Zonnepanelen Topic

Hier eens eentje voor al deze die zeggen "er zijn geen slechte panelen, panelen gaan allemaal heel lang mee, etc."

Te duur voor wat het is, kan vaak heel relatief zijn.


Alle 24 stuks hadden ze ervan, de ene meer dan de andere.
Kom je langs voor een uitbreiding, wordt het een héél slecht nieuws gesprek.
Panelen zijn 9 jaar oud. 5000Wp die destijds 20.000 euro gekost heeft. Mens heeft nog 11 jaar certificaten aan 350 euro.

Investering? Sneeuw en zon...
Heel de boel afhalen kost ook terug centen trouwens.
Elk denkt er het zijne van, ik weet wáárom ik bij mij met Sunpower op m'n dak lig.
Klopt, kwaliteit doet er wel degelijk toe, ik krijg het er van als ze afkomen met ‘panelen zijn panelen’.
Dat terzijde, ook de duurdere zoals bv Trina heeft daar last van hoor, al zal de kans wel veel kleiner zijn.
 
Klopt, ik ben dan van mening: koop dan aan de bron. Dan weet je dat je de beste celkwaliteit koopt.
Maar er is een reden waarom de grote Aziaten ook nog steeds 12 - 15 jaar garantie geven.

Dit is nu wel echt dramatisch. Op 9 jaar tijd.
Het is een "Duits" merk die, obviously, niet meer bestaat.
 
Graag even jullie mening... Ik probeer de uitleg zo kort mogelijk te houden:

We hebben in september 14 zonnepanelen + batterij laten plaatsen. 8 panelen op het hoofdgebouw (zoals afgesproken), 6 panelen op de bijbouw (niet zoals afgesproken).
De panelen op de bijbouw liggen gericht naar de opkomende zon, en dat is niet zoals opgesteld in de offerte. Ik heb dan ook een deel van het factuurbedrag niet betaald tot ze met een oplossing kwamen, maar zij hadden geen enkele intentie om een oplossing te bieden.
Een groot element hier is: zij weten heel goed dat ik onze premie niet kan aanvragen als ik de nodige documenten niet heb, en die geven ze pas vrij nadat de volledige factuur betaald is.

Ik heb onze advocaat geraadpleegd en zij stelt een dagvaarding voor als zijn ons ultimatum niet tegemoet komen.
Dus wat ik heb voorgesteld aan de firma: een creditnota om ons het openstaand bedrag kwijt te schelden, zonder extra ingreep aan onze zonnepanelen, + het vrijgeven van de documenten, ten laatste tegen volgende woensdag.

Ze komen nu af dat ze gedoe met een advocaat zeker willen vermijden omdat we nog 25 jaar moeten samenwerken. Ze blijven volharden dat de panelen nu op de best mogelijke manier liggen en dat de verkoper de helling van een dak van de bijbouw fout geïnterpreteerd had. Volgens onze advocaat heeft een aannemer zich te houden aan de "informatieverplichting" wat zoveel betekent als dat zij perfect op de hoogte moeten zijn van de situatie vooraleer ze voorstellen doen of werken uitvoeren. Dus dat argument gaat eigenlijk niet op.
Vandaag komen ze wel af met 1 compensatievoorstel: plaatsing van 1 extra zonnepaneel.
Wat zouden jullie doen?
 
Is dat met die panelen op die steeldeck die onder 40° helling moesten ofzo die hier gepost geweest is?

Indien ja, zoals meerdere mensen hier bevestigd hebben, die panelen liggen qua plaatsing goed en volgens de regels van de kunst.
Met de installatie op zich is niets "mis".
Heeft die bewuste verkoper dan foute info gegeven of een foute inschatting gemaakt? Wellicht wel.
Het alternatief is ze natuurlijk wegnemen en er gene plaatsen, want hetgeen je vraagt qua helling is technisch niet uitvoerbaar.

Wil je die panelen, of wil je ze niet?
Als je ze wilt, dan liggen ze correct.

Ik zou het extra paneel nemen en get on with it.
 
Is dat met die panelen op die steeldeck die onder 40° helling moesten ofzo die hier gepost geweest is?

Indien ja, zoals meerdere mensen hier bevestigd hebben, die panelen liggen qua plaatsing goed en volgens de regels van de kunst.
Met de installatie op zich is niets "mis".
Heeft die bewuste verkoper dan foute info gegeven of een foute inschatting gemaakt? Wellicht wel.
Het alternatief is ze natuurlijk wegnemen en er gene plaatsen, want hetgeen je vraagt qua helling is technisch niet uitvoerbaar.

Wil je die panelen, of wil je ze niet?
Als je ze wilt, dan liggen ze correct.

Ik zou het extra paneel nemen en get on with it.
Ja, het gaat over die zaak.
Die verkoper wist maar al te goed wat de situatie was, en hij is gekwalificeerd om te weten wat er mogelijk was en wat niet. De vooropgestelde rendementsinschattingen op onze offerte zijn niet juist en wij zouden een correcte offerte waarschijnlijk niet getekend hebben. Regels van de kunst of niet, je begrijpt toch ook wel dat dat niet te verwaarlozen is.

En deze opstellingen die ik hier in de buurt gespot heb zijn dus ook technisch niet haalbaar?

1670581956938.png


1670581978761.png
 
Omwille van hogere energieprijzen ben ik - zoals velen - aan het bekijken om zonnepanelen te leggen.
Alvorens hier veel tijd aan te spenderen, is het uberhaupt de moeite om dit zelfs te bekijken met onderstaande oriëntatie?

- Plat dak van c50m² WZW (Zuid + 70°) waarvan ongeveer de helft bruikbaar
- Schuin zadeldak van c30m² WZW (Zuid +70°)
- Schuin Zadeldak van c30m² ONO (Zuid - 110°)
 
Ja, het gaat over die zaak.
Die verkoper wist maar al te goed wat de situatie was, en hij is gekwalificeerd om te weten wat er mogelijk was en wat niet. De vooropgestelde rendementsinschattingen op onze offerte zijn niet juist en wij zouden een correcte offerte waarschijnlijk niet getekend hebben. Regels van de kunst of niet, je begrijpt toch ook wel dat dat niet te verwaarlozen is.

En deze opstellingen die ik hier in de buurt gespot heb zijn dus ook technisch niet haalbaar?

Bekijk bijlage 15871

Bekijk bijlage 15872

Heeft dat al een storm overleefd?
 
Ja, het gaat over die zaak.
Die verkoper wist maar al te goed wat de situatie was, en hij is gekwalificeerd om te weten wat er mogelijk was en wat niet. De vooropgestelde rendementsinschattingen op onze offerte zijn niet juist en wij zouden een correcte offerte waarschijnlijk niet getekend hebben. Regels van de kunst of niet, je begrijpt toch ook wel dat dat niet te verwaarlozen is.

En deze opstellingen die ik hier in de buurt gespot heb zijn dus ook technisch niet haalbaar?

Bekijk bijlage 15871

Bekijk bijlage 15872
Je kan toch niet verwachten dat een plat dak opstelling kan gemaakt worden op een dak met helling.
Ik denk trouwens dat uw foto's installaties zijn van zonneboilers.
 
Je jan toch niet verwachten dat een plat dak opstelling kan gemaakt worden op een dak met helling.
Het gaat niet om een zadeldak maar om een dak van een bijbouw met minimale helling die volstaat voor de afwatering richting de dakgoot.
De verkoper zei letterlijk dat het geen probleem is om op dergelijk dak frames te plaatsen met een helling naar de tegengestelde richting. Zoals ik al zei is het zijn verantwoordelijkheid om te weten wat er wel of niet mogelijk of wenselijk is. Er mag niet van uit gegaan worden dat wij als totale leken daar kennis van hebben.
Intussen zie ik wel al in waarom opstellingen zoals in bovenstaande foto's allerminst ideaal zijn, maar ik herhaal: we halen niet het rendement dat ons theoretisch beloofd werd in de offerte omdat de opstelling anders is. Dat is toch geen verwaarloosbare kwestie.
 
Het gaat niet om een zadeldak maar om een dak van een bijbouw met minimale helling die volstaat voor de afwatering richting de dakgoot.
De verkoper zei letterlijk dat het geen probleem is om op dergelijk dak frames te plaatsen met een helling naar de tegengestelde richting. Zoals ik al zei is het zijn verantwoordelijkheid om te weten wat er wel of niet mogelijk of wenselijk is. Er mag niet van uit gegaan worden dat wij als totale leken daar kennis van hebben.
Intussen zie ik wel al in waarom opstellingen zoals in bovenstaande foto's allerminst ideaal zijn, maar ik herhaal: we halen niet het rendement dat ons theoretisch beloofd werd in de offerte omdat de opstelling anders is. Dat is toch geen verwaarloosbare kwestie.
Maar is het steeldeck of profielplaten? Als het echt een minimale helling is liggen die dus nu plat op het dak?
 
Het gaat niet om een zadeldak maar om een dak van een bijbouw met minimale helling die volstaat voor de afwatering richting de dakgoot.
De verkoper zei letterlijk dat het geen probleem is om op dergelijk dak frames te plaatsen met een helling naar de tegengestelde richting. Zoals ik al zei is het zijn verantwoordelijkheid om te weten wat er wel of niet mogelijk of wenselijk is. Er mag niet van uit gegaan worden dat wij als totale leken daar kennis van hebben.
Intussen zie ik wel al in waarom opstellingen zoals in bovenstaande foto's allerminst ideaal zijn, maar ik herhaal: we halen niet het rendement dat ons theoretisch beloofd werd in de offerte omdat de opstelling anders is. Dat is toch geen verwaarloosbare kwestie.
Laat hen het aantal panelen berekenen waarmee je wel de efficiëntie (en eigenlijk de totale hoeveelheid kwh opgewekte elektriciteit) kunt bereiken.

Technisch gezien is een andere oplossing niet haalbaar. Als iets niet haalbaar is, dan kun je ook niet verwachten dat men dat voorziet. In een rechtszaak zal er dan ook naar voren komen dat de panelen volgens de regels der kunst geplaatst zijn. Dat dit niet overeen komt met de afspraken, en dat er mogelijks een compensatie noodzakelijk zou zijn.
Als zij echter stellen dat zij een compensatievoorstel gedaan hebben en dat dit overeen komt met dat extra paneel (dus dat dit die beperkte efficiëntie oplost) dan gaan zij in mijn ogen niet opdraaien voor het grijpen langs dat paneel.

Persoonlijk, in dit geval, zou ik dat paneel aannemen. En de documenten vrijgeven. Dan dat ik er een rechtszaak voor zou starten. Je zou hebben kunnen argumenteren, dat je anders een andere offerte had gekozen, maar over welke prijsverschillen spreken we hier dan tussen die getekende en aanvaarde offerte van deze verkoper en de offerte die je anders had overwogen en besteld? Is dat prijsverschil effectief substantieel ?
Maar dan nog acht ik de kans groot dat als je het voor trekt dat je toch nog van een kale reis thuis komt... aangezien je niet kan verwachten of eisen dat men een installatie uitvoert volgens een afspraak die niet volgens de regels der kunst is. En je ook niet kan garanderen dat je snel een resultaat zal zien van die procedure.

Aan u om te zien hoeveel geld je er voor over hebt.
 
Het gaat niet om een zadeldak maar om een dak van een bijbouw met minimale helling die volstaat voor de afwatering richting de dakgoot.
De verkoper zei letterlijk dat het geen probleem is om op dergelijk dak frames te plaatsen met een helling naar de tegengestelde richting. Zoals ik al zei is het zijn verantwoordelijkheid om te weten wat er wel of niet mogelijk of wenselijk is. Er mag niet van uit gegaan worden dat wij als totale leken daar kennis van hebben.
Intussen zie ik wel al in waarom opstellingen zoals in bovenstaande foto's allerminst ideaal zijn, maar ik herhaal: we halen niet het rendement dat ons theoretisch beloofd werd in de offerte omdat de opstelling anders is. Dat is toch geen verwaarloosbare kwestie.
Ik denk dat het over deze panelen gaat op de foto
Ja, niks van de oriëntatie op de offerte klopt in feite. Die 35 graden is de helling van het dak van het hoofdgebouw, daar is geen probleem mee.

De keuring is vorige week al gebeurd, dat is gelukkig geen probleem. Echter de documenten worden pas na betaling vrijgegeven. Keuring batterij en omvormer/panelen is apart, aangezien ik de batterij al volledig betaald heb, heb ik daar wel alle nodige documenten van gekregen.



Login heb ik meteen na de installatie al gekregen. Alles is operationeel. Het werkt wel niet allemaal zoals ik verwacht, maar dat is een volledig losstaand probleem.



Hieronder rood omlijnd is onze eigendom. Dus normaal gingen de panelen op de garage gelegd worden. de pijlen geven de oriëntatie van het dak aan. De panelen gingen normaal in de tegenovergestelde richting liggen. Ik begrijp nu dat dat niet kan, vooral omwille van veiligheid (de hoek tussen dak en panelen zou te groot worden), maar dat is de taak van de verkoper om dat te zeggen, ik kan dat als leek niet weten.

Bekijk bijlage 14066

Dit is hoe ze nu liggen, op dak van de achterbouw. Frames richting Z-O zijn dus wel gebruikt, maar het dak heeft nog altijd zijn helling richting N-O.

Bekijk bijlage 14067



Nee, ik wil de naam niet noemen zolang de zaak niet afgehandeld is (in gelijk welke zin), maar ze hebben eigenlijk wel een goeie reputatie. Denk dat ik pech gehad heb met de verkoper, en achteraf met de projectleider die van weinig goeie wil is.
Die panelen liggen niet op een steeldeck maar op trapeziumplaten. Steeldeck is echt plat dak. De platen op de foto moeten een minimale dakhelling hebben van 15 graden. Dus dat is al niet meer plat en moest men met beugels de helling omgekeerd gemaakt hebben gaan je panelen ongelofelijk veel wind vangen en bij sneeuw erg hoge lasten op uw dak veroorzaken. Wees blij dat ze dat niet gedaan hebben.
 
We horen slechts één kant van het verhaal (de jouwe), en we geven jou al ongelijk, dus dat zou je al stof tot nadenken moeten geven...
Ik snap dat je je gedupeerd voelt, maar we proberen jou uit te leggen dat het onterecht is.
@Caracalla werkt in de sector, en heeft in oktober ook al gezegd dat het prima is uitgevoerd.
 
Laatst bewerkt:
Smarphone dus ff moeilijk quoten

Op die steeldeck kun je driehoeken zetten ja, 15 a 20 graden max niet 40 graden zoals je vroeg.

En die fotos die je doorstuurt zijn fotos van zonneboilerq, geen zonnepanelen.

Lsdsmurf

Efficientie zal nog een 60% zijn tot de busbar doorbrandt en dus energie niet meer weg kan. 3 tal panelen zaten al op puntje van doorbranden op de bus dusjah...
 
Ja, het gaat over die zaak.
Die verkoper wist maar al te goed wat de situatie was, en hij is gekwalificeerd om te weten wat er mogelijk was en wat niet. De vooropgestelde rendementsinschattingen op onze offerte zijn niet juist en wij zouden een correcte offerte waarschijnlijk niet getekend hebben. Regels van de kunst of niet, je begrijpt toch ook wel dat dat niet te verwaarlozen is.

En deze opstellingen die ik hier in de buurt gespot heb zijn dus ook technisch niet haalbaar?

Bekijk bijlage 15871

Bekijk bijlage 15872
Dat is een zonneboiler. Zonneboiler werkt helemaal anders dan een pv paneel. Je ziet ook de kenmerkende grotere hellingshoek.
 
Terug
Bovenaan