Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Uiteindelijk kan je alles oplossen door harder te rijden, en om dat te kunnen moet je trainen.
Maar als je allemaal die kleine dingen gaat optellen zoals beter bollende banden, lichter materiaal, meer aero materiaal en ga zo maar door dan kan dat wel betekenen dat je misschien minder hard hoeft te trainen om toch mee te kunnen. Of dat je gewoon in plaats van een lastige rit ineens een matige rit hebt gedaan.

Natuurlijk spreekt het wel tot de verbeelding als je iemand kan vernederen die van kop tot teen aero is op uw gravelfiets met modderbanden en een los houthakkershemd.
 
Aan het twijfelen voor een nieuwe mtb tussen canyon exceed cf slx 8 (HT) en canyon lux cf 7 (FS)

Eerder een voorkeur voor de lux omwille van wat veelzijdiger te zijn, maar is wel een stuk zwaarder als de exceed.
10,2 vs 11,6kg

Nu zag ik van cube de AMS ZERO99 C:68X RACE 29 die toch bijna 1kg lichter is als de lux. (10,7kg)
Maar over deze vind ik niet zoveel reviews.

Iemand tips om een keuze te maken? :)

doel is lokaal wat tochtjes te maken, maar ook ardennen en een maar xterra wedstrijden mee te doen (cross triatlon)
en op reis enkele tochtjes te maken.
 
Amai, is die Lux 7 ook al 4300€. Insane.
Wanneer ik ernaar keek 20 maanden geleden ofzo was het denk ik 3700 euro.
En zonder dropper. De wereld is naar de kloten.

Anyway, sowieso de Lux of Cube als je er af en toe mee naar de Ardennen gaat.
Ik zou gewoon beslissen op basis van welke je het mooiste vindt, of beschikbaarheid. En er sowieso een dropper post op steken.

Mijn Scalpel is ook 10,7 kg... op papier (~11.5 ofzo in realiteit). Ik zou er weinig aandacht aan besteden.
Al die fietsen in dezelfde prijsklasse liggen gewoon in elkaars buurt van prestatie en gewicht.
 
Of de trail variant nemen dan (die heeft dropper).

Van Cube heb ik verhalen van iemand hier op forum gehoord waardoor ik het niet zou nemen
 
Welke verhalen? Hier aan mijn tweede cube mtb (carbon) Perfect in orde, stevig, komt nooit iets aan. Eerste mtb (alu) heeft veel afgezien, maar buiten de normale slijtage dingen nooit geen problemen. Idem bij twee vrienden (2*mtb en 1 racefiets).
 
Welke verhalen? Hier aan mijn tweede cube mtb (carbon) Perfect in orde, stevig, komt nooit iets aan. Eerste mtb (alu) heeft veel afgezien, maar buiten de normale slijtage dingen nooit geen problemen. Idem bij twee vrienden (2*mtb en 1 racefiets).
Dat ze de vorken overstickeren om zo een ouder model er in te steken
Dat ze zich weinig aantrekken van de wetgeving indien er problemen mee zijn
 
Cube blijft toch een beetje een mix van absolute bagger fietsen, instapper onder de instappers. En dan heel goeie en competitief geprijsde topmodellen.
Ik denk dat je van elk merk wel minder positieve dingen zult lezen en horen. Maar je mag ook niet vergeten dat een prijs van een product ook vaak de optelsom van alle elementen is.
Ergens bespaart men op, het zij op service, onderdelen, R&D, verdeelnetwerk en ga zo maar door.
 
Iemand ervaring met full suspension trail bikes? Tegenwoordig is alles wat niet XC is een trailbike, al is dat ook om het een beetje in hokjes te stoppen? Concreet zou ik graag een nieuwe mtb kopen. Ik heb nu een hardtail, maar echt comfortabel vind ik dat niet meer. De fiets is al van 2008 en staat ook nog op 26".

Ik heb eigenlijk nog nooit op een full suspension gereden, ik weet wel dat een race-zithouding op een hardtail niks voor mij en mijn onderrug is. Dus voor de ervaringsdeskundigen:

*Is het rijcomfort van een full suspension veel groter dan een hardtail?

*Wat is een aanbevolen veerweg? Ik rijd graag singletracks en wil de mtb meenemen naar de Ardennen. Hier aan de kust zijn er wel wat singletracks, maar zie ik niet echt veel full suspension bikes, vooral hardtails ( soms ook die belachelijke met dat voorwiel dat maar aan 1 kant vasthangt, of zonder vering)

* Is canyon een goed merk? Concreet spreekt deze fiets mij aan:


* Is 13,5 kg een goed gewicht voor een full suspension?

* Kan je die fietsen ergens zonder btw kopen of op de zaak?
 
Iemand ervaring met full suspension trail bikes? Tegenwoordig is alles wat niet XC is een trailbike, al is dat ook om het een beetje in hokjes te stoppen? Concreet zou ik graag een nieuwe mtb kopen. Ik heb nu een hardtail, maar echt comfortabel vind ik dat niet meer. De fiets is al van 2008 en staat ook nog op 26".

Ik heb eigenlijk nog nooit op een full suspension gereden, ik weet wel dat een race-zithouding op een hardtail niks voor mij en mijn onderrug is. Dus voor de ervaringsdeskundigen:

*Is het rijcomfort van een full suspension veel groter dan een hardtail?

*Wat is een aanbevolen veerweg? Ik rijd graag singletracks en wil de mtb meenemen naar de Ardennen. Hier aan de kust zijn er wel wat singletracks, maar zie ik niet echt veel full suspension bikes, vooral hardtails ( soms ook die belachelijke met dat voorwiel dat maar aan 1 kant vasthangt, of zonder vering)

* Is canyon een goed merk? Concreet spreekt deze fiets mij aan:


* Is 13,5 kg een goed gewicht voor een full suspension?

* Kan je die fietsen ergens zonder btw kopen of op de zaak?

Ja canyon is een goed merk en qua prijs/kwaliteit uitmuntend
Heb zelfstandige collega die dat op de zaak heeft maar zonder BTW lijkt me van niet? Maar kan je dat niet recupereren?

13.5kg is al aan de zwaardere kant maar is dan ook geen XC
Qua comfort is dat wel stukje beter ja
 
Laatst bewerkt:
Is er hier iemand die zijn fiets in raw carbon heeft besteld ? Dus zonder verf ? Enige nadeel aan verbonden ? Ik lees dat verf een kraswerende functie heeft. Maar goed, een kras op verf of een kras op Carbon, das cosmetisch toch hetzelfde hè. Of krast pure Carbon sneller ?

Ziet er wel heel cool uit en scheelt ook weer een paar gram 😄
 
*Is het rijcomfort van een full suspension veel groter dan een hardtail?
Afhankelijk van, maar algemeen gesproken qua demping uiteraard wel.
Dat is ook het nut van full suspension.
*Wat is een aanbevolen veerweg? Ik rijd graag singletracks en wil de mtb meenemen naar de Ardennen.
Hangt puur af van wat uw skills zijn en welke trails je gaat rijden. De ardennen zijn groot, de trails divers. Je hebt zeker geen fully nodig om daar alles te rijden.
Hier aan de kust zijn er wel wat singletracks, maar zie ik niet echt veel full suspension bikes,
Dat lijkt me ook logisch aangezien de parcours die je zult vinden daar weinig of soms zelfs geen extra vering vereisen.
Dat is zoals men zegt "don't bring a gun to a knife fight".
vooral hardtails ( soms ook die belachelijke met dat voorwiel dat maar aan 1 kant vasthangt, of zonder vering)
Een lefty zoals een voorvork die maar eenzijdig is heet, heeft veel voordelen tegenover een traditionele dubbel geveerde voorvork.
Het is een goed systeem daarom dat je ze ook wel vaak zult zien.

* Is canyon een goed merk? Concreet spreekt deze fiets mij aan:
Zijn koekjes lekker om te eten?
Canyon is een merk die je gerust bij de top qua merken kan plaatsen.
Ga je zeker niet gekloot mee zijn.
Overkill voor wat je nodig hebt dat misschien wel.
* Is 13,5 kg een goed gewicht voor een full suspension?
Voor het geld dat hij kost is dat zeker geen zware fiets nee.
Is er hier iemand die zijn fiets in raw carbon heeft besteld ? Dus zonder verf ? Enige nadeel aan verbonden ? Ik lees dat verf een kraswerende functie heeft. Maar goed, een kras op verf of een kras op Carbon, das cosmetisch toch hetzelfde hè. Of krast pure Carbon sneller ?

Ziet er wel heel cool uit en scheelt ook weer een paar gram 😄
Grootste nadeel lijkt me te zijn dat je zeker moet zijn dat alles UV-bestendig is. Dit is niet altijd zo.
En dat ruwe carbon ook gewoon lelijk in het kwadraat is. Je moet dan vanaf productie al oog ervoor hebben dat het visueel er nog iet of wat uitziet.
En qua gevoel zal dat ook gewoon niet zo fijn voelen, dus een vernislaag is altijd wel aangereden lijkt me.

Dus ik zou zeggen raw carbon ja, maar wel op een frame dat ook in die optiek gemaakt is en altijd wel een vernislaag erop.
 
* Kan je die fietsen ergens zonder btw kopen of op de zaak?
Zonder BTW uiteraard niet. Je kan dat wel aankopen vanuit de zaak en zo een deel van de BTW recupereren ja. Een normale boekhouder gaat die wel niet helemaal op de zaak zetten en BTW 100% aftrekken gezien je die grotendeels prive zal gebruiken.

Een beter alternatief als zelfstandige lijkt me om deze te gaan leasen vanuit de vennootschap. Gezien het bijhorende onderhoudscontract en dekking bij materiele schade is dat voor een MTB waarmee je naar de Ardennen gaat geen overbodige luxe.
 
Zonder BTW uiteraard niet. Je kan dat wel aankopen vanuit de zaak en zo een deel van de BTW recupereren ja. Een normale boekhouder gaat die wel niet helemaal op de zaak zetten en BTW 100% aftrekken gezien je die grotendeels prive zal gebruiken.

Een beter alternatief als zelfstandige lijkt me om deze te gaan leasen vanuit de vennootschap. Gezien het bijhorende onderhoudscontract en dekking bij materiele schade is dat voor een MTB waarmee je naar de Ardennen gaat geen overbodige luxe.
Wel even bekijken wat leasen u op het einde van de rit meer kost dan de aankoop en wat de kleine letters zijn in het leasecontract ivm 'niet normale schade'.
Ook het onderhoud, bandjes, ketting,... kan je allemaal op de zaak kopen.
 
Afhankelijk van, maar algemeen gesproken qua demping uiteraard wel.
Dat is ook het nut van full suspension.
Ik haat vooral die korte schokken die je bij een hardtail in je onderrug voelt.
Hangt puur af van wat uw skills zijn en welke trails je gaat rijden. De ardennen zijn groot, de trails divers. Je hebt zeker geen fully nodig om daar alles te rijden.
Ik heb altijd mtb gereden in een club, tot mijn 20, nog op het laatste een nieuwe trek gekocht in 2008, nadien ben ik beginnen paardrijden. Ik heb nog steeds mijn Hardtail van toen. Ik ben eerder een technische rijder. Singletrack, maar geen grote held in echt Drops, afdaling anders geen probleem, maar echte Drops vind ik tricky. Ondertussen komt de 35 dichter, sommigen zouden als elektrisch rijden.
Dat lijkt me ook logisch aangezien de parcours die je zult vinden daar weinig of soms zelfs geen extra vering vereisen.
Dat is zoals men zegt "don't bring a gun to a knife fight".
Velen rijden op die parcours alsof het een veldrit is, gewoon snel er over knallen. Mtb's met starre vork zie je hier ook veel.
Een lefty zoals een voorvork die maar eenzijdig is heet, heeft veel voordelen tegenover een traditionele dubbel geveerde voorvork.
Het is een goed systeem daarom dat je ze ook wel vaak zult zien.
Toch zou mij dat een raar gevoel geven. Dat zal wel stevig zijn, maar toch.
Zijn koekjes lekker om te eten?
Canyon is een merk die je gerust bij de top qua merken kan plaatsen.
Vroeger was ik pro-Trek, maar als je ziet hoeveel fiets je hebt bij andere merken voor dezelfde prijs.
Ga je zeker niet gekloot mee zijn.
Overkill voor wat je nodig hebt dat misschien wel.
Dat vrees ik ook. Een andere optie was de cube stereo one22, die kost iets meer en komt met 130mm veerweg.
 
Dat vrees ik ook. Een andere optie was de cube stereo one22, die kost iets meer en komt met 130mm veerweg.
Net als MrKend54l al zei, zou je best eerst beslissen wat je zoekt in uw fiets.

Je komt van een hardtail die te oncomfortabel is. Dan zou mijn eerste idee een fully XC fiets zijn.

Wil je zo snel mogelijk over een trail/singletrack/bergop gaan -> fully XC met beperkte veerweg
Wil je vooral fun waarbij snelheid en efficiëntie (vooral bij klimmen) iets minder van belang is -> fully trail fiets zoals die Neuron.
 
Laatst bewerkt:
De fiets is al van 2008 en staat ook nog op 26".
Net als MrKend54l al zei, zou je best eerst beslissen wat je zoekt in uw fiets.

Je komt van een hardtail die te oncomfortabel is. Dan zou mijn eerste idee een fully XC fiets zijn.

Wil je zo snel mogelijk over een trail/singletrack/bergop gaan -> fully XC met beperkte veerweg
Wil je vooral fun waarbij snelheid en efficiëntie (vooral bij klimmen) iets minder van belang is -> fully trail fiets zoals die Neuron.

Ik ga Selten bijtreden.
Al eens gereden op een 29" hardtail? Dat verschil met een 26" van 2008 gaat al GIGANTISCH zijn.



En 26" is echt ongelooflijk oncomfortabel. Is echt een compleet andere wereld. Heb zelf mijne oude 26" nog staan. Rij er soms eens op. Sta er van verbaasd dat ik daar vroeger in Ardennen+Luxemburg mee ben gaan fietsen.
 
Ik ga Selten bijtreden.
Al eens gereden op een 29" hardtail? Dat verschil met een 26" van 2008 gaat al GIGANTISCH zijn.


En 26" is echt ongelooflijk oncomfortabel. Is echt een compleet andere wereld. Heb zelf mijne oude 26" nog staan. Rij er soms eens op. Sta er van verbaasd dat ik daar vroeger in Ardennen+Luxemburg mee ben gaan fietsen.
Zou ik inderdaad ook eerder aanraden. Een hardtail met 2.6" rubber eronder, en je kan gaan. Tenzij je echt heel technische trails gaat opzoeken in de Ardennen (waar je dan nog eens van af wil vlammen), is dat voor België zeker voldoende.
En pijn in de onderrug: onderschat de factoren techniek en vooral spieropbouw zeker niet!
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik voelde mij ineens heel slecht toen ik las “de 35 nadert toch ook al” om aan te geven dat het vet van de soep is :unsure:

Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken als iemand die ook 30’er is :unsure:
 
Terug
Bovenaan