Lapland

Ik vraag mij af hoe doenbaar dat is om zo'n reis naar Lapland volledig zelf te regelen, of moet je dat echt gewoon doen via zo'n organisatie? Ik weet ten eerste niet naar welk vliegveld te vliegen (er zijn meerdere). Heb al eens zitten rondkijken voor zo'n georganiseerde toer maar dat lijkt mij al redelijk uitgeboekt overal (we zouden in februari willen gaan). Het liefst van al zouden we gewoon alles zelf willen regelen om niet vast te hoeven hangen aan zo'n organisatie wel.
 
Ik vraag mij af hoe doenbaar dat is om zo'n reis naar Lapland volledig zelf te regelen, of moet je dat echt gewoon doen via zo'n organisatie? Ik weet ten eerste niet naar welk vliegveld te vliegen (er zijn meerdere). Heb al eens zitten rondkijken voor zo'n georganiseerde toer maar dat lijkt mij al redelijk uitgeboekt overal (we zouden in februari willen gaan). Het liefst van al zouden we gewoon alles zelf willen regelen om niet vast te hoeven hangen aan zo'n organisatie wel.
Hangt ervan af wat je wilt doen, ik ken bijv. koppels die dat ook absoluut alleen wilden doen en dan zelf iets gedaan hebben vanuit Rovaniemi, maar dan zit je vaak aan dezelfde (of meer) kosten omdat het niet door een groep gedeeld kan worden en je weet eveneens niet goed waar je moet zijn of hoe je het moet regelen.
Bijv. een tocht met de sneeuwscooters of de hondenslee wordt typisch geboekt voor een groep mensen (van minstens 10 man), daaronder is financieel niet voordelig voor de organisatie om die slee/scooters te gebruiken.
Ik doe normaal ook graag zoveel mogelijk zelf, maar op de 2 Lapland reizen die ik gedaan heb was ik toch blij dat een organisatie het meeste regelde.
 
Hangt ervan af wat je wilt doen, ik ken bijv. koppels die dat ook absoluut alleen wilden doen en dan zelf iets gedaan hebben vanuit Rovaniemi, maar dan zit je vaak aan dezelfde (of meer) kosten omdat het niet door een groep gedeeld kan worden en je weet eveneens niet goed waar je moet zijn of hoe je het moet regelen.
Bijv. een tocht met de sneeuwscooters of de hondenslee wordt typisch geboekt voor een groep mensen (van minstens 10 man), daaronder is financieel niet voordelig voor de organisatie om die slee/scooters te gebruiken.
Ik doe normaal ook graag zoveel mogelijk zelf, maar op de 2 Lapland reizen die ik gedaan heb was ik toch blij dat een organisatie het meeste regelde.
Wat zijn dan zoal de aangeraden organisaties om dat te doen?
Als ik daarop kijk val ik een beetje achterover van de prijzen... Voor een 7-8 dagen waar je elke dag een activiteit hebt van misschien 2 uurtjes, 2500euro per persoon... Als ge met 2 zijt is dat dan al 5k :unsure:
 
Wat zijn dan zoal de aangeraden organisaties om dat te doen?
Als ik daarop kijk val ik een beetje achterover van de prijzen... Voor een 7-8 dagen waar je elke dag een activiteit hebt van misschien 2 uurtjes, 2500euro per persoon... Als ge met 2 zijt is dat dan al 5k :unsure:
Wij hebben geboekt met Asteria
Tui had er ook enkele. Bureau Scanbrit is een NL site (zijn vrienden van ons al mee geweest), Nordic, VoigtTravel, Gallia

Prijzen zijn inderdaad pittig ja. Wij zijn er met Kerstmis
 
Wat zijn dan zoal de aangeraden organisaties om dat te doen?
Als ik daarop kijk val ik een beetje achterover van de prijzen... Voor een 7-8 dagen waar je elke dag een activiteit hebt van misschien 2 uurtjes, 2500euro per persoon... Als ge met 2 zijt is dat dan al 5k :unsure:

Ik ben met hen geweest. Allez Xplore the North maar die zijn samen gegaan met Nordic :)

Het is inderdaad prijzig maar dat is Lapland zoiezo. Wij zijn door de prijs maar een kortere periode geweest (5 dagen) naar de pinetree lodge en vonden de prijs het echt wel waard. Het eten was ook heel lekker. Vergeet niet dat in de prijs ook het gebruik van kleren in zit :)

De actieven zijn meestal redelijk kort omdat ze ook wel vermoeiend zijn. Niet altijd fysiek (wat natuurlijk ook af hangt van conditie) maar ook door de koude.

Als je zelf iets helemaal zelf wilt plannen kan je eigenlijk best naar Levi gaan in Finland. Dit zou wel duurder uitkomen en is naar het schijnt ook helemaal niet zo gezellig. Je zit dan in een stadje. Als je naar een lodge gaat (groepsreis) zit je echt afgelegen in de natuur/een super klein dorpje.

Ik doe niet graag groepsreizen maar deze ervaring was wel fijn. De groepen zijn klein en bij ons, volledige Nederlandstalig.

Wij hebben trouwens toen wij gingen in mei voor januari geboekt. Wat je ook kunt doen is hun website/facebook in het oog houden voor lastminutes want soms zijn er wel mensen die toch niet meer kunnen gaan.
 
Zit momenteel in Lapland.
Dikke Noorderlicht lichtshow gekregen :love:


DSC-7744.jpg

DSC-7739.jpg



Sfeerbeeldjes :)
gewoonweg prachtige reis
vind het vreselijk om terug in België te zijn
 
Wat zijn dan zoal de aangeraden organisaties om dat te doen?
Als ik daarop kijk val ik een beetje achterover van de prijzen... Voor een 7-8 dagen waar je elke dag een activiteit hebt van misschien 2 uurtjes, 2500euro per persoon... Als ge met 2 zijt is dat dan al 5k :unsure:
Dat zijn heel standaardprijzen voor een weekje daar hoor, ik heb ook al prijzen gezien van 3.5k per persoon voor een kleine week naar daar (met nog niet alles mee inbegrepen). Die activiteiten duren maar 1.5 a 2uur, maar dan heb je het vaak ook gehad (bijv. sneeuwscooters, hondenslee, ...).
 
@Aprella @:unsure: @Straddle
Wat deden jullie aan om te vertrekken? Op het vliegtuig?

Eerste dag is geen activiteit meer gepland, maar hebben een tamelijk nipte tussenstop in Helsinki dus ik vertrouw er niet 100% op dat de bagage meteen mee is 😅
 
@Aprella @:unsure: @Straddle
Wat deden jullie aan om te vertrekken? Op het vliegtuig?

Eerste dag is geen activiteit meer gepland, maar hebben een tamelijk nipte tussenstop in Helsinki dus ik vertrouw er niet 100% op dat de bagage meteen mee is 😅

Aangezien wij op weg naar de lodge nog bij het ijshotel zijn gestopt, heb mezelf toch redelijk goed aangekleed.
Ik geloof dat ik voor op het vliegtuig mij "gewoon" had aangekleed m. Dus t-shirt en een truitje en dat ik een hoodie ofzo in mijn handbagage heb gestoken. Ik had wel dikke sokken aan en waterdichte schoenen (wandelschoenen) zodat mijn voeten niet nat zouden zijn van door de sneeuw te wandelen. En ik had ook een warme winterjas bij + muts, sjaal en handschoenen.

Ik had wel een rechtstreekse vlucht van Brussel naar Kittilä dus geen gesleurd met handbagage om snel snel nog de aansluiting te halen.

Trouwens nog een tip die je waarschijnlijk wel van het reisbureau/organisatie hebt gekregen: geen moisturiser smeren vlak voor je naar buiten gaat en ook geen make-up gebruiken. Dit kan door het vocht dat er in zit aanvriezen en zou zeer pijnlijk zijn 😅.
 
@Aprella @:unsure: @Straddle
Wat deden jullie aan om te vertrekken? Op het vliegtuig?
Wandelschoenen (just in case dat je bagage verloren zou gaan). Zit verdomd ongemakkelijk en warm op de luchthaven, maar ik wil zeker zijn dat die er zullen zijn op reis. Op het vliegtuig en de luchthaven zal het nog wel warm genoeg zijn.

Eerste dag is geen activiteit meer gepland, maar hebben een tamelijk nipte tussenstop in Helsinki dus ik vertrouw er niet 100% op dat de bagage meteen mee is 😅
Ik ging toen van Brussels -> Helsinki -> Rovaniemi.
Op de luchthaven in Helsinki niets speciaals gedaan. Op de terugweg nog een dagje in Helsinki geweest, was best chill (na een huttentocht van 8 dagen zonder stroom, lopend water, verwarming, ... had ik daar wel nood aan).
 
Wandelschoenen (just in case dat je bagage verloren zou gaan). Zit verdomd ongemakkelijk en warm op de luchthaven, maar ik wil zeker zijn dat die er zullen zijn op reis. Op het vliegtuig en de luchthaven zal het nog wel warm genoeg zijn.


Ik ging toen van Brussels -> Helsinki -> Rovaniemi.
Op de luchthaven in Helsinki niets speciaals gedaan. Op de terugweg nog een dagje in Helsinki geweest, was best chill (na een huttentocht van 8 dagen zonder stroom, lopend water, verwarming, ... had ik daar wel nood aan).
Wandelschoenen had ik inderdaad ook al klaargezet. Die heb ik sowieso nodig ginds dus wil ik niet dat achterblijven..
Ik denk gewoon een trainingsbroek aan te doen, zit comfortabel een t-shirt en fleese jasje en mijn dikke winterjas mee te pakken.
Wel reserve kledij mee in de handbagage sowieso.

Kan ik me heel goed voorstellen dat het dan wel even goed geweest is 😁
Wij gaan Helsinki - Oulu, maar is maar weinig tijd (volgens het reisbureau lukt het wel, maar mag niks misgaan)

@Aprella thnx voor de info! Zo plan ik het ook te doen 😊 Handbagage is maar een rugzak en tis van gate naar gate dus valt wel mee qua gesleur denk ik..

Tip was body/gezichtscreme op waterbasis. Een hele vette zou wel mogen.
Make up kan die van mij nie thuislaten vrees ik 🤦 (Maar wel al 3 dagen stressen voor haar lenzen)
 
Ik heb absoluut geen ervaring met lenzen. Ik draag zelf een bril en dat was soms ook wel lastig met het aandampen 😅.

Op de terugweg nog een dagje in Helsinki geweest, was best chill (na een huttentocht van 8 dagen zonder stroom, lopend water, verwarming, ... had ik daar wel nood aan).

Helsinki heeft een speciaal plekje in mijn hart. Al twee keer geweest (herfst en zomer) en twee keer zo van genoten. Zeker toen we in de zomer waren gegaan.... 30 graden en bijna overal kunnen zwemmen 😍.
 
Kan ik me heel goed voorstellen dat het dan wel even goed geweest is 😁
Wij gaan Helsinki - Oulu, maar is maar weinig tijd (volgens het reisbureau lukt het wel, maar mag niks misgaan)
Wat is uw planning eigenlijk voor de reis?

Helsinki heeft een speciaal plekje in mijn hart. Al twee keer geweest (herfst en zomer) en twee keer zo van genoten. Zeker toen we in de zomer waren gegaan.... 30 graden en bijna overal kunnen zwemmen 😍.
Ik vond het er maar doods, was ook wel hartje winter, en niet zoveel te beleven. Op zich niets mis mee, maar wel heel rustig voor een hoofdstad.
 
Wat is uw planning eigenlijk voor de reis?
8 dagen ginder. Huskytocht (25km ongeveer), rendiertocht, sneeuwscooter 2x waarvan één nachtelijke (voor Noorderlicht te spotten)
Sneeuwschoenwandeling. Ijsvissen. Ranua-zoo en kerstman bezoeken in rovanemie

Ter plaatse kunt ge ook skiën, langlaufen of fietsen huren.
Verblijf in hotel
 
8 dagen ginder. Huskytocht (25km ongeveer), rendiertocht, sneeuwscooter 2x waarvan één nachtelijke (voor Noorderlicht te spotten)
Sneeuwschoenwandeling. Ijsvissen. Ranua-zoo en kerstman bezoeken in rovanemie
Allemaal vanuit Rovaniemi? Ik heb huskytoch/rendieren/sneeuwscooter 1x/ski gedaan rond die locatie, maar wel allemaal op 4 dagen tijd, na onze trekking in de wildernis. Misschien nog 1 tip: ik heb al 3x Lapland gedaan, maar het beste vind ik nog altijd gewoon de wildernis induiken en genieten van de sneeuw, de koude en het desolate karakter. Vooral s'avonds, als het pikdonker is en je het noorderlicht kan zien, echt zalig om er dan op uit te trekken.
 
Terug
Bovenaan