Zonnepanelen Topic

De meeste batterijen regelen gewoon netafname (gemeten met kwhmeter aan begin van de installatie) naar 0, dus ik vraag me wel wat die "leerfase" precies moet inhouden.

Het is makkelijker hier iets over te zeggen als we grafiekjes kunnen zien. Misschien gaat het over dat de batterij maar traag bij regelt op veranderingen, misschien dat je meer vermogen vraagt dan de omvormer (of de batterij) kan leveren (maar dat laatste vermoed je dus van niet).
Zonder gegevens is het wat gokken.
 
De meeste batterijen regelen gewoon netafname (gemeten met kwhmeter aan begin van de installatie) naar 0, dus ik vraag me wel wat die "leerfase" precies moet inhouden.

Het is makkelijker hier iets over te zeggen als we grafiekjes kunnen zien. Misschien gaat het over dat de batterij maar traag bij regelt op veranderingen, misschien dat je meer vermogen vraagt dan de omvormer (of de batterij) kan leveren (maar dat laatste vermoed je dus van niet).
Zonder gegevens is het wat gokken.
Is inderdaad niet geheel duidelijk. Ik zal maandag de installateur eens bellen. Voorlopig kan ik enkel de info via de digitale meter bij Fluvius opvragen. Eens dat ik toegang heb tot de unit zelf via de apps zou ik meer informatie hebben. Batterij was deze ochtend nog voor ong 20% vol en op dit moment is er nog meer als de helft over dus ik ben benieuwd wat Fluvius morgen gaat tonen. In principe zouden we vandaag alles uit de zonnepanelen en de batterij moeten gehaald hebben. Omvormer is 3 fasen. Het enige dat bij ons op dit moment een 3 fasen aansluiting heeft is de vrijstaand fornuis. Batterij is 1 fase.
 
Laatst bewerkt:
Fasen maken niet uit, digitale meter meet de som van de fasen.

Ik dacht dat bij een 1fasige batterij anders was? Die batterij injecteert niet he.

Als verbruikers op fase 2 en 3 stroom nodig hebben dan zullen ze de stroom van het net halen en zal de batterij geen kik geven.

Bij zonnepanelen op 1 fase is het idd anders. Daar zal de DM de som maken van injectie + afname.
 
Die batterij injecteert niet he.

Ik ken de details niet maar in principe geeft die batterij idealiter exact even veel energie vrij als dat er afname zou zijn van het net moest die batterij er niet zijn. Is op zich niet meer dan een PID regeling die het verschil tussen afname en injectie als som over de 3 fases controleert naar 0 door zelf meer / minder energie te gaan vrijgeven.

Afname en injectie gaan laag zijn maar nooit exact 0 omdat die PID telkens moet bijregelen bij elke verandering in de consumptie.

Bij zonnepanelen op 1 fase is het idd anders. Daar zal de DM de som maken van injectie + afname.

Bij zonnepanelen gebeurt het geregeld dat er afname is op fase 1 en injectie op fase 2 en 3 (of omgekeerd). De digitale meter is daarop ingesteld om enkel de som van alle fases aan te rekenen als injectie of afname. Er zal dus geen afname in rekening gebracht worden voor fase 1 als fase 2 en fase 3 op dat moment méér injectie geven, hoewel je technisch gezien dus nog steeds (op 1 fase) van het net afneemt. De afname / injectie van die individuele fases is beschikbaar binnen P1 maar daar wordt (momenteel) niets mee gedaan door Fluvius.

Voor die digitale meter maakt het niet uit of die lokaal opgewekte energie uit een PV installatie komt of uit een thuisbatterij. Die gaat gewoon telkens de som maken over de verschillende fases. Enige verschil is dat die thuisbatterij er in expliciet naar streeft om injectie/afname op 0 te houden. Dat kan nog steeds zijn dat er daardoor op 2 fases afname is en op een andere fase injectie is, zolang de som maar 0 is.

Of kan ook zijn dat de thuisbatterij expliciet elke individuele fase op 0 probeert te houden. Dit hangt op zich af van de sturing van de thuisbatterij, maar maakt voor de digitale meter (momenteel) niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Alright, benieuwd naar je cijfers voor de komende maanden, en zeker naar het eind van het jaar toe.

Nog plannen voor andere zware verbruikers? EV?
Ja uiteindelijk komt er wel een EV maar ik wacht nog op de introductie van solid state batterijen.
Indien dat er is dan installeer ik een victron lader die communiceert met mijn easysolar systeem om maximaal zonne-energie te injecteren in de auto.
Indien het budget het toe zou toelaten zou ik zelfs liever een bidirectionele lader hebben.
 
Is inderdaad niet geheel duidelijk. Ik zal maandag de installateur eens bellen. Voorlopig kan ik enkel de info via de digitale meter bij Fluvius opvragen. Eens dat ik toegang heb tot de unit zelf via de apps zou ik meer informatie hebben. Batterij was deze ochtend nog voor ong 20% vol en op dit moment is er nog meer als de helft over dus ik ben benieuwd wat Fluvius morgen gaat tonen. In principe zouden we vandaag alles uit de zonnepanelen en de batterij moeten gehaald hebben. Omvormer is 3 fasen. Het enige dat bij ons op dit moment een 3 fasen aansluiting heeft is de vrijstaand fornuis. Batterij is 1 fase.
Omvormer 3 fasen en batterij 1 fase?
Dat lijkt me sterk aangezien je batterij aangesloten is op je inverter (normaal gezien) en je 1ph batterij (DC) omgezet word naar AC over de 3phases waar vermogen nodig is.

Welke hardware heb je staan? Merk/model.
 
Omvormer 3 fasen en batterij 1 fase?
Dat lijkt me sterk aangezien je batterij aangesloten is op je inverter (normaal gezien) en je 1ph batterij (DC) omgezet word naar AC over de 3phases waar vermogen nodig is.

Welke hardware heb je staan? Merk/model.
Alpha ESS Smile B3 met uitbreidingsmodules
en een Solaredge SE6K
 
Ja uiteindelijk komt er wel een EV maar ik wacht nog op de introductie van solid state batterijen.
Indien dat er is dan installeer ik een victron lader die communiceert met mijn easysolar systeem om maximaal zonne-energie te injecteren in de auto.
Indien het budget het toe zou toelaten zou ik zelfs liever een bidirectionele lader hebben.
Dat is wel nog minstens 4 jaar.
En dan zit je nog met een ramp up tijd voordat je de platformen voor elektrische wagens hebt aangepast. Dus nog 6 - 8 jaar lijkt mij niet onredelijk dat je als kleine particulier dat op de kop gaat kunnen tikken. En dat is mogelijks nog altijd te positief bekeken aangezien solid state zelfs nu nog altijd een toepassing is in een laboratoriumomgeving.
 
Alpha ESS Smile B3 met uitbreidingsmodules
en een Solaredge SE6K
Dat is een verre van ideale setup die ze u aangesmeerd hebben.
Je had veel beter een systeem gehad van hetzelfde merk die compatibel met elkaar was. Zo veel conversie verliezen zeg.

Vooraleer jij je zonne-energie uit je batterij haalt gebeurt het volgende:
Zonnepaneel DC->Solar edge MPPT DC naar AC (overdag) -> Alpha ESS AC naar DC (overdag) -> Alpha ESS DC naar AC (nacht)-> verbruiker

Hoe het eigenlijk zou moeten zijn (onafhankelijk van merk zo lang MPPT & batterij compatibel zijn)
Zonnepaneel DC->Victron Easysolar II DC naar DC (overdag) -> Victron Easysolar DC naar AC (nacht) -> verbruiker
 
Laatst bewerkt:
Dat is een verre van ideale setup die ze u aangesmeerd hebben.
Je had veel beter een systeem gehad van hetzelfde merk die compatibel met elkaar was. Zo veel conversie verliezen zeg.

Vooraleer jij je zonne-energie uit je batterij haalt gebeurt het volgende:
Zonnepaneel DC->Solar edge MPPT DC naar AC (overdag) -> Alpha ESS AC naar DC (overdag) -> Alpha ESS DC naar AC (nacht)-> verbruiker

Hoe het eigenlijk zou moeten zijn (onafhankelijk van merk zo lang MPPT & batterij compatibel zijn)
Zonnepaneel DC->Victron Easysolar II DC naar DC (overdag) -> Victron Easysolar DC naar AC (nacht) -> verbruiker
Thanks. Zal morgen met de installateur praten. Als ik het goed begrijp zou een 3 fase batterij beter zijn geweest of een 1 fase omvormer? Maar ik vermoed dat met het aantal panelen een 1 fase omvormer niet mogelijk was.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat bij een 1fasige batterij anders was? Die batterij injecteert niet he.

Als verbruikers op fase 2 en 3 stroom nodig hebben dan zullen ze de stroom van het net halen en zal de batterij geen kik geven.

Bij zonnepanelen op 1 fase is het idd anders. Daar zal de DM de som maken van injectie + afname.
Technisch gezien kan die wel injecteten om de fasen uit te balanceren.

Mono of 3 fase maakt echt niet uit. Resultaat op de digitale meter zal altijd hetzelfde zijn.
 
Technisch gezien kan die wel injecteten om de fasen uit te balanceren.

Mono of 3 fase maakt echt niet uit. Resultaat op de digitale meter zal altijd hetzelfde zijn.
Technisch gezien wel ja maar enkel indien je ook een 3 fasige stroom meter hebt en je omvormer dit ondersteunt.
Voor hetzelfde geld haalt die enkel vermogen uit de batterij voor de fases waar er vermogen gevraagd wordt en houdt hij geen rekening met de soms van de stromen/manier waarop onze digitale meters Kwh's tellen.
 
In dat geval zou het enkel kunnen dat de installateur foutief een monofasige energiemeter gestoken heeft ipv een 3 fasige.

alle systemen in europa doen fasecompensatie. De manier waarop onze digitale meter meet is hetzelfe in NL, Duitsland, Italie, ...
 
ik ga binnenkort 14 panelen laten leggen (410 piek vermogen geloof ik).
Ik heb monofasig.
Heeft het nut om te proberen naar 17 te gaan, of heeft dit geen nut met monofasig?
In de zomer vrees ik er voor, maar in de rest van het jaar gaan ze mss wel wat meer opweken dan?

Als fluvius langs komt om van monofasig naar meerfasig te gaan, dan kost dit wel iets geloof ik.
Is die prijs lager als je dit laat gebeuren terwijl ze een digitale meter laten plaatsen?

kan je tijdens dat ze de digitale meter plaatsen ook vragen om deze bv in de kelder te hangen (recht onder de plek waar hij nu hangt, ze zouden dan enkel de binnenkomende draad terug moeten trekken door de vloerplaat)?
 
ik ga binnenkort 14 panelen laten leggen (410 piek vermogen geloof ik).
Ik heb monofasig.
Heeft het nut om te proberen naar 17 te gaan, of heeft dit geen nut met monofasig?
In de zomer vrees ik er voor, maar in de rest van het jaar gaan ze mss wel wat meer opweken dan?

Als fluvius langs komt om van monofasig naar meerfasig te gaan, dan kost dit wel iets geloof ik.
Is die prijs lager als je dit laat gebeuren terwijl ze een digitale meter laten plaatsen?

kan je tijdens dat ze de digitale meter plaatsen ook vragen om deze bv in de kelder te hangen (recht onder de plek waar hij nu hangt, ze zouden dan enkel de binnenkomende draad terug moeten trekken door de vloerplaat)?
Je dat hier eens simuleren want veel hangt van de orientatie en hellingshoek af: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html
Je gaat vooral op bij minder zon voordeel hebben van die 3 extra panelen. Wat is de meerprijs voor die 3 extra panelen?
 
Technisch gezien wel ja maar enkel indien je ook een 3 fasige stroom meter hebt en je omvormer dit ondersteunt.
Voor hetzelfde geld haalt die enkel vermogen uit de batterij voor de fases waar er vermogen gevraagd wordt en houdt hij geen rekening met de soms van de stromen/manier waarop onze digitale meters Kwh's tellen.

Hier staan de meeste gewone verbruikers/stopcontacten op fase 1, de omvormer van zonnepanelen (monofase) op fase 2 en de laadpaal op fase 3 (monofse ingesteld). De laadpaal is wel een 3-fase 22kW lader maar op 3 fase moet ik aan minimum 4,2 kW laden. Mijn zonnepanelen kunnen dat meer niet dan wel leveren.

Het resultaat als ik mijn auto begin te laden, niet perfect 0 maar het scheelt toch allemaal niet veel:
53639780114_9d67e0cab9_c.jpg


Ik heb zaterdag 17kWh geladen in mijn auto, er hebben nog wat wasmachines en droogkast gedraaid. Van de 25kWh hebben we er 5 uit het net gehaald.
 
wie reinigt er hier zijn zonnepanelen? en zoja is er een merkbaar rendementsverlies wanneer dit niet (tijdig) gedaan wordt?

ik overweeg het sinds dit weekend ook. Ondanks de regen van vorige nacht ligt er precies toch een bruine film van saharazand op.
Op een hellend dak in normale omstandigheden is regen in principe voldoende om de installatie in goede staat te houden en is een reiniging niet echt nodig.
Als je natuurlijk met extra vervuiling zit en/of een onvoldoende helling van de panelen is dat een andere situatie.

Enig idee wat de prijs is voor de reiniging van een particuliere PV-installatie?
Industrieel kost een reiniging meer dan ze opbrengt dus daar is het economisch -in normale omstandigheden- niet echt te verantwoorden en ga je het eerder om de paar jaren doen om technische schade te vermijden. Dat is dan weliswaar ook bij panelen die in een lagere helling liggen (0-15°).
 
Terug
Bovenaan