Aquaria


stocked tank =)

en mij weer laten gaan... Heeft in totaal met al het materiaal, stromingspomp, nieuw verwarmings element dat tussen tubing van filter zit, + vissen toch weer een kleine 1000 euro gekost :')

inhoud :

22 mbuna malawi's ( 11 soorten, ga niet heel de lijst typen)
4x Synodontis Poli White
1x L103 clown peckolita
1x ancistrus xenocara common


1tje die de eerste 3 weken niet overleeft heeft door te veel sillicium in mijn water. geen idee waar het vandaan komt. kraantjeswater getest en daarvan komt het niet... ik vermoed het filterzand die we als bodem gebruikt hebben, of de rotsen die we zijn vergeten afspoelen.

either way, zit een zakje silicatEX in mijn filter die het er nuj allemaal zou moeten uithalen.
 

Hier ook een zeewater aquarium. Eigenlijk eens je weet hoe het ineen zit, niet zo moeilijk om te onderhouden. DSR is goed voor starters, maar als je je meer gaat verdiepen moet je wel naar andere methodes kijken. Hangt er ook wel een beetje van af op welk niveau je koralen of vissen wil houden. Hou wel rekening met een instapkost van 5-6000 euro en maandelijks onderhoud van rond de 100 (zonder techniek mee te tellen die toch ook om de zoveel tijd vervangen moet worden)
 

Hier ook een zeewater aquarium. Eigenlijk eens je weet hoe het ineen zit, niet zo moeilijk om te onderhouden. DSR is goed voor starters, maar als je je meer gaat verdiepen moet je wel naar andere methodes kijken. Hangt er ook wel een beetje van af op welk niveau je koralen of vissen wil houden. Hou wel rekening met een instapkost van 5-6000 euro en maandelijks onderhoud van rond de 100 (zonder techniek mee te tellen die toch ook om de zoveel tijd vervangen moet worden)
Hoe groot is uw aquarium? En welke andere methoden bedoel je?
Welke is in uw ogen de betere bv? Als ik de filmpjes zie van de persoon die DSR ontwikkelde, zien die zijn aquaria er toch netjes uit met mooie koralen.
 
Ik heb 400liter, maar uitsluitend acropora koralen. Die worden beschouwd als de moeilijkste om te houden. Als je wil dat die kleuren hebben in plaats van bruin en grijstinten, dan moet je 3 maandelijkse labo testen opsturen om de verschillende elementen in lijn te houden. Je moet dan zelf gaan mixen om aan de specifieke noden van uw aquarium te voldoen. Je moet dan ook afwijken van de natuurlijke zeewater waarden omdat in de natuur dat soort koralen vooral ook bruin en grijs zijn, maar in je living wil je dag niet :) de man van DSR maakt het allemaal erg simpel en voor 90% van de mensen is dat ok, maar het hangt dus af van hoe ver je er in wil gaan. Je kan het vergelijken met dji voor mensen die met een drone willen vliegen, maar als je je er verder in wil verdiepen zal je snel richting zelfbouw gaan.
 
Zijn waterwissels nodig met die technieken?
Jij gebruikt dus zelf ontworpen additieven als ik het goed begrijp?

Ik ben aan het overwegen om toch ook te starten met zeewater op termijn maar eerst kleinschalig met een bak van 200-300 liter om eerst de kneepjes van het vak deftig te leren. Om nadien dan eventueel over te schakelen op een echt grote aquarium.
10% van 200-300 liter valt nog mee. Maar eens je begint te spreken over 2.000 liter bv. is dat toch een serieus volume om even wekelijks te wisselen.
 
tRnI2lr.jpg


Dit weekend wat plantjes gekocht voor mijn - klein - aquarium.
Helemaal niet zo wauw als als hierboven, maar ik ben er toch content mee :)
 


Dit weekend wat plantjes gekocht voor mijn - klein - aquarium.
Helemaal niet zo wauw als als hierboven, maar ik ben er toch content mee :)

Heb hier nog hetzelfde bakje staan, heb wel die interne filter er uit gehaald. Staa nu leeg weliswaar.


Kleine bakjes kunnen ook een wauw factor hebben hoor, gewoon meer hout en meer planten en je komt al heel ver.

Is dat trouwens Annubias Coffefolia daar links? Zo ja, zou ik die op je hardscape binden, rhyzomen houden er niet van om begraven te worden.

Ik heb 400liter, maar uitsluitend acropora koralen. Die worden beschouwd als de moeilijkste om te houden. Als je wil dat die kleuren hebben in plaats van bruin en grijstinten, dan moet je 3 maandelijkse labo testen opsturen om de verschillende elementen in lijn te houden. Je moet dan zelf gaan mixen om aan de specifieke noden van uw aquarium te voldoen. Je moet dan ook afwijken van de natuurlijke zeewater waarden omdat in de natuur dat soort koralen vooral ook bruin en grijs zijn, maar in je living wil je dag niet :) de man van DSR maakt het allemaal erg simpel en voor 90% van de mensen is dat ok, maar het hangt dus af van hoe ver je er in wil gaan. Je kan het vergelijken met dji voor mensen die met een drone willen vliegen, maar als je je er verder in wil verdiepen zal je snel richting zelfbouw gaan.

pics or it didn't happen:woohoo:
 
Laatst merkte ik per toeval dat mijn verwarming niet meer werkte na een waterwissel. Gelukkig nog gezien vlak voor ik naar het werk vertrok waardoor ik mijn reserve nog kon gebruiken. Gisteren bericht gekregen dat ik een nieuwe krijg binnen garantie. Gelukkig was het geen winter en had ik nog een reserve liggen.

Hoe doen jullie waterwissels voor degene die een groter aquarium hebben? Ben aan het zoeken naar een alternatief.
 
Ik zet de verwarming eigenlijk enkel aan als het héél koud is tijdens de waterwissel. Voor de rest wordt alles op temperatuur gehouden door de vloerverwarming.

Waterwissel:

1 emmertje hevelen voor algemene uitspoelwerken en om daarna de kamerplanten water te geven.
Tuinslang naar de tuin (deze periode eerst laten toekomen in enkele gieters om water op te vangen), hevel opstarten met een extra pompje
Tuinslang aan de regenwaterkraan om terug te vullen

Ik zou een T-stuk willen op de aanzuiging naar mijn pomp zodat je de hevel niet meer moet opstarten. Vullen kan ook langs daar.
 
Altijd twee thermostaten in werking. En dan zeker één die aangesloten is op bv. Reef-Factory Thermo Control die meldingen geeft als temp te hoog of te laag is; kan ook de thermostaat aan en uit schakelen en koeler aansluiten.
 
Ik hevel nu de bodem met de Juwel AquaClean, nadien leg ik de tuinslang naar de tuin, terwijl het aquarium leeg aan het lopen is poets ik de ruiten. Op een klein uurtje is alles proper, inclusief vullen via de kraan.
De AqueClean van Juwel gaat vlot maar heb de indruk dat die te klein is voor mijn Rio 350. Ik krijg niet al het vuil van de bodem.
Dit is maar een "kleine" bak, hoe doen mensen dat met een hogere/diepere bak dit om de bodem te zuiveren?

Heeft er hier iemand ervaring met plantenaquaria? Ik heb nl. moeite om mijn planten mooi te houden.
Reeds verschillende keren nieuwe planten gekocht en telkens ontstaat er een algenlaag op de planten over een langere periode waardoor de planten er uiteindelijk niet meer goed uit zien en ik ze kan weggooien.
Heb nu enkel traaggroeiende planten zoals Anubias en Javavaren en hierbij het licht van 8 u per dag naar 6u per dag teruggeschroefd.
Dit heeft goed effect gehad op de algen, de ruiten blijven zuiver maar begin nu toch te merken dat er opnieuw zo een alg op mijn planten komt.
Anderzijds ontstaat er op mijn bodem ook een bruine algenlaag, deze is makkelijk af te hevelen maar zou toch willen zoeken wat de oorzaak hiervan is. Als ik op Youtube zie hoe sommige aquaristen mooi planten kunnen houden met discussen stel ik mij de vraag hoe dat kan. De temperatuur is een belangrijke factor waardoor planten het moeilijk hebben maar zelfs Echinodorus en Vallisneria doen het slecht...

Filter: JBL Cristalprofi E1502
Verlichting: Standaard LED van de Rio 350
Er zitten 6 discussen in met verschillende kleinere bijvissen.
Wekelijks 50% waterwissel

Zelf de bedenking gemaakt van CO2 toe te voegen maar dat is een hele investering terwijl ik niet weet of dit het probleem gaat zijn.
 
Zuurtegraad en kalkwaarde van uw water eens meten ….alsook teveel of verkeerde verlichting kan een oorzaak zijn ….teveel meststoffen in uw water (aak teveel vissen in een te kleine bak ) …enz…

Draad alg of gewone alg …voor gewone alg kunt ge wel een middeltje krijgen bij uwen visboer . ;)

Trouwens wekelijks 50% van uw water vervangen is wel wat veel hoor ….ge moet de bacteriën de kans geven om te groeien en te ontwikkelen in uwe filter en water ….vroeger deed ik dat maar 1x per jaar en als uwe bak goed werkt en draait moet ge dat zelfs niet jaarlijks doen , net zoals uwe filter wekelijks uitluiden not done is …geef de bacterie cultuur de kans om te groeien …
 
Laatst bewerkt:
Filter blijf ik af hoor. Maar waterwissels ook maar eenmaal per jaar ?
Waterwaarden zijn eerder aan de neutrale kant. Ook geen hard water.
Het zijn geen draadalgen en de ruiten blijven goed proper. Een middeltje kan misschien helpen ja, moet alleen veilig zijn voor mijn discussen. Aangezien ze proberen te kweken denk ik niet dat mijn waarden slecht zijn.
 
Je moet wel opletten dat je iets te eten hebt voor je planten. Iets in de bodem voor je wortelende planten en iets vloeibaar voor de rest. Ik kreeg blauwalg als er te weinig nitraat was. Dat vul ik aan met vloeibare voeding, tot voor kort was dat plantedbox aio, nu aquariumbemesting.nl Complete. Maar de discus temperatuur zal niet helpen natuurlijk. Er zijn zo tabellen die je een schatting geven hoeveel CO2 je ongeveer zal hebben met je waterwaarden en belangrijker of dat ok is. Je kan een druppelchecker kopen als je het effectief wil weten.

50% ww lijkt me inderdaad niet te veel en lijkt me zelfs wat weinig voor discus?

In mijn bescheiden Juwel 125 doe ik gewoonlijk iets van 40%. Bodem reinigen doe ik eigenlijk niet.

Owja: fotokes graag ;)

 
Laatst bewerkt:
Je kan het natuurlijk ook eens proberen met 'bio co²', eigenlijk gewoon een mengsel dat je zelf maakt in een colafles of zo.
Deze moet je dan wel zelf in en uit je aquarium halen zodat je planten de CO² ook kunnen opgebruiken en je vissen niet stikken. Eventueel kun je met een T-stukje en een ventiel dit zelf regelen zodat je CO² in de huiskamer terecht komt ipv in je aquarium.

Het is dus moeilijker om te regelen aangezien die reactie blijft verder werken en die CO2 ergens weg moet kunnen. Anders kan je fles 'ontploffen' en ligt heel die smurrie op de vloer ;)
 
JJ9IP4I.jpg

Zo ziet een deel van mijn planten er nu uit. Over de rest van mijn inrichting heb ik er niet zoveel last van. De planten maken nog nieuwe bladeren aan maar er komt toch een moment waarop de alg de overhand neemt. Denk niet echt dat het blauwalg is? Wat ik op de bodem heb post ik ook nog eens een foto van, nu zie je het nog niet goed.
 
Is groene alg ..is niet echt slecht waarschijnlijk nu teveel zonlicht in uwen bak ..
Wat je kan proberen is om een algen eter in uwen bak te zetten (gewoon groot genoeg dat de discussen er niets aan gaan doen. . ;) )
 
Terug
Bovenaan