Zweden

ns_man

Well-known member
240px-Flag_of_Sweden.svg.png


taal: Zweeds
munt: Zweedse kroon
tijdsverschil: zelfde tijd als in België
hoofdstad: Stockholm
reisdocumenten: Geldige identiteitskaart of paspoort (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:
Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Zweden staat om vele zaken bekend. Denk maar eens aan IKEA, ABBA, Pippi Langkous, Nils Holgersson en de houtproductie. In heel het land zijn vele ongerepte stukken natuur te vinden die vaak ondergebracht zijn in Nationale parken en natuurreservaten. In deze gebieden leven o.a. Elanden, Beren, Wolven en Lynxen.
In Noord-Zweden ligt Lapland dat bekend staat om de vele sneeuw en rendieren. Men kan hier ook de natuurverschijnselen middernachtzon en het noorderlicht ervaren. Veel beoefende sporten zijn de wintersporten vanwege de lange strenge winters. Denk daarbij aan ijshockey, schaatsen en skiën. Zweden kent ook nog een aantal historische stadjes, berggebieden, mijngebieden en het koninklijk slot Drottningholm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit wordt ingevolge Corona mijn plan B voor binnen een aantal weken (i.p.v. Noorwegen).

Nog volop aan het plannen, maar ons idee voor roadtrip (met tent, 14 à 16 dagen) is: start in Gotenburg, doorreizen naar Midden-Zweden (bv. Fulufjället, Dalarna, Hälsingland, Gästrikland,..), vervolgens naar Stockholm (om terug te keren naar BE).

Tips altijd meer dan welkom, want online zijn niet zoveel nuttige itineraries te vinden.
 
Ik zou daar precies graag eens een selfguided kajaktocht + tent gaan doen. Alleen ook vrij weinig itineraries vindbaar, en de meeste organisaties bieden enkel kano's aan (fuck kano's).
 
Laatst bewerkt:
De enige echte must in Stockholm is het Vasa-museum imo, voor de rest is die stad eigenlijk niet zo bijzonder. Restaurant Pelikan (als het nog bestaat, het is 10 jaar geleden bijna) is lekker en betaalbaar.
 
Ik zou daar precies graag eens een selfguided kajaktocht + tent gaan doen. Alleen ook vrij weinig itineraries vindbaar, en de meeste organisaties bieden enkel kano's aan (fuck kano's).
Ik heb destijds, toen ik met mijn ex daar was, aan de universiteit van Stockholm vrij goedkoop kajaks kunnen huren en de archipel ontdekt op een twee of drietal dagen. We kregen een kaartje mee en hebben zo onze weg wat gevonden. Hier en daar aanmeren, zo'n wegwerp-bbq aangestoken en een kampvuurtje gebouwd. Op bepaalde aanmeerplaatsen had je vlakbij ook een supermarkt waar je wat voorraad kon inslaan. Wel heel veel geluk gehad met het weer: stralende zon en weinig wind.

De stad Stockholm is best mooi en als je blonde Zweedse vrouwen wil spotten is het wel de place to be.
 
Laatst bewerkt:
Wat Stockholm betreft: zoals hier al gezegd is het Vasa-museum een echte must-see. Ik vond dat behoorlijk indrukwekkend. Verder is het wel een leuke, mooie stad met een gemoedelijke sfeer en een afwisseling na al de natuurpracht in de rest van Zweden. Ik denk dat de archipel ook de moeite is, maar zelf heb ik er geen ervaring mee.
Göteborg, ook geen ervaring mee.
Fulufjället is wel de moeite. De Njupeskär is ook de moeite om eens te zien, wel (vanzelfsprekend) moet je de toeristen erbij nemen. De rest van Fulufjället is minder druk als je wat dieper gaat dan de paden rond het bezoekerscentrum. In Fulufjället zelf zijn er genoeg lange wandelingen om te doen maar als je dan wil overnachten moet je wel in en hut overnachten. Je kan je tent daar niet gewoon opslaan (in geen enkel natuurpark).
Dalarna is een mooie streek, wij zijn daar vooral rond het Siljan meer getrokken. Het is gewoon zalig om gewoon ergens langs de kant te stoppen en in het meer te springen. Dat is wat ik vooral onthou aan Zweden. Die ongedwongen sfeer wanneer je zoiets kan doen.
In Dalarna zijn we ook naar Styggforsen geweest, een klein natuurpark waar je op een goed uur tijd door wandelt. We gingen in de avond, na 20u en er was nagenoeg niemand. Er is daar ook een waterval. Op zich een leuke plek en gewoon zeer rustgevend om daar nagenoeg alleen rond te lopen.
Op een uurtje rijden van Siljan-meer is er ook nog Falun, waar je een kopermijn kan bezichtigen als je into dat soort dingen bent...
 
Ik ben ondertussen al een jaar Zweedse les aan het volgen, maar ik ben nog nooit in het land geweest. One of these days ...
 
Wat Stockholm betreft: zoals hier al gezegd is het Vasa-museum een echte must-see. Ik vond dat behoorlijk indrukwekkend. Verder is het wel een leuke, mooie stad met een gemoedelijke sfeer en een afwisseling na al de natuurpracht in de rest van Zweden. Ik denk dat de archipel ook de moeite is, maar zelf heb ik er geen ervaring mee.
Göteborg, ook geen ervaring mee.
Fulufjället is wel de moeite. De Njupeskär is ook de moeite om eens te zien, wel (vanzelfsprekend) moet je de toeristen erbij nemen. De rest van Fulufjället is minder druk als je wat dieper gaat dan de paden rond het bezoekerscentrum. In Fulufjället zelf zijn er genoeg lange wandelingen om te doen maar als je dan wil overnachten moet je wel in en hut overnachten. Je kan je tent daar niet gewoon opslaan (in geen enkel natuurpark).
Dalarna is een mooie streek, wij zijn daar vooral rond het Siljan meer getrokken. Het is gewoon zalig om gewoon ergens langs de kant te stoppen en in het meer te springen. Dat is wat ik vooral onthou aan Zweden. Die ongedwongen sfeer wanneer je zoiets kan doen.
In Dalarna zijn we ook naar Styggforsen geweest, een klein natuurpark waar je op een goed uur tijd door wandelt. We gingen in de avond, na 20u en er was nagenoeg niemand. Er is daar ook een waterval. Op zich een leuke plek en gewoon zeer rustgevend om daar nagenoeg alleen rond te lopen.
Op een uurtje rijden van Siljan-meer is er ook nog Falun, waar je een kopermijn kan bezichtigen als je into dat soort dingen bent...

Dank voor de tips! Dalarna/Fulufjället staan momenteel al op het lijstje. Jämtland staat inmiddels ook op de wishlist - veel noordelijker zal niet lukken (gelet de timing).

Even gekeken en je kan precies wel vrij vlot met de auto door Zweden reizen (i.t.t. Noorwegen). Iemand nog tips voor wild life te spotten of must see nationale parken?
 
De reis is inmiddels al achter de rug.

Gestart met een tussenstop in het zuiden (Kullaberg - mooie hike & mooie stranden) om vervolgens langs de westkust boven Gotenburg een aantal dagen te vertoeven (Smögen, hallö,..). Vervolgens merendeel van de tijd doorgebracht in Dalsland en Värmland: prachtige hikes, meerdaagse kanotocht (must do imo), motorbootje op een meer (op Camp Grinzby, camping van Staf Coppens - per toeval beland) en vooral genoten van de rust en natuur. Vandaar richting Stockholm gegaan, wat een zeer aangename stad was. Echt uitstekend gegeten ook, aanrader. Daarna opnieuw richting het zuiden gereden om nog 2 avonden te kamperen (telkens aan een prachtig meer(tje)). Ook langs Gränna gereden (gekend voor de rood/witte snoepen), maar dat was een tegenvaller (bijzonder toeristisch/weinig te zien).
 
De enige echte must in Stockholm is het Vasa-museum imo, voor de rest is die stad eigenlijk niet zo bijzonder. Restaurant Pelikan (als het nog bestaat, het is 10 jaar geleden bijna) is lekker en betaalbaar.

6-7 jaar geleden ook gaan eten. Ik zou het zeker niet afraden om eens te gaan eten, maar het was voor mij nu ook geen top-ervaring. Kan me precies toch veel 'zware' gerechten herinneren op de kaart die ook niet voor iedereen weggelegd zijn (ik eet zowat alles, dus voor mij geen probleem).

Mooi kader om in te zitten, maar wel erg lawaaierig en dus minder aangenaam om een ganse avond te zitten imo. We hadden ook wel pech met de bediening, want de dame in kwestie was waarschijnlijk één van de minst vriendelijke obers die ik ooit gehad heb.


Vasa-museum idd een must-see. Voor de rest wel een aangename stad om in rond te lopen (en te varen). Genoeg te zien qua architectuur, musea, ... om je wel een dik weekend bezig te houden. De Archipelago Tour is mogelijk ook wel de moeite, maar die hebben we niet gedaan. Ook het ABBA-museum hebben we maar links laten liggen :p


Göteborg beviel me eigenlijk nog iets meer. Een stad waar ik me nog wel een jaartje zag verblijven. Gevarieerd, best goed ingedeeld, nog veel groen, voldoende cultuur en aangenaam om rond te lopen, te winkelen of te terrassen. Ook beter om bijvoorbeeld te fietsen dan Stockholm lijkt me. Maar misschien heeft het ook niet dé grote must-see.
 
Wij zijn van plan met de kinderen deze reis te gaan doen: weden - In de bossen van Zuid-Zweden met anders reizen.

De reis van Belgie - naar Zweden zit daar niet bij, maar ze geven een aantal opties mee die mogelijk zijn:

  • Trein, bus, vliegtuig: geen optie, want dan hangen we daar een beetje vast. Dan kunnen we geen extra dagen aan de vakantie plakken als we willen, etc.
  • Auto + nachtboot: de boot met Stena line vanuit Kiel to Gotenburg kost 800+ dus das geen optie. Dan is er nog een kortere route zonder overnachting, maar die kost ook 200 euro. Deze zou eventueel een optie zijn.
  • Auto + 'hop on-hop off' ferry naar Rødby: dat zou ook een optie zijn. Heb alleen de prijs nog niet gevonden.
Maar ik zie dat je ook gewoon met de auto kan via de E20, maar deze staat niet in de lijst bij anders reizen. Geen idee waarom eigenlijk.

Iemand enige ervaring met deze opties? Wat vonden jullie de beste route om de oversteek naar zweden te maken?
 
@StannekeS : wij zijn vorig jaar met de wagen naar Zweden gereden via Denemarken.

Je kan inderdaad Ferry naar Rødby nemen of ferry naar Korsør (e20), via beide moet je vervolgens de bekende brug richting Malmo nemen. Wij hebben telkens (zowel in heen als terug) de eerste optie genomen, omdat maps/waze aangaf dat dat de snelste manier was. Ferry was de dag zelf denk ik rond de 80 a 90 euro.

In jouw geval zou ik sowieso met de wagen gaan, aangezien je zo zuidelijk blijft. Ferry naar Gotenburg is imo enkel te overwegen indien je meteen naar midden Zweden wilt doorsteken. Reken wel op zeker 15uur rijtijd, dus misschien kan je nog een tussenstop inlassen.
 
@StannekeS : wij zijn vorig jaar met de wagen naar Zweden gereden via Denemarken.

Je kan inderdaad Ferry naar Rødby nemen of ferry naar Korsør (e20), via beide moet je vervolgens de bekende brug richting Malmo nemen. Wij hebben telkens (zowel in heen als terug) de eerste optie genomen, omdat maps/waze aangaf dat dat de snelste manier was. Ferry was de dag zelf denk ik rond de 80 a 90 euro.

In jouw geval zou ik sowieso met de wagen gaan, aangezien je zo zuidelijk blijft. Ferry naar Gotenburg is imo enkel te overwegen indien je meteen naar midden Zweden wilt doorsteken. Reken wel op zeker 15uur rijtijd, dus misschien kan je nog een tussenstop inlassen.
De ferry naar Korsør(E20)? Waarom de ferry als ik vragen mag? Als ik op maps kijk, ligt daar gewoon een brug waar je over kan rijden?

1647332692550.png


Maar het is inderdaad een heel eind. Denk dat het slim is ergens in Denemarken te overnachten dan.
 
De ferry naar Korsør(E20)? Waarom de ferry als ik vragen mag? Als ik op maps kijk, ligt daar gewoon een brug waar je over kan rijden?

Bekijk bijlage 8356

Maar het is inderdaad een heel eind. Denk dat het slim is ergens in Denemarken te overnachten dan.

Ik zat in mijn hoofd dat dit deel ook met de ferry was, maar is dus blijkbaar een brug (zal wel een tolbrug zijn).

Soit, het is via deze weg 2 uur extra rijden volgens maps. Dat kan toch wel al tellen.

Wij zijn tijdens de heenreis meteen tot even voorbij Malmo gereden, dat vond ik net te doen. Vermoedelijk zal je er wel ietsje langer overdoen met kinderen, dus een tussenstop kan misschien inderdaad aangewezen zijn.
 
Ik zat in mijn hoofd dat dit deel ook met de ferry was, maar is dus blijkbaar een brug (zal wel een tolbrug zijn).

Soit, het is via deze weg 2 uur extra rijden volgens maps. Dat kan toch wel al tellen.

Wij zijn tijdens de heenreis meteen tot even voorbij Malmo gereden, dat vond ik net te doen. Vermoedelijk zal je er wel ietsje langer overdoen met kinderen, dus een tussenstop kan misschien inderdaad aangewezen zijn.
Ik denk dat ik iets mis doe dan :)

Als ik kijk van hier (Zuid Limburg) tot Kroken (waar we zouden moeten zijn)

Route via Rødby: 13u46 voor 1195 km
Route via E20 en brug: 14u08 voor 1329 km

Tis een stuk verder, maar geen gedoe met de boot. Maar die 2 u extra vind ik niet.
 
Terug
Bovenaan