Zonnepanelen Topic

TOPCon N-type cellen hebben de neiging chemisch te reageren met PVC folies.
Dit zorgt op termijn voor waterinfiltratie wat voor oxidatie aan de busbars gaat zorgen.

Daar zijn reeds papers van te vinden.

Vér vér van wegblijven.

N-type TOPCon wil je in glas/glas
Mono PERC wil je in glas/folie

*edit*

Nu goed, wij zijn dan ook een "dure" installateur hé.
Ons segment ligt een pak hoger dan die 3 die daar worden aangeboden.
Maar de info die wij aan klanten geven klopt tenminste, en na 3 jaar ga je nog altijd naar hetzelfde nummer kunnen bellen om geholpen te worden áls er al iets voor valt.

Ik ga dit topic weer eens laten rusten, want ik wind me er te veel in op.

TOPCon N-type cellen hebben de neiging chemisch te reageren met PVC folies.
Dit zorgt op termijn voor waterinfiltratie wat voor oxidatie aan de busbars gaat zorgen.

Daar zijn reeds papers van te vinden.

Vér vér van wegblijven.

N-type TOPCon wil je in glas/glas
Mono PERC wil je in glas/folie

*edit*

Nu goed, wij zijn dan ook een "dure" installateur hé.
Ons segment ligt een pak hoger dan die 3 die daar worden aangeboden.
Maar de info die wij aan klanten geven klopt tenminste, en na 3 jaar ga je nog altijd naar hetzelfde nummer kunnen bellen om geholpen te worden áls er al iets voor valt.

Ik ga dit topic weer eens laten rusten, want ik wind me er te veel in op.
Leuk aan de solarsector he, steeds opboksen tegen de cowboys :biglaugh:

Dag iedereen, Ik zou graag 1 of 2 zonnepanelen willen installeren op mijn plat dak met een microomvormer. Ik MOET zonnepanelen installeren maar wil er zo weinig mogelijk geld aan kwijt. De panelen moeten wel gekeurd geraken door fluvius. Plug en play sets mogen m.a.w. niet, maar de panelen moeten rechtstreeks verbonden zijn in de zekeringskast. Iemand een aanrader waar ik dit ergens geregeld kan krijgen?
Kortom: ik heb 1 of 2 zonnapenelen nodig, een microomvormer(s), een bevestigingsset voor een plat dak en bekabeling naar zekeringskast.

Als ik offertes vraag bij zonneboeren kom ik op 1.500EUR uit minstens. Belachelijk duur voor wat het is, maar ik snap dat zij er ook wat aan willen verdienen en dat zo'n klein project eigenlijk niet interessant is voor hen.

Even een sanity check aan de experts hier. Zie jaar afrekening Eneco (om een of andere reden is dit voor 9 maanden berekend):
Zijn dit 'normale' cijfers? Gezin van 3, met 16*390W zonnepanelen gelegen op een zadeldak. Dus opwekking wordt redelijk gespreid doorheen de dag. Ik heb een elektrische wagen maar laad die bijna nooit thuis op, gezien ik gratis kan laden op het werk. Naar mijn weten, hebben wij geen atypische energievreters in huis.

Volgens die afbeelding, verbruiken wij meer in de daluren dan in de piekuren. We letten er zeker niet op om de vaatwas of wasmachine 's nachts te laten draaien. Integendeel, gezien we zonnepanelen hebben, proberen we dit te doen op momenten dat we opwekken. Kan iemand die verklaren?

Maandelijks betalen wij gemiddeld +/- €35 voor elektriciteit. Volgens de VREG bedraagt het gemiddeld Vlaams huishouden €1200/jaar aan elektriciteit, wat neerkomt op €100/maand. Ik ga ervan uit dat dit acceptabele cijfers zijn?

Even een sanity check aan de experts hier. Zie jaar afrekening Eneco (om een of andere reden is dit voor 9 maanden berekend):
Zijn dit 'normale' cijfers? Gezin van 3, met 16*390W zonnepanelen gelegen op een zadeldak. Dus opwekking wordt redelijk gespreid doorheen de dag. Ik heb een elektrische wagen maar laad die bijna nooit thuis op, gezien ik gratis kan laden op het werk. Naar mijn weten, hebben wij geen atypische energievreters in huis.

Volgens die afbeelding, verbruiken wij meer in de daluren dan in de piekuren. We letten er zeker niet op om de vaatwas of wasmachine 's nachts te laten draaien. Integendeel, gezien we zonnepanelen hebben, proberen we dit te doen op momenten dat we opwekken. Kan iemand die verklaren?

Maandelijks betalen wij gemiddeld +/- €35 voor elektriciteit. Volgens de VREG bedraagt het gemiddeld Vlaams huishouden €1200/jaar aan elektriciteit, wat neerkomt op €100/maand. Ik ga ervan uit dat dit acceptabele cijfers zijn?

Daluren zijn ook in het weekend overdag en op feestdagen.

5 van de 7 dagen wekt de zon op tijdens de piekuren, enkel in het weekend in de daluren. De factuur toont niet je effectieve verbruik, maar wat je hebt afgenomen van het net. Als je overdag de zonnestroom meteen verbruikt, staat dat niet in deze factuur.

Heb je een zicht op hoeveel je zonnepanelen genereerden tijdens dezelfde periode? Want zonder die info is het moeilijk om juiste data te geven - ik ga er hier van uit dat je enkelvoudige afname netto afname van het net is (dus dit houdt geen rekening met hoeveel van je zelf opgewekte zonnestroom je verbruikt hebt).

Qua referentie: op jaarbasis gebruikt een 'gemiddeld' gezien 3000kWh (zonder warmtepompboiler, elektrische auto, zwembad, ...) en wij zitten daar met ons gezin van 3 heel dicht bij.

Heb je een zicht op hoeveel je zonnepanelen genereerden tijdens dezelfde periode? Want zonder die info is het moeilijk om juiste data te geven - ik ga er hier van uit dat je enkelvoudige afname netto afname van het net is (dus dit houdt geen rekening met hoeveel van je zelf opgewekte zonnestroom je verbruikt hebt).

Qua referentie: op jaarbasis gebruikt een 'gemiddeld' gezien 3000kWh (zonder warmtepompboiler, elektrische auto, zwembad, ...) en wij zitten daar met ons gezin van 3 heel dicht bij.
Heb deze gegevens zonet ook opgevraagd:

PeriodeTotale opbrengst [kWh]
mei 2023
352,98​
jun. 2023
1.034,01​
jul. 2023
812,82​
aug. 2023
751,25​
sep. 2023
672,58​
okt. 2023
407,42​
nov. 2023
186,14​
dec. 2023
97,93​
jan. 2024
219,89​
feb. 2024
212,52​
mrt. 2024
483,3​
apr. 2024
658,58​
mei 2024
754,55​
jun. 2024
802,71​
jul. 2024
829,61​
aug. 2024
829,67​
sep. 2024
555,56​
okt. 2024
431,39​

Om even snel aan een getal te komen heb ik voor juni 1/3 van de productie gerekend om zo aan dezelfde tijdspanne te komen, zie tabel hieronder.

Dat wil dus zeggen dat je aan een verbruik van +- 2800 kWh per jaar komt, perfect in lijn met de verwachtingen.
Ook je opbrengst lijkt correct (ik vergeleek even met de opbrengst bij mijn ouders, die hebben 17x400Wp dus vergelijkbaar).
Productie
4189​
Net
1329​
Injectie
3419​
Direct verbruik (productie - injectie)
770​
Totaal verbruik (net + direct verbruik
2099​

Een vraagje, wij hebben een omvormer van Huawei en hebben de Fusionsolar-app, maar dat is altijd miserie en krijg hem momenteel niet gekoppeld. Zijn er nog andere apps waar ik mijn omvormer aan kan koppelen?

@Tomski ik weet niet of jij er last van hebt, maar ik moest een nieuw SMA energy 360 account aanmaken voor ik nog productie kon zien van de app.

Het formaat voor je gsm nummer zit fout in elkaar je moet beginnen met een plus... Heb er lang op zitten zoeken.

Geen issues hier gezien. Sinds een update?

Ja deze ochtend lag de app er 2h uit.

Vroeger was er een paswoord voor de sunnyportal en 1 voor technische ondersteuning en nu zit alles in 360° account

@Tomski ik weet niet of jij er last van hebt, maar ik moest een nieuw SMA energy 360 account aanmaken voor ik nog productie kon zien van de app.

Het formaat voor je gsm nummer zit fout in elkaar je moet beginnen met een plus... Heb er lang op zitten zoeken.

Deze ochtend ook de popup gekregen in de Ennexos... bedankt voor de tip. Ze zijn wel mis in hun aanwijzingen. Staat geen + vermeld.

dPx2anc.png

Terug
Bovenaan