Zonnepanelen Topic

Hadden we de installatie zelf gedaan hadden we inderdaad van het moment gebruik gemaakt om een uitgebreidere installatie te voorzien. We zijn vooral aan het nakijken of het de moeite waard is om de omvormer te vervangen en panelen bij te leggen.
Als ik me niet vergis mag je naast de huidige omvormer eentje bijzetten. Altijd handig als je nu nog een regime van certificaten hebt.
 
Ik zou graag wat beter begrijpen wat deze cijfers van de zonnepanelen betekenen voor de maand april tot nu toe.
Complete leek helaas , vandaar de misschien wat domme vragen.

Maand april:

Rendement: 522.28 kWh waarvan 126.36 kWh eigen verbruik en 395.92 kWh exporteren
Verbruik: 180.04 kWh waarvan 177.52 kWh zelfvoorzienend en 2.52 kWh gekochte elektriciteit
https://ibb.co/7NQ5hPn

25 zonnepanelen (met hybride omvormer) 10,375 kWp en thuisbatterij van 10,00 kWh
3 fase net : 3x 230V
Analoge meter (We weten dat dit niet (genoeg) rendabel is ; gelieve hierop niets te zeggen.:crazy:



Ik neem even een concreet voorbeeld: vandaag 17/04 / 17.55 uur.
Mijn app geeft weer dat er 30.00 kWh reeds werd opgewekt waarvan geen eigen verbruik(rendement) maar 35,12 kWh geëxporteerd.
Hoe moet ik dit zien en hoe kan die export hoger liggen? Werkt die app correct of begrijp ik dit helemaal verkeerd?
https://ibb.co/nwx4hgg

Ik steek sinds enkele dagen mijn auto in het stopcontact (nog geen laadpaal) voor 10 + uur. (+-30 % gisteren op 11 uur)
Is het niet dat naast het volladen van de batterij overdag, de overtollige energie naar het net gaat?
Indien mijn batterij 's avonds, bij geen zonlicht vol is, geeft deze dan energie af naar mijn wagen? ( is dit niet het normale proces of is dit ook overdag?)

Wat betreft de 3-fase aansluiting,

Ik zie soms nog dat we een kleine hoeveelheid energie aankopen 's avonds terwijl we heel zelfvoorzienend zijn en vaak met volle batterij.
Kan het dat de omvormer / batterij tussen 2 fases zit waardoor we 1 fase terug op '0' brengen en dan stroom terug leveren aan het net, maar als bepaalde huishoudelijke machines op een andere fase zitten, dit niet geregistreerd wordt en verrekend waardoor we dus toch moeten aankopen? (lees analoge teller)


Bedankt alvast voor het iets wat duidelijker te maken !
 
Die stats voor vandaag zijn een beetje bizar heb ik de indruk.
Maar dat je een beetje afname hebt klopt wel. 2.5kWh op 15 dagen is niks en normaal. Als jij opeens een piek vraagt, heeft het systeem tijd nodig om te reageren en op dat moment gebruik jij een beetje elektriciteit van het net tot het systeem terug in balans is.

Over onbalans tussen fasen moet je u niks aantrekken. De digitale meter saldeert intern.
 
Als ik onze installateur goed heb begrepen dan zit er sowieso een kleine lag op het systeem en sowieso bij een plotse piek. Vandaar dat we nog paar honderd watt verbruik hebben voor heel even ook al is de batterij vol. Eens de zonnepanelen werken hebben we dit zo goed als niet meer voor. Gisteren hebben we in principe volledig op de batterij kunnen draaien maar hebben toch ongeveer 400 Wh van het net getrokken.
 
Analoge meter (We weten dat dit niet (genoeg) rendabel is ; gelieve hierop niets te zeggen.:crazy:
Ja toch wel.
Het houdt helemaal geen steek om batterijen te hebben terwijl je nog een analoge meter hebt.
Je overtollige zonne-energie zal de teller doen terugdraaien als de som van je prodcutie over all fasen groter is dan de som van je verbruik over alle fasen.
Je kan gerust 2 kW injecteren over 1 & 2 terwijl je je auto aan het opladen bent over 2 & 3.
Zowel een analoge als digitale teller zullen dat als een nuloperatie registreren.

Aangezien je een analoge meter zou hebben doe je best het volgende :

Maak dat je batterij opgeladen is tussen 60% & 80%.
Draai nu aan de schakelaar van je batterij zodat hij losgekoppeld is van je hybride inverter.

Je zit die batterij te verslijten en wint er absoluut niets mee.
Laat de grid maar batterij spelen zolang je geen digitale meter hebt want met jouw batterij zit je enkel maar energie te verspillen door conversieverliezen en verspil je ook nog eens laad/ontlaadcyclussen.

Laad je EV wanneer je maar wil. Het maakt werkelijk niets uit.
Je hebt geen digitale meter dus je hoeft op geen enkele manier op te letten of de zon wel of niet schijnt, of je batterij van je solar geladen is of niet. Ook heb je geen last van het capaciteitstarief dus nergens van aantrekken.
 
@Multiboxer : als hij nog een tweevoudige teller heeft ipv een enkelvoudige, maakt het wel nog verschil en klopt je uitleg niet.
Als hij een enkelvoudige teller heeft, is het wel uitstekend advies.

Los daarvan is een thuisbatterij een negatieve investering, en met een analoge teller al helemaal.
 
@Multiboxer : als hij nog een tweevoudige teller heeft ipv een enkelvoudige, maakt het wel nog verschil en klopt je uitleg niet.
Als hij een enkelvoudige teller heeft, is het wel uitstekend advies.

Los daarvan is een thuisbatterij een negatieve investering, en met een analoge teller al helemaal.
Het is een enkelvoudige teller en dus goed advies !
Los daarvan is een thuisbatterij een negatieve investering, en met een analoge teller al helemaal.
Klopt, zijn we ons helaas nu van bewust maar dat had ik al aangegeven in mijn originele post :).
 
Mijn kozijn heeft een offerte gekregen van €6300 voor zonnepanelen. Hij twijfelt nog altijd omdat dat toch veel geld blijft. Hij betaalt momenteel €200 per maand voor gas en elektriciteit. Hij vraagt aan ons of dat nu interessant is voor hem of niet. Wat kan ik hem zeggen? :shutup:
 
Mijn kozijn heeft een offerte gekregen van €6300 voor zonnepanelen. Hij twijfelt nog altijd omdat dat toch veel geld blijft. Hij betaalt momenteel €200 per maand voor gas en elektriciteit. Hij vraagt aan ons of dat nu interessant is voor hem of niet. Wat kan ik hem zeggen? :shutup:
Zonnepanelen zijn altijd interessant. Een paneeltje of 12 laat hij leggen, als ik de prijs ruw schat?
Heeft hij een gasketel voor de verwarming of heeft hij een warmtepomp? heeft hij een elektrische wagen?
Wat is de oriëntatie van de panelen? wat voor dak? wat is z'n verbruik gas/elektriciteit?
Allemaal zaken die we toch nodig hebben om even te kunnen ingaan op zijn zaak.
6300 offerte en 200 euro maandelijks voorschot zegt niks eigenlijk.
 
Zonnepanelen zijn altijd interessant. Een paneeltje of 12 laat hij leggen, als ik de prijs ruw schat?
Heeft hij een gasketel voor de verwarming of heeft hij een warmtepomp? heeft hij een elektrische wagen?
Wat is de oriëntatie van de panelen? wat voor dak? wat is z'n verbruik gas/elektriciteit?
Allemaal zaken die we toch nodig hebben om even te kunnen ingaan op zijn zaak.
6300 offerte en 200 euro maandelijks voorschot zegt niks eigenlijk.

Correcte vragen.

Al zou ik niet zwart-wit durven stellen dat zonnepanelen altijd interessant zijn. Zonder EV zou mijn terugverdientijd ~15-20 jaar geweest zijn = 2% resp. 1% rendement na 25 jaar...

@Horse: ik zou sowieso aanraden van nog een 2-tal andere offertes te vragen. Prijs zegt zeker niet alles (kwaliteit van de panelen/omvormer, opbrengst, etc. kan verschillen, ook de kwaliteit/kennis van de installateur zelf) maar op zijn minst haal je zo de installateurs eruit die gewoon veel vragen zonder dat je meer waar voor je geld krijgt. Kunnen er bv. ook zijn die al een goed gevuld orderboek hebben en daarom hun prijs voor nieuwe offertes gewoon hoger zetten.
 
Mijn kozijn heeft een offerte gekregen van €6300 voor zonnepanelen. Hij twijfelt nog altijd omdat dat toch veel geld blijft. Hij betaalt momenteel €200 per maand voor gas en elektriciteit. Hij vraagt aan ons of dat nu interessant is voor hem of niet. Wat kan ik hem zeggen? :shutup:
Is dat een offerte voor 5 of 20 panelen? Of beter hoeweel WP. Is dat incl. of excl. BTW?
Verbruikt die van 200euro gas/eletriciteit 20euro gas en 180euro elektriciteit of omgekeerd? Hoeveel elektricteit in kwh verbruikt hij op jaarbasis?
 
Het waren 10 panelen, waarvoor staat WP? Was inclusief btw trouwens. De rest zal ik hem doorgeven...

Wp = watt-piek = maximaal vermogen van de zonnepanelen. Helpt om in te schatten hoeveel zonne-energie zal opgewekt worden (afhankelijk van oriëntatie en hellingsgraad) en om prijzen te vergelijken door te kijken naar de prijs uitgedrukt in €/Wp
 
Laatst bewerkt:
Mijn kozijn heeft een offerte gekregen van €6300 voor zonnepanelen. Hij twijfelt nog altijd omdat dat toch veel geld blijft. Hij betaalt momenteel €200 per maand voor gas en elektriciteit. Hij vraagt aan ons of dat nu interessant is voor hem of niet. Wat kan ik hem zeggen? :shutup:
Ik heb een offerte van vorige week van 10 panelen, inclusief omvormer (4450 wattpiek) op een schuin dak (2 zijdes panelen) aan € 4.730 inclusief. Wel aan 6% BTW.
 
WP = watt-piek = maximaal vermogen van de zonnepanelen. Helpt om in te schatten hoeveel zonne-energie zal opgewekt worden (afhankelijk van oriëntatie en hellingsgraad) en om prijzen te vergelijken door te kijken naar de prijs uitgedrukt in €/WP
Wp is watt-piek.
P is een SI-prefix dat peta voorstelt, oftewel een factor 10^15.
Zo is ook KwP geen eenheid, en is het kWp.
Zelfde met KWH, dat is kWh.

Sorry om zo pedantisch te doen, maar schrijf de dingen juist. Dat voorkomt heel veel verwarring.
 
Wp is watt-piek.
P is een SI-prefix dat peta voorstelt, oftewel een factor 10^15.
Zo is ook KwP geen eenheid, en is het kWp.
Zelfde met KWH, dat is kWh.

Sorry om zo pedantisch te doen, maar schrijf de dingen juist. Dat voorkomt heel veel verwarring.
Zelfs in de sector zelf zijn er velen die het verkeerd schrijven 😁
kwp of KWP of varianten daarop, daar tracht ik me niet aan te storen.
Waar ik horendol van word is lukraak MW en MWp of kW en kWh door elkaar gebruiken. Daar gaat het niet gewoon over schrijfwijze maar zijn het echt gewoon andere begrippen met een andere betekenis, met alle gevolgen vandien.
 
Wp is watt-piek.
P is een SI-prefix dat peta voorstelt, oftewel een factor 10^15.
Zo is ook KwP geen eenheid, en is het kWp.
Zelfde met KWH, dat is kWh.

Sorry om zo pedantisch te doen, maar schrijf de dingen juist. Dat voorkomt heel veel verwarring.

Geen probleem! Mijn kennis stopt ongeveer aan kWh, "piek" kende ik voor de opkomst van zonnepanelen totaal niet als eenheid.
En bij deze ook mijn post gecorrigeerd ;)
 
Terug
Bovenaan