Zonnepanelen Topic

Klopt. Hoe hoger de zelf voorziening, hoe minder elektriciteit je moet kopen van het net.

Voor de volledigheid, hieronder ook mijn zelfvoorzieningscijfers:
- zonder EV: 60%, ik had gerekend op ~45% van mijn netverbruik zonder EV te verminderen
- met EV: 15% (november - februari, zal nog wel stijgen in de lente & zomer)
 
Voor de volledigheid, hieronder ook mijn zelfvoorzieningscijfers:
- zonder EV: 60%, ik had gerekend op ~45% van mijn netverbruik zonder EV te verminderen
- met EV: 15% (november - februari, zal nog wel stijgen in de lente & zomer)
Laat je dan altijd uw EV ‘s nachts op? Want anders kloppen die cijfers niet denk ik.
Moest ik gewoon het verbruik van mijn EV er af trekken, dan was ik 80% zelf voorzienend deze maand. Maar ik ben vooral zo zelf voorzienend deze maand omdat ik mijn EV de laatste 2 weken uitsluitend op de zon geladen heb.

En mijn PV installatie is wel gedimensioneerd op de EV. Ik wou vanaf maart op de zon rijden en dat is me voorlopig goed aan het lukken op de eerste week van maart na.
 
Laat je dan altijd uw EV ‘s nachts op? Want anders kloppen die cijfers niet denk ik.
Moest ik gewoon het verbruik van mijn EV er af trekken, dan was ik 80% zelf voorzienend deze maand. Maar ik ben vooral zo zelf voorzienend deze maand omdat ik mijn EV de laatste 2 weken uitsluitend op de zon geladen heb.

En mijn PV installatie is wel gedimensioneerd op de EV. Ik wou vanaf maart op de zon rijden en dat is me voorlopig goed aan het lukken op de eerste week van maart na.

Ah, misschien is hoe ik het toon verwarrend: de periode zonder en met EV zijn 2 opeenvolgende periodes. Ik heb niet genoeg informatie om te weten hoeveel van mijn EV laden op basis van zonne-energie was.

En bij weken met weinig of geen thuiswerken, laad ik inderdaad buiten de zonne-uren op omdat het niet anders kan.
 
OPGELET : vermelde cijfers zijn aannames, dat kan wat minder of wat meer zijn. Maar bekijk het eerder richtinggevend.

Heel erg bedankt voor het ruime antwoord, ook aan de andere een dank voor mening te geven.

Ik had al zo een vaag vermoeden dat terugverdientijd te hoog zou liggen, maar ik wou de situatie toch eens concreet maken door middel van offertes op te vragen.
 
Ik zou hier graag jullie mening ook eens vragen of deze prijzen markt conform zijn. Is voor onze nieuwbouw woning. Prijzen incl. installatie en keuring.

Zonnepanelen ;
14 x Jinko Solar 430 Wpl all black, totaal 6020 Wp
Hybride Omvormer SUN2000-5.0 KTL-M1
Prijs v/d installatie;
€4.990 excl.btw
€6.037,9 incl. 21% btw

Batterij;
Huawei storion system 10 kWh ;
2 x LUNA2005KWE0, totaal 10kWh batterij opslagcapaciteit + toebehoren.
Prijs v/d installatie ;
€5.950 excl.btw
€7.199,5 incl. 21% btw Inclusief BEBAT bijdrage
 
Ik zou hier graag jullie mening ook eens vragen of deze prijzen markt conform zijn. Is voor onze nieuwbouw woning. Prijzen incl. installatie en keuring.

Zonnepanelen ;
14 x Jinko Solar 430 Wpl all black, totaal 6020 Wp
Hybride Omvormer SUN2000-5.0 KTL-M1
Prijs v/d installatie;
€4.990 excl.btw
€6.037,9 incl. 21% btw

Batterij;
Huawei storion system 10 kWh ;
2 x LUNA2005KWE0, totaal 10kWh batterij opslagcapaciteit + toebehoren.
Prijs v/d installatie ;
€5.950 excl.btw
€7.199,5 incl. 21% btw Inclusief BEBAT bijdrage
Zonnepanelen zijn inderdaad scherp, mooie prijs.

De batterij: Van de installateur van mijn zonnepanelen kreeg ik gisteren een promomail: 3.600 EUR (excl BTW) voor een 7,1 KWh batterij, inclusief plaatsing. Voor ons momenteel wel een interessante optie gezien dat ongeveer de capaciteit is van onze hybride wagen en we die vooral 's nachts kunnen opladen.
 
Zonnepanelen zijn inderdaad scherp, mooie prijs.

De batterij: Van de installateur van mijn zonnepanelen kreeg ik gisteren een promomail: 3.600 EUR (excl BTW) voor een 7,1 KWh batterij, inclusief plaatsing. Voor ons momenteel wel een interessante optie gezien dat ongeveer de capaciteit is van onze hybride wagen en we die vooral 's nachts kunnen opladen.
Is dit een per ongeluk een byd batterij?
 
Zonnepanelen zijn inderdaad scherp, mooie prijs.

De batterij: Van de installateur van mijn zonnepanelen kreeg ik gisteren een promomail: 3.600 EUR (excl BTW) voor een 7,1 KWh batterij, inclusief plaatsing. Voor ons momenteel wel een interessante optie gezien dat ongeveer de capaciteit is van onze hybride wagen en we die vooral 's nachts kunnen opladen.

Ik zou toch eens narekenen hoe interessant dat effectief is: als je in het beste geval 8 maanden van de 12 genoeg zonne-energie op overschot hebt om die batterij vol te laden en hem elke dag volledig kan gebruiken om je hybride mee op te laden, spreek je over 1700 kWh per jaar.
Verschil tussen prijs netstroom en injectie ongeveer €0,25 / kWh = €426 / jaar
Afhankelijk van 6% of 21% BTW zit je dus met een optimistische terugverdientijd van 9-10 jaar = je investering is net terugverdiend (dus je moet nog je eerste € winst verdienen) op het moment dat de garantie afloopt. En dat houdt nog geen rekening met degradatie van de batterij.
 
Ik zou toch eens narekenen hoe interessant dat effectief is: als je in het beste geval 8 maanden van de 12 genoeg zonne-energie op overschot hebt om die batterij vol te laden en hem elke dag volledig kan gebruiken om je hybride mee op te laden, spreek je over 1700 kWh per jaar.
Verschil tussen prijs netstroom en injectie ongeveer €0,25 / kWh = €426 / jaar
Afhankelijk van 6% of 21% BTW zit je dus met een optimistische terugverdientijd van 9-10 jaar = je investering is net terugverdiend (dus je moet nog je eerste € winst verdienen) op het moment dat de garantie afloopt. En dat houdt nog geen rekening met degradatie van de batterij.
En als je werkgever de kosten voor het thuisladen aan volledige prijs terugbetaald?

Voor de rest een zeer goede vergelijking hierboven, maar mits bedrijfswagen hier toch ook het nodige aan het overwegen.
 
En als je werkgever de kosten voor het thuisladen aan volledige prijs terugbetaald?

Voor de rest een zeer goede vergelijking hierboven, maar mits bedrijfswagen hier toch ook het nodige aan het overwegen.
De factor batterij verandert niet he. Als de werkgever de stroom terugbetaalt, kan je evengoed zonder batterij werken, krijg je ook minimaal een paar centen pure winst (verschil CREG tarief wat je werkgever normaliter gebruikt en wat je werkelijk betaalt).

Je gaat dan iets meer winst hebben per CREG betaalde kWh die je uit je batterij kan halen, maar een thuisbatterij dient echt echt echt niet om je EV op te laden. Da's gewoon ridicuul inefficient (3x omvormerverlies in de typische situatie: in batterij, uit batterij, in EV).
 
De factor batterij verandert niet he. Als de werkgever de stroom terugbetaalt, kan je evengoed zonder batterij werken, krijg je ook minimaal een paar centen pure winst (verschil CREG tarief wat je werkgever normaliter gebruikt en wat je werkelijk betaalt).
Tenzij je overdag uw batterij oplaadt op de zonnepanelen, dan de wagen oplaadt vanuit uw batterij en dan het verbruik zelf laat terugbetalen door uw werkgever. Ik vermoed dat @Klopgeest zoiets bedoelt. Ik ben natuurlijk wel zelfstandige, dus grote winsten zitten daar niet in.
 
Tenzij je overdag uw batterij oplaadt op de zonnepanelen, dan de wagen oplaadt vanuit uw batterij en dan het verbruik zelf laat terugbetalen door uw werkgever. Ik vermoed dat @Klopgeest zoiets bedoelt. Ik ben natuurlijk wel zelfstandige, dus grote winsten zitten daar niet in.
Da's dus "de factor batterij". Die paar centen verschil tussen je afnametarief en het CREG tarief dat je hopelijk van je werkgever krijgt gaat de case niet maken denk ik.
Je gaat ook niet telkens de volle lading zo kunnen doorrekenen: een lege batterij betekent ook dat je gewoon verbruik gaat afgenomen worden van het net. Dus je kan pakweg maar de helft van je batterij ontladen in je auto of je verliest dan weer het voordeel voor je thuisgebruik...
 
Die zelfvoorzienendheid klopt toch ook niet?

De energie die je op het net injecteert mag je toch niet meetellen in uw ratio zelfvoorziening?
En als die niet meegerekend wordt... staffe cijfers :unsure:
 
“Waarom krijg ik zo weinig voor mijn injectie?”

Deze middag zonniger dan voorspeld, onbalansprijs van -€999/MWh. Minus, inderdaad, betalen om van de elektriciteit af te raken.
 
Terug
Bovenaan