Aquaria

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Zijn er hier mensen met een aquarium? Of nog beter, aquaria?
Zelf ben ik in blijde verwachting van een 500 liter bak, zeewater. Ben momenteel het materiaal aan't verzamelen om deze op te starten.
 
Heb zelf een 80 liter bak (Superfish home 80), met enkele cardinael tetra's en 2 Zwaarddragers. Als die ooit het loodje leggen zou ik graag een koppel Honinggoerami hebben.
 
Lange tijd een 300L bak gehad maar nu na de verbouwingen is er nog geen nieuwe. Ergens wil ik er wel nog ene maar je moet daar wekelijks toch wel wat tijd aan besteden om te verversen, ... . Momenteel kan ik die tijd niet meer opbrengen. En het is best een dure hobby om te starten, maar als er nog 1 komt, wordt het ene met piranha's dus een serieus bakbeest van liefst 2m lang.

Veel geluk met de zeewaterbak, deze zou zeker niets voor mij zijn. Ik hoop dat je niet teveel naar van die shows op discovery en zo hebt gekeken. Zoiets start je niet op een paar dagen tijd, reken maar gemakkelijk op een jaar tot hij helemaal draait zoals het hoort.

Ik haalde het meeste van mijn gerief van Poisson D'or in Dottignies, heel mooie winkel met ruim aanbod. Je kan er bv ook bidons vullen met "zeewater" en osmose water. Je kan er zelf meenemen of er van daar meenemen en een waarborg betalen.
 
Heb zelf een 80 liter bak (Superfish home 80), met enkele cardinael tetra's en 2 Zwaarddragers. Als die ooit het loodje leggen zou ik graag een koppel Honinggoerami hebben.
Heel mooie beestjes. Wil ook nog wel eens een zoetwaterbak met allemaal kleurrijke visjes.
Lange tijd een 300L bak gehad maar nu na de verbouwingen is er nog geen nieuwe. Ergens wil ik er wel nog ene maar je moet daar wekelijks toch wel wat tijd aan besteden om te verversen, ... . Momenteel kan ik die tijd niet meer opbrengen. En het is best een dure hobby om te starten, maar als er nog 1 komt, wordt het ene met piranha's dus een serieus bakbeest van liefst 2m lang.

Veel geluk met de zeewaterbak, deze zou zeker niets voor mij zijn. Ik hoop dat je niet teveel naar van die shows op discovery en zo hebt gekeken. Zoiets start je niet op een paar dagen tijd, reken maar gemakkelijk op een jaar tot hij helemaal draait zoals het hoort.

Ik haalde het meeste van mijn gerief van Poisson D'or in Dottignies, heel mooie winkel met ruim aanbod. Je kan er bv ook bidons vullen met "zeewater" en osmose water. Je kan er zelf meenemen of er van daar meenemen en een waarborg betalen.
Thanks! Heb wel al meerdere jaren ervaring, dus zou goed moeten komen. Haal zelf de meeste spullen op zeeaquarium-winkel.nl of Hustinx-Aquaristiek in Hasselt. Zou eens moeten gaan naar Poisson D'or!
 
Zoals je kan zien, hebben ze best een uitgebreid aanbod van visjes. Wel is het soms wat zoeken achter iemand die Nederlands spreekt

Dit is ook wel een goeie reeks als je eens zelf een aquarium wilt bouwen. ik denk dat zijn grootste bak 2000 gallons is :eek:
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg gene meer van de vrouw des huizes, alé toegegeven er is niet echt plaats maar heb vroeger wel atijd een bakje gehad.
In het begin was het "nature style" maar later meer interesse in blackwater biotoop aquaria.
 
Heb nu sinds een jaar terug een Aquarium (Juwel Rio 350 Led) en sinds 10 maanden discussen.
Heb er 6 zitten en gekocht toen ze 10 cm groot waren. Het zijn Stendker German Wonder discussen. Mooi om te zien hoe ze op deze tijd gegroeid zijn. Elke dag genieten van de prachtige kleuren. In de verre toekomst wil ik toch een groter aquarium zetten maar dan ingewerkt in het interieur.

Aan zeewater wil ik mij ook wel eens wagen maar vrees dat ik niet genoeg tijd heb om dat extra onderhoud te doen. Nu met de discussen doe ik wekelijks het onderhoud wat tot nu toe prima lukt.

48yw5tr_d.webp

Mue7qZT_d.webp

LUNfT6k_d.webp

f1zdxRc_d.webp
 
Laatst bewerkt:
Netjes! Zeewater vraagt niet per se meer onderhoud, wel extra techniek.
 
Ik heb lange tijd een aquarium gehad in m'n jeugd (16-23j), op m'n kamer. Ondertussen weer 10j geleden.
Het kriebelt ondertussen enorm om opnieuw een aquarium te zetten. Maar deze keer met wat meer geduld en financiële investeringen dan toen.
Alleen heb ik weinig plaats (appartement) en weinig tijd :( Ik denk dat ik ga wachten tot ik ooit verhuis.

Soms overvalt me ook het gevoel dat het eigenlijk "fout" is om vissen uit hun natuurlijke habitat te halen en op te sluiten in een klein aquarium voor mijn plezier. Ik ben nochtans geen groene jongen.
 
Sinds we anderhalf jaar geleden verhuisd zijn naar onze nieuwe woning hebben we geen aquarium meer. Voor heen (o.a.) een 1.000 liter zee-aquarium met o.a. een flinke stermurene erin die je wel eens flink te grazen kon pakken als je niet aan het opletten was met je handen in de bak. Dat aquarium hebben we met de kraan naar onze appartement laten binnen hijsen op +1. Bij onze verhuis zagen we er echter gigantisch tegen op om dit draaiend aquarium terug volledig te verhuizen dus besloten om hem helemaal leeg te halen en heb ik de volledige inhoud en techniek los verkocht. De nieuwe eigenaar heeft het aquarium zelf bij het appartement gekregen en draait voor zover ik weet nog steeds nu als zoet water aquarium.

Verder doe ik momenteel nog wel het onderhoud van een gezelschapsbakje van 250 liter bij mijn ouders.

Het kriebelt soms wel om weer opnieuw iets in huis te halen. Maar kijk toch soms wel op tegen al het werk wat erbij komt kijken en zo'n klein bakje op de kast, dat zegt ons nu niet meer zoveel nadat we zo'n grote zeebak in huis gehad hebben.
 
Netjes! Zeewater vraagt niet per se meer onderhoud, wel extra techniek.
Het zou kunnen, heb er geen ervaring mee.
Nu is het gemakkelijk om een tuinslang aan te sluiten en de bak te ledigen en te vullen met kraanwater. Zo zit ik niet teveel te sleuren met emmers water. Het onderhoud van de ruiten en filter is snel gebeurd.

Als je dat met zeewater wil doen is dat niet evident. Hoe ga jij dat praktisch aanpakken?
Zelf je zeewater maken of halen en hoeveel water wissel je en hoe frequent bv?

De extra techniek maakt mij niet zoveel uit, die zie je toch meestal niet.
Komt wel nog extra bij kijken dat je bepaalde sporenelementen / metalen perfect moet balanceren voor je koralen.
 
Ik ga op DSR draaien, daar zijn geen waterwissels nodig. Dus enkel osmose bijvullen en sporenelementen - maar die laatste bestaan uit twee basisflessen en dan is het soms optimaliseren met aparte elementjes.
 
Deltec 1000i afschuimer
Ecotech radion xr15 verlichting (3 stuks)
Ecotech vertraging m2 opvoerpomp
Ecotech mp40 stromingspomp (2 stuks)
Ecotech battery backup UPS
Eheim jäger verwarmingselement (2 stuks)
Aqua Medic Platinum osmoseapparaat
Tunze ATO

En dan nog wat testsetjes, refractometer, binnenkort ook een automatic doser voor mijn dsr oplossingen te dosen.
 
ik heb een 300 liter bak vol guppen (toch wel meer dan 100). heb er eigenlijk praktisch 0 onderhoud aan. voederbak voedert ze zelf, buitenfilter houd alles weken schoon, en sinds ik overgestapt ben naar biohome ultimate filter media geraakt mijn filter praktisch nooit meer verstopt. die bacterieen vreten alles op en water blijft kraakhelder.

ben van 2x per maand 3 emmers water verversen naar 1x 3 emmers elke 6 weken gegaan en mijn water en bodem blijft proper.... echt gek wat een verschil dat maakt die betere filter media.


filter :

eheim ecco pro 300​


filter media :
biohome ultimate

verwarming :
random staaf die bij mijn aquatlantis bak zat.

zuurstofpompjes etc weg gedaan omdat die dingen teveel lawaai maken. bak staat naast zetel waar we tv kijken. nu is die fluisterstil.
 
ik heb een 300 liter bak vol guppen (toch wel meer dan 100). heb er eigenlijk praktisch 0 onderhoud aan. voederbak voedert ze zelf, buitenfilter houd alles weken schoon, en sinds ik overgestapt ben naar biohome ultimate filter media geraakt mijn filter praktisch nooit meer verstopt. die bacterieen vreten alles op en water blijft kraakhelder.

ben van 2x per maand 3 emmers water verversen naar 1x 3 emmers elke 6 weken gegaan en mijn water en bodem blijft proper.... echt gek wat een verschil dat maakt die betere filter media.


filter :

eheim ecco pro 300​


filter media :
biohome ultimate

verwarming :
random staaf die bij mijn aquatlantis bak zat.

zuurstofpompjes etc weg gedaan omdat die dingen teveel lawaai maken. bak staat naast zetel waar we tv kijken. nu is die fluisterstil.
Daar ben ik al lang over aant dromen, zo een guppenbak met te veel beesten in maar die toch op auto pilot draait. Zalig!

Goeie tip voor de buitenfilter.

Heb je foto's?
 
Wil ik ook wel eens zien dan ! Heb nog niet gehoord van die filtermedia, is dat iets speciaals ?
geen idee, er is een youtube kanaal gemaakt pimp my filter. kerel is natuurlijk gesponsord door dat merk, maar zo heb ik het ontdekt. dan wat research gedaan over verschillende fora en iedereen is er lovend over. in ieder geval 100 keer beter dan hetgene bij mijn eheim filter geleverd werd ( plastiek rommel + standaard filtermedia).

in het begin zat die pomp elke maand wel eens verstopt met slib... nu draait die al 6 maand met die biohome en ik heb hem nog geen één keer moeten uitkuisen. voor de rest is er niets veranderd in mijn bak. alleen guppen die blijven kweken en kweken.


foto's post ik wel eens als ik mijn plantenbos heb bijgesnoeid en het glas eens gepoetst heb. is wat schaamtelijk nu :')
 
Laatst bewerkt:
:unsure: wel oppassen met die guppen want ge gaat inbreeding hebben als ge er niet geregeld nieuwe bijsteekt en oude wegdoet.
 
Terug
Bovenaan