Aquaria

En zou je een anemoon aanraden? Vind ik ook altijd fascinerend maar netelen andere koralen.

Heb vandaag opnieuw een paar tests gedaan.
Nitriet staat op 28 ppb
Fosfaat op 0,03 ppm
Zoutgehalte nu op 37 ppt

Nitriet of nitraat?

Een anemoon vind ik ook fascinerend maar redelijk riskant in combinatie met koralen inderdaad. Ook soms verhalen dat ze in stromingspompen gezogen worden.. voor mij geen anemonen alleszins…
 
Nitriet of nitraat?

Een anemoon vind ik ook fascinerend maar redelijk riskant in combinatie met koralen inderdaad. Ook soms verhalen dat ze in stromingspompen gezogen worden.. voor mij geen anemonen alleszins…
Nitriet inderdaad.
Gisteren de eerste copepods erin gedaan.
 
Nog eens een overzichtje😊

AE38-B612-7-EE5-49-B1-8-EC3-5-A2-E0239-E521.jpg
 
@Vteclover had jij ook niet zo een suharsanoi stekje van bij Marc? Leeft het nog? Bij mij is die stilletjes aan weggekwijnd… Nuja de bak deed het toen ook niet zo schitterend en kort daarna dan moeten verhuizen enzo… allemaal niet ideaal natuurlijk voor gevoelige koralen.

De nieuwe bak hier draait proper, alles is overgezet. De scape kan nog wat finetuning gebruiken en zondag komen er nog wat vissen bij. Zal dan eens wat foto’s posten :)
 
@Vteclover had jij ook niet zo een suharsanoi stekje van bij Marc? Leeft het nog? Bij mij is die stilletjes aan weggekwijnd… Nuja de bak deed het toen ook niet zo schitterend en kort daarna dan moeten verhuizen enzo… allemaal niet ideaal natuurlijk voor gevoelige koralen.

De nieuwe bak hier draait proper, alles is overgezet. De scape kan nog wat finetuning gebruiken en zondag komen er nog wat vissen bij. Zal dan eens wat foto’s posten :)
Thibaut heeft me ooit een suharsonoi van bij marc p meegenomen ja.
Nooit echt aan de groei geraakt maar bleef wel overleven.
Kleurde volledig fluogeel en bleef zo.
Het leek uiteindelijk hetzelfde als mijn fluogele frogskin.
Bij een kennis gezet die veel parlicht had met zn orphek ledarmaturen en daar ook geen verandering ingekomen,raar 😊
 
  • Wow
Waarderingen: Joon
Hierbij de foto.
Moet nog de bestaande koralen wat bijknippen en het rechter deel liggen de stenen uit mijn oud aquarium op elkaar gegooid. Dus daar zal ik binnenkort ook wat meer structuur proberen aan geven, maar voorlopig de bak wat rust gunnen en zien of we de komende weken geen mini cyclus doormaken. Voorlopig ziet het er toch nog goed uit :) er ligt zeker 30 kg steen in wat al 5 jaar goed meedraait dus ik heb er eigenlijk wel een goed oog in.

 
Gisterenavond zijn de eerste levende copepods aangekomen en meteen toegevoegd aan het aquarium.
Deze ochtend al een groot testrondje gehouden aangezien ik nu ijkvloeistof voor 35 ppt heb voor mijn refractometer.

Saliniteit: 35 ppt op de kop
pH 7,9
kH 9,6
Nitriet 28 ppb
Nitraat 0 ppm
Fosfaat 0,59 ppm
Calcium 526 ppm
Mg 1400

Ben er dus nog niet waar ik moet zijn.

Het licht en de afschuimer staan nog steeds uit. Ga denk ik vanaf volgende week wat filteren over actieve kool om zeker te zijn dat eventueel schadelijke stoffen eruit gefilterd worden. Vanaf wanneer zou ik het licht beginnen opbouwen en de afschuimer starten?
Aquarium is nu week 4 aan het indraaien dus ik vermoed tegen begin april dat ik het eerste leven kan toevoegen?
 
Mijn ionenwisselaar is al toe aan regeneratie. Met de TDS meter nu 25 ppm gemeten. Straks starten met filteren over actieve kool en rowaphos. Denk dat de ionenwisselaar toch ook een bron kan zijn van extra fosfaat in het aquarium?
Is osmosewater of zeewater van de winkel zelf te betrouwen van waterwaarden?
 
Ik heb mijn eerste "leer"zeeaquarium gekocht bij PD en met zeewater van daar opgestart.
Ging dan geregeld koffer vol osmosewater gaan halen voor de verdamping of eens een waterwissel.
Nooit echt problemen gehad.
Toen naar de huidigge overgestapt maar kon de verdamping niet volgen en financieel was dat osmosewater gaan kopen ook niet meer zo interresant natuurlijk.

Ionenvat gekocht en tds meter.
Had toen eens osmosewater dat ik nog staan had van daar gemeten en dat was 30😅
Het eerste wat door je ionenvat komt is silicaat dacht ik.
 
Ik heb mijn eerste "leer"zeeaquarium gekocht bij PD en met zeewater van daar opgestart.
Ging dan geregeld koffer vol osmosewater gaan halen voor de verdamping of eens een waterwissel.
Nooit echt problemen gehad.
Toen naar de huidigge overgestapt maar kon de verdamping niet volgen en financieel was dat osmosewater gaan kopen ook niet meer zo interresant natuurlijk.

Ionenvat gekocht en tds meter.
Had toen eens osmosewater dat ik nog staan had van daar gemeten en dat was 30😅
Het eerste wat door je ionenvat komt is silicaat dacht ik.
Oké good to know. Ik vind het nu wel handig om gewoon zelf bij te vullen. Laat je dat vaatje iedere keer leeglopen of laat je er ook water in zitten ? Wat doe je dan nadien als je het gebruikt, de eerste liters laten weglopen?
 
Oké good to know. Ik vind het nu wel handig om gewoon zelf bij te vullen. Laat je dat vaatje iedere keer leeglopen of laat je er ook water in zitten ? Wat doe je dan nadien als je het gebruikt, de eerste liters laten weglopen?
Wat bedoel je?
Ik heb een ionenvat die je inruilt ,je hebt het toch op deze?

Eerst keer aankopen (je vind ze soms wel 2ehands) en daarna is het gewoon in een winkel die ze verdeelt inruilen voor een ander geregenereert zelde ionenvat.
Gewoon eerste litertje opvangen na een nieuw vat en dan gewoon gaan.

Water blijft er gewoon inzitten tot je weer maakt.
Alleen als ik het moet inruilen laat ik het restwater er uit.
 
Gisterenavond zijn de eerste levende copepods aangekomen en meteen toegevoegd aan het aquarium.
Deze ochtend al een groot testrondje gehouden aangezien ik nu ijkvloeistof voor 35 ppt heb voor mijn refractometer.

Saliniteit: 35 ppt op de kop
pH 7,9
kH 9,6
Nitriet 28 ppb
Nitraat 0 ppm
Fosfaat 0,59 ppm
Calcium 526 ppm
Mg 1400

Ben er dus nog niet waar ik moet zijn.

Het licht en de afschuimer staan nog steeds uit. Ga denk ik vanaf volgende week wat filteren over actieve kool om zeker te zijn dat eventueel schadelijke stoffen eruit gefilterd worden. Vanaf wanneer zou ik het licht beginnen opbouwen en de afschuimer starten?
Aquarium is nu week 4 aan het indraaien dus ik vermoed tegen begin april dat ik het eerste leven kan toevoegen?

Ik zou inderdaad een weinig rowaphos inzetten en na een week eens kijken of je fosfaat zakt.
Schuimer en licht zou ik gewoon van bij de start al aan laten hoor (zeker na 4 weken).
Zolang je nitriet meet, best nog wachten met vissen maar normaal zou dat over een aantal weken toch al moeten lukken hoor. Was je met levend steen gestart?
 
Mijn ionenwisselaar is al toe aan regeneratie. Met de TDS meter nu 25 ppm gemeten. Straks starten met filteren over actieve kool en rowaphos. Denk dat de ionenwisselaar toch ook een bron kan zijn van extra fosfaat in het aquarium?
Is osmosewater of zeewater van de winkel zelf te betrouwen van waterwaarden?

In de winkel osmose halen zou ik alleszins niet doen, je hebt niet in de hand of ze op tijd hun filters vervangen en in een winkel worden er veel grotere hoeveelheden aangemaakt.
Ik heb zelf een osmose apparaat gekocht. Doet ook prima zijn ding. Altijd 0 waarden. Als extra zekerheid hangt er na de tds meter bij mij nog een extra silicaat en di hars filter. Om de 6 maanden vervang ik wat hars en op die manier zijn de running kosten mss een 20 euro per jaar.
 
Wat bedoel je?
Ik heb een ionenvat die je inruilt ,je hebt het toch op deze?

Eerst keer aankopen (je vind ze soms wel 2ehands) en daarna is het gewoon in een winkel die ze verdeelt inruilen voor een ander geregenereert zelde ionenvat.
Gewoon eerste litertje opvangen na een nieuw vat en dan gewoon gaan.

Water blijft er gewoon inzitten tot je weer maakt.
Alleen als ik het moet inruilen laat ik het restwater er uit.
Ja, heb ook zo een vatje gekocht en direct ingewisseld voor een nieuwe maar deze zit nu al terug aan 35 ppm. Heeft heel het aquarium al gevuld plus nog extra, zal rond de 350 liter zitten nu voor een klein vaatje. Maar bedoelde dus vooral als het vaatje al een deel gebruikt is of je het water er na iedere keer volledig laat uitlopen. Hoeft dus niet.
Ik zou inderdaad een weinig rowaphos inzetten en na een week eens kijken of je fosfaat zakt.
Schuimer en licht zou ik gewoon van bij de start al aan laten hoor (zeker na 4 weken).
Zolang je nitriet meet, best nog wachten met vissen maar normaal zou dat over een aantal weken toch al moeten lukken hoor. Was je met levend steen gestart?
Thx. Net de afschuimer opgestart. Het schuim komt net tot aan de rand maar vult de beker nog niet. Ga zo even afwachten en zien of het toch nog vult en anders morgen de waterstand wat verhogen. Toch wel wat zoeken precies :).
Hoe zou je het licht opbouwen? Heb AI blades (coral grow versie). Hier heb ik 2 soorten blauw en 1 wit kanaal. Kan ze alle 3 op 100% zetten maar ook bv de witte naar 125% en 1 blauw naar 125%, de andere staat dan aan 50%. Er zijn niet echt standaard instellingen. Dacht het licht te starten aan 4u per dag en 25% om zo op te bouwen tot er vis / koraal in komt.
*Edit: Heb nu voorbeeldschema's gevonden van AI zelf en er een aantal gedownload en ingekort. Er zit wel veel verschil op de schama's.


Ben gestart met dood steen (base rock van Indonesië). Ligt zo een 28kg van in het aquarium.
In de winkel osmose halen zou ik alleszins niet doen, je hebt niet in de hand of ze op tijd hun filters vervangen en in een winkel worden er veel grotere hoeveelheden aangemaakt.
Ik heb zelf een osmose apparaat gekocht. Doet ook prima zijn ding. Altijd 0 waarden. Als extra zekerheid hangt er na de tds meter bij mij nog een extra silicaat en di hars filter. Om de 6 maanden vervang ik wat hars en op die manier zijn de running kosten mss een 20 euro per jaar.
Voorlopig werk ik met een ionenwisselaar. Moet nog wat zoeken naar wat ik zelf makkelijk vind om te gebruiken. Zo een osmosetoestel heb je vaak veel afvalwater mee, alhoewel dat Anders hierboven eentje heeft zonder afvalwater. Voorlopig kan ik misschien ook wel verder met gedemineraliseerd water van de Colruyt bv. Ga het nog bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan