel dat gaan slijten zonder dat ze in gebruik genomen zijn??

Ik wist zelfs niet dat T5 überhaupt nog gebruikt werd, bij zoetwater kom ik al jaren geen T5 meer tegen.
 
Die led t5 buizen als vervanger geven weinig par,mss is dat veranderd.
Bij zoetwater is par van minder belang maar om steenkoralen te houden wel.
Maar ik gebruik (2x80w) t5 meer voor de schaduwplekken tusen het rif wat uit te werken bovenop de ai hydra 52 ledarmaturen
 
Ik zie op Youtube meer en meer aquaria met een open bak, waaruit dan een kamerplant groeit.
Vind ik persoonlijk wel echt knap. Dat geeft ook meteen een meer natuurlijke indruk en het is nog meer een ecosysteem.
Iemand ervaring mee?

Zie voorbeeld:
Knipsel.png


Zie video - die kerel heeft altijd mooie setups en heel rustgevend gefilmd.
 
Deze eens bumpen
Links een rescape moeten doen om er een steen uit te halen waar een nasty bobbitworm in vertoefde.
Het lag er altijd vol lege slakkenhuizen dus maar eens actie ondernomen
6-D410066-48-DD-4-F7-C-BBE7-81-AFE51-C3-BF2.jpg

661-CC155-9164-41-B7-9987-A9163-FA91-B5-E.png
 
Ik heb een redelijk basic beplant aquarium van 60l met neon tetra's, guppies en een paar dwerggourami's en dat gaat vlot. Maar ik ben nu begonnen met garnalen, ik vind dat coole beesten en ik wou een shrimp tank opstarten. Helaas draait die niet erg vlot. Ik ben begonnen met zes garnalen (neocaridina, red cherry, in een apart aquarium) maar ondertussen zijn er twee gestorven door molting problemen. Ik begrijp niet volledig waarom. Ik ververs ongeveer 20% van het water elke week. PH en KH waarden zijn aan de hoge kant, zou het dat kunnen zijn? De tank is beplant met javavaren en javamos en er is ook een indian almond leaf voor voeding + zou de ph wat naar beneden moeten doen (maar daar merk ik niet te veel van). De filter is een interne filter maar ik ga die dinsdag vervangen door een sponsfilter als mijn luchtpomp toekomt (al dat wel niet de reden zijn dat mijn garnalen sterven...) Er is ook geen substraat in de tank, zou voor garnalen blijkbaar niet nodig zijn, maar ik denk eraan om het toch te doen.
 
Ik zie op Youtube meer en meer aquaria met een open bak, waaruit dan een kamerplant groeit.
Vind ik persoonlijk wel echt knap. Dat geeft ook meteen een meer natuurlijke indruk en het is nog meer een ecosysteem.
Iemand ervaring mee?

Zie voorbeeld:
Knipsel.png


Zie video - die kerel heeft altijd mooie setups en heel rustgevend gefilmd.

Ik had vroeger een open bak, en ik vind dat nog altijd het mooiste, maar je water verdampt sneller en je vindt af en toe een vis naast de tank :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Ik had vroeger een open bak, en ik vind dat nog altijd het mooiste, maar je water verdampt sneller en je vindt af en toe een vis naast de tank :unsure:
Idd
Heb geen rimless tank maar af en toe verdween er een lipvis.
Daarom nu toch maar een afdeknet gekocht en je kan ze voor open bakken netjes wegwerken verzonken
Reden was dat ik een nieuwe lipvis gekocht heb ( cirrhilabrus solonrensis)

D9237134-D4-A9-4-DC5-A1-A1-EA91-C5-CD250-D.jpg

A66-A9554-14-FA-49-C9-9-A0-D-5-CB3-DF92-DD3-C.jpg
 
Hier ook net begonnen met men eerste echte serieuze tank.

l4RC8LWnl2uaON9Ji8Qj3b9I.jpg


Nog redelijk wat werk wat betreft de techniek.

Heb een MyAqua1900 voor reverse osmosis en alvast een Kamoer X2SR voor auto topoff. Nu nog een beetje praktisch gaan nadenken hoe ik het water aangevoerd krijg richting de kast met overflow beveiligingen. (buffer reservoir met RO water komt in de kelder).

Bedoeling is alles zoveel mogelijk te automatiseren zodat er geen gedoe is met emmers sleuren.
 
Mooie bak ;-)
Das een eheim zeker?
Zoet of zeewater?

Als het zeewater word zeker kijken dat er een silicaatfilter op je osmose zit.
Ik maak mijn osmosewater met een ionenvat,vind dit makkelijk en geen verlies van water op deze manier.
 
Leuk project ! Weet je al wat je gaat zetten van vissen? Wat zijn de afmetingen van je aquarium?

Zelf ga ik binnenkort ook starten met mijn nieuw project, mijn eerste zeewateraquarium. Recent heel de inhoud en mijn Juwel Rio 350 verkocht. Volgende week ga ik langs bij Aqua-Life om te informeren naar de Amphiculla reeks. Het zal geen grote bak worden maar eentje om ervaring op te doen. Zo kan ik hopelijk in de toekomst een grotere implementeren in het huis.
 
Is een Eheim Incpiria 430. Grootste die daar paste zonder dat de deur erop kan vliegen als ik ze open.

130 breed, 60 diep, 65 hoog. De hoogte is echt zeer aangenaam, kan je mooie dingen mee doen.
 
Vraagje omtrent osmose.

Plaats ik best men osmose filter VOOR of NA de waterverzachter.
Na de filter zou makkelijker zijn qua installatie met de layout hier.
 
Na de waterverzachter zou ik denken.
Dan haalt hij al "vuil" eruit en doe je langer met u osmosetoestel.
Ikzelf gebruik een ionenvat omdat dat makkelijk is en je daarbij geen waterverlies hebt.
Gewoon aansluiten en uitgang is proper water
 
Vraagje omtrent osmose.

Plaats ik best men osmose filter VOOR of NA de waterverzachter.
Na de filter zou makkelijker zijn qua installatie met de layout hier.
Gewoon na de waterverzachter hier. De bedoeling is inderdaad dat er geen stoffen meer in het water zitten, dus alles wat er uit is, is er uit hé :D
 
Gewoon na de waterverzachter hier. De bedoeling is inderdaad dat er geen stoffen meer in het water zitten, dus alles wat er uit is, is er uit hé :D
Zo redeneer ik ook maar ik had gelezen dat er bij ontharders via zout veel sodium in het water komt? In theorie haalt de ro filter dit er ook uit lijkt me maar vroeg me dan af of het beter is hem er gewoon voor te installeren.
 
Terug
Bovenaan