Zonnepanelen Topic

Bweuk waar is de zon naartoe?
11kWh opbrengst in 7 dagen tijd.
Het doet me pijn om te zien dat ik terug zo veel energie uit het net trek.

Spotprijzen op 6/11 tot 36ct/kWh.

Bedoeling is dat je de batterij oplaadt 's nachts aan 9,5ct en die dan overdag inzet hé.
En ondertussen nog vergoed worden door in te spelen op onbalans via een BRP partner. Heerlijk.

Maar goed, een batterij is toch maar een domme investering hé! cf. batterij-topic. man man man.

Bedoeling is dat je de batterij oplaadt 's nachts aan 9,5ct en die dan overdag inzet hé.
En ondertussen nog vergoed worden door in te spelen op onbalans via een BRP partner. Heerlijk.

Maar goed, een batterij is toch maar een domme investering hé! cf. batterij-topic. man man man.

Ik was aan het afgeven op het homewizard systeem hé. ;)

Uw setup klinkt wel interessant want ik denk dat ik thuis wel de hardware daarvoor heb staan.

Kan je even uit de doeken doen (in kort of lang als je wil) hoe je opstelling werkt?

Zelf heb ik deze thuis geinstalleerd.

EMS sturing erop steken die alle handelingen voor jou doet.

Echter met de mix aan materialen die ik op de foto zie van je, zal dat moeilijk gaan. Die huawei kan niet onderling met die pylontechs communiceren.

Ook die laadpaal is niet aanstuurbaar.

Deze week (sinds maandag dus) de volle 15,53 kWh opgewekt met een installatie van 8,7 kWp :rofl:
Ik zit zonder thuisbatterij momenteel wel met 98% zelfconsumptie en slechts 0,26kWh injectie, dat dan weer wel.

Iemand ervaringen met de merken austa of leapton? Heb 2 offertes van rond de 0,67 euro/Wp met een growat omvormer.

Maar ik vind bijna niets van info of ervaring over deze merken.

EMS sturing erop steken die alle handelingen voor jou doet.

Echter met de mix aan materialen die ik op de foto zie van je, zal dat moeilijk gaan. Die huawei kan niet onderling met die pylontechs communiceren.

Ook die laadpaal is niet aanstuurbaar.
Niet alles staat op de foto.
Dit is eigenlijk de setup:

16 panelen - Huawei 4,6KTL enkelfasig - LUNA 5kWh batterij.
20 panelen - Victron Easysolar II 5kVA - 4x Pylontech US5000 (4,5kWh opslag per stuk).

Je hebt een engie dynamic contract neem ik aan?
Hoeveel kWh opslag heb je?

De laadpaal communiceert met de Victron GX die dynamic ESS ondersteunt en rekening kan houden met dagelijkse energieprijzen.
Ik had voorlopig nog nagelaten alles in te stellen omdat ik een beetje inzit met de hoge distributie en nettarieven en vrees dat ik er geen winst op zou doen.

Recentelijk een huis gekocht met een redelijke partij zonnepanelen (70m²) en 2 omvormers. Alleen hangen die op een nogal vreemde plek vind ik persoonlijk. Er is een afzonderlijke ruimte met redelijk wat plaats (2,7 x 2,9m) waar de zekeringskast, elektricteitsmeter en dergelijke hangen... maar de 2 joekels van omvormers hangen gewoon in de garage, waar ik liever kastruimte voorzie.

Na zelf wat te zoeken is het verplaatsen van de omvormers blijkbaar geen probleem, en hang je die blijkbaar zelfs best zo dicht mogelijk bij de elektricteitsmeter. Iemand een idee waarom die 2 krengen op zo een ongelukkige plaats zouden hangen? Een installateur die geen f*cks geeft ofzo? Want er is echt nog wel plaats in de ruimte waar alle andere apparatuur hangt. De kabel loopt rechtstreeks richting het dak, en qua afstand zou het misschien 2 meter (extra) schelen schat ik. Simpel klusje voor een elektricien / installateur?

(niet letten op de rommel, nog van de vorige eigenaar :unsure:):

m7xlBsg.png

Heb sinds 25/10 zonnepanelen, keuring in orde 30/10 maar nu wachtend op de aanmelding bij Fluvius. Dit zou de plaatser zelf regelen maar heb tot nu toe nog niets gehoord. Het keuringsattest werd ook naar hun doorgestuurd dus heb niets van bewijs. Krijg ik melding wanneer dit in orde is of hoe kan ik dit zelf opvolgen? Heb de plaatser al gecontacteerd maar laat voorlopig niets van zich horen.

Duurt wel even tegen dat de keurder z'n verslag opmaakt.

Aanmelding is altijd jouw eigen verantwoordelijkheid (ook Fluvius ziet dat zo!) en dient te gebeuren via een aanmelding met it's me of E-id.
Dus die ga je eenmaal je het attest hebt, zelf moeten uitvoeren.
Fluvius verwacht dat de panelen aangemeld worden binnen de 30 dagen na keuring.

Recentelijk een huis gekocht met een redelijke partij zonnepanelen (70m²) en 2 omvormers. Alleen hangen die op een nogal vreemde plek vind ik persoonlijk. Er is een afzonderlijke ruimte met redelijk wat plaats (2,7 x 2,9m) waar de zekeringskast, elektricteitsmeter en dergelijke hangen... maar de 2 joekels van omvormers hangen gewoon in de garage, waar ik liever kastruimte voorzie.

Na zelf wat te zoeken is het verplaatsen van de omvormers blijkbaar geen probleem, en hang je die blijkbaar zelfs best zo dicht mogelijk bij de elektricteitsmeter. Iemand een idee waarom die 2 krengen op zo een ongelukkige plaats zouden hangen? Een installateur die geen f*cks geeft ofzo? Want er is echt nog wel plaats in de ruimte waar alle andere apparatuur hangt. De kabel loopt rechtstreeks richting het dak, en qua afstand zou het misschien 2 meter (extra) schelen schat ik. Simpel klusje voor een elektricien / installateur?

(niet letten op de rommel, nog van de vorige eigenaar :unsure:):

m7xlBsg.png

Welja, is wat pruts hé. Reken dat je er een halve dag aan bezig bent, wat MC4 fiches en wat kabels en een elektricien rekent ook z'n verplaatsing.

Voorrijkost: 125 euro
4u werk aan 55 euro: 220 euro
Wat kabels en materiaal: 100 euro?
6% BTW over het geheel (woning lijkt me ouder dan 10j?)

Dus ik zou rekening houden dat je toch snel een 500 euro gaat kwijt zijn om dat te laten aanpassen.

ik ben grote fan van het concept, en ben bereid mijn systeem er volledig naar te programmeren, maar ik onderzocht vandaag nog eens wat het me kan opbrengen en op dit moment is dat echt gerommel in de marge. De prijzen zijn op dit moment veel te laag om er winst mee te maken.

Mijn Luminus comfyflex contract staat dit kwartaal aan 25c€/kwh. (en het is daartegen dat je moet benchmarken, niet tussen goedkoopste en duurste moment in een dynamic price).
Het beste dynamic contract dat ik momenteel zie lijkt me Engie. De energiekost (incl netkosten en accijnzen) op :
- het goedkoopste moment vandaag (spot 85.22€/MWh) komt op: 21,06c€/kwh (7.195c€/kwh injectie).
- het duurste moment vandaag (spot 198€/MWh) komt op: 32.3c€/kwh (18.49c€/kwh injectie)

Opladen 's nachts en injecteren overdag is bijna nooit rendabel (afname goedkoopste moment komt zelden lager dan injectie op duurste).
Opladen op het goedkoopste moment is slechts 15% goedkoper dan mijn huidig afnametarief dat voor de volledige dag geldt.

Misschien zijn er dagen dat het wel steek houdt. Ik zal nog wel eens op zoek gaan naar een dataset van het volledige jaar om de volledige potentiële winst te kunnen becijferen, maar ik heb nu al in een paar seizoenen steekproeven genomen en ik stel het niet vast.

Op een dag als vandaag kan ik, gesteld dat ik de volledige batterij van 19.2kwh er toe commit: 0.6€ winst maken. (delta tussen mijn huidige 25c€/kwh en het goedkoopste moment in het dynamic contract).

Ook in uw voorbeeld op 6/11. Inderdaad grote spread tussen goedkoopste (94.97€/MWh) en duurste (363.11€/MWh) moment, maar dat goedkoopste moment kost energie 22c€/kwh om af te nemen (maar 3c€ goedkoper dan mijn variabel contract). Op die dag had injectie op het duurste moment inderdaad steek gehouden, ware het niet dat die piek uiteraard valt op het window dat uw eigen verbruik ook wat piekt (16 - 19u). Als ik ervan af trek wat ik in dat window zelf aan energie nodig had, is de potentiële winst die dag, voor mezelf, 2,4€ (zelf verbruikte energie aan 3c goedkoper + geïnjecteerde energie aan relatief veel geld). (en met winst injecteren gebeurt niet zo vaak)

Het is imo een fout dat de nettarieven niet ook dynamisch zijn in een dynamisch contract. De spread tussen het dynamisch tarief en wat je vandaag als variabel (maar vast doorheen de dag) tarief kan krijgen is gewoon veel te klein.
Als de distributietarieven stijgen omdat men de grote vraag naar elektriciteit niet meer bijgebeend krijgt vanuit de hoog- en laagspanningsbeheerders, dan profiteren de dynamische contracten daar helemaal niet van door daar dynamisch op in te spelen want huidig zitten die tarieven daar evengoed als een vaste factor in.

Moest die delta significant worden spring ik daar direct op en programmeer ik dat mijn batterij op de momenten dat hij forecast dat hij niet zal vol opgeladen raken door zon voldoende bijtankt op de dalmomenten en enkel ontlaadt op de piekuren van de dag.

Laatst bewerkt:
Vergeet ook niet de slijtage van de batterij mee te rekenen. 6000 cycles aan 10kWh = 60000kWh. 5000euro voor een 10kWh batterij = 8,33cent/kWh voor een kWh die via de batterij gegaan is. En dat is nog zonder omvormer verliezen. De dynamische prijs moet al erg laag staan om daar voordeel uit te halen.

Vergeet ook niet de slijtage van de batterij mee te rekenen. 6000 cycles aan 10kWh = 60000kWh. 5000euro voor een 10kWh batterij = 8,33cent/kWh voor een kWh die via de batterij gegaan is. En dat is nog zonder omvormer verliezen. De dynamische prijs moet al erg laag staan om daar voordeel uit te halen.
Klopt. Zolang je per kwh er maar meer winst uit haalt dan wat de batterij gekost heeft is dat ok. Voor mijn batterijen betekent dat, dat het per kWh meer moet opbrengen dan 8.7c€/kWh. Anders cycled ze beter niet. (gerekend met bruikbare capaciteit van 80%, dus 15.36kWh in mijn geval).

In het rekenvoorbeeld van vandaag (0.6€ winst op 15kWh) doe ik er verlies aan en spendeer ik de cycle beter niet, in het rekenvoorbeeld van 06/11 (2.4€ voor 15kWh) is het rendabel.

Met een delta van slechts 4c€ tussen goedkoopste dynamische prijs en mijn "vaste" prijs van het variabel contract kan ik geen winst maken door energie van 's nachts naar eigenverbruik overdag te verplaatsen mbv de batterij. Ik heb minstens 9c€/kwh verschil nodig om break even te raken. Ik ga ervan uit dat dynamic mij dus op dit moment geen winst kan opleveren, want eenmaal hier op ingeschreven moet ik wel energie mbv de batterij verplaatsen, of ik doe er verlies aan door de hoge tarieven op m'n eigen piekmomenten.

Laatst bewerkt:
Als particulier kan je het vergeten om op een betrouwbare manier winst te maken met je thuisbatterijen die je met dynamisch tarief oplaadt wanneer het goedkoop is en terug injecteert wanneer het duur is. Het voornaamste probleem daarbij zit hem bij de vaste nettarieven waarmee je al véél moeite moet doen om nog maar break-even te geraken, laat staan de sleet van de batterij daarmee afbetaald te krijgen.

Eigen opgewekte energie van de zonnepanelen opslaan om zelf te gebruiken is nog steeds de beste use-case van thuisbatterijen. Eventueel aangevuld met (vooral dan in de winter en op druilerige dagen) goedkoop opladen met dynamisch tarief om dan zelf te gebruiken op de dure piekmomenten.

Voor de rest moet je ook rekening houden met alle commerciële batterijparken die in de pijplijn zitten en ook invloed zullen hebben op de dynamische markt:
In totaal zit er voor meer dan 3.900 megawatt aan concrete batterijprojecten in de pijplijn. Als die allemaal gerealiseerd zouden worden, kunnen ze eenzelfde vermogen leveren als de vijf nog operationele kernreactoren in ons land. Volgeladen zouden ze iets meer dan drie uur lang volop stroom kunnen leveren voor ze opnieuw moeten opladen, een cruciale extra buffer om het elektriciteitsnet in evenwicht te houden. https://www.tijd.be/ondernemen/mili...ing-van-batterijparken-op-komst/10563889.html

Dus alles samen 3900 MW vermogen en goed voor 3uur vollast = 11 700 MWh aan energie waarmee men kan bufferen. Eens die allemaal operationeel zijn gaan die grote prijsverschillen op uurbasis waar soms sprake van is ook een pak minder zijn. Weg use-case.

Voor de rest moet je ook rekening houden met alle commerciële batterijparken die in de pijplijn zitten en ook invloed zullen hebben op de dynamische markt:
Batterijparken die allemaal in de ontwerpfase blijven steken.
Bij de laatste CRM-veiling twee weken geleden was er 30 MW aanbod van batterijparken. Ter vergelijking: er is voor meer dan 60 MW aan turbojets toegekend (=vliegtuigmotoren die ze recupereren als turbine). En 3600 MW aan gascentrales.

Weet iemand waar je kan zien of Solis S6-GR1P3K-M een hybride omvormer is?
Kan het antwoord niet direct vinden.
Nee, is geen hybride.
- geen spraken van batterij-opslag
- geen aansluitingen voor batterij (meestal is dat rood & zwarte aansluiting)

Kan er iemand mij adviseren wat het beste is in ons geval.
We zitten dus thuis met een 3-fase N400V, maar op de offertes die we krijgen voor zonnepanelen lezen we tegenstrijdige zaken.
De ene biedt een 3-fasige omvormer aan omdat dit best zou zijn, de andere dan weer een monofase omdat dit het best zou zijn.....
Installatie van 10 zonnepanelen 450-455 Wp.

Wat is nu eigenlijk effectief het best?

Waarom liggen er in de straten 3-fasen? Omdat dat efficienter en voordeliger is uiteraard.

Op 3 fasen heb je minder spanningsval/verlies
Op 3 fasen heb je minder last van spanningspieken

Terug
Bovenaan