Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Pfff ik ben er 40 en er zit nog steeds vet op de soep hoor!

Ik rij wel al enkele jaren met een fully (120mm/100mm) met een dropper. Dat is heerlijk, en denk niet dat je daarmee niet meer moet 'werken', alleen is het geheel wat vergevingsgezinder en kun je wat lomper en speelser rijden zonder direct op de neus te gaan. Ook aan de kust gaat dat prima door de extra tractie op het achterwiel.
 
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets waarmee ik :
  • m'n triatlon trainingen mee kan afwerken (ook in de winter, spatborden!)
  • kan deelnemen aan triatlon wedstrijden (halve)
  • Lange afstandsritten doen/bikepacking
  • Geometrie die geschikt is voor lange benen, kort bovenlijf

Alles samen kwam ik uit op de Canyon Endurace CF SL 8 Disc eTap.
Dat geïntegreerde stuur/stuurpen is jammer (kan ik geen aerobars op monteren), maar voor de rest vinkt de fiets veel vinkjes af.

Zijn er andere fietsen die ik ook in overweging kan nemen met gelijkaardige prijs/kwaliteit verhouding?
De Rose Reveal sprak mij ook wel aan, maar die heeft geen powermeter, wat zorgt voor een extra kost.
 
  • Leuk
Waarderingen: daca
Hangt er vanaf hoe serieus je het neemt. Maar deelnemen aan triatlon wedstrijden en bikepacking zijn wel echt twee uitersten. Hoe je zoiets in één fiets moet krijgen als je wenst iets of wat competitief te zijn, dat gaat mijn petje teboven.

Maar ik ben wel curieus hoe anderen dit zien en wat er wel mogelijk is.
 
Iets wat ik ook durf te overwegen is die dual position zadelpen van Redshift. Zo kan je in een handomdraai meer naar voren en naar omhoog zitten, iets wat veel beter past bij een liggende positie op aerobars.

Aerobars met een zadel in de gewone setbackpositie is namelijk compleet verkeerd vanuit efficiëntie en ergonomisch oogpunt

https://redshiftsports.com/products/dual-position-seatpost

Met die Endurace heb je dan natuurlijk wel het probleem dat er geen aerobars op passen. Blijft wel echt een topfietsje vind ik.
 
Hangt er vanaf hoe serieus je het neemt. Maar deelnemen aan triatlon wedstrijden en bikepacking zijn wel echt twee uitersten. Hoe je zoiets in één fiets moet krijgen als je wenst iets of wat competitief te zijn, dat gaat mijn petje teboven.

Maar ik ben wel curieus hoe anderen dit zien en wat er wel mogelijk is.
Het zijn inderdaad heel andere werelden, maar het hangt er ook een beetje van af hoe je wilt gaan bikepacken.... Is het van hotel naar hotel en rijd je elke dag tussen 9 en 5 (aperitief-tijd!), of wil je echt 16u per dag in het zadel zitten? En wat neem je allemaal mee? Als je minimaal bepakt gaat, is zo'n Endurace zeker niet slecht (op voorwaarde dat je er comfortabel op zit). De Transcontinental wordt gereden met dergelijke modellen fiets. Maar ik zou het te licht vinden als je echt denkt aan tent + kookgerief + ....
Het niet kunnen installeren van een aero-bar zou voor mij wel een deal-breaker zijn bij die canyon. als ik het zo zie, komen bij de etap versie allebei de remleidingen uit het frame, dus het is niet zo moeilijk om die aero-brol te vervangen door een standaard stuurpen en stuur.

De vraag is natuurlijk of zo'n Endurace geschikt/snel genoeg is voor Triatlon. Als je je er comfortabel op voelt en je wilt niet het absolute onderste uit de kan halen, waarom niet natuurlijk?

Aero bars voor bikepacken zijn ook een goed idee, zeker voor lange meerdaagse tochten, om je polsen te ontlasten. Anders is de kans heel groot dat je met tintelende of gevoelloze vingers zit (kan maanden duren - ik spreek uit ervaring). Let wel op, je stelt die aero bars dan in voor comfort, niet voor echt aero te zijn! Dus iets verder uit elkaar, wat hoger, dichter naar je lichaam toe.

De beste oplossing: meer fietsen!
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik het zie kan je niet wat jij wilt doen met één fiets.
Je zal dus voor beide disciplines een aparte fiets nodig hebben.

Natuurlijk als je één van beide wilt doen met zware compromissen dan zal dat wel lukken.
Maar dan moet je voor een fiets gaan die goed is één discipline. Een endurance is en geen triathlonfiets/ aggressive fiets en ook zeker geen bike pack fiets.
 
Als je nu 4800 euro voor die fiets zou betalen, als ik snel kijk bij canyon heb je voor dat geld ook :
Speedmax cf7 : 3000 euro
Grizl 7 : 1800 euro

Dan ga je al snel beter af zijn lijkt me.
Alleen kan je met een speedmax enkel niet-stayer meedoen denk ik.

Maar weet niet of dat bij halve niet altijd is.
Hoe groot ben je?
 
Ik voelde mij ineens heel slecht toen ik las “de 35 nadert toch ook al” om aan te geven dat het vet van de soep is :unsure:

Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken als iemand die ook 30’er is :unsure:
Ik moet er wel bijzeggen:

De afgelopen 15 jaar niet veel sport meer gedaan. Ik heb geen slechte conditie,maar ook geen top-conditie.

Net terug van een wandelweekend in de Ardennen. Toch wel wat mtb's gezien, inderdaad ook hardtails, maar ook full suspension E-MTB's. Mensen die ervaring hebben met E-MTB's hier?
 
Een e-mtb is imo enkel zinnig voor enduro en dergelijke (zodat je meer daalmeters kan rijden). Voor alles wat xc is, is dat overkill wanneer de fysiek gewoon zelf trappen nog toelaat. In Vlaanderen rij je toch erg vaak boven de 25km/u en dan zit je met een erg zware fiets opgescheept.

Op toertochten is er niets irritanter dan op een klim ingehaald te worden door een é-mtb (inclusief dat vervelende bzzbzzbzz van de motor) om er dan vervolgens op een singletrack of afdaling door gehinderd te worden.
 
Bij de d-store enkele jaren geleden is getest met een e-mtb. Naar boven rijden en door velden wind tegen ging allemaal gelijk niets. Turbo op en gaan.
Maar eens op het vlakke is het hard stoempen om de gewone mtb te kunnen volgen. Conclusie, niks voor iemand met beetje conditie maar perfect voor 'oudere' minder fanatiekelingen die nog samen met de groep willen gaan rijden en anders na de eerste klim eraf liggen.
 
Een e-mtb is imo enkel zinnig voor enduro en dergelijke (zodat je meer daalmeters kan rijden). Voor alles wat xc is, is dat overkill wanneer de fysiek gewoon zelf trappen nog toelaat. In Vlaanderen rij je toch erg vaak boven de 25km/u en dan zit je met een erg zware fiets opgescheept.

Op toertochten is er niets irritanter dan op een klim ingehaald te worden door een é-mtb (inclusief dat vervelende bzzbzzbzz van de motor) om er dan vervolgens op een singletrack of afdaling door gehinderd te worden.
Hoe vaak rij je boven de 25kph though?

Mijn vriendin heeft een aantal jaar geleden in Winterberg een eMTB gehuurd terwijl ik op mijn gewone MTB reed. Dat was eigenlijk ideaal: ik kon gewoon rijden en mijn vriendin kon mee zonder na een uur stikkapot te zitten. Als je met andere mensen mee wil kunnen rijden is het soms dus wel een mooie oplossing. Je moet dat ding ook niet meteen op de hoogste stand duwen, als je al op stand 1 of 2 rijdt ga je nog altijd wel een inspanning doen maar u niet volledig de nek afrijden.

Als het echter zuiver voor solo ritjes is zou ik het zelf niet doen.
 
Bij oa bmc, scott en trek hebben ze tegenwoordig fietsen met een tq motor in hun gamma. Die fietsen zijn weer een heel stukje lichter en je kan de fiets veel vlotter boven de 25 per uur houden. En ze zien er ook niet meer zo bombastisch uit als met een Bosch motor en 750wh batterij.


Scott-MY2023-eRide_Lumen_057-1536x1024.jpg
 
Bij oa bmc, scott en trek hebben ze tegenwoordig fietsen met een tq motor in hun gamma. Die fietsen zijn weer een heel stukje lichter en je kan de fiets veel vlotter boven de 25 per uur houden. En ze zien er ook niet meer zo bombastisch uit als met een Bosch motor en 750wh batterij.
Maar nog steeds: ik vind dat je de bergaf niet verdiend als je hem niet op gefietst hebt!
 
Terug
Bovenaan