Zonnepanelen Topic

wat denken jullie van deze offerte:

Prijs/kwaliteit ok? Omvormer zou 1 van beide zijn (afhankelijk van de welke op stock is op dat moment). Is dat een beetje deftige kwaliteit?
Normaal gezien zou de prijs/wattpiek ook lager moeten liggen zeker hoe meer panelen je neemt?
een 3K omvormer op 8.6WP aan panelen lijkt mij nu wel echt klein. Hoe liggen ze?
 
Geen idee. Moet dat ook gepreciseerd worden op de offerte?
nee, maar als je 8.6wp aan panelen hebt die allemaal op dezelfde kant liggen gaat je omvormer toch ook min of meer die grootte moeten hebben.
Als ze O/W liggen gaan ze nooit samen op vol vermogen leveren, dus mag een omvormer zeker kleiner zijn. Hoewel 35% nog steeds bijzonder weinig is
 
een 3K omvormer op 8.6WP aan panelen lijkt mij nu wel echt klein. Hoe liggen ze?
Begrijpend lezen is toch echt een serieus probleem bij jou? Je leest altijd een bericht maar half, en neemt er meteen een fors standpunt over in, ipv nog eens te dubbelchecken of wat te twijfelen. In quasi elk topic zit je dan naast de kwestie.

Ze schrijven een omvormer van 3kw of van 4kw dus dat is perfect normaal voor zo'n installatie.. Ze hebben 2 omvormers nodig omdat je op 4 strings wilt zitten wrs .De prijs lijkt me ook normaal, je zit wrs met schaduw of een speciaal dak? Want jouw eerdere offertes waren met optimizers of micro-omvormers als ik het me correct herinner.

Premie nog te verrekenen vind ik een rare vermelding. Die premie krijg je van de overheid dus wat hebben zij ermee te maken?
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoveel spijt dat ik jouw post niet volledig gequote heb - in stilte alles aanpassen en van niks gebaren.

Maar bon. Terug ontopic - ik hou mij liever bezig met het geven van goede raad en advies. Onderbouwd en op een academische doch prettige manier.

Ik krijg daar trouwens af en toe oprechte bedankberichtjes voor, écht waar Herman, écht waar!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds wanneer mag je SAJ's zo ver overdimensioneren?

Zal het werken? ja.
Gaat de fabrikant garantie geven? Nooit.

Volgens mij was SAJ 150%
Check gerust datasheet of vraag even op bij de installateur.
Kan wel zijn dat er een afwijking voor BE is, maar ik dacht het niet.
 
Sinds wanneer mag je SAJ's zo ver overdimensioneren?

Zal het werken? ja.
Gaat de fabrikant garantie geven? Nooit.

Volgens mij was SAJ 150%
Check gerust datasheet of vraag even op bij de installateur.
Kan wel zijn dat er een afwijking voor BE is, maar ik dacht het niet.
Gaat het over mijn offerte?
 
Sinds wanneer mag je SAJ's zo ver overdimensioneren?

Zal het werken? ja.
Gaat de fabrikant garantie geven? Nooit.

Volgens mij was SAJ 150%
Check gerust datasheet of vraag even op bij de installateur.
Kan wel zijn dat er een afwijking voor BE is, maar ik dacht het niet.
Dikke merci voor je reply, maar zou je dat even in mensentaal kunnen zeggen
Wat moet ik precies vragen aan de offerte? Of de omvormer wel voldoende sterk is voor zoveel panelen?

Greetz
 
Dikke merci voor je reply, maar zou je dat even in mensentaal kunnen zeggen
Wat moet ik precies vragen aan de offerte? Of de omvormer wel voldoende sterk is voor zoveel panelen?

Greetz
ja, waarom ze het vermogen van de panelen (8.6kWp) zoveel groter dimensioneren dan de omvormer.
Typisch is dat +/- 30% meer PV-piekvermogen dan omvormervermogen, maar in jouw geval zou dat een omvormer van 6.6Kva betekenen. En ze hebben een offerte gemaakt voor eentje van slechts 3 of 4kva (whatever beschikbaar is).
Zelfs als dat goed werkt gaat uw vermogen vaker "afgetopt" worden. Uw panelen zouden dus meer kunnen leveren, maar uw omvormer krijgt het niet verwerkt en die energie is dus niet benut. Dat is een beetje zonde de investering. Dan kan je waarschijnlijk beter wat minder panelen leggen want uw %-rendement op uw investering zal dalen (die extra panelen die weinig extra kunnen opbrengen kosten wel geld). Er is ergens een optimum tussen procentueel rendement van opbrengst vs investeringskost. Bij een klein beetje overdimensionering gaan die extra panelen voor een beperkte extra investering nog goed bijdragen aan uw opbrengst, maar op een bepaald moment ben je veel aan het betalen voor slechts weinig meeropbrengst.

Is je installatie 1 of 3 fasig? Indien 1-fasig is 5kva omvormervermogen het max dat ze bij jou kunnen installeren, maar daar zou je eerder een PV-installatie van +/- 6.5kWp bij verwachten. Misschien nog een beetje meer als ze O-W liggen.
 
Laatst bewerkt:
op een omvormer van 3000W met een dimensionering van 150% mag 4500Wp aan panelen.
Hoe ver de fabrikant daar garantie op geeft, staat op de datasheet normaal.

Zo is dat bij SolarEdge en SMA 200%, bijvoorbeeld. Dus op een omvormer van 5kW mag je 10kWp leggen binnen garantievoorwaarden van de fabrikant.
Kan meer? Ja. Gaat dat werken? Ja. Als je omvormer na 3 jaar kaput is... jammer.
 
@cege kan dat geen kwaad die omvormers zo in de kilte en vochtigheid? Er mag dan nog een afdak over komen

Ik vind het er vooral wat brick a brac uitzien. 2 omvormers op 2 tuinpalen met 2 planken bevestigd, een zekering in een houten kastje, aardingskabel die daar wat rond slingert, nog half in bobijn ligt. Misschien voor de eigenaar geen probleel maar zelf zou ik dat toch liever wat afgewerkter zien.

Vraag mij ook af hoe dat naar onderhoud toe is... Gras gaat langs de zijkant tegen die worteldoek beginnen groeien, krijg je met een grasmaaier niet afgereden en begint omenduur schaduw te werpen op laagste punt van de panelen.

Dat is waar en het zal allemaal wel werken natuurlijk. Maar ik vind het dan wel wat goedkoop om hopen commentaar te leveren op installateurs als je niet dezelfde standaarden gebruikt. Als je wil vergelijken moet je dan wel gelijke zaken vergelijken.

Van die 8kW was eigenlijk op iemand anders die ik reageerde.
Op zich ga je niet heel veel aftopping zien hoor. In de zomer op de middag iets, maar zoals je zie op jaarbasis zeer beperkt.
Hier wel gerekend met Viessman 405Wp panelen in O-W opstelling onder die helling, 410 zat er niet in en ik had geen zin om datasheets op te zoeken en die aan de designer toe te voegen.


Als ik wel een aantal opmerkingen mag geven over je installatie.
Je doet ermee wat je wilt, maar als je dit jaar nog wil laten keuren en er direct wil door zijn...
Dus ik zeg het om je te helpen, geen idee waarom eigenlijk, want je was tot hiertoe nog niet zo vriendelijk tegen mij (ahja, alle installateurs zijn slecht hé remember ;-) ):

- met platte dak structuren op de grond te zetten moet je écht wel zorgen dat de grond effen ligt. Die zaken zijn bedoeld om op een zeer vlakke ondergrond te zetten, anders kun je problemen hebben met het wegwaaien van de installatie, maar vooral torsiekrachten op de ophangpunten en op de panelen zelf, wat beschadiging aan de cellen op termijn kan betekenen.
- Net ook even berekend, als de installatie mét omvormer 50m van het hoofdgebouw staat, ga je al minstens met een 10mm² AC kabel moeten werken, want dan nog zit het spanningsval met twee monofasige omvormers van 4kW net boven de 1%. Met een 6mm² is dat al 1,93%. Met 4mm² is dat al 2,89%. Dat zijn de typische problemen van mensen waar de installatie snel "uitvalt" in de zomer omdat de spanningen in straat te hoog worden. Vandaar dat de omvormer normaliter steeds in huis gehangen wordt en dat je dus de DC kabels tot in huis trekt en ik dacht ook dat je het zo gedaan had, maar blijkbaar niet.
- Gezien je afgetakt hebt op een bestaande kabel, hoop ik voor jou dat dat ook geen 2,5mm² is, niet enkel inzake spanningsval maar inzake aarding van de zonnepanelen. Deze moeten met minimaal een 4mm² aardingskabel geaard worden die rechtstreeks verbonden is met de aardingsrail in de kast of met de aardingsonderbreker. Apart pinnen bij kloppen achteraan mag en kan niet, want dan zit je niet op dezelfde equipotentiaal verbinding.
- Solarkabels moeten ook in een buis ingegraven zitten, anders gaat dat niet gekeurd geraken.
Onder de panelen mogen de solarkabels ook niet los liggen, deze moeten opgebonden worden en boven de grond hangen aan de structuur. Kan ik nu niet beoordelen, maar ik geef het maar mee, anders ga je normaal ook afgekeurd worden.
- Die omvormers zitten dan gewoon in dat aftakdoosje met Wago's ofzo op die kabel? Good practice zou ook zijn om hier een waterdichte zekeringskast te plaatsen met de voedingskabel die toe komt op twee aparte automaten die elk naar hun omvormer lopen. Vraag me af als de keuring hierop gaat aanspreken, lijkt me een twijfelgeval te zijn als ze dit gaan laten passeren.

Voor de geïnteresseerden nog eens wat foto's van tuinopstellingen.
Wordt wel vaker gedaan dan je denkt.
Let wel dat hier technisch gezien steeds een bouwaanvraag voor nodig is, of dat je tenminste het gemeentelijk reglement moet raadplegen.
Meestal valt dit onder de noemer bijgebouwen die dus tot 40m² vrijgesteld is.


1/ het frame is een bijkomende equipot verb die rechtstreeks op de hoofdaardingsklem moet worden aangesloten. Sectie in overeenstemming met aansluitkabel omvormer.

2/ uw extra aardingspunten mogen er wel degelijk komen (but why) maar moeten onderling verbonden worden met hoofdaarding. Zoals je zelf zegt :
In een TT-net:
"Alle massa’s beschermd door eenzelfde differentieelstroombeschermingsinrichting moeten met dezelfde aardverbinding verbonden worden." Eenzelfde os hierin de hoofddiff aan teller…

3/ houten palen : niet in overeenstemming plaatsingsvoorschriften fabrikant. Houten ondergrond : brandbaar materiaal. Stabiliteit palen? Uitwendige invloeden? …

4/ 2 verschillende 3f omvormers moeten wel degelijk aangesloten worden via 2 automaten.

5 / zelfgekuntseld houten bakje voor elek materiaal in te steken.

6/ als er op 1 zo een kleine foto zoveel fouten te zien zijn dan hou je toch al u hart vast voor de rest van deze installatie.

Keuring as it is geweest vandaag. Is gewoon gepasseerd met 0 opmerkingen. Sorry, not sorry. Ik kan er niet aan doen dat mensen 3000 euro betalen voor zaken die niet nodig zijn 🙆‍♀️
 
Ge ziet er wel aan dat het niet professioneel geplaatst is vind ik.
Define professional?

1) Het zijn dezelfde kwh als een andere installateur en het staat vanachter in de tuin achter de hoek in een weide.

2) Het moet niet permanent zijn, geen permanente installaties of kotjes wegens weide.

3) Het is door de keuring geraakt.


Ik zie niet in waarom er 1 euro meer gespendeerd zou worden die 0,0 opbrengt.


Eerst was het een waslijst van a b c d is niet in orde voor de keuring, nu is het subjectief "het ziet"... 😑
 
Terug
Bovenaan