Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Elke fabrikant zet toch hun merk op de onderbuis toch? Bij willier is dat zeker niet groter hoor. Dat font dat hoort bij het merk natuurlijk :p
goh, niet allemaal (Cannondale doet het bijvoorbeeld subtieler), maar inderdaad wel veel. Veel hangt af van de kleuren/contrast met de basiskleur van het frame natuurlijk. Bij mijn Rose is het ook groot, maar door de kleuren valt dat amper op. En ja, het font bij Wilier vind ik tenenkrullend lelijk.
Maar zoals mijn vader altijd zei: gustibus et coloribus non disputandum est (hij was immer Latinist/Classicus)
 
De voorkant van zo’n filante SLR vind ik ronduit schitterend

A-Wilier-Filante-SLR-Post-003-1-980x1225.jpg
 
Is het niet zonde om zo'n fiets te kopen zonder dropper post? Bij goedkopere modellen is dat wel vaak aanwezig
(zeer weinig MTB-ervaring hier)
Een dropper is absoluut een toegevoegde waarde, maar die kun je ook relatief eenvoudig achteraf installeren hoor. Het frame van de Exceed is volgens mij ook voorzien op interne bekabeling.
 
De dropper die je bij Canyon krijgt is die lelijke DT Swiss.
Wees blij dat je daar niet altijd moet op staren (=

Ik dènk dat je bij andere merken ook geen dropper gaat krijgen op die prijs.
Gewoon zelf één kopen. Keuze te over en makkelijk te installeren.
 
De Exceed CF 5 & 7 hebben korting, maar de Exceed CF 6 niet meer (gisteren wel nog)

Ah inderdaad, klopt. Alleszins mooi meegenomen die kortingen (des te meer in deze tijden).

Mijn plan is om onze verbouwing even af te wachten en dan een basic Neuron in huis te halen. Hoewel ik amper MTB-ervaring heb, lijkt een fully mij een stuk leuker dan een hardtail (o.b.v. enkele beperkte ritjes).
 
Ah inderdaad, klopt. Alleszins mooi meegenomen die kortingen (des te meer in deze tijden).

Mijn plan is om onze verbouwing even af te wachten en dan een basic Neuron in huis te halen. Hoewel ik amper MTB-ervaring heb, lijkt een fully mij een stuk leuker dan een hardtail (o.b.v. enkele beperkte ritjes).
Afhankelijk waar je rijdt, zou ik eerder een hardtail of zelfs fully rigid suggereren. Veel meer fun dan een fully!
Enfin, wil je elk weekend in de Ardennen gaan rijden, dan is het weer wat anders natuurlijk.
 
Ah inderdaad, klopt. Alleszins mooi meegenomen die kortingen (des te meer in deze tijden).

Mijn plan is om onze verbouwing even af te wachten en dan een basic Neuron in huis te halen. Hoewel ik amper MTB-ervaring heb, lijkt een fully mij een stuk leuker dan een hardtail (o.b.v. enkele beperkte ritjes).
Waar wil je er mee rijden? 140mm is voor vlaanderen overkill...
 
Afhankelijk waar je rijdt, zou ik eerder een hardtail of zelfs fully rigid suggereren. Veel meer fun dan een fully!
Enfin, wil je elk weekend in de Ardennen gaan rijden, dan is het weer wat anders natuurlijk.

Waar wil je er mee rijden? 140mm is voor vlaanderen overkill...

Doorgaans inderdaad Vlaanderen, maar indien mogelijk regelmatig tripje naar Ardennen (en heel af en toe mee op vakantie in de Bergen).

Dat het overkill is voor onze Vlaamse boerenwegen wist ik, maar waarom ook meer fun @thomasv ?
 
Doorgaans inderdaad Vlaanderen, maar indien mogelijk regelmatig tripje naar Ardennen (en heel af en toe mee op vakantie in de Bergen).

Dat het overkill is voor onze Vlaamse boerenwegen wist ik, maar waarom ook meer fun @thomasv ?
Ik vermoed wat om dezelfde reden dat gravel wel aan populariteit wint, de parcours die we hier hebben zijn te eenvoudig voor dergelijke machines waardoor er ook vrijwel geen uitdaging is.
 
Ik vermoed wat om dezelfde reden dat gravel wel aan populariteit wint, de parcours die we hier hebben zijn te eenvoudig voor dergelijke machines waardoor er ook vrijwel geen uitdaging is.
Dit dus...

Voor een fully moet het voor mij al heel extreem zijn. In België (ook in de Ardennen) is een hardtail meer fun omdat het moeilijker is. Maar ge moet dan wel zelf over voldoende techniek beschikken.

In Limburg op MTB toertochten vind ik de hardtail vaak ook te saai en pak ik regelmatig de gravelbike.
 
Ik heb een gravelbike gebouwd om de redenen hierboven. Mijn Lux (xc-racebak) voelde teveel overkill op de lokale ritjes en kwam daardoor niet meer buiten.

Maar als je mij vraagt met welke fiets het het leukst is om op keiharde boerenwegels en omgeploegde shit te rijden? 10 keer liever de Lux dan de gravelbike. En volgens mij ook pakken sneller. En dat is dan nog met een stalen bike, 45mm op 2bar of minder, met een brooks cambium zadel. Toch aan het gedempte eind van het spectrum.

Het is niet uitdagend met de Lux, maar met de gravelbike ook niet. Het is gewoon kut met die laatste.

Échte gravelroads, kiezeltjes, zachtlopende trails met weinig putten,… daar zie ik de gravelbike shinen. En als do-it-all commuter.

Daarom kijk ik ook extreem uit naar de BGGB v2, powered bij @Mr.Fingers.
 
Dit dus...

Voor een fully moet het voor mij al heel extreem zijn. In België (ook in de Ardennen) is een hardtail meer fun omdat het moeilijker is. Maar ge moet dan wel zelf over voldoende techniek beschikken.

In Limburg op MTB toertochten vind ik de hardtail vaak ook te saai en pak ik regelmatig de gravelbike.
inderdaad :)
Met een full-suspension cross je overal door, moet je nauwelijks op techniek letten.
Daarnaast: ondanks dat het een zomersport is, rijd je wel eens in de winter. Alles kuisen, onderhouden,... je zou ervan verbaast staan hoe zo'n verende vork afziet in de Vlaamse winter. En een full-suspension heeft dat probleem in het dubbel.

Maar als je mij vraagt met welke fiets het het leukst is om op keiharde boerenwegels en omgeploegde shit te rijden? 10 keer liever de Lux dan de gravelbike. En volgens mij ook pakken sneller. En dat is dan nog met een stalen bike, 45mm op 2bar of minder, met een brooks cambium zadel. Toch aan het gedempte eind van het spectrum.

Het is niet uitdagend met de Lux, maar met de gravelbike ook niet. Het is gewoon kut met die laatste.
Maar nu vergelijk een een gravelbike met een full-suspension. Akkoord dat een gravelbike je soms wat door elkaar schud op geploegde wegels, maar dat is zelden het gros van een parcours, slechts een klein segmentje. En daarbovenop, met 50mm banden met lage druk lost dat probleem zichzelf ook wel grotendeels op.
Daarnaast vergelijk je nu een full-suspension met een gravelbike. Er zijn tussenoplossingen ;) Hardtail mtb, rigid mtb, and dare I say it: drop-bar mtb!
 
Hallo,
Ik zou mij graag een Trek Madone SL7(2022) aankopen.
Mijn lichaamslengte is 191cm en binnenbeenlengte is 88cm.
Als ik nu naar de tabel kijk van Trek zie ik het volgende:
Lichaamslengte 185cm-190cm-->binnenbeenlengte 86cm-90cm-->maat 60
Lichaamslengte 190cm-195cm-->binnenbeenlengte 89cm-92cm-->maat 62
Welke fietsmaat zou ik dan het best nemen,60 of 62?
Alvast bedankt voor het advies.
 
Hallo,
Ik zou mij graag een Trek Madone SL7(2022) aankopen.
Mijn lichaamslengte is 191cm en binnenbeenlengte is 88cm.
Als ik nu naar de tabel kijk van Trek zie ik het volgende:
Lichaamslengte 185cm-190cm-->binnenbeenlengte 86cm-90cm-->maat 60
Lichaamslengte 190cm-195cm-->binnenbeenlengte 89cm-92cm-->maat 62
Welke fietsmaat zou ik dan het best nemen,60 of 62?
Alvast bedankt voor het advies.
ik zou voor een 60 gaan.
Binnenbeenlengte is voor uw zadelhoogte en daar zit je met een 60 safe.
 
Terug
Bovenaan