Wielersport Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

ik vind dat eigenlijk ook wel. Zelfde met de gewone e-bike. Het aantal mensen dat op zijn minst "actief" is geworden daardoor is niet te tellen.

Ik ken overigens ook kerels die prima in vorm zijn die een eEnduroMTB hebben, om de simpele reden dan ze dan gewoon tig keer meer afdalingen kunnen doen, en als daar hun plezier ligt... Je geeft toch ook geen kritiek op skiërs omdat ze niet naar boven stappen hé...

Gisteren wel een clubje wielertoeristen gezien waarvan de helft met een Stromer reed, dat is er misschien wat over :)
 
letterlijk alles wat niet naar boven of een bocht is?
Ik denk dat dat toch wel een overschatting is. Van u verhalen en commentaren van anderen hier is mijn inschatting dat je een pak sterker bent dan de gemiddelde wielertoerist. U middle-of-the-pack finishes bij u beach races geven u daarvan misschien een vertekend beeld maar dat deelnemersveld is ook gewoon veel beter dan average :unsure:

Ik ben net even gaan kijken en op de Gravel ride in augustus (Meetjesland) reden we 24.4avg, op een biljartvlak en grotendeels héél vlot rollend parcours... met Gravel bikes die sowieso vlotter bollen dan een MTB.
Op de gravel ride van oktober (Heverlee) haalden we (ik toch) de 20avg zelfs niet. Ok, daar zaten een paar erg stevige kuitenbijters in maar weinig of geen technische stukken. Wat er wel in zat daar waren heel wat off-road stukken die 1-2% vals plat waren maar met een stevige streep tegenwind waar we de 20 belange niet haalden. Dat zijn situaties waar een eMTB voor u misschien totale overkill lijkt maar voor iemand die iets minder fysiek begaafd is misschien wel een fantastisch iets kan zijn.
ik vind dat eigenlijk ook wel. Zelfde met de gewone e-bike. Het aantal mensen dat op zijn minst "actief" is geworden daardoor is niet te tellen.

Ik ken overigens ook kerels die prima in vorm zijn die een eEnduroMTB hebben, om de simpele reden dan ze dan gewoon tig keer meer afdalingen kunnen doen, en als daar hun plezier ligt... Je geeft toch ook geen kritiek op skiërs omdat ze niet naar boven stappen hé...

Gisteren wel een clubje wielertoeristen gezien waarvan de helft met een Stromer reed, dat is er misschien wat over :)
Waarschijnlijk WTC Stillekens Aan. Ik weet van mijn vriendin haar nonkel dat er daar bij de B's een aantal mannen met de Stromer rijden om nog mee te kunnen. Ze mogen wel enkel achteraan rijden naar het schijnt.
 
eMTBs zijn geniaal. Openen de sport voor veel meer mensen.

Wij wonen in Vlaanderen. Je zou maar een in de bergen wonen zonder skiliften.
Tuurlijk, zeker voor mensen die op oudere leeftijd actief willen blijven, opent het wel deuren.
Maar voor hier in Vlaanderen rond te rijden, of de Walen for that matter, enfin, dat zijn geen klimmetjes van een uur hé.... Ik zou er absoluut geen voldoening uithalen om zo naar boven te rijden.
 
Heb mijn afgeschreven Klever X-speed (woon/werk) ook aan mijn vader gegeven.
Die is al wat op de sukkel, (willen maar eigenlijk niet meer kunnen) Gaat vaak routes uitpijlen, en 2x controleren. Die is blij met de ondersteuning. Koersfiets krijgt wel nog altijd voorrang, maar hij kan er wel naar teruggrijpen als het niet lukt.
De X-speed wel meestal gewoon op standje 1.
 
eMTBs zijn geniaal. Openen de sport voor veel meer mensen.

Wij wonen in Vlaanderen. Je zou maar een in de bergen wonen zonder skiliften.
Ge kunt u wel afvragen of dat op het gebied van MTB in België wel een goed idee is, het wrong voor de komst van ebikes al regelmatig tussen mountainbikers en de 'groen mannen' zoals Natuurpunt. In Wallonie zijn ze de laatste jaren ook al merkbaar een pak strenger geworden.

Maar goed, heb zelf niets tegen deze evolutie en dat kan je sowieso niet tegenhouden, ga er misschien zelf ooit ook één aanschaffen. Zeker in de Ardennen of buitenland kan het wel handig zijn om u niet altijd te moeten uitsloven op de hellingen.
 
Ik denk dat dat toch wel een overschatting is. Van u verhalen en commentaren van anderen hier is mijn inschatting dat je een pak sterker bent dan de gemiddelde wielertoerist. U middle-of-the-pack finishes bij u beach races geven u daarvan misschien een vertekend beeld maar dat deelnemersveld is ook gewoon veel beter dan average :unsure:
Ik sprak ook enkel voor mezelf hoor.

En ik doe ook niet belachelijk zoals zoveel anderen. Ik besef dat ik wél meer talent heb dan de gemiddelde wielertoerist en durf dat ook gewoon te zeggen. Altijd belachelijk van die gasten die zeggen dat ze geen talent hebben omdat ze maar een FTP van 4.4 halen en dat niets voorstelt tegenover een prof (Stom voorbeeld).

Ik vind dat wat respectloos tegenover de mensen met wat minder talent.

Maar ik ben dus ook realistisch genoeg om te beseffen dat het niets is om mee op te scheppen of u beter te voelen dan een ander.
 
Ge kunt u wel afvragen of dat op het gebied van MTB in België wel een goed idee is, het wrong voor de komst van ebikes al regelmatig tussen mountainbikers en de 'groen mannen' zoals Natuurpunt. In Wallonie zijn ze de laatste jaren ook al merkbaar een pak strenger geworden.
Dat is ook de grootste frustratie die ik hoor bij vrienden, collega’s en mensen die ik ken die op de MTB rijden. Mensen die bergop stevig tempo bollen en dan bergaf of op technische stukken dik in de weg rijden.

Maar goed, heb zelf niets tegen deze evolutie en dat kan je sowieso niet tegenhouden, ga er misschien zelf ooit ook één aanschaffen. Zeker in de Ardennen of buitenland kan het wel handig zijn om u niet altijd te moeten uitsloven op de hellingen.

Is dat niet een beetje raar? Is klimmen niet net deel van heel het gegeven?
Hoogtemeters maken is iets om fier op te zijn, in het klimmen kan je uw training laten zien en voel je het renderen.
Als ik naar het buitenland ga fietsen dan doe ik dat om te klimmen, dat afdalen doe ik omdat het er bijhoort maar ik zou gerust ook het willen skippen hoor.
Nu is dat met MTB wel een ander verhaal. Maar in alles buiten downhill hoort de klim er toch gewoon bij?
En in die downhill en technische stukken is die eMTB geen geschenk.
 
Hoogtemeters maken is iets om fier op te zijn, in het klimmen kan je uw training laten zien en voel je het renderen.
Sommige mensen willen gewoon plezier maken op de fiets en hebben een hekel aan klimmen.
Ik vind klimmen en afzien op de fiets ook leuk. Maar ik kan ook perfect begrijpen dat mensen dat skippen indien mogelijk.

Ook snap ik de kritiek niet goed op e-bikers die snel naar boven gaan, maar traag naar beneden.
Er zijn ook genoeg mensen die zowel traag naar boven als naar beneden gaan. En als die enkele minuten voor jou gestart zijn aan de klim, hang je er ook achter op de afdaling. Dus of ze je nu voorbijegestoken hebben met de ebike, of gewoon 5 minuten eerder vertrokken zijn op de toertocht... wat is het verschil?

Ik steek op klims ook vaak mensen voorbij die wel een stuk sneller dan ik kunnen afdalen. Of ik hen nu voorbijsteek met of zonder motor, het eindresultaat is hetzelfde.
 
Is dat niet een beetje raar? Is klimmen niet net deel van heel het gegeven?
Hoogtemeters maken is iets om fier op te zijn, in het klimmen kan je uw training laten zien en voel je het renderen.
Als ik naar het buitenland ga fietsen dan doe ik dat om te klimmen, dat afdalen doe ik omdat het er bijhoort maar ik zou gerust ook het willen skippen hoor.
Nu is dat met MTB wel een ander verhaal. Maar in alles buiten downhill hoort de klim er toch gewoon bij?
En in die downhill en technische stukken is die eMTB geen geschenk.

Ik klim zelf ook graag, nu weinig tijd (en de bijhorende mindere conditie) maar vroeger zat ik elke zomer een week of drie in de bergen met de fiets. Pyreneeën, Alpen, Centraal Massief, Vogezen... zalig.
Bedoel eerder zou een leuk alternatief zijn indien je eens geen zin hebt in die inspanning of een activiteit buiten wil doen met familie of minder getrainde mensen. Nu is dat meestal wandelen.
 
Ook snap ik de kritiek niet goed op e-bikers die snel naar boven gaan, maar traag naar beneden.
Er zijn ook genoeg mensen die zowel traag naar boven als naar beneden gaan. En als die enkele minuten voor jou gestart zijn aan de klim, hang je er ook achter op de afdaling. Dus of ze je nu voorbijegestoken hebben met de ebike, of gewoon 5 minuten eerder vertrokken zijn op de toertocht... wat is het verschil?
Als je na elke klim opnieuw in een afdaling achter een e-biker hangt die niet kan fietsen zal je de kritiek misschien begrijpen. Vorig jaar heb ik zelfs in de Ardennen 4 afdalingen op rij achter dezelfde e-biker gehangen. Beneden liet die mij door om de volgende klim weer met zijn e-bike op turbo langs mij door te vliegen en de volgende afdaling weer met 2 remmen in en 2 voeten los naar beneden te sukkelen.

Ik ben 50 jaar, en, eerlijk is eerlijk, helemaal geen snelle fietser. Bergop is op een TT volgens mij 75% sneller dan mij. Ik heb helemaal geen probleem om aan de kant te gaan voor die snelleren. Maar ik heb wel een verleden in de motorcross. Daardoor ben ik technisch redelijk sterk. In afdalingen en singletracks ben ik sneller dan de meeste op de TT's. Gevolg is dat ik in de stukken die mij liggen wel vaker veel langzamer moet rijden dan dat ik kan. Ook geen probleem mee. Indien ik dat niet wil moet ik maar geen TT's rijden. Iedereen heeft het recht om te fietsen. Maar als je afdaling na afdaling met de remmen in moet fietsen wordt het na een tijdje wel frustrerend. Zeker indien het weer een e-biker is waarvan je, gewoon al aan de manier waarop die op zijn fiets zit, ziet dat die niet kan fietsen.

Die e-mtb's zijn een zegen en en een vloek. De zegen is dat iedereen kan mountainbiken. Mensen die wat ouder worden en het fysiek niet meer aankunnen. Mensen die wat gezondheidsproblemen hebben en hun sport niet meer kunnen beoefenen. Die kunnen blijven mountainbiken. Maar het is ook vloek. Er zijn mensen die gewoon niks techniek hebben en het ook nooit zullen krijgen ook niet. En die zie ik dan in de Ardennen de steilste hellingen oprijden. Ik hou mijn hart altijd vast wanneer ik ze naar beneden zie sukkelen.
Hier in Vlaanderen snap ik de keuze voor een e-mtb al helemaal niet. Toen ik begon met mountainbiken was een ritje van 35 km met een 100 hm ongeveer het maximum wat ik aankon. Mits wat training heb ik dat serieus weten op te krikken. Daar kruipt natuurlijk wel wat meer werk en tijd in dan je portefeuille open trekken en wat meer geld neer te gooien voor een e-mtb in plaats van voor een gewone mtb. Maar volgens mij is de voldoening ook veel groter ook.
 
Als je na elke klim opnieuw in een afdaling achter een e-biker hangt die niet kan fietsen zal je de kritiek misschien begrijpen. Vorig jaar heb ik zelfs in de Ardennen 4 afdalingen op rij achter dezelfde e-biker gehangen. Beneden liet die mij door om de volgende klim weer met zijn e-bike op turbo langs mij door te vliegen en de volgende afdaling weer met 2 remmen in en 2 voeten los naar beneden te sukkelen.

Ik hou zoveel mogelijk afstand van de elektrische vrienden. Er is er zo is ene vlak voor mij vol in de remmen gegaan in een afdaling omdat er een goot was ofzo. Als mountainbiker wil je net zoveel momentum houden om de volgende klim te starten, maakt voor een ebiker niet veel uit natuurlijk.
 
Ik hou zoveel mogelijk afstand van de elektrische vrienden. Er is er zo is ene vlak voor mij vol in de remmen gegaan in een afdaling omdat er een goot was ofzo. Als mountainbiker wil je net zoveel momentum houden om de volgende klim te starten, maakt voor een ebiker niet veel uit natuurlijk.
Ik begin het stillekes aan meer en meer gehad te hebben met e-mtb's eerlijk gezegd.


Als ze normaal rijden, mee met de rest geen probleem. Maar tegenwoordig zijn er meer en meer die met hun opgevoerde bosh motor op stand turbo op de beklimmingen, waar ge met moeite 5km/h haal,t u tegen 30km/h voorbij gaan. Dat stuk is al ambetant, en 95% van die mannen kan dan nog niet bergaf rijden en dan zit ge er nog eens achter vast ook.

En inderdaad dat momentum. Ik wil op hat plaf/bergaf stuk tempo maken om zo ver mogelijk 'gratis' omhoog te bollen. Maar zo een e-mtb-er die doen net het omgekeerde. Die bollen op het plat om dan op de bergaf, in turbo, al zot dabbend omhoog te gaan.



Daarnaast rijden ze in de modder de paden ook nog eens de stukken van elkaar.
Als die nu eens allemaal hunne eMTB normaal zouden gebruiken om naar boven te rijden op het tempo van wat een normale mens naar boven kan rijden....


Ik vind het stillekes aan eigenlijk een andere sport, die niet op MTB-TT's thuis horen.
Voor mensen die anders niet kunnen fietsen snap ik het allemaal. Maar als ge er dan ziet van 20 jaar met een eMTB....
 
Gelukkig zijn er ook e-bikers die het wel goed doen. Die wel op een normale manier naar boven fietsen. Maar inderdaad. Wat jij hier beschrijft, die zijn er ook. En die kunnen dan heel vaak inderdaad geen bocht op een fatsoenlijke manier nemen, laat staan een afdaling een beetje deftig nemen.

Maar van de week las ik hier iemand die sprak over 35 jaar zijn en stilletjes aan denken aan een e-mtb.... Sorry. Ge zou u moeten schamen om zoiets zelfs maar te durven denken. Een beetje wilskracht kan geen kwaad hoor. Zelf bergop fietsen. Zoveel te meer voldoening geeft de afdaling.
 
Ik vind het stillekes aan eigenlijk een andere sport
Misschien moeten we dit als conclusie nemen?

Ik vind echt niet omdat je een ebike hebt dat je daarom niet sportief bent, wil zijn of kan zijn.

Toen ik in bikepark Wales ging biken was ik te gierig om te betalen voor de uplift (een busje met aanhangwagen) want "ik rij wel op eigen kracht naar boven, ik ben 30 jaar en sportief"

Met als gevolg dat al mijn kameraden +10 keer helemaal fris een zalige trail naar beneden konden vliegen en dat ik na 4 runs van uitputting mijn focus aan het verliezen was en totaal niet meer kon genieten van de downhillsecties. En dan ook ben gestopt die dag.

Iemand die geniet van technisch afdalen geniet daarom toch niet van klimmen? Het is misschien gewoon een andere sport.
 
Misschien moeten we dit als conclusie nemen?

Ik vind echt niet omdat je een ebike hebt dat je daarom niet sportief bent, wil zijn of kan zijn.

Toen ik in bikepark Wales ging biken was ik te gierig om te betalen voor de uplift (een busje met aanhangwagen) want "ik rij wel op eigen kracht naar boven, ik ben 30 jaar en sportief"

Met als gevolg dat al mijn kameraden +10 keer helemaal fris een zalige trail naar beneden konden vliegen en dat ik na 4 runs van uitputting mijn focus aan het verliezen was en totaal niet meer kon genieten van de downhillsecties. En dan ook ben gestopt die dag.

Iemand die geniet van technisch afdalen geniet daarom toch niet van klimmen? Het is misschien gewoon een andere sport.
Fuck, zijn we het nu effectief allemaal eens over een topic op een publiek forum? :oink:

Dat is inderdaad wel de nuance die ik ook zou brengen, downhill is iets anders dan in België wat boerenwegels en bossen doorcrossen. Heck, ik heb zelf al 's zomers skiliften genomen om dan pistes naar beneden te rijden....
 
Fuck, zijn we het nu effectief allemaal eens over een topic op een publiek forum? :oink:

Dat is inderdaad wel de nuance die ik ook zou brengen, downhill is iets anders dan in België wat boerenwegels en bossen doorcrossen. Heck, ik heb zelf al 's zomers skiliften genomen om dan pistes naar beneden te rijden....
Nee sorry niet akkoord

Dat zijn namelijk geen skiliften maar stoeltjesliften (of bakjes) en niet alleen voor skiën :unsure:
 
Ik ben op zoek naar een gravel, trekking, commuter fiets. Budget is rond de 2000 euro.
Vereisten:
* mounting points op frame en vork
* tyre clearance min: 45mm
* 1by setup

Na wat onderzoek kwam ik de Bergamont Grandurance 8 tegen: https://www.bergamont.com/nl/en/product/bergamont-grandurance-8 en deze tikt eigelijk alles af wat ik zoek. Zijn er nog alternatieven die jullie te binnen schieten?
Sonder Camino
In verschillende afmontages te krijgen, een aantal onder de 2000. Deze Rival1 zelfs maar 1500 (nog geld genoeg voor accessoires)
Nokjes voor bevestiging dragers voor- en achteraan, spatborden, tyre clearance van 700c x 50mm of 650b x 2,2". Wielen kan je kiezen bij aankoop, de rest eigenlijk ook.

Ik ben tevens niet zo'n fan van volledig geïntegreerde cockpits, en al zeker niet als de fiets voor verschillende doeleinden moet dienen. Het is gewoon veel makkelijker om aan te werken. of om problemen te identificeren.
Vroeger had ik zelf zo'n Camino, eigenlijk wat spijt dat ik hem niet gehouden heb als commuter/trekking fiets. Ongelooflijk veelzijdige fiets, en heel betaalbaar.
 
Terug
Bovenaan