Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Is dat al niet een tamelijk oud model waar binnenkort een update mag van komen?
2 jaar denk ik, misschien 3?

In hardtail-land verwacht ik nog weinig revoluties alleszins.
Ik ken de markt niet echt meer qua prijzen en beschikbaarheid, maar met de exceed heb je sowieso een topfiets in handen. Niet per se beter dan andere merken, maar wellicht iets goedkoper.

Ik heb het vorige model exceed. Nog altijd een dikke topfiets die niet aan vervanging toe is. Alleen de 2x11 zou ik graag als 1x12 zijn, maar daar ben ik ook te gierig voor :)

Ik vermoed dat je het nieuwe model hier en daar ook wel al tweedehands kunt vinden.
 
Is dat al niet een tamelijk oud model waar binnenkort een update mag van komen?

Ik heb het vorige model exceed. Nog altijd een dikke topfiets die niet aan vervanging toe is. Alleen de 2x11 zou ik graag als 1x12 zijn, maar daar ben ik ook te gierig voor :)

Nope,

2016: compleet nieuw model (non-boost, dat van jou @Arkaine - dusja, de vorige, maar eigenlijk al 4 generaties geleden, zie onder ;))
2017: dat model wordt standaard (in de SLX-variant) met boost geleverd
2019: lichte aanpassingen, maar echt heel beperkt, en alle modellen nu met Boost
2021: compleet nieuw model met meer reach, slackere HTA,...

Ik verwacht dus geen nieuw model in de komende jaren.
 

Is dit een interessante aanbieding?
Op zich wel hé...

't is geen full 105 (crankstel is het goedkope RS510 model) maar op zich maakt dat niet uit.

En een Bianchi zou eigenlijk verboden moeten worden, maar da's mijn persoonlijke mening
 
En waarom is dat dan? :p
wegens verschrikkelijk lelijk, en het absurde idee dat dat Celeste groen de enige kleur (naast zwart) moet zijn

En duur
en niet speciaal
en niet begerenswaardig
en niet...

Niks. Nada.

Een Pinarello is dan nog uniek in zijn lelijkheid, en in zijn wanstaltige prijs/kwaliteitverhouding.
Een Specialized is uniek omdat hij gewoon duur is, en voor de rest nada
Een Trek is uniek omdat hij cool is, maar niemand weet waarom. Goed geprijsd, ietwat uniek, maar uiteindelijk mèh
Een Scott tickt alle boxen voor mij. Cool, buitenbeen, licht, niet duur, integrated, mooi
Een Rose is goedkoop (in de top tiers) zelfs vgl. met een Canyon (Xlite 6 Force Etap is goedkoper dan een Ultimate Cf SL etap, en lichter) maar heeft geen legacy. Of nee, geen marketing
Een Canyon is uniek want topmateriaal voor een magnifieke prijs, met dingen die downtrickelen naar al de bovenstaande merken zonder dat ze het zelf beseffen (behalve hun productengineer, maar die houdt natuurlijk zijn snavel en steelt met zijn ogen)
Een Cannondale is übercool. Enkel voor de Maap mannen. Zelfs Rapha is niet meer welkom. STANDERT, maar dan Amerikaans. En Lefty. 'ja maar 't is een racer!" Hou uw bek. Lefty

Bianchi is Italiaans, dat geeft gratis het recht om meer te vragen voor een slecht product. Maar zelfs dat doen ze niet succesvol.

Het is niet het Alfa Romeo, maar het Lancia. Vergane glorie. Het zielige. Hetgeen Italië dacht dat ze nooit gingen zijn.
 
wegens verschrikkelijk lelijk, en het absurde idee dat dat Celeste groen de enige kleur (naast zwart) moet zijn

En duur
en niet speciaal
en niet begerenswaardig
en niet...

Niks. Nada.

Een Pinarello is dan nog uniek in zijn lelijkheid, en in zijn wanstaltige prijs/kwaliteitverhouding.
Een Specialized is uniek omdat hij gewoon duur is, en voor de rest nada
Een Trek is uniek omdat hij cool is, maar niemand weet waarom. Goed geprijsd, ietwat uniek, maar uiteindelijk mèh
Een Scott tickt alle boxen voor mij. Cool, buitenbeen, licht, niet duur, integrated, mooi
Een Rose is goedkoop (in de top tiers) zelfs vgl. met een Canyon (Xlite 6 Force Etap is goedkoper dan een Ultimate Cf SL etap, en lichter) maar heeft geen legacy. Of nee, geen marketing
Een Canyon is uniek want topmateriaal voor een magnifieke prijs, met dingen die downtrickelen naar al de bovenstaande merken zonder dat ze het zelf beseffen (behalve hun productengineer, maar die houdt natuurlijk zijn snavel en steelt met zijn ogen)
Een Cannondale is übercool. Enkel voor de Maap mannen. Zelfs Rapha is niet meer welkom. STANDERT, maar dan Amerikaans. En Lefty. 'ja maar 't is een racer!" Hou uw bek. Lefty

Bianchi is Italiaans, dat geeft gratis het recht om meer te vragen voor een slecht product. Maar zelfs dat doen ze niet succesvol.

Het is niet het Alfa Romeo, maar het Lancia. Vergane glorie. Het zielige. Hetgeen Italië dacht dat ze nooit gingen zijn.
Je bent wel veel merken vergeten :unsure:
 
Een Trek is uniek omdat hij cool is,

Ik zie niet in wat er cool is aan een klimfiets bouwen (emonda) die 1,5kg weegt voor de frameset. Dat is gewoon ridicuul.

Ik kan u trouwens niet volgen met de scott of cannondale. Een scott addict is nu toch echt niet zo een speciale fiets. En een cannondale supersix heeft een zeer speciaal design en qua aero niet een uitblinker.
De systemsix is dan weer heel in tour face en vrij lelijk.

Volledig volgen doe ik u dus niet :p
Maar akkoord Bianchi, grote nono
 
....
Een Cannondale is übercool. Enkel voor de Maap mannen. Zelfs Rapha is niet meer welkom. STANDERT, maar dan Amerikaans. En Lefty. 'ja maar 't is een racer!" Hou uw bek. Lefty
....
Na die Supersix is mijn geld op en kan ik me geen Maap meer veroorloven. Moet ik hem nu in de garage laten staan? Of is 7mesh ook snob genoeg? :)

Op zich ziet die Bianchi er niet verkeerd uit, indien hij effectief maar zo weinig is gebruikt.
Kleine noot (op gevaar van eigen leven): ik vind de typische Bianchi kleur best wel cool eigenlijk. Voor de rest vind ik de frames over het algemeen lelijk. Het beste fiets-gerelateerde dat uit Italië komt, is prologo en bevoorrading
 
Na die Supersix is mijn geld op en kan ik me geen Maap meer veroorloven. Moet ik hem nu in de garage laten staan? Of is 7mesh ook snob genoeg? :)
Ook dat vind ik een rare uitspraak. Het is echt niet alsof mensen die met MAAP rijden een cannondale hebben.
Sterker nog ik ken er geen enkele. De meeste rijden specialized, focus, factor of pinarello
 
wegens verschrikkelijk lelijk, en het absurde idee dat dat Celeste groen de enige kleur (naast zwart) moet zijn

En duur
en niet speciaal
en niet begerenswaardig
en niet...

Niks. Nada.

Een Pinarello is dan nog uniek in zijn lelijkheid, en in zijn wanstaltige prijs/kwaliteitverhouding.
Een Specialized is uniek omdat hij gewoon duur is, en voor de rest nada
Een Trek is uniek omdat hij cool is, maar niemand weet waarom. Goed geprijsd, ietwat uniek, maar uiteindelijk mèh
Een Scott tickt alle boxen voor mij. Cool, buitenbeen, licht, niet duur, integrated, mooi
Een Rose is goedkoop (in de top tiers) zelfs vgl. met een Canyon (Xlite 6 Force Etap is goedkoper dan een Ultimate Cf SL etap, en lichter) maar heeft geen legacy. Of nee, geen marketing
Een Canyon is uniek want topmateriaal voor een magnifieke prijs, met dingen die downtrickelen naar al de bovenstaande merken zonder dat ze het zelf beseffen (behalve hun productengineer, maar die houdt natuurlijk zijn snavel en steelt met zijn ogen)
Een Cannondale is übercool. Enkel voor de Maap mannen. Zelfs Rapha is niet meer welkom. STANDERT, maar dan Amerikaans. En Lefty. 'ja maar 't is een racer!" Hou uw bek. Lefty

Bianchi is Italiaans, dat geeft gratis het recht om meer te vragen voor een slecht product. Maar zelfs dat doen ze niet succesvol.

Het is niet het Alfa Romeo, maar het Lancia. Vergane glorie. Het zielige. Hetgeen Italië dacht dat ze nooit gingen zijn.
Doe BMC eens! En Ridley! 🙂
 
Aangezien niemand inpikte op mijn vraag in het Vuelta topic over de Wiliers van Astana. Wat is daar de concensus over, ze zien er echt fantastisch uit maar zijn ze ook hun geld waard of betaal je de gekende "Italiaanse Flair tax"?
 
Aangezien niemand inpikte op mijn vraag in het Vuelta topic over de Wiliers van Astana. Wat is daar de concensus over, ze zien er echt fantastisch uit maar zijn ze ook hun geld waard of betaal je de gekende "Italiaanse Flair tax"?

Die zero SLR fietsen en bijna alle fietsen die ze maken zijn gewoon heel goeie fietsen. Willier is één van de grote Italiaanse merken met heritage.
Draaien ook al sinds jaar en dag mee in het profpeloton en al onnoemelijk veel wedstrijden zijn gewonnen op een willier.
Qua prijs zitten ze heel goed. Je weet dat een fiets een bepaalde investering vergt, maar voor een bepaald pakket zitten ze in het midden qua prijszetting.

Enige nadeel wat je zou kunnen aanhalen is het feit dat ze alles rebranden. Je kan alles kopen van sturen tot stuurpen tot zadeltas tot wielen tot lichten met allemaal het merk en logo willier op. Dat zijn gewoon producten van miche, ritchey of apidura waar ze dan hun logo of naam opkleven. Koop je een fiets van hen dan is het ook duidelijk dat het een willier is, want op elk component staat het :p

Die flair tax gaat trouwens verder dan Italië. De Amerikanen van specialized hebben zich daar ook meester in gemaakt.
 
Enige nadeel wat je zou kunnen aanhalen is het feit dat ze alles rebranden. Je kan alles kopen van sturen tot stuurpen tot zadeltas tot wielen tot lichten met allemaal het merk en logo willier op. Dat zijn gewoon producten van miche, ritchey of apidura waar ze dan hun logo of naam opkleven. Koop je een fiets van hen dan is het ook duidelijk dat het een willier is, want op elk component staat het :p
GRootste nadeel vind ik dat ze op elk frame in het groot en in een lelijk font Willier zetten. Wat een afschuwelijke manier om een anders mooie fiets zo te verneuken (vind ik overigens ook van cervelo - dat, en dat ik dat merk blijf associeren met cervola worsten - en niemand wil op een worst rondrijden!).
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: 515
GRootste nadeel vind ik dat ze op elk frame in het groot en in een lelijk front Willier zetten. Wat een afschuwelijke manier om een anders mooie fiets zo te verneuken (vind ik overigens ook van cervelo - dat, en dat ik dat merk blijf associeren met cervola worsten - en niemand wil op een worst rondrijden!).
Elke fabrikant zet toch hun merk op de onderbuis toch? Bij willier is dat zeker niet groter hoor. Dat font dat hoort bij het merk natuurlijk :p
 
Terug
Bovenaan