Zonnepanelen Topic

Lullig antwoord maar: de installatie.
Als een aannemer je installatie plaatst zal het wel in orde zijn. Enige dat de aannemer niet in de hand heeft is je aarding, maar je kan altijd vragen of hij dat misschien even wil meten. Is uiteindelijk maar een minuutje werk.
Dat hebben ze al gezegd dat ze die uitmeten, merci voor de info!
 
Ineens telefoon dat ze morgen onze panelen komen plaatsen. Aangezien mijn uitstelgedrag ervoor gezorgd had dat ik nog geen aardingsonderbreker geplaatst had, heb ik dat vanmiddag maar direct gedaan.

Wat wordt er net nagekeken bij een zonnepanelen keuring?
Vanalles en nog wat:
  • Is alles CE gekeurd, staat de inverter op de synergrid gekeurde lijst, is er anti-islanding in het systeem?
  • Zijn alle aardingen op de inverter en zonnepanelen aangesloten?
  • Is er een remautomaat geinstalleerd die het totaal vermogen dat je thuis trekt beperkt tot de sectie van de geinstalleerde bedrading?
  • Check of de inverter in parallel is aangesloten met je bestaande installatie. (In serie mag niet in BE ook al zou je inverter vermogen aan heel je huis kunnen leveren)
  • Is de onderbreker van de zonnepanelen echt wel een DC automaat of iets dat DC stromen kan onderbreken. (Al 2 x gezien dat een professionele installateur een C16 automaat tussen zonnepanelen en inverter steekt. Dit raakt precies door de keuring maar ik kan je garanderen dat die automaat in brand staat als je hem opent om 12u 's middags in Augustus.
  • + meestal snelle check of de rest van de installatie aan de normen voldoet
Het hangt er precies ook vanaf of je solar/thuis batterij "off the shelf" komt. Indien wel trekken ze zich van niet veel aan.
Ik heb mijn powerwall zelf gebouwd. Ik zag een lichte paniek in de ogen van de keurder toen hij mijn installatie onder ogen kreeg.
Hij wilde het op een later tijdstip doen liefst met de trainers van de keurders erbij want volgens hem zie je niet veel dat iemand zelf een batterijbank en busbar systeem zelf thuis bouwt.
 
Euh jawel, je krijgt ze wel.
Dat weet ik nog zo niet, ik dacht dat ze verplicht waren om een bedrade variant aan te bieden....
Niemand heeft gezegd dat die even duur zou zijn, noch dat die variant installeren gratis moet zijn.

Allemaal maar mogelijkheden he, ik weet het ook niet of dat zo gaat zijn.
 
  • Is de onderbreker van de zonnepanelen echt wel een DC automaat of iets dat DC stromen kan onderbreken. (Al 2 x gezien dat een professionele installateur een C16 automaat tussen zonnepanelen en inverter steekt. Dit raakt precies door de keuring maar ik kan je garanderen dat die automaat in brand staat als je hem opent om 12u 's middags in Augustus.
Ik heb nog nooit gezien dat iemand in Belgie een DC-automaat heeft,
Enkel een AC-automaat tussen inverter en het huis, maar nooit een automaat tussen zonnepanelen en inverter gezien. Héél uitzonderlijk een DC-schakelaar, nooit een automaat.

Remautomaat vind ik een interessant punt! (Tot voor kort vond ik dit eigenlijk vooral theoritisch, want wie verbruikt nu lange tijd de volledige netcapaciteit én de volle capaciteit van de zonnepanelen; maar sinds het opladen van EV's is dat wel relevant geworden)

Isolatieweerstand wordt ook gemeten: zijn zowel de omvormer en de zonnepanelen apart geaard.

(je hebt gelijk hé, met alles in je post)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit gezien dat iemand in Belgie een DC-automaat heeft,
Enkel een AC-automaat tussen inverter en het huis, maar nooit een automaat tussen zonnepanelen en inverter gezien.

(je hebt gelijk hé, met alles in je post)

Ik heb dit al gezien bij mensen thuis helaas :
Ik heb zelf een C 32A DC automaat tussen mijn panelen en inverter.
MC4 connectoren zijn rated tot 30A dus een 32A breaker is ideaal.
Deze dient eerder als vermogensbreaker als ik overdag aan mijn inverter of de electrische connecties moet werken.
Het kan zeker geen kwaad een extra breaker te hebben zeker als je in gedachte houdt dat de hybride inverter van 3! verschillende bronnen bidirectioneel vermogen levert. (Solar IN, Batterijbank IN/OUT, Grid IN/OUT)
 
Ik heb dit al gezien bij mensen thuis helaas :
Ik interpreteer dit als een extra kastje voor de installatie van de zonnepanelen, waarbij de groepen die zijn tussen inverter en de rest van het net.
Als het effectief is voor de DC te schakelen mag het inderdaad niet.
Maar als mensen altijd eerst de linkse automaat gebruiken om de AC en de omvormer af te zetten, en dan pas de DC-verbinding uitzetten, stelt het probleem zich ook niet.
 
Maar als mensen altijd eerst de linkse automaat gebruiken om de AC en de omvormer af te zetten, en dan pas de DC-verbinding uitzetten, stelt het probleem zich ook niet.
Je redeneert als "Herman De Croo - technisch onderlegd persoon".
Je dient te redeneren als "Sharon - Nagelstyliste" die snel even "de zunnepanelen uutlegt want k'rieken twuk verbrand" :fingerguns_r:

Je stelling is correct btw. Als je eerst de AC naar inverter aflegd voordat je DC solar onderbreekt is er weinig aan de hand maar we kunnen daar niet altijd op rekenen dat dit zo gebeurt.
 
@Multiboxer
Ik was net nog even hier aan het lezen: https://www.durasun.be/zonnepanelen-aansluiten-op-de-meterkast/

Voorbeeld 1:


  1. U heeft een barenstel in uw zekeringskast dus deze is gekableerd met sectie 10mm². Een vermogen van 63A in de zekeringskast is dus mogelijk. U heeft een differentieel van 30mA 40A.
  2. U heeft een aansluiting van 2P 40A van de maatschappij
  3. U heeft een omvormer van 3000W en deze is aangesloten op een zekering van 2P 16A.
  4. Het totale vermogen in uw zekeringskast wordt dus 40A + 16A = 56A
  5. Dit vermogen is dus niet hoger dan 63A en daarom is de kablage van uw zekeringskast in orde. Uw 30mA differentieel is echter slechts 40A en dit is lager dan de 56A waardoor u de volgende opties heeft:
    • De differentieel van 30mA verzwaren van 40A naar 63A.
    • Een remautomaat van 40A plaatsen na de differentieel van 300mA

In de realiteit is er toch geen enkel probleem en 0% risico? Want ondanks de omvormer, kan er nooit meer dan 40A door de differentieel lopen, gezien de omvormer enkel levert en nooit afneemt. Dat telt dus niet in het AREI? De kablage zelf is nooit een risico door de 10mm²
Er kan achter de differentieel wel 56A lopen, maar nooit erdoor dus die blijft zijn werking behouden?

Ik zie niet welk probleem de remautomaat die voor de 30mA differentieel komt, hier oplost. If anything, lijkt het me net logischer dat de remautomaat na de differentieel komt
Ik snap het nut van een remautomaat om de kablage te beschermen, maar niet om een differentieel te beschermen.
 
Laatst bewerkt:
Vanalles en nog wat:
  • Is de onderbreker van de zonnepanelen echt wel een DC automaat of iets dat DC stromen kan onderbreken. (Al 2 x gezien dat een professionele installateur een C16 automaat tussen zonnepanelen en inverter steekt. Dit raakt precies door de keuring maar ik kan je garanderen dat die automaat in brand staat als je hem opent om 12u 's middags in Augustus.

Een ander probleem (waar ik zelf tegenaan gelopen ben) is dat er geen enkele automaat een DC onderbrekingsvermogen specifieert conform de huishoudelijke norm IEC 60898. Als ze DC kunnen onderbreken dan zijn ze enkel gespecifieerd volgens de industriële norm, maar die mogen strikt gezien niet goedgekeurd worden in huishoudelijke installaties.

Ik liep/loop tegen hetzelfde aan met de beveiliging van de (dikke) DC kabels van het batterij systeem. Automaten voor DC zijn er enkel conform 60947 en grote HOV-zekeringen (zoals NH-zekeringen) zijn niet bedoeld voor huishoudelijke installaties (laat staan dat daar kalibreerelementen voor zouden bestaan :)).

Heb daar eens contact voor opgenomen met een keurder. Het compromis zou erin bestaan die componenten in een afgesloten behuizing (enkel te openen met gereedschap) te plaatsen zodat ze niet (onder normale omstandigheden) bereikbaar/bedienbaar zijn voor een eindgebruiker (wel voor de installateur die het systeem installeert/onderhoudt).

Ik heb nog nooit gezien dat iemand in Belgie een DC-automaat heeft,
Enkel een AC-automaat tussen inverter en het huis, maar nooit een automaat tussen zonnepanelen en inverter gezien. Héél uitzonderlijk een DC-schakelaar, nooit een automaat.

Als je maar één string op een MPPT hebt is dat ook niet nodig. Als je er meerdere parallel schakelt moet je beveiligen tegen inverse stromen. En tegelijk kan een automaat handig dienen om vrij te schakelen als je de strings wil los schakelen van de inverter. DC automaten geschikt voor PV-spanningen zijn wel best best kostelijk.
 
Laatst bewerkt:
Heb gisteren de installatie aangemeld en een G-nummer ontvangen. Het aanmelden voor de premie ging niet wegens ongeldige G-nummer (ofzo iets), kan het zijn dat dit niet meteen na het ontvangen vd mail gaat? Ik wil de premie van dit jaar namelijk nog meepakken.

Ik had dit ook geprobeerd, maar kreeg een melding da de aanmelding eerst moest verwerkt worden.
Datum van keuring telt voor premiebedrag trouwens

Mijn schoonzus heeft vandaag naar Fluvius gebeld.
Momenteel zitten ze aan de aanvragen van eind juni/22 om te verwerken.

We gaan dus nog veel geduld mogen hebben.
 
  • Is de onderbreker van de zonnepanelen echt wel een DC automaat of iets dat DC stromen kan onderbreken. (Al 2 x gezien dat een professionele installateur een C16 automaat tussen zonnepanelen en inverter steekt. Dit raakt precies door de keuring maar ik kan je garanderen dat die automaat in brand staat als je hem opent om 12u 's middags in Augustus.
Moet je wel nog een onderbreker hebben van je DC kringen?
 
Euh jawel, je krijgt ze wel.
Dat weet ik nog zo niet, ik dacht dat ze verplicht waren om een bedrade variant aan te bieden....
De premie kan enkel worden toegekend:
nadat er een digitale meter is geplaatst. Dat moet gebeuren binnen de 90 dagen na de aanmelding van een nieuwe PV-installatie (Energiebesluit van 19 november 2010).

Uit de voorwaarden - https://www.vlaanderen.be/premie-van-fluvius-voor-zonnepanelen-van-woongebouwen.

Daarnaast, is dit gewoon logica. Zonder een digitale meter heb je geen officiële registratie van hoeveel kwh je naar het net hebt verzonden. Daarom dat men destijds ook met die regeling van terugdraaiende tellers is op de proppen gekomen. Omdat een analoge meter deze info niet registreert. Deze kan enkel domweg naar voor draaien of naar achter draaien.
Al zou je eventueel de definitie kunnen toepassen van de hoeveelheid dat je hebt teruggedraaid tov uw vorige opname als zijnde de injectie. Maar volgens mij gaan ze in de praktijk u effectief pas injectietarief geven op het moment dat die digitale meter geïnstalleerd staat.

Dat zegt mijne dikke teen mij.

PS: wat betreft die bedrade was er de melding destijds dat je kan weigeren, maar dat je op het moment dat men de nieuwe meter plaatst, dat je dan opdraait voor de kost van die meter. Net zoals je ook opdraait voor de kost van de meter als je die zelf aanvraagt en niet wacht op het moment dat zij die uitrollen. In het premiestelsel hebben ze om mensen met zonnepanelen toch te overreden om er te zetten destijds voorzien dat je de plaatsingskost van die digitale meter of zoiets nog kon terugvorderen als dat op uw vraag was (omdat het voor de netbeheerder bij de lage energieprijzen juist interessant was dat mensen met zonnepanelen die digitale meter zette). Maar hoe dat nu juist ineen zit, niet zeker. Maar niets houdt u tegen om dat uit te vlooien en ons te informeren ;).
 
Hier eens eentje voor al deze die zeggen "er zijn geen slechte panelen, panelen gaan allemaal heel lang mee, etc."

Te duur voor wat het is, kan vaak heel relatief zijn.


Alle 24 stuks hadden ze ervan, de ene meer dan de andere.
Kom je langs voor een uitbreiding, wordt het een héél slecht nieuws gesprek.
Panelen zijn 9 jaar oud. 5000Wp die destijds 20.000 euro gekost heeft. Mens heeft nog 11 jaar certificaten aan 350 euro.

Investering? Sneeuw en zon...
Heel de boel afhalen kost ook terug centen trouwens.
Elk denkt er het zijne van, ik weet wáárom ik bij mij met Sunpower op m'n dak lig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Hier eens eentje voor al deze die zeggen "er zijn geen slechte panelen, panelen gaan allemaal heel lang mee, etc."

Te duur voor wat het is, kan vaak heel relatief zijn.


Alle 24 stuks hadden ze ervan, de ene meer dan de andere.
Kom je langs voor een uitbreiding, wordt het een héél slecht nieuws gesprek.
Panelen zijn 9 jaar oud. 5000Wp die destijds 20.000 euro gekost heeft. Mens heeft nog 11 jaar certificaten aan 350 euro.

Investering? Sneeuw en zon...
Heel de boel afhalen kost ook terug centen trouwens.
Elk denkt er het zijne van, ik weet wáárom ik bij mij met Sunpower op m'n dak lig.
En wat wat zijn juist de gevolgen? Volledig kapot? Minder opbrengst per paneel?
 
Terug
Bovenaan