Lapland

Ik ben er al 3x geweest, ook in 2020 nog vlak voor de Covid-gekte startte. Het blijft één van mijn favoriete bestemmingen. Typische activiteiten die ik er deed: lange sneeuwwandelingen, snow scooters, ijsvissen, sleeën, nordic walking, huskytochten, overnachten in de wildernis (buiten in speciale slaapzak, in een tipi, in een houten hut), sauna, ... Het tofste van al vind ik nog de meest basic ervaringen die je kan doen (bijv. een 5-daagse hike van hut tot hut met sneeuwraketten, zonder verwarming/lopend water/stroom/...). Plus gewoon genieten van het noorderlicht, ik heb al gehad dat hemel plots van fluogroen naar lichtpaars ging (een onvergetelijke ervaring).
Via waar geboekt ?
 
In januari 2020 op huwelijksreis naar Lapland geweest via Xplore the North (zit nu bij Nordic) en dat was echt fantastisch. Wij zijn toen naar Pinetree Lodge gegaan in Zweden (wel geland in Finland in Kittilä Finland en dan met de bus naar Zweden met een tussenstop aan het ijshotel).

Prachtige reis. Wel maar een midweek geweest en ik ben helaas ziek geworden tijdens de reis en heb toch moeten afzien van twee activiteiten :(

Wij hadden onze eigen cabin wat wel erg gezellig was s'avonds en het eten in het restaurant was super lekker. Altijd met menu maar als er iets was dat je niet luste kon je wel van de kaart bestellen en bij betalen. Helaas geen Noorderlicht gezien dus we zullen nog eens terug moeten.

De reis was ook een pakketreis. Wij hadden een programma met halve dag activiteiten genomen en dat verder aangevuld met optionele dingen en een hele dag er met de snow scooter op uit (helaas niet mee kunnen gaan want ik voelde mij die dag echt niet lekker).
Terwijl alles echt wel leuk was, moet ik toegeven dat in de jacuzzi zitten terwijl het super koud is en sneeuwt echt wel speciaal was en erg gezellig. Ook de stilte is iets dat me als eerste herinner als ik weer aan die reis denk.

Ik wil er ook wel even bij vermelden dat de activiteiten best wel zwaar kunnen zijn als je geen goede conditie hebt. Met de hondenslee bijvoorbeeld moest de persoon die 'bestuurde' (honden volgen eigenlijk gewoon de gids, maar afstandhouden is wel belangrijk) soms wel even achter de slee rennen/over de heuvel helpen.

Een andere optie voor Lapland is bijvoorbeeld naar Levi in Finland gaan en zelf je vakantie samenstellen maar aangezien wij echt ook wel rust en stilte wensten, hebben we daar niet voor gekozen.
Ik ken ook mensen die naar Tromsø (Noorwegen) geweest zijn wat ook een echte stad is. Als je absoluut het Noorderlicht wil zien, moet je naar Abisko gaan. Door de ligging zou dat een absolute top locatie zijn voor het noorderlicht te zien. Al zou daar voor de rest niet veel te doen zijn.


Nordic doet trouwens regelmatig info sessies over reizen naar noord Europa (waaronder Lapland). Op het moment is dit wel allemaal digitaal.
 
Eindelijk iets om naar uit te kijken. Week Lapland geboekt. Op kerstdag zitten we bij de kerstman :woohoo:

2 vraagjes. Is thermisch ondergoed uit de decathlon voldoende ? Want qua prijs is toch opmerkelijk goedkoper dan andere winkels.

Hadden jullie een GoPro of iets dergelijks mee? Of lukt het om daar foto's te maken met de gsm? Volgens mij is de koude niet heel goed voor de batterij toch niet ?
 
Eindelijk iets om naar uit te kijken. Week Lapland geboekt. Op kerstdag zitten we bij de kerstman :woohoo:

2 vraagjes. Is thermisch ondergoed uit de decathlon voldoende ? Want qua prijs is toch opmerkelijk goedkoper dan andere winkels.

Hadden jullie een GoPro of iets dergelijks mee? Of lukt het om daar foto's te maken met de gsm? Volgens mij is de koude niet heel goed voor de batterij toch niet ?
Ik had zelf thermisch ondergoed van decathlon, en dat volstond zeker. Nadien nog een week afkick gehad, omdat zo'n thermisch ondergoed echt zalig voelt om aan te hebben :D
Ik heb zelf alle foto's met smartphone genomen, eigenlijk nooit veel problemen met de batterij ondervonden?

Geniet ervan, ik vond het in ieder geval echt zalig daar.
 
Ik had zelf thermisch ondergoed van decathlon, en dat volstond zeker. Nadien nog een week afkick gehad, omdat zo'n thermisch ondergoed echt zalig voelt om aan te hebben :D
Ik heb zelf alle foto's met smartphone genomen, eigenlijk nooit veel problemen met de batterij ondervonden?

Geniet ervan, ik vond het in ieder geval echt zalig daar.
Oké thanx! Heb termisch ondergoed gekocht en enkele fleese truien.
Gewone dikke wandelschoenen mee of echte snowboots?

Top! Hoopte ik al. GoPro is toch wat duur voor zo eens een vakantie per jaar. Heb ook nog wel een gewoon fototoestel natuurlijk
 
Oké thanx! Heb termisch ondergoed gekocht en enkele fleese truien.
Gewone dikke wandelschoenen mee of echte snowboots?

Top! Hoopte ik al. GoPro is toch wat duur voor zo eens een vakantie per jaar. Heb ook nog wel een gewoon fototoestel natuurlijk
Ik had gewoon degelijke wandelschoenen aan, met dan wandelkousen en daarover van die skisokken. Onze organisatie had voor ons ginder ook wel van die sneeuwpakken en snowboots gehuurd. Maar die heb ik eigenlijk enkel maar aangehad op onze sneeuwscootersafari.
 
Ik had gewoon degelijke wandelschoenen aan, met dan wandelkousen en daarover van die skisokken. Onze organisatie had voor ons ginder ook wel van die sneeuwpakken en snowboots gehuurd. Maar die heb ik eigenlijk enkel maar aangehad op onze sneeuwscootersafari.
Thanx! Dat heb ik intussen ook gehaald en wandelschoenen met wol staan hier ook al
Zo een Sneeuwpark krijgen we ook, de schoenen heb ik nog niet achter gevraagd

Maar het komt wel in orde dan 🙂👍🏻
 
Hadden jullie een GoPro of iets dergelijks mee? Of lukt het om daar foto's te maken met de gsm? Volgens mij is de koude niet heel goed voor de batterij toch niet ?

Mijn man had speciaal een nieuwe spiegelreflex gekocht voor onze trip naar Lapland (hij wilde al een tijdje een nieuwe) maar we hebben ook leuke foto's gemaakt met de gsm.

Enkele tips voor fotografie in de kou:

- batterijen uit het toestel halen als je het niet gebruikt en toch een tijd buiten bent. Je kan ze best zo dicht mogelijk tegen je lichaam bewaren. Zelfde geld voor alles met batterijen. Wij hadden een paar reserve batterijen bij maar hebben nooit echt problemen gehad.
- als je plots van een tijdje in de koude naar binnen gaat met een camera, moet je voorzichtig zijn en de camera laten acclimatiseren. Gleufje voor SD kaart openen, objectief af de camera halen etc... Dit omdat er condensatie Kan ontstaan door de snelle temperatuur verandering en dit schadelijk kan zijn.
- koop handschoenen waarmee je de camera en/of smartphone kunt bedienen die je onder je Dikken handschoenen draagt. Als je dat toch niet prettig vindt, eventueel handschoenen overwegen waar van je de vindertoppen kunt verwijderen.
- eventueel een regenhoes om je camera te beschermen als het sneeuwt.
- als je foto's wilt maken van het Noorderlicht (als je geluk hebt om het te zien), kan je best even op voorhand opzoeken hoe je dit best doet, al denk ik dat het bij vrij recente smartphones toch vrij gemakkelijk zou moeten lukken.


Naar waar ga je juist? Als je naar een lodge gaat krijg je normaal goede kledij om over je eigen spullen te trekken. Ik heb schoenen, een broek, een jas, een muts en handschoenen in bruikleen gekregen. Zelf hebben we thermische ondergoed gekocht, dikke sokken en enkele dunne truitjes om gemakkelijk laagjes te kunnen maken.

Ik vond het in Lapland niet echt koud dat ik een paar uur heb stil gezeten in de hondenslee 😅
 
Mijn man had speciaal een nieuwe spiegelreflex gekocht voor onze trip naar Lapland (hij wilde al een tijdje een nieuwe) maar we hebben ook leuke foto's gemaakt met de gsm.

Enkele tips voor fotografie in de kou:

- batterijen uit het toestel halen als je het niet gebruikt en toch een tijd buiten bent. Je kan ze best zo dicht mogelijk tegen je lichaam bewaren. Zelfde geld voor alles met batterijen. Wij hadden een paar reserve batterijen bij maar hebben nooit echt problemen gehad.
- als je plots van een tijdje in de koude naar binnen gaat met een camera, moet je voorzichtig zijn en de camera laten acclimatiseren. Gleufje voor SD kaart openen, objectief af de camera halen etc... Dit omdat er condensatie Kan ontstaan door de snelle temperatuur verandering en dit schadelijk kan zijn.
- koop handschoenen waarmee je de camera en/of smartphone kunt bedienen die je onder je Dikken handschoenen draagt. Als je dat toch niet prettig vindt, eventueel handschoenen overwegen waar van je de vindertoppen kunt verwijderen.
- eventueel een regenhoes om je camera te beschermen als het sneeuwt.
- als je foto's wilt maken van het Noorderlicht (als je geluk hebt om het te zien), kan je best even op voorhand opzoeken hoe je dit best doet, al denk ik dat het bij vrij recente smartphones toch vrij gemakkelijk zou moeten lukken.


Naar waar ga je juist? Als je naar een lodge gaat krijg je normaal goede kledij om over je eigen spullen te trekken. Ik heb schoenen, een broek, een jas, een muts en handschoenen in bruikleen gekregen. Zelf hebben we thermische ondergoed gekocht, dikke sokken en enkele dunne truitjes om gemakkelijk laagjes te kunnen maken.

Ik vond het in Lapland niet echt koud dat ik een paar uur heb stil gezeten in de hondenslee 😅
:thumb:
Spiegelreflex vind ik wat overbodig, daarvoor gebruik ik het absoluut veel te weinig en ken ik er ook te weinig van.
Een Gopro wou ik nog overwegen omdat je die ook kan gebruiken als je bv huskytocht gaat doen en dergelijke, is met een gsm toch net iets minder praktisch

Toestel kort bij het lichaam houden heb ik ook al gelezen dus ga ik wel doen, en aparte handschoenen heb ik ook al liggen .

Wij gaan naar Finland. Het is een hotel dat ook aparte blokhutten heeft en ook excursies regelt.
We zouden via de organisatie ook nog wel thermische kledij krijgen, maar een week met één broek leek me toch net wat te weinig dus nog een extra broek gekocht enzoals jij zegt, thermisch ondergoed en kleren, extra sokken, etc.
 
:thumb:
Spiegelreflex vind ik wat overbodig, daarvoor gebruik ik het absoluut veel te weinig en ken ik er ook te weinig van.
Een Gopro wou ik nog overwegen omdat je die ook kan gebruiken als je bv huskytocht gaat doen en dergelijke, is met een gsm toch net iets minder praktisch

Toestel kort bij het lichaam houden heb ik ook al gelezen dus ga ik wel doen, en aparte handschoenen heb ik ook al liggen .

Wij gaan naar Finland. Het is een hotel dat ook aparte blokhutten heeft en ook excursies regelt.
We zouden via de organisatie ook nog wel thermische kledij krijgen, maar een week met één broek leek me toch net wat te weinig dus nog een extra broek gekocht enzoals jij zegt, thermisch ondergoed en kleren, extra sokken, etc.

Hopelijk heb je meer geluk als ik en zie het Noorderlicht!
 
Ik heb een tijdje in noord Zweden gewoond (Jokkmokk), layers is everything. Base layer in bv wol, jas voor de warmte (bv dons), en dan eventueel een jas om je droog te houden daarover. Qua schoenen heb ik deze: https://polyversweden.com/sv/products/winter-rs en ik heb daar winters in -38 met overleeft. Moet allemaal niet zo 'fancy' zijn, je hebt enkel lagen nodig om de warmte bij te houden. En 1 tip, geen katoen.
 
Terug
Bovenaan