Lapland

Lemme

Crew Member
Crowdfunder FE
LOC_002179_shutterstock_722256478WebOriginalCompressed.jpg



taal: Fins, Noors, Zweeds, Samisch
munt: Euro (Finland), Noorse kronen (Noorwegen), Zweedse kronen (Zweden)
tijdsverschil: zelfde tijd als bij ons Noorwegen, Zweden // UTC +2u, +3u (zomer) Finland
hoofdstad: Stockholm, Oslo, Helsinki
reisdocumenten: Geldige identiteitskaart of paspoort (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:

Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc) FINLAND
Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc) NOORWEGEN
Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc) ZWEDEN
Officiële dienst Toerisme Lapland-Finland
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Het noorden van Noorwegen, Zweden en Finland wordt ook wel Lapland genoemd. De pure en erg uitgestrekte regio is een van de laatste wildernissen van Europa. Ter illustratie, de gemeentes Kiruna en Pajala in Zweeds Lapland zijn samen twee keer zo groot als Vlaanderen. Er leven echter slechts 29 000 inwoners, een groot contrast met de ruim 6 miljoen Vlamingen. Dit is het ideale decor voor jouw wintersprookje.

In Lapland hangt er magie in de lucht! Het jaar rond oefent het licht een bijzondere aantrekkingskracht uit. In het begin van de winter komt de zon nauwelijks boven de horizon en wordt het landschap in een roze gloed gehuld. Bij helder weer laat ook het noorderlicht zich zien! Tussen eind augustus en midden april heb je hele goede kansen om dit magisch natuurfenomeen te zien. De kers op de taart van je reis naar winter wonderland.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Wij zouden met onze familie naar Lapland willen gaan. We zijn met 6 volwassenen en 2 kinderen (7 & 9). Iemand aanraders voor de beste periode, en een leuke route/hotels/...? 🦌
 
Indien je wat avontuurlijk bent is er een kaart met alle gratis shelters in Finland. Daar kan je overnachten en is er vaak een vuurpit aanwezig. Tentje kan je ook zo goed als overal opslaan.


Kungsleden is ook tof, maar mss iets minder geschikt met kinderen. ( je kan er ook delen van wandelen natuurlijk)
 
Indien je wat avontuurlijk bent is er een kaart met alle gratis shelters in Finland. Daar kan je overnachten en is er vaak een vuurpit aanwezig. Tentje kan je ook zo goed als overal opslaan.


Kungsleden is ook tof, maar mss iets minder geschikt met kinderen. ( je kan er ook delen van wandelen natuurlijk)
Merci voor de info maar het zou eerder een 'luxe'vakantie woorden. Mijn ouders zijn in de 60 en de kinderen ook niet al te oud dus het mag wel avontuurlijk mogen zijn, maar in beperkte mate.
 
Lapland staat ook als volgende op mijn lijstje! Moest covid niet nog zo’n hot topic zijn, ik had voor maart al geboekt. Hopelijk in december!
 
Ik ben vorig jaar geweest, net voor heel de Covid gekte losbarstte. Dat was nu eens echt een fantastische reis. Ben al op veel plaatsen geweest, maar dit staat echt in mijn top 3. Het was wel een begeleide reis, en ik heb daar eerlijk gezegd geen spijt van (normaal regelen we onze roadtrips altijd zelf). Alles was echt top geregeld, en is natuurlijk makkelijk om 's morgens ginder op de bus te stappen die je naar de activiteit vervoerd, waar dan ook weer alles voor je geregeld wordt.

Wij verbleven zelf in het Kultahovi hotel in Inari (met sauna op de kamer :love: )
We hebben the usual stuff daar gedaan. (Hondenslee, rendierslee, bezoek aan rendierboerderij, sneeuwscooter safari :love: , ijsvissen, ijshotel, we zouden dan normaalgezien nog Kirkenes in Noorwegen gaan bezoeken, maar dat kon niet doorgaan omdat corona toen net begon op te spelen en we de grens niet over mochten zonder in quarantaine te gaan. Dus zijn wij toen los van de groep gaan langlaufen die namiddag, dat was ook zalig)

Wij hebben dan ook nog het geluk gehad om een paar avonden van onze reis het noorderlicht te zien.

Moest je vragen hebben, schiet maar. Het is echt een betoverend landschap. Overal een dik pak sneeuw, ijskoude zuivere lucht, weg van alle drukte.

CfSgv9z.jpg
 
Ik ben vorig jaar geweest, net voor heel de Covid gekte losbarstte. Dat was nu eens echt een fantastische reis. Ben al op veel plaatsen geweest, maar dit staat echt in mijn top 3. Het was wel een begeleide reis, en ik heb daar eerlijk gezegd geen spijt van (normaal regelen we onze roadtrips altijd zelf). Alles was echt top geregeld, en is natuurlijk makkelijk om 's morgens ginder op de bus te stappen die je naar de activiteit vervoerd, waar dan ook weer alles voor je geregeld wordt.

Wij verbleven zelf in het Kultahovi hotel in Inari (met sauna op de kamer :love: )
We hebben the usual stuff daar gedaan. (Hondenslee, rendierslee, bezoek aan rendierboerderij, sneeuwscooter safari :love: , ijsvissen, ijshotel, we zouden dan normaalgezien nog Kirkenes in Noorwegen gaan bezoeken, maar dat kon niet doorgaan omdat corona toen net begon op te spelen en we de grens niet over mochten zonder in quarantaine te gaan. Dus zijn wij toen los van de groep gaan langlaufen die namiddag, dat was ook zalig)

Wij hebben dan ook nog het geluk gehad om een paar avonden van onze reis het noorderlicht te zien.

Moest je vragen hebben, schiet maar. Het is echt een betoverend landschap. Overal een dik pak sneeuw, ijskoude zuivere lucht, weg van alle drukte.

CfSgv9z.jpg

Via waar heb je geboekt? Was het een voorgeprogrameerde reis of hebben jullie zelf nog dingen gepland? Welke periode ben je geweest?
 
Via waar heb je geboekt? Was het een voorgeprogrameerde reis of hebben jullie zelf nog dingen gepland? Welke periode ben je geweest?
Carolus Reizen (lokale organisatie hier)
Het was inderdaad voorgeprogrammeerd, maar gaf op zich wel een mooi beeld. En er was dan ook aan alles gedacht (zoals bv. de snowsuits met botten die voor ons klaar lagen, en vervoer ginds) Voorts was er ook nog genoeg vrije tijd om zelf wat op verkenning te gaan.


edit:

EN WAREN PUPPIES!!!

QYTipBO.jpg

@Proto : ben jij de voetballer? Op het vorige forum was er ook een Proto, maar die had in zijn signature staan dat hij niet de keeper was.
:mad: Ja lap dat begint hier weer éh!!!!
 
Laatst bewerkt:
Carolus Reizen (lokale organisatie hier)
Het was inderdaad voorgeprogrammeerd, maar gaf op zich wel een mooi beeld. En er was dan ook aan alles gedacht (zoals bv. de snowsuits met botten die voor ons klaar lagen, en vervoer ginds) Voorts was er ook nog genoeg vrije tijd om zelf wat op verkenning te gaan.


edit:

EN WAREN PUPPIES!!!

QYTipBO.jpg


:mad: Ja lap dat begint hier weer éh!!!!
Hoeveel heb je precies betaald voor je verblijf, de activiteiten en was het hotel all in? Ben je een week gegaan? Gans de tijd in hetzelfde hotel gezeten?

Greetz
 
Hoeveel heb je precies betaald voor je verblijf, de activiteiten en was het hotel all in? Ben je een week gegaan? Gans de tijd in hetzelfde hotel gezeten?

Greetz
Was ongeveer 1500 euro pp voor 7 dagen reis (vlucht, hotel, vervoer ter plaatse, maaltijden (excl. drank), activiteiten en huur van snowsuit en botten) Was zeker niet goedkoop maar kan me inbeelden dat zo'n sneeuwscooter een halve dag huren sowieso al niet goedkoop is. En ook het restaurant van het hotel was toch wel beter dan gemiddeld. Was geen buffet maar elke avond een menu. Zeker voor visliefhebbers was dat écht het betere werk.
 
Was ongeveer 1500 euro pp voor 7 dagen reis (vlucht, hotel, vervoer ter plaatse, maaltijden (excl. drank), activiteiten en huur van snowsuit en botten) Was zeker niet goedkoop maar kan me inbeelden dat zo'n sneeuwscooter een halve dag huren sowieso al niet goedkoop is. En ook het restaurant van het hotel was toch wel beter dan gemiddeld. Was geen buffet maar elke avond een menu. Zeker voor visliefhebbers was dat écht het betere werk.
Was dat de Premium of de gewone lapland reis die op de site staat ?
 
Was dat de Premium of de gewone lapland reis die op de site staat ?
Dat was de gewone. De Premium is iets nieuw blijkbaar. Dan overnacht je de meeste nachten in het Wilderniss hotel. Da's vlakbij het andere hotel gelegen, maar met hutjes ipv echt hotel sitjl. Wij zijn daar toevallig op één van onze wandelingen ook eens gepasseerd. Sommige van die cabins waren echt wel nice, de basic hutjes dan weer wat minder. Ook wel top gelegen, aan het bevroren meer van Inari.
 
Dat was de gewone. De Premium is iets nieuw blijkbaar. Dan overnacht je de meeste nachten in het Wilderniss hotel. Da's vlakbij het andere hotel gelegen, maar met hutjes ipv echt hotel sitjl. Wij zijn daar toevallig op één van onze wandelingen ook eens gepasseerd. Sommige van die cabins waren echt wel nice, de basic hutjes dan weer wat minder. Ook wel top gelegen, aan het bevroren meer van Inari.
Ziet er een heel mooi hotel uit inderdaad. Ligt het aan mij of zijn die reizen momenteel niet te boeken? Door Corona vermoed ik?
 
Ziet er een heel mooi hotel uit inderdaad. Ligt het aan mij of zijn die reizen momenteel niet te boeken? Door Corona vermoed ik?
Is inderdaad door Corona. Wij hebben echt extreem veel geluk gehad dat wij een week voor de lockdown op verlof waren, dat heeft 2020 toch een beetje goed kunnen trekken voor mij :p Voor die gasten van de reisorganisatie zelf was het toen wel grote paniek, er zouden nog 2 of 3 groepen na ons moeten afkomen, maar dat is allemaal niet kunnen doorgaan.
 
Ik ben er al 3x geweest, ook in 2020 nog vlak voor de Covid-gekte startte. Het blijft één van mijn favoriete bestemmingen. Typische activiteiten die ik er deed: lange sneeuwwandelingen, snow scooters, ijsvissen, sleeën, nordic walking, huskytochten, overnachten in de wildernis (buiten in speciale slaapzak, in een tipi, in een houten hut), sauna, ... Het tofste van al vind ik nog de meest basic ervaringen die je kan doen (bijv. een 5-daagse hike van hut tot hut met sneeuwraketten, zonder verwarming/lopend water/stroom/...). Plus gewoon genieten van het noorderlicht, ik heb al gehad dat hemel plots van fluogroen naar lichtpaars ging (een onvergetelijke ervaring).
 
Wij waren eigenlijk ook al eens aant kijken en kwamen hier op uit:
Reizen - NORDIC
Ik en mijn gezin zijn 2 jaar geleden naar Zweden geweest met Nordic en we waren hierheen tevreden over. We hebben toen een rondreis met de auto gemaakt door Midden-Zweden en alles was heel goed geregeld. Ook op voorhand kregen we voldoende info en hebben we bijvoorbeeld nog redelijk wat kunnen aanpassen aan onze reis (traject, overnachtingsplaatsen, enz). Goede service en duidelijke, vlotte communicatie.

Ik moet wel zeggen, nu ik er eens geweest ben, wil ik zeker nog teruggaan naar Zweden en dan zou ik het wel allemaal zelf regelen omdat ik nu ook wel wat beter weet wat wel en wat niet. Vooral omdat dit de prijs wel nog wat zou drukken, denk ik.
Los daar van, voor een eerste kennismaking met een Scandinavisch land is Nordic zeker aan te raden.
 
Absoluut doen. Een must als je het kan betalen. Wij zaten aan 5k per persoon maar zeker de moeite. Via pharos reizen 👍
 
Terug
Bovenaan