Zonnepanelen Topic

Ik heb een 3-fase (400V+N 40A) aansluiting, maar heb eigenlijk maar 3 3-fase verbruikers, dat zijn het inductievuur, de gewone oven en mijn laadpaal.
Laadpaal gebruik ik echter mono-fase omwille van capaciteitstarief en zonneladen, minimum laden van 4,1kW is gewoon te veel voor mijn installatie. De meeste huishoudapparaten zitten precies op L1, de zonnepanelen op L2 en de laadpaal indien monofase op L3.

Ik heb op alle fase wel wat spanning, maar het probleem is vooral nijpend op de fase van mijn eigen omvormer. Op L3 is de spanning lager, maar daar neem ik door de dag het meeste vermogen af (laadpaal).

Hieronder de situatie omstreeks 17h, waarbij de strafste zon al door was en ik door had dat de laadpaal voor pieken zorgde qua afname terwijl er de hele dag zon was. De omvormer gaf dus die dippen, dacht eerst dat die te heet werd, maar in het settingsmenu zag ik een spanning van 252V+, de Homewizard P1 meter gaf hetzelfde aan. Dus overspanning zal weldegelijk het probleem zijn.

53693422529_fa491cc2ce_b.jpg


Om 7h30 is de spanning 229.4/231.5/233V, mooi verdeeld over alle fases dus.[/IMG]
 
Lijkt me logisch van uw zonnepanelen te steken op de fase waarop je zelf het meeste verbruikt, tenzij ik hier iets mis?

Hier 3F omvormer en merendeel van de woningen in de straat heeft hun dak ook vol zonnepanelen.
Max spanning was gisteren 236V, minimum 227V met quasi dezelfde spanningscurve te zien op alle fases. :bow:
Is een doodlopende straat met 3x400V+N dat nog bovengronds loopt maar destijds blijkbaar fors gedimensioneerd geweest.
 
Zoals ik schreef heeft mijn buurman 10a12kWp op zijn dak gelegd, die lagen er vorig jaar nog niet.
Mijn omvormer, laadpaal en digitale meter geven 252+V aan, zie niet in hoe dat mijn schuld kan zijn.
Die buur zal wellicht een 10kW 3 fase omvormer hebben dan. Dan zou dan niet zoveel mogelijk uitmaken met max 3.3kW injectie per fase.
Ik vermoed dat in onze straat alle monofasige huishoudens op 1 fase hangen. Ik zie duidelijk op een zonnige dat dag 1 fase veel meer stijgt in voltage dan de andere. In de wijk hebben veel mensen zonnepanelen.
Ik vermoed dat het eerder is omdat er veel PV installaties (monofasig) zijn bijgekomen het afgelopen jaar. Fluvius zou de net spanning omlaag kunnen halen omdat op te lossen.
 
Die buur zal wellicht een 10kW 3 fase omvormer hebben dan. Dan zou dan niet zoveel mogelijk uitmaken met max 3.3kW injectie per fase.
Ik vermoed dat in onze straat alle monofasige huishoudens op 1 fase hangen. Ik zie duidelijk op een zonnige dat dag 1 fase veel meer stijgt in voltage dan de andere. In de wijk hebben veel mensen zonnepanelen.
Ik vermoed dat het eerder is omdat er veel PV installaties (monofasig) zijn bijgekomen het afgelopen jaar. Fluvius zou de net spanning omlaag kunnen halen omdat op te lossen.

Heb nu niet veel dakwerken gezien sinds ik er woon, enkel de buurman en de meeste hebben al zonnepanelen. Soieso alles wat nieuwe is dan 10 jaar.
Heb een klacht ingedient bij Fluvius, dat ze het maar oplossen.

Maar die buur moet daar dan toch ook last van hebben, of gaat die omvormer dan pushen naar de 2 overblijvende fases?
 
Laatst bewerkt:
Fluvius zou de net spanning omlaag kunnen halen omdat op te lossen.
Dat werkt natuurlijk in twee richtingen: als iedereen dan ook zijn auto insteekt op het moment dat ze koken etc. zit je met een te lage netspanning wat ook gevaarlijk is voor de meeste toestellen. Die gaan meer stroom trekken dan waar ze op voorzien zijn met interne componenten die dan hogere stroomsterktes te verwerken krijgen die ze misschien net niet aankunnen. Dus zomaar de netspanning verlagen zullen ze m.i. niet doen.
 
Aan de andere kant is 253V+ ook niet goed voor de apparaten. Een omvormer stopt, maar een toestel dat op L2 is aangesloten krijgt dat ook gewoon binnen.
Tijdens de nacht heb ik perfect 230V op alle fases, dus opzich is er geen probleem. Alles van 207-253V ligt binnen spec volgens mij, er is dus wel wat speelruimte.
 
Heb hier nog redelijk wat Sahara-zand op mijn panelen. Wel veel geregend, maar spoelt er niet af.
Kraanwater is geen optie om ze eens extra af te spuiten?
Lees zoveel slechts daarover ivm kalk
 
Fluvius doet voorlopig niets. Ze weten van de problemen en er is een nieuwe distributiecabine voorzien in de toekomst.
Ik ga mijn omvormer dus zelf van L2 naar L1 verzetten (daar lijkt het voltage het laagt te blijven). Dat is de automaat in de kast 1 positie verplaatsen naar de reserveautomaat (eentje waar niets aangesloten is). Als dat niet helpt kan ik nog altijd L3 proberen, dat is de volgende positie.

*edit*
Gisteren de spanningen eens bekeken gedurende langere tijd.
Het lijkt erop dat op L2 veel single fases huishoudens zitten, waar de spanning stijgt tot 253V bij veel zon, daalt die in de vooravond (geen zon, wel verbruik) tot 215V (dus de spanning door Fluvius verlagen brengt wel risico mee, aangezien die boven de 207V moet blijven).
Ik heb voorlopig mijn omvormer naar L3 geplaatst, die blijft 225-230V in de vooravond en komt door de dag nooit echt boven 240-245V.
 
Laatst bewerkt:
Voila, de voorbereidende werken van Engie's nieuwe centrale Beernem1 zijn gedaan.

4690Wp oost

2680Wp zuid

6750Wp west

Nu nog een omvormer haha, enkel oost is nu aangesloten.
Gisteren op dit uur had ik 600W, nu al 1500W.
De zuid-panelen hebben ook al zon, maar zijn helaas niet aangesloten.

40 Sunpower Maxeons, heerlijk.
 
Heb hier nog redelijk wat Sahara-zand op mijn panelen. Wel veel geregend, maar spoelt er niet af.
Kraanwater is geen optie om ze eens extra af te spuiten?
Lees zoveel slechts daarover ivm kalk
Ik heb dat met gedemineraliseerd water gedaan. Kost ook praktisch niets in den delhaize of zo. Denk rond 1 a 1.5 euro per 5 liter.
Met 40 liter was ik rond.
Ge zou ze kunnen afspuiten met gewoon stadswater en daarna spoelen met het demi water.
 
Hier enorm aan het twijfelen om er nog te leggen. 10 panelen van 440-455W aan € 4900 (inclusief btw) geleverd & geplaatst.
Geschatte jaaropbrengst:
4.368 kWh
eigen verbruik op jaarbasis: 2.500 kWh
nu echter ook 2 elektrische wagens waarvan ik schat dat we wss 3000 kWH thuis gaan kunnen opladen (op basis van historisch verbruik). Dit wordt terugbetaald door de werkgever aan het CREG-tarief.

Normaal een no-brainer, alleen gaan we bouwen en vermoed ik dat we er tot eind 2025 gebruik van gaan kunnen maken. Daarna wordt dit huis verkocht. Omgerekend verdien je dan zo'n € 1.500 terug grosso modo, dus nog een € 3.400 die we moeten terugverdienen door het als meerwaarde te krijgen voor het huis. Ik vermoed dat we hierdoor ook van EPC randje A/B naar sowieso EPC A gaan gaan, dus dat scheelt wel denk ik.

Nog eens over slapen, ik wil ook geen kosten meer maken die we er nooit uit gaan halen.
 
Pak die gewoon mee?
Hoe werkt dat eigenlijk voor het EPC attest?
Zonnepanelen tellen daar toch ferm in door, maar als je duidelijk maakt dat je ze niet mee verkoopt, gaan die toch nog in het EPC attest opgenomen zijn? Want in se staat een EPC attest toch los van de modaliteiten van de verkoop zelf?
 
Hoe werkt dat eigenlijk voor het EPC attest?
Zonnepanelen tellen daar toch ferm in door, maar als je duidelijk maakt dat je ze niet mee verkoopt, gaan die toch nog in het EPC attest opgenomen zijn? Want in se staat een EPC attest toch los van de modaliteiten van de verkoop zelf?
Zonnepanelen hangen volgens mij vast aan het huis, en moeten mee verkocht worden?
 
Nog eens over slapen, ik wil ook geen kosten meer maken die we er nooit uit gaan halen.
Dit dus, het zijn kosten op sterfhuis. De nieuwe eigenaars kunnen ze even goed zelf plaatsen en de woning naar hun zin zetten.

En zonnepanelen mee verhuizen? Teveel gedoe als je al een nieuwbouw aan het regelen bent. Het zijn geen goudstaven die je achterlaat hé.
 
Dit dus, het zijn kosten op sterfhuis. De nieuwe eigenaars kunnen ze even goed zelf plaatsen en de woning naar hun zin zetten.

En zonnepanelen mee verhuizen? Teveel gedoe als je al een nieuwbouw aan het regelen bent. Het zijn geen goudstaven die je achterlaat hé.
Tgoh, de afweging is of je er 3.5k meerwaarde uithaalt bij verkoop en dat vind ik moeilijk inschatten. Naar hun zin zetten zal hier technisch sowieso weinig inhouden, is een totaalrenovatie van 5 jaar oud, dus alles behalve warmtepomp is naar huidige normen goed.

Ze mee verhuizen lijkt me voor 10 panelen idd meer moeite dan het waard is.

Bedankt voor de input!
 
Terug
Bovenaan