Zonnepanelen Topic

Zoals ik al eens zei, december en januari heb je quasi niets aan zonnepanelen, en meestal in november ook niet. Bij een hellend dak heb je nog iets, bij een plat dak niet
November is afgetikt op 203 kWh, dus niet ‘niets’.
Voor december zit ik aan 11 kWh (waarvan de helft alleen al vandaag en het is nog maar middag, een paar zonnige dagen kunnen een groot verschil maken).
 
Ineens telefoon dat ze morgen onze panelen komen plaatsen. Aangezien mijn uitstelgedrag ervoor gezorgd had dat ik nog geen aardingsonderbreker geplaatst had, heb ik dat vanmiddag maar direct gedaan.

Wat wordt er net nagekeken bij een zonnepanelen keuring?
 
November is afgetikt op 203 kWh, dus niet ‘niets’.
Voor december zit ik aan 11 kWh (waarvan de helft alleen al vandaag en het is nog maar middag, een paar zonnige dagen kunnen een groot verschil maken).

168 kWh in november hier.
Vandaag zit ik al aan 4kWh

Alle beetjes helpen
 
In afwachting van de digitale teller wordt er dus een prosumententarief aangerekend. Men rekent dit toch enkel voor de periode tussen aanmelden en digitale teller? Of rekent men vanaf de keuringsdatum?
 
Zoals ik al eens zei, december en januari heb je quasi niets aan zonnepanelen, en meestal in november ook niet. Bij een hellend dak heb je nog iets, bij een plat dak niet

Bwa. Op die brakke dagen als gisteren heb ik 90% zelf consumptie zonder veel moeite. Vandaag heb ik tijdens de zon vaatwasser en droogmachine en wasmachine opgezet, van de 9kwh geproduceerd vandaag (tussen 11 en 2 2500W productie, nu is het al opnieuw maar 200W productie), ~4.5 zelfconsumptie.

Ja, je produceert een pak minder, maar bijna alles zelf consumptie scheelt ook een slok op de borrel.

20 cent injectie
50 cent afname

50Kwh/d in de zomer met 4kwh zelf consumptie --> 9.2 + 2 = 11.2 EUR opbrengst
5kwh/d in de winter met 4kwh zelf consumptie --> 0.2 + 2 = 2.2 EUR opbrengt

Alle beetjes helpen. In de zomer zal de zelfconsumptie waarschijnlijk hoger zijn aangezien de zon 16h per dag schijnt. Well, alle beetjes helpen.

Mijn excel leert me.
  • 150kwh met 120kwh zelfconsumptie -->4.28% geanualiseerd rendement. Daar kan ik mee lachen.
  • 150kwh met 75kwh zelfconsumptie --> 2.59% geanualiseerd rendement. Daar ga ik niet van huilen.
  • 100kwh met 75kwh zelfconsumptie -->1.33% geanualiseerd rendement. Daar ga ik ook niet van huilen.
  • Extrapolatie naar de zomer. 1300kwh met 200kwh zelfconsumptie --> 36.17% geanualiseerd rendement. Daar ga ik van jubelen. Ecopower zet momenteel 20 cent injectie tot eind 2023.

(ohja, voor het klimaat doen we het ook een beetje -_-)
 
Ik zou denken keuringsdatum.
Ik zou niet weten waarom aanmeldingsdatum zou tellen.

Waarschijnlijk al gevraagd hier, maar weet het antwoord niet meer.

De injectie vergoeding, is die vanaf de keuringsdatum, de aanmeldingsdatum of de goedkeuringsdatum ? Ik zou denken de keuringsdatum/aanmelding ?

En wordt die dan retroactief verrekend door fluvius en de leverancier/afnemer nadat alles afgerond is bij Fluvius ?
 
Waarschijnlijk al gevraagd hier, maar weet het antwoord niet meer.

De injectie vergoeding, is die vanaf de keuringsdatum, de aanmeldingsdatum of de goedkeuringsdatum ? Ik zou denken de keuringsdatum/aanmelding ?

En wordt die dan retroactief verrekend door fluvius en de leverancier/afnemer nadat alles afgerond is bij Fluvius ?
Ik zou denken het moment dat uw digitale meter officieel geïnstalleerd is en je een contract voor afname hebt afgesloten natuurlijk.
 
Heb gisteren de installatie aangemeld en een G-nummer ontvangen. Het aanmelden voor de premie ging niet wegens ongeldige G-nummer (ofzo iets), kan het zijn dat dit niet meteen na het ontvangen vd mail gaat? Ik wil de premie van dit jaar namelijk nog meepakken.
 
Bwa. Op die brakke dagen als gisteren heb ik 90% zelf consumptie zonder veel moeite. Vandaag heb ik tijdens de zon vaatwasser en droogmachine en wasmachine opgezet, van de 9kwh geproduceerd vandaag (tussen 11 en 2 2500W productie, nu is het al opnieuw maar 200W productie), ~4.5 zelfconsumptie.

Ja, je produceert een pak minder, maar bijna alles zelf consumptie scheelt ook een slok op de borrel.
Ai ai cege, uitgerekend jij trekt compleet de foute conclusie, die zelfconsumptie scheelt helemaal geen slok op de borrel.
90% zelfverbruik op slechte dagen is niet moeilijk hé, je hebt amper iets van opbrengst dus uiteraard verbruik je bijna alles meteen zelf, het verbaast me dat het geen 100% is.

Je mixt 2 concepten: hoeveel energie die ik zelf heb opgewekt heb ik meteen zelf kunnen gebruiken (zelfverbruik); en hoeveel van de energie die ik verbruik komt uit eigen productie (zelfvoorziening)
Op een zonnige dag is mijn % zelfverbruik laag, vs in de winter 90% zelfconsumptie, maar toch heb ik liever zomerdagen dan winterdagen. Waarom? Een groter deel van mijn energieverbruik kwam van de zonnepanelen.

Ik kan het hele jaar 100% zelfconsumptie halen als ik maar 1 paneeltje leg ;-) Toch leg ik liever meer, waardoor mijn zelfconsumptie daalt, maar mijn zelfvoorziening stijgt
 
Laatst bewerkt:
Ai ai cege, uitgerekend jij trekt compleet de foute conclusie, die zelfconsumptie scheelt helemaal geen slok op de borrel.
90% zelfverbruik op slechte dagen is niet moeilijk hé, je hebt amper iets van opbrengst dus uiteraard verbruik je bijna alles meteen zelf, het verbaast me dat het geen 100% is.

Je mixt 2 concepten: hoeveel energie die ik zelf heb opgewekt heb ik meteen zelf kunnen gebruiken (zelfverbruik); en hoeveel van de energie die ik verbruik komt uit eigen productie (zelfvoorziening)
Op een zonnige dag is mijn % zelfverbruik laag, vs in de winter 90% zelfconsumptie, maar toch heb ik liever zomerdagen dan winterdagen. Waarom? Een groter deel van mijn energieverbruik kwam van de zonnepanelen.

Ik kan het hele jaar 100% zelfconsumptie halen als ik maar 1 paneeltje leg ;-) Toch leg ik liever meer, waardoor mijn zelfconsumptie daalt, maar mijn zelfvoorziening stijgt
Dat weet hij ook wel hé :)

het gaat er gewoon om dat de "weinige" kwh's die je produceert wel de waarde hebben van afname-kwh's, aangezien je ze anders zou moeten afnemen en nu niet meer.

Dus aan zijn afnametarief van 50ct, en een zelfverbruik van 90% is dat toch €4.5 die je niet moet betalen aan de energieleverancier (op één dag tijd).
 
  • Leuk
Waarderingen: cege
Ai ai cege, uitgerekend jij trekt compleet de foute conclusie, die zelfconsumptie scheelt helemaal geen slok op de borrel.
90% zelfverbruik op slechte dagen is niet moeilijk hé, je hebt amper iets van opbrengst dus uiteraard verbruik je bijna alles meteen zelf, het verbaast me dat het geen 100% is.

Je mixt 2 concepten: hoeveel energie die ik zelf heb opgewekt heb ik meteen zelf kunnen gebruiken (zelfverbruik); en hoeveel van de energie die ik verbruik komt uit eigen productie (zelfvoorziening)
Op een zonnige dag is mijn % zelfverbruik laag, vs in de winter 90% zelfconsumptie, maar toch heb ik liever zomerdagen dan winterdagen. Waarom? Een groter deel van mijn energieverbruik kwam van de zonnepanelen.

Ik kan het hele jaar 100% zelfconsumptie halen als ik maar 1 paneeltje leg ;-) Toch leg ik liever meer, waardoor mijn zelfconsumptie daalt, maar mijn zelfvoorziening stijgt

Ja, dat weet ik ook wel. Ik wou enkel zeggen dat x10 productie in de zomer niet x10 value is. Een zelfconsumptie kwh is meer waard dan een injectie kwh. Dus ondanks de 10x meer productie in de zomer is het maar 3-4-5x meer value. Hence, de winter is niet te verwaarlozen.
 
Heb gisteren de installatie aangemeld en een G-nummer ontvangen. Het aanmelden voor de premie ging niet wegens ongeldige G-nummer (ofzo iets), kan het zijn dat dit niet meteen na het ontvangen vd mail gaat? Ik wil de premie van dit jaar namelijk nog meepakken.

Ik had dit ook geprobeerd, maar kreeg een melding da de aanmelding eerst moest verwerkt worden.
Datum van keuring telt voor premiebedrag trouwens
 
Ineens telefoon dat ze morgen onze panelen komen plaatsen. Aangezien mijn uitstelgedrag ervoor gezorgd had dat ik nog geen aardingsonderbreker geplaatst had, heb ik dat vanmiddag maar direct gedaan.

Wat wordt er net nagekeken bij een zonnepanelen keuring?

Lullig antwoord maar: de installatie.
Als een aannemer je installatie plaatst zal het wel in orde zijn. Enige dat de aannemer niet in de hand heeft is je aarding, maar je kan altijd vragen of hij dat misschien even wil meten. Is uiteindelijk maar een minuutje werk.
 
Terug
Bovenaan