Zonnepanelen Topic

Over welke van de posts over Zv gaat het?
Ik vond de post van @Michel Drets bv. zeer duidelijk over hoe hij zijn cijfers berekend heeft.
Die cijfers zijn inderdaad duidelijk.

Maar dit bijvoorbeeld:

Toch ook eens opgezocht voor maart.
Zelfvoorzieningsgraad 78%
Aandeel direct verbruik 58%

65% zelf verbruik en 53% zelf voorziening van begin maart tot nu.
Over een heel jaar kan ik het nog niet zeggen want we wonen hier nog niet zo lang.

Dit kan toch bijna niet?
78% of 53% van alle energie die je verbruikt die rechtstreeks van je zonnepanelen komt?
Na 18u wek je bijna niets op. Alles wat je dan verbruikt, kan je dus niet zelf voorzien.

Of zie ik dat zo verkeerd?
 
“Waarom krijg ik zo weinig voor mijn injectie?”

Deze middag zonniger dan voorspeld, onbalansprijs van -€999/MWh. Minus, inderdaad, betalen om van de elektriciteit af te raken.
Ook al niet de eerste keer dit jaar en het seizoen is nog maar net begonnen… worden boeiende tijden!
 
Die cijfers zijn inderdaad duidelijk.

Maar dit bijvoorbeeld:





Dit kan toch bijna niet?
78% of 53% van alle energie die je verbruikt die rechtstreeks van je zonnepanelen komt?
Na 18u wek je bijna niets op. Alles wat je dan verbruikt, kan je dus niet zelf voorzien.

Of zie ik dat zo verkeerd?
Misschien laad die overdag zijn EV op waardoor het aandeel nacht daardoor klein wordt.
Of die verbruik 's nachts amper iets? Of hij heeft een thuisbatterij.

Dit is maart tot nu toe. Wasmachine, drogen, vaatwasser, EV laden zoveel mogelijk overdag. De warmtepomp draait dan weer vooral 's nachts tussen 3 en 8h met deze koude nachten. Ik zou liever ook de warmtepomp op de zon laten draaien, maar dan zitten we 's avonds te zweten in de zetel en is het 's morgens wat friskes.

Gas = warmtepomp screenshot

i7Yi4vK.png
 
Die cijfers zijn inderdaad duidelijk.

Maar dit bijvoorbeeld:





Dit kan toch bijna niet?
78% of 53% van alle energie die je verbruikt die rechtstreeks van je zonnepanelen komt?
Na 18u wek je bijna niets op. Alles wat je dan verbruikt, kan je dus niet zelf voorzien.

Of zie ik dat zo verkeerd?

Ik denk dat mensen die panelen naar het westen hebben, na 18u nog een redelijke opbrengst konden hebben in maart.

En inderdaad bv.:
- een elektrische auto tijdens de dag-uren regelmatig vol laden op zonne-energie, geeft een serieuze boost voor je zelfverbruik (een gemiddelde EV verbruikt op een jaar al snel het dubbele van een gemiddeld gezin dat niet elektrisch verwarmt)
- iemand die een warmtepomp heeft en waarbij er overdag vaak iemand thuis is en dus verwarmd wordt tijdens de zonne-uren en/of met zonnepanelen gericht op NO of O wanneer de verwarming vaak het meest moet werken
- ...

Altijd moeilijk vergelijken omdat zo'n grote verbruikers en mensen hun verbruiksprofielen heel veel verschil maken.
 
Ik denk dat mensen die panelen naar het westen hebben, na 18u nog een redelijke opbrengst konden hebben in maart.

En inderdaad bv.:
- een elektrische auto tijdens de dag-uren regelmatig vol laden op zonne-energie, geeft een serieuze boost voor je zelfverbruik (een gemiddelde EV verbruikt op een jaar al snel het dubbele van een gemiddeld gezin dat niet elektrisch verwarmt)
- iemand die een warmtepomp heeft en waarbij er overdag vaak iemand thuis is en dus verwarmd wordt tijdens de zonne-uren en/of met zonnepanelen gericht op NO of O wanneer de verwarming vaak het meest moet werken
- ...

Altijd moeilijk vergelijken omdat zo'n grote verbruikers en mensen hun verbruiksprofielen heel veel verschil maken.
Wij hebben 12 panelen op het oosten en 18 op het westen. Tussen 17h en 18h wekken we zo'n 1 à 3.25 kWh op momenteel. Na 18h is het nog 0.3 à 1 kWh. Maar zodra het zomer uur wordt, gaan we dus wel een redelijke opbrengst hebben tussen 18 en 19h. Meestal het tijdstip waarop we koken. In de maanden mei-juni-juli is er tot 21h à 21h30 opbrengst. Dan kan de vaatwasser nog eens draaien na het avond eten.
 
Mijn 3 offerte is binnen.
Werkt met trinasolar(als ik het google zou deze toch bij de topmerken behoren, klopt dit?)

Hij stelde
-de 415 watt voor (vertex s tsm-de09t.05) (wel mooi zonnepaneel, volledig zwart. maar is niet glas-glas).



‐------
-------



De andere zonnepaneel die hij voorstelde is de vertex s+ tsm-neg9r.28), 440 watt. Zou glas op glas zijn maar t uitzicht is minder mooi (witte lijnen zichtbaar )






Prijs is wel wat goedkoper dan de 2 andere offertes (AEG en DMEGC zonnepanelen)

Wat vinden jullie van de vertex?
Is glas-glas veel beter dan de andere (k denk dat hij vertelde over ....folie?)
Is er een groot verschil tussen 415w en 440w of is dit te verwaarlozen?
 
Laatst bewerkt:
Maakt op deze panelen weinig uit. Is topcon glas/glas of mono perc glas/folie. Dus de correcte combinatie.

Sowieso objectief het beste paneel van kwaliteit van wat je aangeboden gekregen hebt tot nu toe.
 
De data van mijn digitale meter is zeer... euh interessant!
Geen idee hoe het komt dat er toch 68kWh tijdens de nacht geinjecteerd word.
Mijn verbruik is ook best ok. :cheer:

Mooi resultaat wel maar ik vermoed dat je weinig elektrische verbruikers hebt en in verhouding een (te) grote thuisbatterij die je vaak niet leeg krijgt? Tijd voor enkele EVs op de oprit en een verwarmd zwembad om uw energieoverschot in kwijt te kunnen als je het mij vraagt.
:unsure:



Maart lag hier in tegenstelling tot de vorige maanden voor de eerste keer in lijn met wat pvcalc vooropstelt, hoewel het (januari niet meegeteld maar door de lage invalshoek en hoge dakrand op mijn plat dak is dat sowieso niet de moeite. Dan was er nog de sneeuw die meerdere dagen op mijn panelen bleef liggen voor die gesmolten was) de zoveelste maand is met duidelijk minder zonuren dan gemiddeld.
 
Mooi resultaat wel maar ik vermoed dat je weinig elektrische verbruikers hebt en in verhouding een (te) grote thuisbatterij die je vaak niet leeg krijgt? Tijd voor enkele EVs op de oprit en een verwarmd zwembad om uw energieoverschot in kwijt te kunnen als je het mij vraagt.
:unsure:



...

In ware BG stijl :p
 
De data van mijn digitale meter is zeer... euh interessant!
Geen idee hoe het komt dat er toch 68kWh tijdens de nacht geinjecteerd word.
Mijn verbruik is ook best ok. :cheer:


Wel raar op 4 maart. Zoveel injectie (+-15kWh) dus ik vermoed dat je thuisbatterij (hoeveel kWh stockage?) dan vol zit. En toch heb je dag nadien zo een afname van het net. EV?
 
Wel raar op 4 maart. Zoveel injectie (+-15kWh) dus ik vermoed dat je thuisbatterij (hoeveel kWh stockage?) dan vol zit. En toch heb je dag nadien zo een afname van het net. EV?
5 Maart kwam ik terug van op reis te gaan en heb ik jacuzzi terug aangestoken(1,2 m³ van 32°C naar 38°C) en heel wat zitten koken/stofzuigen/hogedrukreinigen.

Ook werd de thuisbatterij pas geupgrade van 2x5kWh naar 4x5kWh op 12 maart dus het is pas sinds dan dat ik genoeg kan opslaan.
Dus vanaf nu en met wat geluk heb ik een nulverbruik voor de komende maanden.
 
5 Maart kwam ik terug van op reis te gaan en heb ik jacuzzi terug aangestoken(1,2 m³ van 32°C naar 38°C) en heel wat zitten koken/stofzuigen/hogedrukreinigen.

Ook werd de thuisbatterij pas geupgrade van 2x5kWh naar 4x5kWh op 12 maart dus het is pas sinds dan dat ik genoeg kan opslaan.
Dus vanaf nu en met wat geluk heb ik een nulverbruik voor de komende maanden.

Alright, benieuwd naar je cijfers voor de komende maanden, en zeker naar het eind van het jaar toe.

Nog plannen voor andere zware verbruikers? EV?
 
Vraag voor de gebruikers van een batterij.
We hebben er eentje sinds een week. De app hebben we voorlopig nog niet dus ik volg het een beetje via de digitale meter.
Zonnepanelen 6400 wp
Omvormer van 6kW
Batterij van 8,7 kWh
Ons piekvermogen zit ongeveer op 5,4 kW
In de ochtend trekken we voorlopig nog van het net omdat de batterij leeg is. Overdag is deze aan het opladen maar injecteren we toch op het net en in de avond nemen we toch weer af van het net ook al is de batterij half vol. De injectie overdag begrijp ik nog maar dat we in de avond afhalen van het net begrijp ik niet zo goed aangezien de batterij het zou moeten trekken (gisteren avond stond bv een luchtdroger aan van max 490 watt). Iemand die hier misschien een uitleg voor kan geven?
 
Vraag voor de gebruikers van een batterij.
We hebben er eentje sinds een week. De app hebben we voorlopig nog niet dus ik volg het een beetje via de digitale meter.
Zonnepanelen 6400 wp
Omvormer van 6kW
Batterij van 8,7 kWh
Ons piekvermogen zit ongeveer op 5,4 kW
In de ochtend trekken we voorlopig nog van het net omdat de batterij leeg is. Overdag is deze aan het opladen maar injecteren we toch op het net en in de avond nemen we toch weer af van het net ook al is de batterij half vol. De injectie overdag begrijp ik nog maar dat we in de avond afhalen van het net begrijp ik niet zo goed aangezien de batterij het zou moeten trekken (gisteren avond stond bv een luchtdroger aan van max 490 watt). Iemand die hier misschien een uitleg voor kan geven?

Meer stroom nodig dan de batterij qua output kan geven? Batterij op 1 fase terwijl je 3 fase aansluiting hebt?
 
Meer stroom nodig dan de batterij qua output kan geven?
Buiten de luchtontvochtiger stond er voor de rest niets op dat een significante impact zou hebben. De output van de batterij zou normaal geen probleem mogen zijn? De installateur zei wel dat de batterij in het begin meer zou laten injecteren op het net etc maar ik weet niet hoelang dat deze "test/leerfase" zou duren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan