Een moment stilte ...
oei die hebben hier in 2018 de zonnepanelen geinstalleerd via een groepsaankoop
 
Met dat moment stilte bedoelde ik dus voor al die klanten die nog ergens garantie of service verwachtten inderdaad.
 

Belinus ook hé trouwens, de zogenaamde Belgische panelen met 35 jaar garantie, top top top!
Voor wie die liggen heeft... ook innige deelneming.
Wist niet als ik dit hier al even gepost had of niet.

Volgende wellicht Jinko binnen 5 jaar waarvan de TOPCon's reageren met de folies. We komen ze graag vervangen. Direct ook nieuwe rails en dakhaken omdat de paneelformaten tegen dan weer anders zijn.

(sorry voor m'n sarcasme, maar heb zowel Belinus als Gutami voorspeld eindje terug nog en sommigen wouden me niet geloven. Jammer, ik het project kwijt, mensen zijn nu hun garantie en service kwijt. Gelukkig was het toch steeds goedkoper! Dat is immers het belangrijkste hé ahja.)
 
@SMTM


Is geen zever hé.

Trina, één van de grootste ter wereld en staan ook gekend als één van de klassieke merken die meest budget in R&D pompen, heeft pas in Q4 2023 een eerste TOPCon paneel op de markt gelanceerd. Dat is een glas/glas en geen toeval.

Sunpower wou met de P7 al een klein half jaar terug klaar zijn, maar ze zijn "back to the drawing board" moeten gaan omdat ze met TOPCon in glas/folie géén 25 jaar garantie konden garanderen. Hierbij zijn ze qua ontwerp moeten overstappen op glas/glas en wouden ze dezelfde temperatuurcoëfficiënten behalen (serre-effect van glas/glas counteren) dus moesten ze alles beginnen herschikken. Pas in augustus vorig jaar waren ze hier ongeveer mee klaar, dan moesten nog verdere testen gebeuren voor productie kon aanvatten. de P7 komt er pas ten vroegste Q3 dit jaar en zal de eerste TOPCon zijn bij Sunpower en ook die zal glas/glas zijn.

Benieuwd wat de garanties gaan waard zijn op TOPCon glas/folie paneleen.
Ik herhaal, we komen ze graag binnen een paar jaar vervangen, uw installateur zal reeds lang een nieuw BTW nummer hebben als hij op 100'den installaties problemen heeft.

Denk dat je Astronergy ook in die lijst gaat mogen zetten trouwens.
3 jaar geleden was dat dé prijsbreker. Vandaag nergens meer te bespeuren eigenlijk...

Afgelopen tijd, en nog steeds is het de hele tijd Jinko.
Aankopen per container? Dat kan aan 10ct/Wp. 43 euro per paneel. Quality, top top quality!
 
Dat zegt vooral wat over PV verkopers, want een gebruiker gaat zelden een specifiek type vragen toch? Dat is ook niet wat een verkoper meestal uitlegt als je verschil tussen offertes zoekt.
 
@SMTM
Trina, één van de grootste ter wereld en staan ook gekend als één van de klassieke merken die meest budget in R&D pompen,
Ook de topmerken zoals Trina zijn natuurlijk niet zonder zonde, ook bij hen vallen er fabricagefouten voor.
Het belangrijkste is vooral de reputatie en wijze waarop men omgaat met zo'n situaties en dat is met merken zoals Trina en Sunpower inderdaad wel goed.
Als het steeds goedkoper en goedkoper moet krijg je vroeg of laat miserie... en dat wordt heel vaak vergeten.
 
Hallo,

We hebben al een tijdje zonnepanelen en we kunnen zien wat we opwekken via de app van de omvormer.
Via de Engie app kunnen we zien wat we verbruikt hebben, maar dat is altijd n -2. Dus ik kan vandaag zien wat ik 2 dagen geleden verbruikt en opgewekt heb.

Wat ik mis, is zien wat ik nu opwek en welke toestellen ik kan aanzetten om op 0 kw te komen, ofwel mijn energie zelf opgebruiken.
Ik heb geen flauw idee welke toestellen wat verbruiken.

Engie biedt een dienst smart Live aan voor €3,5 in de maand. Iemand hier ervaring mee? Haal je die €3,5 in de maand maand er uit?

Ik had een HomeWizard om te proberen, maar het is een tweede app en je moet nog eens je tarieven toevoegen wat moeilijk is met een variabel tarief … dus omslachtig.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
 
Sorry om te hijacken …

We hebben al een tijdje zonnepanelen en we kunnen zien wat we opwekken via de app van de omvormer.
Via de Engie app kunnen we zien wat we verbruikt hebben, maar dat is altijd n -2. Dus ik kan vandaag zien wat ik 2 dagen geleden verbruikt en opgewekt heb.

Wat ik mis, is zien wat ik nu opwek en welke toestellen ik kan aanzetten om op 0 kw te komen, ofwel mijn energie zelf opgebruiken.
Ik heb geen flauw idee welke toestellen wat verbruiken.

Engie biedt een dienst smart Live aan voor €3,5 in de maand. Iemand hier ervaring mee? Haal je die €3,5 in de maand er uit?

Ik had een HomeWizard om te proberen, maar het is een tweede app en je moet nog eens je tarieven toevoegen wat moeilijk is met een variabel tarief … dus omslachtig.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
 
Laatst bewerkt:
daarmee ga je nog niet weten hoeveel uw toestellen verbruiken.
Dan moet je eerder individuele metingen doen per toestel.
Bv met homewizard, kun je vaak ook inloggen met uw omvormer van de zonnepanelen.
daar kun je ook van die 'plugs' kopen, waarmee je dan individuele toestellen kunt meten. en ook blijkbaar kunt sturen.
 
Wat ik mis, is zien wat ik nu opwek en welke toestellen ik kan aanzetten om op 0 kw te komen, ofwel mijn energie zelf opgebruiken.
Ik heb geen flauw idee welke toestellen wat verbruiken.
Ik heb hier in de leefruimte naast TV een HomeWizard Display staan om dat op te volgen. Zo merk ik bijvoorbeeld ineens een stijging van het verbruik op, en zie ik aan de rode LED ring van de Quooker kraan dan dat die even aan het opwarmen is. Zo leer je toch snel de patronen van enkele toestellen kennen.
 
Sorry om te hijacken …

We hebben al een tijdje zonnepanelen en we kunnen zien wat we opwekken via de app van de omvormer.
Via de Engie app kunnen we zien wat we verbruikt hebben, maar dat is altijd n -2. Dus ik kan vandaag zien wat ik 2 dagen geleden verbruikt en opgewekt heb.

Wat ik mis, is zien wat ik nu opwek en welke toestellen ik kan aanzetten om op 0 kw te komen, ofwel mijn energie zelf opgebruiken.
Ik heb geen flauw idee welke toestellen wat verbruiken.

Engie biedt een dienst smart Live aan voor €3,5 in de maand. Iemand hier ervaring mee? Haal je die €3,5 in de maand er uit?

Ik had een HomeWizard om te proberen, maar het is een tweede app en je moet nog eens je tarieven toevoegen wat moeilijk is met een variabel tarief … dus omslachtig.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Gewoon homewizard en geen tarieven toevoegen. Tarieven volg je dan maar in Engie op met 2 dagen achterstand.
Homewizard is super om gewoon te zien als je voldoende overschot hebt om nog een toestel te starten.
daarmee ga je nog niet weten hoeveel uw toestellen verbruiken.
Dan moet je eerder individuele metingen doen per toestel.
Bv met homewizard, kun je vaak ook inloggen met uw omvormer van de zonnepanelen.
daar kun je ook van die 'plugs' kopen, waarmee je dan individuele toestellen kunt meten. en ook blijkbaar kunt sturen.
Je hebt geen slimme stekker nodig om te weten dat je uw wasmachine kan starten als je nog 2kW injectie hebt he tenzij je nauwkeurig het verbruik wil volgen.
 
Gewoon homewizard en geen tarieven toevoegen. Tarieven volg je dan maar in Engie op met 2 dagen achterstand.
Homewizard is super om gewoon te zien als je voldoende overschot hebt om nog een toestel te starten.

Je hebt geen slimme stekker nodig om te weten dat je uw wasmachine kan starten als je nog 2kW injectie hebt he tenzij je nauwkeurig het verbruik wil volgen.

Het aantal toestellen dat je vrij kan aan- en afzetten is ook relatief beperkt denk ik: wasmachine en droogkast zijn typische voorbeelden, elektrische auto's opladen ook. Maar voor de rest zie ik precies weinig grootverbruikers waarvan je dat vrij kan kiezen op basis van wanneer je zonnepanelen het meest opleveren.
 
Het aantal toestellen dat je vrij kan aan- en afzetten is ook relatief beperkt denk ik: wasmachine en droogkast zijn typische voorbeelden, elektrische auto's opladen ook. Maar voor de rest zie ik precies weinig grootverbruikers waarvan je dat vrij kan kiezen op basis van wanneer je zonnepanelen het meest opleveren.
In ons wordt de warmtepomp voor SSW en koeling ook gestuurd op basis van injectie. En wie een zwembad heeft, kan hier ook veel voordeel uit halen van maken.
 
Ik kijk soms gewoon eens op de digitale meter zelf hoeveel ik injecteer (of afneem) om te zien of ik de granny op 6-8-10 of 13A zet.

Word eens tijd voor clear sky dagen, zoals het nu is pfff
 
Het aantal toestellen dat je vrij kan aan- en afzetten is ook relatief beperkt denk ik: wasmachine en droogkast zijn typische voorbeelden, elektrische auto's opladen ook. Maar voor de rest zie ik precies weinig grootverbruikers waarvan je dat vrij kan kiezen op basis van wanneer je zonnepanelen het meest opleveren.
En dan nog is het grote verbruik van een wasmachine ook niet continu, maar vooral bij het opwarmen van het water wat ook niet instant is na het aanzetten.

Inderdaad gewoon Homewizard, beetje zien hoeveel je overschot is, of het zonnig blijft en gaan. Wasmachine is hier ook al opgestart dik half uur geleden en niets verbruikt.
 
Terug
Bovenaan