Zonnepanelen Topic

Kameraad heeft net heel z'n huis gerenoveerd en wil nu zonnepanelen. Er ligt geen gas, dus alles warmtepomp. Inductievuur etc... (nog) geen EV.
Al verschillende installateurs een offerte laten opmaken. Laatste die langskwam zei dat hij maximaal 8 zonnepanelen wil leggen op z'n dak, terwijl hij plaats heeft voor 16 tot 20 panelen. "meer dan 8 is weggegooid geld, want ge verbruikt toch nooit meer dan dat" is het argument van de installateur.
Ik heb m'n kameraad gezegd dat hij niet moet twijfelen en z'n dak moet volgooien. Maar hij gelooft me precies niet :D
 
Laatste die langskwam zei dat hij maximaal 8 zonnepanelen wil leggen op z'n dak, terwijl hij plaats heeft voor 16 tot 20 panelen. "meer dan 8 is weggegooid geld, want ge verbruikt toch nooit meer dan dat" is het argument van de installateur.
Toen er de voorbije jaren nog tekorten waren in de sector was dat een strategie van bepaalde installateurs om een beperkt aantal panelen per klant te leggen zodat ze meer klanten konden bedienen in plaats van projecten te moeten weigeren wegens een tekort aan panelen. Zo verzekerden ze zichzelf van de verkoop van hun diensten en omvormers.

Eerlijk gezegd, als die installateur zo'n moeial is, zou hij rap van den hof zijn bij mij. Als er morgen toch een PHEV of EV op de radar komt, moet het huiswerk volledig overgedaan worden en moet hij alsnog panelen bijleggen.

Een overschot kan uiteindelijk geen kwaad. Ik heb 20 panelen en heb vorig jaar 5x zoveel geïnjecteerd dan afgenomen, en heb geld gekregen van Engie. En dat met een digitale meter.
 
Kameraad heeft net heel z'n huis gerenoveerd en wil nu zonnepanelen. Er ligt geen gas, dus alles warmtepomp. Inductievuur etc... (nog) geen EV.
Al verschillende installateurs een offerte laten opmaken. Laatste die langskwam zei dat hij maximaal 8 zonnepanelen wil leggen op z'n dak, terwijl hij plaats heeft voor 16 tot 20 panelen. "meer dan 8 is weggegooid geld, want ge verbruikt toch nooit meer dan dat" is het argument van de installateur.
Ik heb m'n kameraad gezegd dat hij niet moet twijfelen en z'n dak moet volgooien. Maar hij gelooft me precies niet :D
Meestal kijken ze toch naar het verbruik. Afhankelijk daarvan zou de terug verdien tijd x maal langer zijn, moest hij 3x zoveel leggen dan nodig. Daarin heeft hij volkomen gelijk.
 
Waarom moeten er hier zo veel hun panelen kuisen? Het regent al een jaar non-stop, daar kan toch geen stof meer op liggen? :unsure:

Ik dacht dat ook, maar toen ben ik is op het dak gaan kijken en ze waren toch vuil. Dan maar op een goeie lentedag over de panelen gegaan
Meestal kijken ze toch naar het verbruik. Afhankelijk daarvan zou de terug verdien tijd x maal langer zijn, moest hij 3x zoveel leggen dan nodig. Daarin heeft hij volkomen gelijk.
Maar wees daar dan eerlijk in tegen je klanten.
Huidig verbruik: 8 panelen voldoende en toekomstig is alles vol beter.

Geef dan gewoon 2 offertes. Het moeilijkste deel is al achter de rug. Die paar extra panelen kost u geen moeite om een extra offerte op te stellen.
 
Meestal kijken ze toch naar het verbruik. Afhankelijk daarvan zou de terug verdien tijd x maal langer zijn, moest hij 3x zoveel leggen dan nodig. Daarin heeft hij volkomen gelijk.
Dat is met de digitale meter toch al lang voorbijgestreefd?
 
Kameraad van mij kreeg een offerte voor 8 panelen, en de prijs zou dezelfde zijn voor 14 panelen. Reden: zijn 'nieuwe' panelen geven meer rendement (iets met 1/5 stukjes ofzo) kan het niet goed uitleggen :D
 
Kameraad heeft net heel z'n huis gerenoveerd en wil nu zonnepanelen. Er ligt geen gas, dus alles warmtepomp. Inductievuur etc... (nog) geen EV.
Al verschillende installateurs een offerte laten opmaken. Laatste die langskwam zei dat hij maximaal 8 zonnepanelen wil leggen op z'n dak, terwijl hij plaats heeft voor 16 tot 20 panelen. "meer dan 8 is weggegooid geld, want ge verbruikt toch nooit meer dan dat" is het argument van de installateur.
Ik heb m'n kameraad gezegd dat hij niet moet twijfelen en z'n dak moet volgooien. Maar hij gelooft me precies niet :D
Ik heb nu 9.35 kWp liggen.

Ik verbruik nu 40% van mijn zonnepanelenproductie, met de twee bijkomende BEV's zal dat waarschijnlijk stijgen boven de 50%

Ik heb net een energieaudit laten doorvoeren, en er wordt mij aangeraden om nog eens 4kWp bij te leggen (dat is dan het max voor de omvormer). Mijn omvormer is 7 kW. Idee is dat ik dan langer maximaal vermogen uit mijn omvormer haal, en vooral ook in het tussenseizoen een redelijke opbrengst zou hebben (mijn huidige panelen liggen redelijk horizontaal) en het laden van de EV's zo goed als volledig aan 7kW kan doen zonder al te veel stroom van 't net te halen.
Die installateur zou ik gewoon niet meer contacteren, die probeert hem te overtuigen met een lange termijn slechter voorstel (maar wat wel veel goedkoper is). Die concurreert dus niet op prijs, wel op totale kost. Zou me niet verbazen dat die zijn offerte relatief duur blijkt te zijn.
 
Dat is met de digitale meter toch al lang voorbijgestreefd?

Dat geldt in grote lijnen toch nog altijd? Als de extra panelen die je legt, in de maanden met de meeste opbrengst alleen maar voor meer injectie zorgen, zal het lang duren om die panelen terug te verdienen.

Maar met een warmtepomp zoals in het geval van die kameraad van NemesisBE en het feit dat daar binnen X jaar bijna gegarandeerd een EV bovenop komt, kan je maar beter meer leggen dan minder.
 
Wij waren zeer tevreden van Alfa Sun in Ninove, werd in dit topic ook enkele keren aangeraden. Prijs was heel scherp en plaatsing correct en goeie afspraken.
Persoonlijk slechte ervaring mee. Offerte opgesteld nadat verkoper 3 maal is langsgeweest. Tijdens de werkzaamheden (ging over een airco installatie) kwam er dan 'opeens' iets boven waardoor ze veel meer vroegen. De offerte was dus niet de eindprijs.

En daar heb ik het moeilijk mee ;)

los van het feit dat ze eerst 2 airco's voorstelden, en dat dat nadien opeens niet meer nodig was en dat eigenlijk (ja nu je het zo bekijkt) 1 airco wel voldoende was voor onze ruimte
 
Persoonlijk slechte ervaring mee. Offerte opgesteld nadat verkoper 3 maal is langsgeweest. Tijdens de werkzaamheden (ging over een airco installatie) kwam er dan 'opeens' iets boven waardoor ze veel meer vroegen. De offerte was dus niet de eindprijs.

En daar heb ik het moeilijk mee ;)
Als je niet definieert wat dat 'iets' is, is het moeilijk om daar een reactie op te geven natuurlijk. Hier is een stuk kast uitgebroken omdat de omvormer finaal net te groot was, die extra manuren stonden ook niet op de offerte maar wel op de factuur, kan gebeuren natuurlijk.
 
Als een verkoper 3 maal langskomt, heeft hij de ruimte toch genoeg kunnen bekijken neen? In jouw geval was het toch ook niet zo moeilijk om de breedte en hoogte van de omvormer (die de verkoper op voorhand kent of zou moeten kennen) na te kijken met jullie huidige ruimte.

Die staan gewoon bekend om lager in prijs te zijn tov de concurrentie, waardoor ze deals binnenhalen, maar dan nadien wel extra kosten aanrekenen waardoor ze opeens wél boven de prijs van hun concurrenten komen.

En neen, ik zit niet in de airco industrie :)
 
Als een verkoper 3 keer moet langskomen krijg ik vooral de indruk dat die zijn stiel niet kent. Voor dat ik ook maar iets onderteken van een offerte is het opbouwen van vertrouwen in de verkoopsfase van cruciaal belang. Dus in dit geval zou ik die offerte snel verticaal geklasseerd hebben.

Feit is ook dat die leverancier stelselmatig een lagere reviewscore heeft dan concurrenten uit de streek, en dat legt bij mij ook enig gewicht in de schaal.
 

Geen toegang tot het artikel en ken weinig tot niets van zonnepanelen.
Maar iemand hier ervaring met EnergyVision? Interessante formule volgens jullie?

Gratis zonnepanelen (inclu gratis installatie) gekoppeld aan een vaste elektriciteitsprijs (voor hetgeen je produceert) op 10 jaar, kuisen/herstellen gratis, weghalen panelen voor de einddatum vh contract kost 500EUR. Tarief per kWh competitief, en vast op 10 jaar dus geen last van inflatie.
Lijkt dus risicoloos voor de klant, maar waar zit het addertje dan precies?
 
Maar iemand hier ervaring met EnergyVision? Interessante formule volgens jullie?
Zonder het volledige contract te kennen, maar zonnepanelen zijn op veel kortere termijn terug verdiend dan 10j. Waarschijnlijk geven ze ook geen terug lever vergoeding.

Dus eigenlijk splitsen zij de winst in 2 en zij leggen ze op het dak van de consument en moeten geen plaats zoeken. Dus dat is de winst voor hen.
 
Terug
Bovenaan