Aquaria

is dat ook geen bruine alg ? komt door te veel fosfaat , en dat kan aan je water liggen ( grondwater met veel fosfaat) of aan teveel voeding voor je vissen. carbon pads die er te lang inzitten zorgen ook voor een te hoog fosfaat gehalte.

op zich niet schadelijk voor je vissen. neemt enkel zuurstuf weg, dus als je vissen te veel boven hangen zit je wel met een probleem.
 
Ik heb nu al +5 jaar aquarium(s) gehad, maar ik ga eerlijk zijn dat ik nooit echt volledig tevreden was. Ik kan erg genieten van een mooie aquascape of een mooie school vissen, maar ik weet dat ik van mezelf niet het eeuwige geduld heb om daar zoveel onderhoud in te steken. Na een tijd dan toch besloten om een instap-aquarium te kopen. Was een Superfish 70L met led. Omdat ik wist dat veel planten sterke belichting nodig hebben en vaak co2/voeding wou ik daar dus enkel simpele planten in steken. Ik had enkele javaren, en alhoewel die heeel traag groeiden bleven ze wel ok, en dan had ik een cryptocoryne die uiteindelijk heel het aquarium overgenomen heeft. :biglaugh:

Na een tijdje wou ik eens proberen met CO2 en heb toen beslist om een nano-aquarium aan te schaffen, heb toen een Eheim Aqua style 24L gekocht met de bedoeling eerst de planten goed te krijgen en er dan dwerggarnaaltjes in te steken. Omdat ik het deftig planten houden nooit onder de knie heb gekregen, is het nanotje dus nooit afgeraakt. Na enkele jaren is men interesse in de hobby ook fameus verminderd en heb uiteindelijk besloten om de CO2 weg te doen. Zou nu graag dit nano aquarium toch terug in gang steken met simpele planten zonder toevoegingen (CO2/voedingstoffen). Mensen hier die kunnen aanraden welke planten ik best zou kunnen houden die makkelijk in onderhoud zijn en met dit aquarium (lichtsterkte/grootte) toch goed passen? Of zou het echt nodig zijn om te investeren in een betere lamp? Het idee is om later dan mogelijks nog dwerggarnalen toe te voegen. Wou dit nooit doen zolang ik niet content was van de planten, geen zin om die beestjes stress te geven als ik continue de boel lig om te woelen etc..

Enige voorwaarden die ik mezelf altijd heb gesteld is dat alles 'naturel' moet zijn. Dus geen plastiek toevoegingen etc...Enkel planten/hout/stenen.
 
Ik heb nu al +5 jaar aquarium(s) gehad, maar ik ga eerlijk zijn dat ik nooit echt volledig tevreden was. Ik kan erg genieten van een mooie aquascape of een mooie school vissen, maar ik weet dat ik van mezelf niet het eeuwige geduld heb om daar zoveel onderhoud in te steken. Na een tijd dan toch besloten om een instap-aquarium te kopen. Was een Superfish 70L met led. Omdat ik wist dat veel planten sterke belichting nodig hebben en vaak co2/voeding wou ik daar dus enkel simpele planten in steken. Ik had enkele javaren, en alhoewel die heeel traag groeiden bleven ze wel ok, en dan had ik een cryptocoryne die uiteindelijk heel het aquarium overgenomen heeft. :biglaugh:

Na een tijdje wou ik eens proberen met CO2 en heb toen beslist om een nano-aquarium aan te schaffen, heb toen een Eheim Aqua style 24L gekocht met de bedoeling eerst de planten goed te krijgen en er dan dwerggarnaaltjes in te steken. Omdat ik het deftig planten houden nooit onder de knie heb gekregen, is het nanotje dus nooit afgeraakt. Na enkele jaren is men interesse in de hobby ook fameus verminderd en heb uiteindelijk besloten om de CO2 weg te doen. Zou nu graag dit nano aquarium toch terug in gang steken met simpele planten zonder toevoegingen (CO2/voedingstoffen). Mensen hier die kunnen aanraden welke planten ik best zou kunnen houden die makkelijk in onderhoud zijn en met dit aquarium (lichtsterkte/grootte) toch goed passen? Of zou het echt nodig zijn om te investeren in een betere lamp? Het idee is om later dan mogelijks nog dwerggarnalen toe te voegen. Wou dit nooit doen zolang ik niet content was van de planten, geen zin om die beestjes stress te geven als ik continue de boel lig om te woelen etc..

Enige voorwaarden die ik mezelf altijd heb gesteld is dat alles 'naturel' moet zijn. Dus geen plastiek toevoegingen etc...Enkel planten/hout/stenen.
waarom zo kleine aquariums? hoe groter uw aquarium hoe makkelijker eigenlijk. 1 kleine onbalans in zo een mini aquarium kan alles omzeep helpen :)
 
waarom zo kleine aquariums? hoe groter uw aquarium hoe makkelijker eigenlijk. 1 kleine onbalans in zo een mini aquarium kan alles omzeep helpen :)

Meer uit praktische overwegingen, waar ik vroeger woonde had ik wel de ruimte maar dat was maar tijdelijk, dus wou toen de investering niet doen om dan later alles te moeten verhuizen. Nu woon ik op een appartement en heb ik minder plaats, daarom de keuze voor een nano erbij te nemen + ik vind zo een nano aquarium wel leuk en mooi om naar te kijken.

Qua balans heb ik nooit zoveel last gehad naar algen/gezondheid voor de vissen toe. Koos er ook altijd bewust voor om de populatie laag te houden in de 70L en zocht altijd op welke vissen er genoeg plaats zouden hebben + wekelijks onderhoud. In de 24L wil ik geen vis(sen) houden omdat ik dat te klein vind. Het waren altijd de planten die of doodgingen of stagneerden...En net dat vind ik vaak prachtig aan een aquarium. :p
 
Nog eens wat leven brengen in dit topic.

Zo staat mijn bak er vandaag bij. Ben wel tevreden, de planten doen het beter en houden het toch al lang vol. Alg is ook minder. Enkel de alg op de bodem moet ik wekelijks afhevelen, vroeger nooit last van gehad. Misschien toch een te kleine bak voor de discussen... Foutief licht? Wie zal het weten.

XSkFyyW.jpg


QPCFfi3.jpg


veqYPBu.jpg


Foto van alg op de bodem:
RtjnIE4.jpg

Komend jaar eens een nieuwe scape maken.
 
Ik meet mijn waarden niet, in het begin bij de opstart gedaan maar deze bleven lange tijd goed. NH4 zelfs nooit gemeten.
Heb nu sinds een week nieuwe verlichting (Juwel Helialux LED met controller).
Anderzijds heb ik nu ook een stromingspomp gekocht om wat meer circulatie te creëren.
Heb toch de indruk dat de alg op de bodem al minder is met de nieuwe verlichting.
 
Ik meet mijn waarden niet, in het begin bij de opstart gedaan maar deze bleven lange tijd goed. NH4 zelfs nooit gemeten.
Heb nu sinds een week nieuwe verlichting (Juwel Helialux LED met controller).
Anderzijds heb ik nu ook een stromingspomp gekocht om wat meer circulatie te creëren.
Heb toch de indruk dat de alg op de bodem al minder is met de nieuwe verlichting.
 
Heb toch de indruk dat de alg op de bodem al minder is met de nieuwe verlichting.
Misschien iets minder blauw licht in je nieuwe setup, dan hebben de algen het lastiger.
Dan is het zoeken naar de juiste verhouding en sterkte zodat algen geen kans krijgen, maar je planten het wel nog blijven goed doen.

Dat vond ik altijd het spannendste aan aquaria, de juiste balans vinden.

En meten is weten 😝
Mijn laatse visbak was zeewater, dat was dagelijks (meerdere keren) meten. Al dan niet ge-automatiseerd.
Nu alleen nog bakken zonder planten en waar de waterkwaliteit voor de bewoners geen h*l uitmaakt😂
 
visjes zitten er nog maar een uurtje in dus hun kleuren zijn wat minder vol door de stress. maar ze zien er op zich wel goed uit :)


nieuw aquarium gekocht. dikke 2500€ armer maar so worth it. heb geupgrade van 200 liter naar 500 liter en de visjes zien er gelukkig uit.

voorlopig nog dezelfde vissen. zitten nu een 25 tal mbuna cichliden in + 3 synodontis poly white.

het doel is om toch een Tal vissen er in te steken.

aan het overwegen om er wat peacocks en utaka's bij te stoppen... er is nu ruimte voor wat grotere vissen. mijn mbuna's zijn vrij rustig behalve eentje, dus hoop dat het gaat lukken. mbuna zijn over het algemeen enorme rotzakjes tegenover andere vissen...

uiteindelijk moeten er 2 eheim stromingspompjes in komen met een streamcontrol zodat ik golfslag kan maken. daar zijn ze dol op.
 
update :

bak is wat ingedraaid. stond tot paar dagen geleden vol baardalg. 5 ancistrussen en 10 nerita zebra slakken ingestopt en het is volledig onder controle. de achterwand na is op een week tijd op één plekje na volledig kaalgevreten. ( stond helemaal vol ). het pompje was bijvoorbeeld volledig groen en nu zie je er geen spikkeltje vuil op. juist een flinke slak die ze proper houd:). Zalige beestje trouwens. kunnen enkel kweken in brak water, dus geen slakkenplaag na verloop van tijd.

ka6vJy9.jpg





oQYNEJN.jpg







volgende week ga ik proberen er wat aulonacara OB bij stoppen ( foto's ) . Ze zijn besteld :) Hopelijk
 
nieuwe bewoners :
1 koppel auloncara OB
1 koppel auloncara red rubin
1 kopppel auloncara benshee of benji ( niet zeker van naam, de blauwe)

meteen ook 50 euro arrmer per koppel en die lelijke kleurloze vrouwen moet je er maar bij pakken :')

Ook heel de scape moeten herdoen om territoriums op te breken zodat de auloncara bij de mbuna kunnen zonder al te veel vechten. tot nu toe komen ze goed overeen :). is vlug vlug moeten gebeuren en nog niet zeker of ik het beter vind dan de vorige...

lDGpPke.jpg



FFKQOCA.jpg





LoF2tIo.jpg


de rode visjes zij nog niet op kleur. moeten zo iets worden :

knYRmNB.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zijn dat echte planten? Eten ze hier niet van?
dat zijn echte planten. Anubias en javavaren zijn vrij hard en dat lusten ze niet :) zijn ook meteen de enige 2 planten die je kan plaatsen in een african cichlid tank.

de javavaren ontwortelen ze wel af en toe eens door te graven. en de plecos vreten er ook soms stukjes van om de baardalg mee te hebben, maar op zich vind ik dat niet zo erg...
 
Ik heb 400liter, maar uitsluitend acropora koralen. Die worden beschouwd als de moeilijkste om te houden. Als je wil dat die kleuren hebben in plaats van bruin en grijstinten, dan moet je 3 maandelijkse labo testen opsturen om de verschillende elementen in lijn te houden. Je moet dan zelf gaan mixen om aan de specifieke noden van uw aquarium te voldoen. Je moet dan ook afwijken van de natuurlijke zeewater waarden omdat in de natuur dat soort koralen vooral ook bruin en grijs zijn, maar in je living wil je dag niet :) de man van DSR maakt het allemaal erg simpel en voor 90% van de mensen is dat ok, maar het hangt dus af van hoe ver je er in wil gaan. Je kan het vergelijken met dji voor mensen die met een drone willen vliegen, maar als je je er verder in wil verdiepen zal je snel richting zelfbouw gaan.
Ik heb zelf jarenlang een bak gehad die op de DSR methode draaide en dat ging prima, ook met acropora.

Labo testen heb ik nooit laten doen, wel altijd alle waarden zelf getest zoals PH, NO2, NH3, KH, NO3, PO4, Ca, Mg, K, Sr, B, I en Fe. De eerste 8 deed ik wekelijks, de rest 1x per maand. Als je wat ervaring hebt kost dat ongeveer een kwartier voor de belangrijkste 8, een half uurtje als je alles test.

Ik raad wel aan om met een doseerpomp te werken om de waardes op peil te houden. Zelf gebruikte ik een doseerpomp met 8 kanalen waarmee ik volgende elementen automatisch toe diende: NaHCO3, CaCl2 MgCl2, I, Fe, NO3, PO4.

Dat klinkt allemaal als veel werk, maar in de praktijk gaan die testjes redelijk vlot, en het bijsturen van de doseringen moest maar sporadisch gebeuren.

Het voordeel was dat ik geen water wissels moest doen, en zelfs de afschuimer werd overbodig. Ik had wel een wierenvak in mijn sump waar ik wekelijks een handvol wieren uit haalde.
 
die zeewaterbakken vind ik echt prachtig maar hebben mij altijd afgeschrokken door het werk en kostprijs materiaal. maar als ik nu kijk naar wat ik uiteindelijk al betaald heb voor een zoetwaterbak.

De instapdrempel is lager bij zoetwater dat is waar. maar een degelijk aquarium + materiaal zit je toch ook snel aan 3-4k all in....

en water testen/ waarden bijsturen is uiteindelijk even belangerijk... Er gaat wel minder dood, maar uw bak ziet er niet uit als je hem niet onderhoud met het beste materiaal.

als ik het zo zie heb ik met mijn malawibak praktisch evenveel werk als een zeewater aquarium met gemakkelijke vissen en koralen :p
 
Ieder zijn ding natuurlijk. Ik had meer werk met mijn zoetwaterbak door de wekelijkse waterwissels en het snoeien van de planten. In mijn zeebak kwam ik in principe alleen in om koralen bij te plaatsen of te stekken.

Testen moet je inderdaad sowieso doen, alleen bij zeewater zijn dat enkele testen meer. Het doseren van al die elementen gebeurde uiteindelijk ook automatisch met een doseerpomp.

Je hebt wel meer materiaal nodig. Maar koralen bijvoorbeeld heb ik bijna nooit in de winkel gekocht wegens de kostprijs. Ik haalde altijd stekjes bij particulieren voor een paar euro.
 
Terug
Bovenaan