Aquaria

Heb je een regelkraan voor het niveau aan de overloopkammen en sump te regelen.
Of maakt hij dan bovenaan lawaai als je het niveau in de sump wat hoger wil?
Enkel een kraan om de flow van het aquarium naar de sump te regelen. Zal straks een video posten waar het probleem zit want is zo moeilijk uit te leggen.
 
Ondertussen is het geluid verholpen. Had de bouwer zelf gecontacteerd. Een filterspons breekt nu de val van het water.
Verder niets bijzonders, stabiel aan het indraaien :). Eind deze week nog eens het zoutgehalte controleren en wat bijsturen.
 
6ClrcTNDiEBjFXS0GZgXpvS6.jpg


De nano begint hier wel echt stevig op te schieten. Had klein beetje last van haaralg maar is nu aan het verdwijnen.
Had echt intense fotosynthese cycles met langdurige krachtige belichting om zo snel mogelijk de plantjes te stimuleren icm CO2 injectie maar is nu aan het verdwijnen.
 
Knap ! Is mij nooit gelukt om zo mooi planten te houden. Next level aquaristiek :).

Dit weekend Copepods bestellen om dan deze week toe te voegen. Ga 3 zakjes bestellen zodat ik ze over de komende maand kan doseren iedere 2 weken. Verder ben ik aan het twijfelen om een kleine moonlight te hangen aangezien mijn lampen niet echt een maanlicht functie hebben. Of is dit niet nodig?

Zoutwaarde staat nu op 30 ppt. Ga dus morgen nog een waterwissel moeten doen met extra zout.
 
Op mijn ai hydra52 zit maanfunctie tot bliksem/onweer functie maar deze gebruik ik beiden niet.

De vissen willen ook eens volledig donker denk ik zo.

Wel "rampen" ze naar enkel blauw licht tot 22u30
 
Knap ! Is mij nooit gelukt om zo mooi planten te houden. Next level aquaristiek :).

Dit weekend Copepods bestellen om dan deze week toe te voegen. Ga 3 zakjes bestellen zodat ik ze over de komende maand kan doseren iedere 2 weken. Verder ben ik aan het twijfelen om een kleine moonlight te hangen aangezien mijn lampen niet echt een maanlicht functie hebben. Of is dit niet nodig?

Zoutwaarde staat nu op 30 ppt. Ga dus morgen nog een waterwissel moeten doen met extra zout.
Hoe meet je uw zoutgehalte? Ik heb hier ook nog 2 refractometers maar de ene is nog slechter als de andere. Wijken bij mij soms echt 4-5 graden af.
Hoe calibreer je ze?
Ik zou heel hard opletten dat uw zoutgehalte niet te hoog komt…

Het veiligste is een aantal grote waterwissels doen met zelf gemaakt zeewater. Daar kan je redelijk accuraat 35 water mee aanmaken. Als uw zoutgehalte in uw bak dan te hoog of te laag is, kom je in ieder geval bij elke waterwissel dichter in de buurt.

Refractometers zijn in mijn ogen weggesmeten geld…
 
Ik doe (normaalgezien) om de drie maanden een ati test en op basis van die resultaten kan ik het zoutgehalte in mijn aquarium op punt zetten, alsook de sporenelementen.
Na een test of 3 kan je er een trend in zoeken en zo de perfecte test nastreven :)
 
Zoutgehalte daalt bij nat afschuimen, maar kan stijgen als je veel moet doseren om verbruik te compenseren.
Ik voeg redelijk wat ati essentials pro toe (kh/mag/calcium) en moet toch zeker elke maand 20l aquariumwater vervangen met osmose omdat anders het zoutgehalte blijft oplopen.
 
Hangt er vanaf hoeveel liter je hebt of je zoutgehalte snel stijgt of daalt.

Refracto is redelijk accuraat hier.
Heb hem de laatste keer wel afgeregeld op een resultaat van ati😁 en heb er 2 voor als er ineens een raar resultaat is.
Wat ik wel merk is nadat je hem onder de kraan afspoelt met koud water dat je daarna best niet opnieuw meet.
Het ingebouwd lamelletje voor temp auto correct moet een tijdje bekomen.

Bij mij duurt het 9a 12 maand voor ik eens ee ati test opstuur,moet er dringend nog eens 1 opsturen.
 
Ik doe (normaalgezien) om de drie maanden een ati test en op basis van die resultaten kan ik het zoutgehalte in mijn aquarium op punt zetten, alsook de sporenelementen.
Na een test of 3 kan je er een trend in zoeken en zo de perfecte test nastreven :)
Dus buiten een ATI test doe je niets anders van tests voor het zoutgehalte?

Ik heb een refractometer van DD.
Ik leg hem nu een tijdje uit de doos zodat deze de omgevingstemperatuur aanneemt. Dan veeg ik het vlak proper met osmosewater, nadien doe ik de test met osmosewater (staat dan op 0 saliniteit). Vervolgens veeg ik deze opnieuw proper met een microvezeldoek en doe ik er een druppel zoutwater van het aquarium op. Er zit niets bij van calibratievloeistof bv. en zou niet weten waar ik deze haal of moet in doen. De refractometer zat bij de hannah checker box die ik ergens op de kop kon tikken.

Ik heb zo een ionenvatje waarmee ik osmosewater maak. Hier kan ik niet exact meten hoeveel liter ik heb. Heb wel een ton van 25 liter maar hoe nauwkeurig pas je altijd 25 liter af is de vraag... Dan moet je nog het zoutgehalte correct aanvullen. Is nu nog zoeken hoeveel het exact is. Hoeveel zout gebruiken jullie per volume?
 
Laatst bewerkt:
Knap ! Is mij nooit gelukt om zo mooi planten te houden. Next level aquaristiek :).

Dit weekend Copepods bestellen om dan deze week toe te voegen. Ga 3 zakjes bestellen zodat ik ze over de komende maand kan doseren iedere 2 weken. Verder ben ik aan het twijfelen om een kleine moonlight te hangen aangezien mijn lampen niet echt een maanlicht functie hebben. Of is dit niet nodig?

Zoutwaarde staat nu op 30 ppt. Ga dus morgen nog een waterwissel moeten doen met extra zout.

An sich is er weinig onderbouwing of maanlicht een nuttige functie is voor een aquarium, ik persoonlijk kies er wel voor en volg specifiek de lunar cycle.

Ik doe dit om 2 redenen±
  1. Mijn ´biotoop´ in de nano zijn visjes die zich meer in plassen en aan oppervlaktes bevinden dus zij zouden in de natuur ook wel wat natuurlijk maanlicht door het water zien penetreren
  2. Ik vind het zelf esthetisch ook mooier.
Door de cycle te volgen heb ik dan wel dagen dat ik weinig tot absoluut geen maanlicht heb maar part of the deal.

Bij salt is er wel enorm veel info over de kleurspectra welke nuttig zijn, deze kan je dan bv erg gedimd laten fungeren als maanlicht zodoende de vissen ´rust´ hebben en de koralen er wel de nodige voordelen van ervaren. Spijtig genoeg bij freshwater is hier zeer weinig info over te vinden. De meeste ´freaks´ die echt extreme high tech tanks doen, opteren vaak voor salt. Voor de prijs van de technieken die ik in fresh toepas kan je eigenlijk evengoed een premium salt bak gaan opzetten dus daarom dat de meeste mensen dat ook gewoon verkiezen omdat je daar natuurlijk specialere en meer kleurrijke livestock voor kan vinden.
 
Dus buiten een ATI test doe je niets anders van tests voor het zoutgehalte?

Ik heb een refractometer van DD.
Ik leg hem nu een tijdje uit de doos zodat deze de omgevingstemperatuur aanneemt. Dan veeg ik het vlak proper met osmosewater, nadien doe ik de test met osmosewater (staat dan op 0 saliniteit). Vervolgens veeg ik deze opnieuw proper met een microvezeldoek en doe ik er een druppel zoutwater van het aquarium op. Er zit niets bij van calibratievloeistof bv. en zou niet weten waar ik deze haal of moet in doen. De refractometer zat bij de hannah checker box die ik ergens op de kop kon tikken.

Ik heb zo een ionenvatje waarmee ik osmosewater maak. Hier kan ik niet exact meten hoeveel liter ik heb. Heb wel een ton van 25 liter maar hoe nauwkeurig pas je altijd 25 liter af is de vraag... Dan moet je nog het zoutgehalte correct aanvullen. Is nu nog zoeken hoeveel het exact is. Hoeveel zout gebruiken jullie per volume?
Hier is het afhangkelijk v h zout 2300 tot 2400 gram op 60 liter water OM op 35 ppt te zitten.
Een iets hoger zoutgehalte zou goed zijn tegen parasieten en stip?
Je zak zout en emmer goed afsluiten want anders klopt je zelfde aantal gram ook niet meer natuurlijk😅

Ik heb alvast nooit echt witte stip gehad of ander ziekte en nooit quarantaine gedaan met vissen te plaatsen.
Enkel na 7 jaar toen ik mijn laatste dokter acanthurus japonicus gestoken heb, heeft hij 3 maand stip gehad(andere vissen niets gekregen)
Is wel altijd blijven eten en is er vanaf geraakt,nooit meer stip gezien en zwemt hier ondertussen al 4 jaar👌

Ik doe altijd 60 liter waterwissel met dezelfde "vuilbak"ton dus na 1x afmeten ooit weet ik tot waar ik moet vullen.
 
Oke duidelijk.
Ga het maanlicht voorlopig laten, kan ik later eventueel nog steeds toevoegen.

En wat met een TDS meter? Zie hier prijzen van 12 tot 120 euro gaan. Denk wel dat ik mijn vaatje nog even toekom, volgens internet zou ik er ongeveer 600 liter water mee kunnen maken. Zou dus nu ongeveer 250L verbruikt hebben.
 
Hangt af van hoeveel tds er uit je kraanwater komt.
Ik gebruik gewoon al jaren een goedkope d&d tds pen en geen microsiemens.
Hier dacht ik tds 177 ooit 1 keer gemeten uit kraanwater.

600 liter haal je niet.
Hier tussen 400 en 500 liter .
Winter en zomer kan eens wat schelen .
Ik schrijf de gemaakte liter ongeveer op en tegen de 400 liter meet ik af en toe eens bij aanmaak in een proper glas

Vanaf er 001 opkomt wissel ik het in.
Doe het al jaren zo en geen problemen gehad
 
Dus buiten een ATI test doe je niets anders van tests voor het zoutgehalte?

Ik heb een refractometer van DD.
Ik leg hem nu een tijdje uit de doos zodat deze de omgevingstemperatuur aanneemt. Dan veeg ik het vlak proper met osmosewater, nadien doe ik de test met osmosewater (staat dan op 0 saliniteit). Vervolgens veeg ik deze opnieuw proper met een microvezeldoek en doe ik er een druppel zoutwater van het aquarium op. Er zit niets bij van calibratievloeistof bv. en zou niet weten waar ik deze haal of moet in doen. De refractometer zat bij de hannah checker box die ik ergens op de kop kon tikken.

Ik heb zo een ionenvatje waarmee ik osmosewater maak. Hier kan ik niet exact meten hoeveel liter ik heb. Heb wel een ton van 25 liter maar hoe nauwkeurig pas je altijd 25 liter af is de vraag... Dan moet je nog het zoutgehalte correct aanvullen. Is nu nog zoeken hoeveel het exact is. Hoeveel zout gebruiken jullie per volume?
Calibreren met osmose water is volledig uit den boze omdat het te veel afwijkt van zout water. Je kan gemakkelijk calibratie vloeistof kopen op de gekende shops onder de naam refracto-check.
Al raad ik het gebruik van refractometers nog steeds niet aan :)
Ik doe het inderdaad op basis van ati test en voortschrijdend inzicht.

Ionenvatje heb ik nog nooit gebruikt. Ik gebruik een osmosetoestel met boosterpomp en automatische tds meter. De tds meter zit na de eerste harsfiltet. Na de tds zit nog een harsfilter, alsook een silicaat filter. Ooit zag ik de tfs wel eens 1 aangeven, maar meestal vervang ik de harsfilter om de 6 maand ofzo, waarbij ik de nieuwe hars na de tds filter plaats en de hars die reeds in gebruik was, ervoor.
Bij ati kan je ook uw osmosewater laten testen, maar dat is bij mij altijd al 0 0 0 0 geweest….
 
Kan niet veel nieuws posten. Vanaf 1 april denk ik dat ik zowat het eerste leven kan toevoegen. Heb copepods besteld en deze gaan er hopelijk maandag voor de eerste keer in.

Verder wat aan het denken welke vissen ik wil. Ben ook wel fan van een zoa-tuintje maar weet niet goed wat haalbaar is ☺️. Heb nog tijd.
 
zoa zijn leuk maar gaan uiteindelijk woekeren. Zie vooral dat je ze op een apart steen zet ofzo.
Dinsdag komen ze hier ook de nieuwe aquarium leveren/installeren. Zal dan ook eens wat foto’s posten :)
 
En zou je een anemoon aanraden? Vind ik ook altijd fascinerend maar netelen andere koralen.

Heb vandaag opnieuw een paar tests gedaan.
Nitriet staat op 28 ppb
Fosfaat op 0,03 ppm
Zoutgehalte nu op 37 ppt
 
Terug
Bovenaan