Lapland

Naar daar gaan in de winter en naar boven kijken en hopen dat er Noorderlicht is.
Meer kan je eigenlijk niet doen, het is geluk hebben.
 
Iemand ervaring met het Noorderlicht spotten in Lapland? Tips & ervaringen voor een reis van 1 week?

In januari naar Abisko (Zweden) gaan. Toen ik ging informeren voor een vakantie naar Lapland werd er op een info avond verteld dat dit de beste plaats in Europa of misschien zelf ter wereld is om het Noorderlicht te spotten. In 2019 geloof ik hebben ze daar 30 van de 31 dagen in januari het Noorderlicht kunnen waarnemen. Daardoor zou het daar wel zeer druk kunnen zijn.

De grote kans om het Noorderlicht te spotten zou zijn omdat bergen het slechte weer vrij goed zouden tegen houden.
Natuurlijk moet er ook wel voldoende zonneactiviteit zijn.

Dit is niet mijn ervaring maar wat ons verteld is geweest. Toen wij in Lapland waren (niet Abisko) hebben we het Noorderlicht spijtig genoeg niet gezien. De dagen vlak na onze reis was het Noorderlicht wel goed zichtbaar. Het is dus een een grote portie geluk die je moet hebben.
 
Iemand ervaring met het Noorderlicht spotten in Lapland? Tips & ervaringen voor een reis van 1 week?
Ik woon in Zweden en heb lange tijd in het noorden van Zweden gewoond, veel tips zijn er niet, check een website als https://www.spaceweatherlive.com/en/auroral-activity/aurora-forecast.html, een kp index 3-4 en ten noorde van Östersund/Umeå zijn + een heldere hemel is alles wat je nodig hebt.
Je moet niet speciaal in putje winter gaan, ik zou zelfs eerder in september/oktober gaan of anders februari/maart, in december/januari heb je mss 2-3u zonlicht en is het -30, dan wil je niet lang buiten staan wachten op het noorderlicht...
 
Merci voor de informatie! Heeft iemand toevallig een reisplan van een vorige reis, die dat zou willen delen?
Wij zijn met Asteria Expeditions geweest. Reisplan kan je vaak gewoon van hun site halen

Hotel Iso Syote. Zij regelen ook de excursies (kan je op de website van het hotel vinden).
Je kan niet op alle dagen alles doen dus het is afhankelijk welke dag je aankomt en welke je vertrekt en hoeveel dagen je ter plaatse hebt.
 
Ik denk dat we naar Rovaniemi in FInland zullen gaan, lijkt mij het meest praktisch qua vlucht. Hebben daar ook al een kleine chalet op het oog.

Onze activiteiten zouden we graag zelf boeken, bij voorkeur wel met pickup. Aanraders of hoe dit best aanpakken?

Welke activiteiten zijn echt een must voor jullie of vielen dan net weer tegen?
 
Mijn favoriete activiteit was toch eropuit gaan met de hondenslee. Zo leuk!
Wij hebben ook een de jacuzzi gezeten terwijl het aan het sneeuwen was.. ook heel speciaal. Vand en sauna naar de jacuzzi en terug was koud 😅.
Of gewoon genieten van de stilte en de rust 😍. Door de sneeuw was alles echt wel heel stil. Heel speciaal.
 
Huskytocht vond ik ook wel het leukste wat we gedaan hebben.
Op zich viel voor elke activiteit wel iets te zeggen en ben ik blij dat we ze allemaal gedaan hebben

Maar vooral zoals @Aprella hierboven zegt. Genieten van de sneeuw de stilte en de rust.
Dat landschap is adembenemend mooi (voor daar, hier moet ik zoveel sneeuw niet :D)
 
Wij zijn met twee bevriende koppels aan het kijken om naar Lapland te gaan. Alledrie wel redelijke reizigers, en we vragen ons af of het toch geen idee is om het allemaal zelf te regelen ipv een georganiseerde trips. Iemand ervaring mee?
Zoals het fixen van thermische kledij enzo? Hebben de meeste hotels dat misschien in verhuur zitten?

Verder... Finland of Noorwegen? Of Zweden? Wat zou aan te raden zijn?
We willen ook wel wat naar het budget kijken en zouden 1500 à 1800 pp willen betalen, vandaar dat we ook de optie aan het bekijken zijn om het zelf te organiseren.
 
Wij zijn met twee bevriende koppels aan het kijken om naar Lapland te gaan. Alledrie wel redelijke reizigers, en we vragen ons af of het toch geen idee is om het allemaal zelf te regelen ipv een georganiseerde trips. Iemand ervaring mee?
Zoals het fixen van thermische kledij enzo? Hebben de meeste hotels dat misschien in verhuur zitten?

Verder... Finland of Noorwegen? Of Zweden? Wat zou aan te raden zijn?
We willen ook wel wat naar het budget kijken en zouden 1500 à 1800 pp willen betalen, vandaar dat we ook de optie aan het bekijken zijn om het zelf te organiseren.
Wij hebben Finland gedaan. Absoluut een aanrader.

Je kan ook het hotel boeken waar wij zaten, daar was thermische kledij inbegrepen en voorzien door hun. Zij regelen en organiseren ook de excursies dus alles op 1 plaats..

Uiteraard eten en vooral drinken daar is vrij prijzig en die excursies zijn ook vrij duur.
Wij zijn er allesinds voor 7 dagen niet geraakt alles inbegrepen onder de 2000€ pp
 
Wij zijn met twee bevriende koppels aan het kijken om naar Lapland te gaan. Alledrie wel redelijke reizigers, en we vragen ons af of het toch geen idee is om het allemaal zelf te regelen ipv een georganiseerde trips. Iemand ervaring mee?
Zoals het fixen van thermische kledij enzo? Hebben de meeste hotels dat misschien in verhuur zitten?

Verder... Finland of Noorwegen? Of Zweden? Wat zou aan te raden zijn?
We willen ook wel wat naar het budget kijken en zouden 1500 à 1800 pp willen betalen, vandaar dat we ook de optie aan het bekijken zijn om het zelf te organiseren.

Je kan perfect alles zelf organiseren. Welke weg je doet hangt een beetje af van wat je verwacht van je reis.
Of je Finland, Zweden of Noorwegen doet, maakt niet zoveel uit denk ik. Ik ben zelf in Zweden geweest maar via een Finse luchthaven.

Wij hebben na een infosessie en het afwegen van de pros en cons gekozen om via een organisatie te gaan. De twee grootste redens hiervoor waren: we moeten niets zelf regelen (ik krijg enorm veel stress van reizen, ook al doe ik het heel graag) buiten thermisch ondergoed en we wilden echt in the middle of nowhere zitten. Voordeel van dit laatste is dat het heel kleinschalige is, het super rustig is, wat wij echt wilde. Nadeel is dat er buiten wat er aanwezig is aan de lodge en de geplande echt niets te doen is. Buiten eens naar de bar te gaan, de de frequente avond/nacht wandelingen over het bevroren meertje met de hoop op het Noorderlicht te zien, hadddn wij ook geen nood aan extra dingen om te doen.

Wat het goedkoopste is? Geen idee. Dat zal je zelf even moeten uitzoeken. Maar ik denk voor de prijs dat jij vermeld, het best wel moeilijk kan zijn afhankelijk van hoe lang je wil gaan/wat je allemaal wil doen.

Wij hebben per persoon iets meer betaald een aantal jaar terug (geen idee meer exact hoeveel) voor een midweek all in (activiteiten, eten, overnachting in een chalet inplaats vane en kamer).

Wij zijn met Xplore the North (nu Nordic) naar de Pinetree Lodge gegaan in Zweden via een gecharterde vlucht door de organisatie naar Kittilä in Finland. En we zijn dan met een bus naar onze lodge gebracht. Onderweg wel gestopt aan het ijshotel.


Nordic doet normaal gezien regelmatig gratis infosessie over reizen naar het Noorden (waaronder Lapland). Misschien kan je daar ook eens aan deelnemen?
 
Je kan perfect alles zelf organiseren. Welke weg je doet hangt een beetje af van wat je verwacht van je reis.
Of je Finland, Zweden of Noorwegen doet, maakt niet zoveel uit denk ik. Ik ben zelf in Zweden geweest maar via een Finse luchthaven.

Wij hebben na een infosessie en het afwegen van de pros en cons gekozen om via een organisatie te gaan. De twee grootste redens hiervoor waren: we moeten niets zelf regelen (ik krijg enorm veel stress van reizen, ook al doe ik het heel graag) buiten thermisch ondergoed en we wilden echt in the middle of nowhere zitten. Voordeel van dit laatste is dat het heel kleinschalige is, het super rustig is, wat wij echt wilde. Nadeel is dat er buiten wat er aanwezig is aan de lodge en de geplande echt niets te doen is. Buiten eens naar de bar te gaan, de de frequente avond/nacht wandelingen over het bevroren meertje met de hoop op het Noorderlicht te zien, hadddn wij ook geen nood aan extra dingen om te doen.

Wat het goedkoopste is? Geen idee. Dat zal je zelf even moeten uitzoeken. Maar ik denk voor de prijs dat jij vermeld, het best wel moeilijk kan zijn afhankelijk van hoe lang je wil gaan/wat je allemaal wil doen.

Wij hebben per persoon iets meer betaald een aantal jaar terug (geen idee meer exact hoeveel) voor een midweek all in (activiteiten, eten, overnachting in een chalet inplaats vane en kamer).

Wij zijn met Xplore the North (nu Nordic) naar de Pinetree Lodge gegaan in Zweden via een gecharterde vlucht door de organisatie naar Kittilä in Finland. En we zijn dan met een bus naar onze lodge gebracht. Onderweg wel gestopt aan het ijshotel.


Nordic doet normaal gezien regelmatig gratis infosessie over reizen naar het Noorden (waaronder Lapland). Misschien kan je daar ook eens aan deelnemen?
Thanks voor je feedback. De infosessies van Nordic zijn we precies nét te laat voor om alles nog tijdig te kunnen plannen. 🙈
Maar ik heb wel een achtergrond in het organiseren van zaken, dus denk niet dat het een probleem zal zijn om alles zelf uit te dokteren.

We willen voornamelijk een dag langer blijven dan wat de reisorganisaties aanbieden, 6 dagen ipv 5, want 5 dagen is precies wat weinig. Maar de volgende stap bij hen is al snel 8 dagen en dan zit je aan 2100 à 2300 euro voor je reis.

Heb al een reis gevonden voor 500 euro pp, en een chaletje voor 200 pp. Dat geeft nog 1000 (of iets meer) voor je activiteiten en verbruik. Als we zelf wat koken, zou dat nog moeten lukken. En doordat we met zes zijn, is het niet zo dat we een groepsreis moeten nemen voor de nieuwe contacten.
 
Zijn er hier al mensen in de zomer naar Arvidsjaur gevlogen?
Ik zou eind juli twee weken naar Arjeplog gaan en normaal naar Lulea vliegen maar dat is 3u rijden.
Sinds kort kan je dus op Arvidsjaur vliegen met www.amapola.nu wat maar één uur rijden is.
Nadeel is wel dat dit een binnenlandse vlucht is met een maatschappij waarbij je geen pakket Brussel-Stockholm-Arvidsjaur kunt boeken.
 
Terug
Bovenaan