Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Naar ik mij herinner is het pas vanaf XT dat afschakelen met twee versnellingen per keer kan.
Ik ben niet mee...

XT 11 speed kan toch veel meer dan per 2 afschakelen? Als ik 3 keer duw ben ik sowieso van 11 naar 1? Volgens mij zelfs bij 2 keer duwen?


Afschakelen is toch van een klein tandwiel naar een groter dat jullie bedoelen?
 
Ik ben niet mee...

XT 11 speed kan toch veel meer dan per 2 afschakelen? Als ik 3 keer duw ben ik sowieso van 11 naar 1? Volgens mij zelfs bij 2 keer duwen?


Afschakelen is toch van een klein tandwiel naar een groter dat jullie bedoelen?
Ik denk inderdaad max 4 per volledige hendelbeweging bij schakelen naar lichtere versnelling, 2 bij het schakelen naar zwaardere versnelling.
 

De reaction race is nergens verkrijgbaar. Dit is mijn 2e optie. Wat denken de kenners?
 
Ja het is maar te noemen wat je afschakelen noemt :crazy:

Van een groter naar een kleiner tandwiel kan blijkbaar XT 12 speed per 2 (ik hoop de 11 speed niet want dan heb ik dat nog nooit ontdekt). Ik noem dat opschakelen :shy:
 
Gegroet,

Ik ga mij ook een fiets aanschaffen, mijn werkgever verplicht me bijna.

Het budget is zo'n €3.000, zal voornamelijk gebruikt worden om wat op het Vlaamse platteland te fietsen. Af en toe eens mee naar Frankrijk of de Ardennen om wat omhoog te kunnen gaan. In offroad fietsen ben ik niet erg geïnteresseerd.

Hoewel ik erg veel naar het wielrennen kijk is mijn dagelijkse ervaring met fietsen beperkt tot mijn stadsfiets. Technische kennis is er ook niet echt.
Ik weet wel dat ik geen waaghals ben en mij niet echt in bochten smijt.

Zaken waar ik zeker rekening mee moet houden? Tips?

(heb al eens diagonaal door het topic gescrolled maar ik werd niet per se veel wijzer)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Clown : in dat budget past het carbon "endurance" model van elk groot merk (Trek, Scott, BMC,..) met degelijke afmontage (shimano 105 of SRAM Rival). Voordeel van endurance is meer comfort + vaak groot verzet (handig als je eens in de bergen fietst op vakantie).

Prijsbreker is uiteraard Canyon, met dat budget heb je daar zelfs elektronisch schakelsysteem (very nice to have).
 
@Clown : in dat budget past het carbon "endurance" model van elk groot merk (Trek, Scott, BMC,..) met degelijke afmontage (shimano 105 of SRAM Rival). Voordeel van endurance is meer comfort + vaak groot verzet (handig als je eens in de bergen fietst op vakantie).

Prijsbreker is uiteraard Canyon, met dat budget heb je daar zelfs elektronisch schakelsysteem (very nice to have).
Ik denk dat dit het belangrijkste is. Het is niet altijd evident om één specifieke fiets te vinden, maar ik zou inderdaad rondkijken naar die categorie en dan kijken wat u aanspreekt.
 
Gegroet,

Ik ga mij ook een fiets aanschaffen, mijn werkgever verplicht me bijna.

Het budget is zo'n €3.000, zal voornamelijk gebruikt worden om wat op het Vlaamse platteland te fietsen. Af en toe eens mee naar Frankrijk of de Ardennen om wat omhoog te kunnen gaan. In offroad fietsen ben ik niet erg geïnteresseerd.

Hoewel ik erg veel naar het wielrennen kijk is mijn dagelijkse ervaring met fietsen beperkt tot mijn stadsfiets. Technische kennis is er ook niet echt.
Ik weet wel dat ik geen waaghals ben en mij niet echt in bochten smijt.

Zaken waar ik zeker rekening mee moet houden? Tips?

(heb al eens diagonaal door het topic gescrolled maar ik werd niet per se veel wijzer)
E-bike dus
 
@Clown : in dat budget past het carbon "endurance" model van elk groot merk (Trek, Scott, BMC,..) met degelijke afmontage (shimano 105 of SRAM Rival). Voordeel van endurance is meer comfort + vaak groot verzet (handig als je eens in de bergen fietst op vakantie).

Prijsbreker is uiteraard Canyon, met dat budget heb je daar zelfs elektronisch schakelsysteem (very nice to have).
Met die opmerking wel mechanische 105.
Met 3000€ koop je al een mooi fiets. Compromissen moet je altijd maken.
Het zal er vanaf hangen wat je mooi vindt en wat beschikbaar is lijkt me.

Ik zou ook niet perse een endurance fiets kopen. Dat is een optie maar lijkt me geen absolute vereiste.
Een echt aeromodel heb je voor dat geld toch niet echt dus dat valt er hoe dan ook al af.
 
Ik heb weer even jullie hulp/mening nodig.

Ik ben aan het uitkijken voor een nieuwe koersfiets maar kan niet kiezen. Welke zouden jullie nemen en waarom?

Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc Di2 of Scott Foil RC 10 (Canyon maat S en Scott maat 54)

Ik ben nog altijd "een sjotterke" dus vooral in gebruik tussen mei en augustus. Rij graag aan de vaart tussen Leuven en Mechelen maar even graag "Brabantse Pijl" en "Ronde van Vlaanderen" parcours ... Naar de Ardennen zou ik wel eens graag willen gaan maar écht hooggebergte zit er voorlopig niet direct aan te komen denk ik.

Merci voor jullie raad! :)
 
Ik heb weer even jullie hulp/mening nodig.

Ik ben aan het uitkijken voor een nieuwe koersfiets maar kan niet kiezen. Welke zouden jullie nemen en waarom?

Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc Di2 of Scott Foil RC 10 (Canyon maat S en Scott maat 54)

Ik ben nog altijd "een sjotterke" dus vooral in gebruik tussen mei en augustus. Rij graag aan de vaart tussen Leuven en Mechelen maar even graag "Brabantse Pijl" en "Ronde van Vlaanderen" parcours ... Naar de Ardennen zou ik wel eens graag willen gaan maar écht hooggebergte zit er voorlopig niet direct aan te komen denk ik.

Merci voor jullie raad! :)

Het zal vooral gaan om op welke fiets je het beste past.. Ik ken de geometrie van de foil niet van buiten maar volgens mij is die wel agressiever dan de ultimate.

Van onderdelen zijn ze zo goed als hetzelfde, dus beide topfietsen. Mijn hart ligt bij canyon dus voor mij zou de keuze simpel zijn.
 
Ik heb weer even jullie hulp/mening nodig.

Ik ben aan het uitkijken voor een nieuwe koersfiets maar kan niet kiezen. Welke zouden jullie nemen en waarom?

Canyon Aeroad CF SLX 8 Disc Di2 of Scott Foil RC 10 (Canyon maat S en Scott maat 54)

Ik ben nog altijd "een sjotterke" dus vooral in gebruik tussen mei en augustus. Rij graag aan de vaart tussen Leuven en Mechelen maar even graag "Brabantse Pijl" en "Ronde van Vlaanderen" parcours ... Naar de Ardennen zou ik wel eens graag willen gaan maar écht hooggebergte zit er voorlopig niet direct aan te komen denk ik.

Merci voor jullie raad! :)

Kan je de Scott bij de lbs (local bike shop) kopen? Dan zou ik 100% daarvoor gaan, Scott maakt topfietsen (heb zelf een 2022 Addict) en de service van een shop in de buurt is goud waard al zeker voor een fiets in die prijscategorie.
Niet vergeten dat je nog wel wat kortingen kan afdingen bij een lbs, al is het maar een gratis setje pedalen, en ze helpen met de afstelling.

Voor de rest zijn het beide topfietsen, de Canyon heeft een powermeter, das wel nice, maar zou ikzelf de keuze van fiets niet van laten afhangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik stond ver net dezelfde keuze en heb de canyon Aeroad cf SLX 8.0 besteld. Puur gevoelsmatig, ik heb de addict waar ik ook tevreden over ben maar de Aeroad heb ik dan toch iets meer mee.
 
Merci voor jullie input.

Op mijn huidige fiets heb ik de powermeter in mijn pedalen zitten (Rally RS200 van Garmin). Welke is de beste? Die van Garmin of die op de Canyon?

Normaal ben ik nooit zo besluiteloos maar nu heb ik het toch moeilijk. Allez in theorie want in praktijk kan ik momenteel geen van beiden NU kopen ... :) Bij Canyon staat "binnenkort" en bij Scott gaat dat ook niet simpel zijn. Oog zegt Canyon maarja uiterlijk is niet altijd de juiste keuze. ;)

Swat luxeprobleem
 
Merci voor jullie input.

Op mijn huidige fiets heb ik de powermeter in mijn pedalen zitten (Rally RS200 van Garmin). Welke is de beste? Die van Garmin of die op de Canyon?

Normaal ben ik nooit zo besluiteloos maar nu heb ik het toch moeilijk. Allez in theorie want in praktijk kan ik momenteel geen van beiden NU kopen ... :) Bij Canyon staat "binnenkort" en bij Scott gaat dat ook niet simpel zijn. Oog zegt Canyon maarja uiterlijk is niet altijd de juiste keuze. ;)

Swat luxeprobleem

Ik ga ervan uit dat die rally dubbelzijdig is?
Dan zijn de pedalen beter dan de enkelzijdige van 4iii. Die trouwens niet zulke goeie reviews kreeg. Ik weet niet in hoeverre updates dit al gefixt hebben.

Zowel de foil als de aeroad zijn belachelijk goeie fietsen waar je veel waar voor je geld krijgt. Ga gewoon voor diegene die je het mooiste vindt zou ik zeggen :p
 
Terug
Bovenaan