Zonnepanelen Topic


Geen toegang tot het artikel en ken weinig tot niets van zonnepanelen.
Maar iemand hier ervaring met EnergyVision? Interessante formule volgens jullie?

Gratis zonnepanelen (inclu gratis installatie) gekoppeld aan een vaste elektriciteitsprijs (voor hetgeen je produceert) op 10 jaar, kuisen/herstellen gratis, weghalen panelen voor de einddatum vh contract kost 500EUR. Tarief per kWh competitief, en vast op 10 jaar dus geen last van inflatie.
Lijkt dus risicoloos voor de klant, maar waar zit het addertje dan precies?

Is dat 20 cent stroomprijs of inclusief nettarieven? Vermoedelijk het eerste.
 
Zonder het volledige contract te kennen, maar zonnepanelen zijn op veel kortere termijn terug verdiend dan 10j. Waarschijnlijk geven ze ook geen terug lever vergoeding.

Dus eigenlijk splitsen zij de winst in 2 en zij leggen ze op het dak van de consument en moeten geen plaats zoeken. Dus dat is de winst voor hen.

Bedankt voor de reactie.

Dat snap ik, maar je loopt als consument dan ook 0 risico.
Je moet er geen smak geld tegenaan smijten en kan dat bedrag in de plaats bijna risicoloos aan 2 of 3% per jaar op een spaar/termijnrekening of buitenlandse staatsbonnen steken (of meer, mits risico, wat mijn voorkeur draagt - maar dat is voor een ander topic).

Van mij mag dat bedrijf zoveel winst maken als ze willen, zolang ik elke maand geld spaar met een installatie waar ik noch tijd noch geld in heb moeten steken.
That is, als er geen addertje is natuurlijk...


Is dat 20 cent stroomprijs of inclusief nettarieven? Vermoedelijk het eerste.

Geen toegang tot artikel. Wat ik hierboven schreef was puur van horen zeggen, en op ander forum een tijdje terug.

Als het effectief 20 cent stroomprijs is, strookt dat niet echt met wat ze zelf een "“extreem lage tarief" noemen. :/
Anderzijds, moesten we teruggaan naar niveau's van 2022-begin 2023 is het natuurlijk andere koek. En dan ben je met dit systeem ook meteen beschermd.

De enige vraag is dan eigenlijk of je verwacht dat de stroomprijs binnen 5-10jaar nog altijd even laag zal zijn als nu?
Zo ja, niet interessant.
Zo niet, wel interessant.
Of zie ik iets over het hoofd?
 
"Voor de zonnestroom die de gratis installatie op jouw dak opwekt en die jij als klant zelf meteen ook verbruikt, betaal je 20 eurocent per kWh. Een volgens het bedrijf “extreem lage tarief” dat bovendien gedurende liefst dertig jaar wordt gegarandeerd.

De energiefactuur voor jou als klant bestaat voorts nog uit twee andere delen. Voor de eerste 1.000 kWh die je verbruikt, betaal je gedurende tien jaar het vaste tarief van 29,74 eurocent per kWh, netkosten en heffingen inbegrepen. “Alles bij elkaar, kan je zo dus 70 tot 90% van je factuur voor jaren indekken tegen prijsschommelingen”, aldus Michielssens.
Het verbruik dat nog rest – nog zo’n 30 procent voor een gemiddeld gezin in Vlaanderen, aldus EnergyVision - is gekoppeld aan een variabele prijs die maandelijks wordt aangepast aan de geldende prijzen. Die prijs op de huidige tariefkaart van EnergyVision bedraagt 30,18 eurocent per kWh."

De berekening die erbij staat, doet vermoeden dat de 20 eurocent incl netkosten en heffingen is.
 
Teh fuck, je moet ook 20 cent betalen voor de stroom die de zon op je dak aflevert???

Hard pass!
 
Vergeet maar dat dit goed gaat komen als de prijzen gigantisch omhoog gaan. Je zal het wel zien. Een bedrijf moet ALTIJD winst maken.
 
Teh fuck, je moet ook 20 cent betalen voor de stroom die de zon op je dak aflevert???

Hard pass!

Goh ja, het equivalent van bedrijven die zoveel jaar terug deals sloten met andere bedrijven: gratis zonnepanelen op je dak en zonnestroom aan een lagere kost dan wanneer je die stroom van het net haalt, maar nu gericht op particulieren?

Lijkt me op het eerste zicht wel interessant voor wie deels wil hedgen tegen stijgende stroomprijzen maar zelf het geld niet heeft om zonnepanelen te leggen? Als je ze zelf kan leggen, lijkt het me logisch dat je er zelf meer winst zal uithalen.
 
Teh fuck, je moet ook 20 cent betalen voor de stroom die de zon op je dak aflevert???

Hard pass!
Wat had je gedacht?

Ze installeren alles al gratis, het zou helemaal gek zijn als je bovendien ook niet zou moeten betalen voor de stroom dat gegenereerd wordt door diezefde panelen hè.

De berekening die erbij staat, doet vermoeden dat de 20 eurocent incl netkosten en heffingen is.
Amai, als dat klopt, is het wel extreem interessant.

Vraag me nog altijd af waar het addertje is. Totnutoe heeft niemand hier al een grote barst gevonden in hun verhaal.
Goh ja, het equivalent van bedrijven die zoveel jaar terug deals sloten met andere bedrijven: gratis zonnepanelen op je dak en zonnestroom aan een lagere kost dan wanneer je die stroom van het net haalt, maar nu gericht op particulieren?

Lijkt me op het eerste zicht wel interessant voor wie deels wil hedgen tegen stijgende stroomprijzen maar zelf het geld niet heeft om zonnepanelen te leggen? Als je ze zelf kan leggen, lijkt het me logisch dat je er zelf meer winst zal uithalen.
ik heb voldoende cash voor een installatie, maar wil geen tijd noch geld investeren in zonnepanelen.
De markt afschuimen, meerdere offertes opvragen, kiezen, veel geld op tafel leggen, installatie nakijken om te zien of er zeker geen mankementen zijn, zonnepanelen om de zoveel tijd kuisen en onderhouden (?), bij problemen alles zelf moeten regelen, bij schade door storm hele rompslomp en tijdverlies, na xx jaar panelen en de hele reutemeteut vervangen, etc.

Door een service zoals die van EnergyVision te kiezen, vermijd ik al die zaken.
Zonnepanelen as a service zonder investering en kopzorgen, maar met een onmiddeijke besparing op m’n elec factuur elke maand.

Alleen wil ik zeker weten of er toch geen addertje is in heel hun verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is de kwaliteit van de zonnepanelen minder? Geen idee. Support kan ook barslecht zijn. Als het te mooi is om waar te zijn…

In het artikel staat ‘een gezin kan zo tot €300 per jaar besparen’

Serieus, dat is €25 per maand. Zoveel is dat nu ook weer niet en dat is dan hun best effort. Aangezien je per maand naar een andere leverancier kan stappen, is dit enkel interessant voor mensen die nu geen 5K kunnen betalen voor zonnepanelen.
 
...

ik heb voldoende cash voor een installatie, maar wil geen tijd noch geld investeren in zonnepanelen.
De markt afschuimen, meerdere offertes opvragen, kiezen, veel geld op tafel leggen, installatie nakijken om te zien of er zeker geen mankementen zijn, zonnepanelen om de zoveel tijd kuisen en onderhouden (?), bij problemen alles zelf moeten regelen, bij schade door storm hele rompslomp en tijdverlies, na xx jaar panelen en de hele reutemeteut vervangen, etc.

Door een service zoals die van EnergyVision te kiezen, vermijd ik al die zaken.
Zonnepanelen as a service zonder investering en kopzorgen, en met een onmiddeijke besparing op m’n elec factuur elke maand.

Alleen wil ik zeker weten of er toch geen addertje is in heel hun verhaal.

Het enige waar ik aan kan denken is dat je waarschijnlijk 10 jaar vast zit aan die leverancier (of een verbrekingsvergoeding zal moeten betalen) als ik de titel van dat artikel lees, en dat alles bovenop je zonne-stroom en de eerste 1000 kWh aan een variabel tarief gefactureerd wordt, dat nu aantrekkelijk is maar waar het hen vrij staat "dat aan de geldende prijzen aan te passen". En met de shift richting warmtepompen en elektrische wagens zal binnen 5-10 jaar een veel groter deel van het verbruik van een gemiddeld gezin in de schijf boven die 1000 kWh vallen. Niet persé een adder maar wel slimme marketing strategie en prijszetting.

En daarnaast zal de business case voor de leverancier voor die zonnepanelen ook wel zeer positief zijn met een behoorlijke portie gegarandeerde afname en klanten die hun best zullen doen die afname te maximaliseren - geen addertje maar lijkt me wel een reden waarom ze een scherper tarief kunnen aanbieden dan de klassieke energie-tradende leveranciers?
 
Als ik 5k betaal aan zonnepanelen en daarboven nog eens €500 per jaar (ik geef een voorbeeld) dan moet Mark Coucke met dit voorstel €833 vragen per jaar om uit zijn kosten te geraken.

En dan is hij nog altijd niet goedkoper trouwens. Misschien hangt er nog een verplicht onderhoudscontract aan?
 
Als ik 5k betaal aan zonnepanelen en daarboven nog eens €500 per jaar (ik geef een voorbeeld) dan moet Mark Coucke met dit voorstel €833 vragen per jaar om uit zijn kosten te geraken.

En dan is hij nog altijd niet goedkoper trouwens. Misschien hangt er nog een verplicht onderhoudscontract aan?

Nee, dan zou hij al een serieuze winst moeten maken, hij betaalt nergens de prijzen die wij als individuele eindklant betalen:
- in die 5 K€ voor zonnepanelen zit misschien 4,X K€ aan panelen, omvormer en ander materiaal waarop de installateur al marge genomen heeft (en EnergyVision mikt wel op een andere schaalgrootte dan de gemiddelde installateur dus zal nog heel een stuk goedkoper aankopen) en enkele honderden € aan man-uren waarop de installateur ook al marge neemt = al 3 keer winst voor EnergyVision
- ik zou vermoeden dat ze met die zonnepanelen ook niet zullen mikken op de panelen van de nieuwste generatie met de hoogste opbrengst en 20-25 jaar garantie/rendementsgarantie maar goedkopere panelen, er is namelijk geen reden voor hen om voor maximale opbrengst te gaan als dat de panelen duurder maakt en nog eens leidt tot minder inkomsten (meer stroom verkocht aan €0,20 in plaats van de hogere, variabele prijsschijf)
- in die €500 per jaar die jij betaalt, zit ook alle overhead en winst van de energieleverancier = nog eens winst voor EnergyVision. En vermoedelijk volgen ze ook het model van de kleinere energieleveranciers die veel van hun energie moeten inkopen maar door lagere overhead en lagere winstmarge toch onder de prijs van de grote producten kunnen gaan
- bijna vergeten: door die 10-jarige contracten kunnen ze ook nog eens meer hedgen of contracten met volume-afspraken afsluiten dan de doorsnee energieleverancier die veel gevoeliger is aan klantenwissels en daardoor grotere variatie in volumes van jaar tot jaar
- en hun voorstel zou sowieso al goedkoper moeten zijn omdat de consument in plaats van €500/jaar aan netstroom, een deel zonne-energie aan een goedkoper tarief koopt
 
Laatst bewerkt:
Het is een systeem dat al langer bestaat voor industriële klanten. En in Brussel bestaat het ook voor kleinverbruikers dacht ik, maar de details ken ik er niet van.

Zal het later eens bekijken maar op zich is het geen onlogisch systeem. Leverancier neemt de investeringskost op zich in ruil voor een deel van de return. Dat is vooral een interessant systeem voor mensen die zelf geen kapitaal hebben om te investeren. Als je het geld liggen hebt leg je ze gewoon zelf.

Aan hun raad van bestuur te zien hebben ze alvast trouwens de juiste politieke connecties…
 
Het is een systeem dat al langer bestaat voor industriële klanten. En in Brussel bestaat het ook voor kleinverbruikers dacht ik, maar de details ken ik er niet van.

Zal het later eens bekijken maar op zich is het geen onlogisch systeem. Leverancier neemt de investeringskost op zich in ruil voor een deel van de return. Dat is vooral een interessant systeem voor mensen die zelf geen kapitaal hebben om te investeren. Als je het geld liggen hebt leg je ze gewoon zelf.

Aan hun raad van bestuur te zien hebben ze alvast trouwens de juiste politieke connecties…

In Brussel was er zo een systeem ja maar daar kregen de mensen wel de gratis zonnestroom, ze moesten enkel de certificaten afgeven.

In Coucke zijn systeem betaal je een duurder tarief dan pakweg een basicfix, zelfs voor je eigen opgewekte stroom. En bovendien ligt je dak dan vol en kan je, als je er later financieel wel tegen kan, geen eigen systeem plaatsen zonder een schadevergoeding te betalen.

Dit is geen deel van de return meer he, dit is alle return claimen. De injectie, de zonnestroom die direct opgebruikt wordt aan 20 cent stroomprijs doorekenen aan de huurder en dan weten we nog niet hoe ze de nettarieven en capaciteitstarief gaan doorrekenen.
 
Wat had je gedacht?

Ze installeren alles al gratis, het zou helemaal gek zijn als je bovendien ook niet zou moeten betalen voor de stroom dat gegenereerd wordt door diezefde panelen hè.


Amai, als dat klopt, is het wel extreem interessant.

Vraag me nog altijd af waar het addertje is. Totnutoe heeft niemand hier al een grote barst gevonden in hun verhaal.

ik heb voldoende cash voor een installatie, maar wil geen tijd noch geld investeren in zonnepanelen.
De markt afschuimen, meerdere offertes opvragen, kiezen, veel geld op tafel leggen, installatie nakijken om te zien of er zeker geen mankementen zijn, zonnepanelen om de zoveel tijd kuisen en onderhouden (?), bij problemen alles zelf moeten regelen, bij schade door storm hele rompslomp en tijdverlies, na xx jaar panelen en de hele reutemeteut vervangen, etc.

Door een service zoals die van EnergyVision te kiezen, vermijd ik al die zaken.
Zonnepanelen as a service zonder investering en kopzorgen, maar met een onmiddeijke besparing op m’n elec factuur elke maand.

Alleen wil ik zeker weten of er toch geen addertje is in heel hun verhaal.

Wat maakt de formule financieel interessant?

Een gezin met twee kinderen met een standaardverbruik van 3.500 kWh per jaar zal op deze manier tot 300 euro per jaar op hun factuur kunnen besparen, stelt Michielssens. Winst die volgens hem wordt geboekt met het eigen verbruik van de zonnestroom. “Stel dat we een installatie van tien zonnepanelen op jouw dak kunnen plaatsen, die jaarlijks zo’n 4.000 kWh aan groene stroom opwekt. Gemiddeld zul je daarvan ongeveer 1.500 kWh meteen zelf kunnen gebruiken, aan het vast tarief van 20 cent per kWh.

Wat maakt de formule financieel interessant voor coucke? De 2500W die op het net geinjecteerd wordt is toch aan gangbare tarieven van een peulschil per kW die dan door de energiemaatschappij aan de volle pot bij de buur gefactureerd wordt?
 
Het einde voor vele zonnepaneel installateurs ?

Weinig impact denk ik: behalve een deeltje klanten die het gemak van "zonnepanelen as a service" willen, zal de grootste groep denk ik bestaan uit klanten die zelf de investering niet kunnen doen.

Wat maakt de formule financieel interessant voor coucke? De 2500W die op het net geinjecteerd wordt is toch aan gangbare tarieven van een peulschil per kW die dan door de energiemaatschappij aan de volle pot bij de buur gefactureerd wordt?

10 jaar contract geeft hem veel meer klantenbinding en relatieve zekerheid naar volume (in combinatie met stijgende vraag wanneer mensen quasi verplicht overstappen naar warmtepomp/EV) en met grote schaalvoordelen op de aankoop & installatie van zonnepanelen geeft €0,20/kWh lokaal verbruikte energie waarschijnlijk een degelijke return.
Maar ik vroeg me ook al af wat hij met die injectie zal doen.
 
ivm Energy Vision:
- Je helpt de producent om 'makkelijk' aan zijn quota groene stroom te komen
- Jij bespaart 300€ per jaar maar als je zelf panelen legt bespaar je een veelvoud, de rest gaat dus naar hen
- Met de vaste prijs voor 10j spelen ze in op de angst van mensen dat de prijs van stroom weer door het dak gaat

Er is dus iets voor te zeggen in sommige gevallen, lees, je hebt zelf niet de middelen om panelen te leggen.
Dan kan je beter 300€/j besparen ipv niets.
 
en dan weten we nog niet hoe ze de nettarieven en capaciteitstarief gaan doorrekenen.
Niet, dat tarief van 0,20 €/kWh is vrij van distributiekosten etc want het is levering achter de meter, er is geen levering over het distributienet.
BTW is me minder duidelijk of die er nog bovenop komt of niet.
 
Niet, dat tarief van 0,20 €/kWh is vrij van distributiekosten etc want het is levering achter de meter, er is geen levering over het distributienet.
BTW is me minder duidelijk of die er nog bovenop komt of niet.

Maar je hebt toch een contract enkel met hen voor stroom he? Gezin heeft 3500 op jaarbasis nodig, 1500 komt van de zonnepanelen aan 20 cent. De 2000 resterende aan 20 cent + kosten, want die komen van het net.
 
Terug
Bovenaan