Zonnepanelen Topic

Is het bij andere ook dat de zonnepanelen redelijk minder rendement hebben dezer dagen?
Onze panelen liggen op een plat groen dak.
nog steeds de volle 10 kWh opbrengst hier. (max omvormer) er ligt wel voor 13200 Wp aan panelen op plat dak, dus geen idee hoe de verhoudingen nu/frisser weer is
 
nog steeds de volle 10 kWh opbrengst hier. (max omvormer) er ligt wel voor 13200 Wp aan panelen op plat dak, dus geen idee hoe de verhoudingen nu/frisser weer is
Dan lijkt mij je omvormer toch wel een enorme beperkende factor. Zelfs al zouden de panelen maar half gaan presteren door de warmte (enorme overdrijving) dan zou je nog altijd die 10 kWh op een volledige dag eruit moeten krijgen. Ik lig met 5200 Wp (weliswaar een minder ideale oriëntatie), op een 3kW omvormer, en haal op zonnige dagen meer dan 30kWh eruit. Nu met het warme weer ongeveer 28 kWh op een volledige dag.

Edit: Tenzij je bedoelde dat je omvormer zijn Max van 10 kW aflevert tijdens de warme momenten (en dus niet 10 kWh). Dat zou niet onlogisch zijn met 13,2 Wp op een 10kW omvormer… je mag dan al 25% “verlies” hebben door de hitte… dacht dat er normaal een 15 a 20% verlies wordt genomen door de hitte.
 
Laatst bewerkt:
Dan lijkt mij je omvormer toch wel een enorme beperkende factor. Zelfs al zouden de panelen maar half gaan presteren door de warmte (enorme overdrijving) dan zou je nog altijd die 10 kWh eruit moeten krijgen. Ik lig met 5200 Wp (weliswaar een minder ideale oriëntatie), op een 3kW omvormer, en haal op zonnige dagen meer dan 30kWh eruit. Nu met het warme weer ongeveer 28 kWh.
Ik denk dat hij 10KW opbrengst bedoelt, zeker gezien de "max omvormer" opmerking; anders zou het idd maar triest zijn ;)
 
Dan lijkt mij je omvormer toch wel een enorme beperkende factor. Zelfs al zouden de panelen maar half gaan presteren door de warmte (enorme overdrijving) dan zou je nog altijd die 10 kWh op een volledige dag eruit moeten krijgen. Ik lig met 5200 Wp (weliswaar een minder ideale oriëntatie), op een 3kW omvormer, en haal op zonnige dagen meer dan 30kWh eruit. Nu met het warme weer ongeveer 28 kWh op een volledige dag.

Edit: Tenzij je bedoelde dat je omvormer zijn Max van 10 kW aflevert tijdens de warme momenten (en dus niet 10 kWh). Dat zou niet onlogisch zijn met 13,2 Wp op een 10kW omvormer… je mag dan al 25% “verlies” hebben door de hitte… dacht dat er normaal een 15 a 20% verlies wordt genomen door de hitte.
Is inderdaad wat ik bedoelde. 10 kW omvormer. Foutje van mij.
 
Hier ook maar 6.2kW piek op de PV terwijl ik anders vlot 7-7.5kW haal.
Nuja, boeit me niet zoveel want er is nog altijd meer opbrengst op een dag zoals vandaag dan op een koelere dag met bewolking of kortere dagen.
 
Merk het hier ook wel. Zeker met airco’s bollen op veel plaatsen en het laden van de PHEV heb ik dagen met amper injectie.

Op zich allemaal prima daar dient het ook voor. Deze maand tot nu toe 20kwh van het net genomen
 
Terug
Bovenaan