Zonnepanelen Topic

Ik heb nog geen zonnepanelen. Er zijn/waren 2 redenen die mij doen/deden twijfelen.
1) vrij laag verbruik voor een gezin met twee, rond de 2000 kwh
2) we maken gebruik van sociaal tarief door inwonende ouder

Nu, toch eens nieuwsgierig of het voor mij (naar de toekomst toe, eventueel alleen op het adres) nu interessant is om nu te investeren.
Ik liet drie installateurs komen voor offerte.

Offerte 1: afspraak was om 11 uur, hij belde halfuur op voorhand of het vroeger kon omdat hij in de buurt was: ja, ok geen probleem. Gesprek was professioneel. Rekening houdende met verbruik en plaats van hoofdzekeringkast stelt hij voor om 6 x Viessmann 410 Wp Full Black met Enphase IQ7+ per paneel, micro omvormers.
Totaal: 4732,80 incl btw

Offerte 2: afspraak was om 10 uur met "meneer X", maar "meneer Y" belt mij om 9u50 met melding dat geplande afspraak om 15 uur eventueel kan verzet worden naar 13u30. Heel vreemd georganiseerd dus, typische verkopersklap dat gans stad Z praktisch door zijn firma is geplaatst, weinig persoonlijk ingespeeld op mijn eigen situatie ... "we trekken kabels van hier naar daar, omvormer op zolder"
Stelt voor: 10 panelen, Longi 430 Wp, met 1 omvormer Huawei SUN2000-4KTL-M1
Totaal: 6001,98 euro incl btw

Offerte 3: afspraak om 13 uur, krijg ik uurtje voor afspraak smsje dat zaakvoerder halfuur tot uurtje later zou komen, uiteindelijk komt om 14u30 iemand anders van het bedrijf. Bedrijf dat met micro omvormers werkt. Ook wel goed gevoel dat zij de zonnepanelen op een veilige manier plaatsen.
Stelt voor: 6 panelen JA SOLAR JAM54D41 Dubbel Glas Full Black 435WP, Enphase IQ8MC per paneel.
Totaal: 4104, 25 euro incl btw

Iemand die hier de offertes kan inschatten?
De derde offerte is de goedkoopste, en de panelen zijn afzonderlijk het sterkst.
Offerte 2 lijkt mij overkill?
Extra info nodig om correcte analyse te kunnen maken?

Voor die prijzen lijkt mij het plaatsen van zonnepanelen eigenlijk een no-brainer? We betalen nu met sociaal tarief ongeveer 600 euro aan Liminus.
Pakweg 4000 / 600 = 6,66 = terugverdientijd van "6,6 jaar", of zie ik dat te simplistisch?
Vind de offertes ook eerder aan de dure kant, kijk zeker ook eens of micro-omvormers (Enphase) een meerwaarde zijn in jouw geval. Bijvoorbeeld veel schaduw of verschillende oriëntaties, al lijkt de kans hierop me eerder klein aangezien het maar over 6 panelen gaat.
 
Ik heb nog geen zonnepanelen. Er zijn/waren 2 redenen die mij doen/deden twijfelen.
1) vrij laag verbruik voor een gezin met twee, rond de 2000 kwh
2) we maken gebruik van sociaal tarief door inwonende ouder

Nu, toch eens nieuwsgierig of het voor mij (naar de toekomst toe, eventueel alleen op het adres) nu interessant is om nu te investeren.
Ik liet drie installateurs komen voor offerte.

Offerte 1: afspraak was om 11 uur, hij belde halfuur op voorhand of het vroeger kon omdat hij in de buurt was: ja, ok geen probleem. Gesprek was professioneel. Rekening houdende met verbruik en plaats van hoofdzekeringkast stelt hij voor om 6 x Viessmann 410 Wp Full Black met Enphase IQ7+ per paneel, micro omvormers.
Totaal: 4732,80 incl btw

Offerte 2: afspraak was om 10 uur met "meneer X", maar "meneer Y" belt mij om 9u50 met melding dat geplande afspraak om 15 uur eventueel kan verzet worden naar 13u30. Heel vreemd georganiseerd dus, typische verkopersklap dat gans stad Z praktisch door zijn firma is geplaatst, weinig persoonlijk ingespeeld op mijn eigen situatie ... "we trekken kabels van hier naar daar, omvormer op zolder"
Stelt voor: 10 panelen, Longi 430 Wp, met 1 omvormer Huawei SUN2000-4KTL-M1
Totaal: 6001,98 euro incl btw

Offerte 3: afspraak om 13 uur, krijg ik uurtje voor afspraak smsje dat zaakvoerder halfuur tot uurtje later zou komen, uiteindelijk komt om 14u30 iemand anders van het bedrijf. Bedrijf dat met micro omvormers werkt. Ook wel goed gevoel dat zij de zonnepanelen op een veilige manier plaatsen.
Stelt voor: 6 panelen JA SOLAR JAM54D41 Dubbel Glas Full Black 435WP, Enphase IQ8MC per paneel.
Totaal: 4104, 25 euro incl btw

Iemand die hier de offertes kan inschatten?
De derde offerte is de goedkoopste, en de panelen zijn afzonderlijk het sterkst.
Offerte 2 lijkt mij overkill?
Extra info nodig om correcte analyse te kunnen maken?

Voor die prijzen lijkt mij het plaatsen van zonnepanelen eigenlijk een no-brainer? We betalen nu met sociaal tarief ongeveer 600 euro aan Liminus.
Pakweg 4000 / 600 = 6,66 = terugverdientijd van "6,6 jaar", of zie ik dat te simplistisch?
Ik weet niet hoeveel budget je had voorzien, maar meer panelen leggen kan nooit geen kwaad.
Derde offerte ziet er wel inorde uit.
Alleen welke ligging gaan ze liggen? Zuiden, westen, oosten.
Plat dak, zadeldak…

Kan je u gedrag veranderen? Meer wasmachines tijdens de zon-uren etc…

Ik zou op zijn minst 10panelen leggen. Dan heb je op zijn best 4000W. Met bewolking als vandaag slechts 1500W.
 
En ook al een triestige maand maart. We zijn bijna eind maand en heb nog maar de helft productie gehaald van een normale maand maart. Meestal schommelt dat tussen 450 en 550 kwh productie, nu heb ik nog maar 230 gehaald.
 
November 23: Zonuren en zonstraling bij de laagste 3 metingen sinds 1991
December 23: Zonuren en zonstraling bij de laagste 3 metingen sinds 1991
Januari 24: Bovengemiddeld zonnig. Alleen is januari een kutmaand voor PV op mijn plat dak door de erg lage invalshoek.
Februari 24: Zonuren en zonstraling bij de laagste 3 metingen sinds 1991
Maart 24: Nog een week te gaan maar ziet er meer van hetzelfde uit

🌧️🌧️🌧️

Sorry jongens, sinds mijn zonnepanelen zijn aangesloten is het enkel nog maar slecht geweest. I must've jinxed it.
 
November 23: Zonuren en zonstraling bij de laagste 3 metingen sinds 1991
December 23: Zonuren en zonstraling bij de laagste 3 metingen sinds 1991
Januari 24: Bovengemiddeld zonnig. Alleen is januari een kutmaand voor PV op mijn plat dak door de erg lage invalshoek.
Februari 24: Zonuren en zonstraling bij de laagste 3 metingen sinds 1991
Maart 24: Nog een week te gaan maar ziet er meer van hetzelfde uit

🌧️🌧️🌧️

Sorry jongens, sinds mijn zonnepanelen zijn aangesloten is het enkel nog maar slecht geweest. I must've jinxed it.
Dat "bovengemiddeld zonnig" gaat ook plaatselijk geweest zijn dan, 't was hier de slechtste januari sinds de panelen er liggen. :p
 
Woon in de rand rond Brussel dus komt voor ons wel vrij goed overeen.

In Januari is er (niet overal, Antwerpen had bijvoorbeeld in de haven al genoeg 'witte sneeuw') ook sneeuw gevallen die niet altijd direct gesmolten was. Mag dan wel zonnig geweest zijn, PV opbrengst op besneeuwde panelen is ook 0.
 
Dat "bovengemiddeld zonnig" gaat ook plaatselijk geweest zijn dan, 't was hier de slechtste januari sinds de panelen er liggen. :p

Hier slechtste voorjaar sinds de panelen er liggen. Normaal zit ik tot eind maart al boven de 1000kwh productie. Nu nog niet aan de helft. Zelfs kutjaar 2023 (laagste productie ooit) had een beter voorjaar (900kwh). Dat belooft voor 2024.
 
Welk aandeel van de opgewekte energie verbuiken jullie zelf?
Vrij recent kocht ik een appartement met zonnepanelen reeds op geïnstalleerd, dus ik heb er mij nooit echt in verdiept.

Ik denk dat ik slechts 20% zelf kan verbuiken.
 
Ik heb nog geen zonnepanelen. Er zijn/waren 2 redenen die mij doen/deden twijfelen.
1) vrij laag verbruik voor een gezin met twee, rond de 2000 kwh
2) we maken gebruik van sociaal tarief door inwonende ouder

Nu, toch eens nieuwsgierig of het voor mij (naar de toekomst toe, eventueel alleen op het adres) nu interessant is om nu te investeren.
Ik liet drie installateurs komen voor offerte.

Offerte 1: afspraak was om 11 uur, hij belde halfuur op voorhand of het vroeger kon omdat hij in de buurt was: ja, ok geen probleem. Gesprek was professioneel. Rekening houdende met verbruik en plaats van hoofdzekeringkast stelt hij voor om 6 x Viessmann 410 Wp Full Black met Enphase IQ7+ per paneel, micro omvormers.
Totaal: 4732,80 incl btw

Offerte 2: afspraak was om 10 uur met "meneer X", maar "meneer Y" belt mij om 9u50 met melding dat geplande afspraak om 15 uur eventueel kan verzet worden naar 13u30. Heel vreemd georganiseerd dus, typische verkopersklap dat gans stad Z praktisch door zijn firma is geplaatst, weinig persoonlijk ingespeeld op mijn eigen situatie ... "we trekken kabels van hier naar daar, omvormer op zolder"
Stelt voor: 10 panelen, Longi 430 Wp, met 1 omvormer Huawei SUN2000-4KTL-M1
Totaal: 6001,98 euro incl btw

Offerte 3: afspraak om 13 uur, krijg ik uurtje voor afspraak smsje dat zaakvoerder halfuur tot uurtje later zou komen, uiteindelijk komt om 14u30 iemand anders van het bedrijf. Bedrijf dat met micro omvormers werkt. Ook wel goed gevoel dat zij de zonnepanelen op een veilige manier plaatsen.
Stelt voor: 6 panelen JA SOLAR JAM54D41 Dubbel Glas Full Black 435WP, Enphase IQ8MC per paneel.
Totaal: 4104, 25 euro incl btw

Iemand die hier de offertes kan inschatten?
De derde offerte is de goedkoopste, en de panelen zijn afzonderlijk het sterkst.
Offerte 2 lijkt mij overkill?
Extra info nodig om correcte analyse te kunnen maken?

Voor die prijzen lijkt mij het plaatsen van zonnepanelen eigenlijk een no-brainer? We betalen nu met sociaal tarief ongeveer 600 euro aan Liminus.
Pakweg 4000 / 600 = 6,66 = terugverdientijd van "6,6 jaar", of zie ik dat te simplistisch?

Je gebruikt 2000kwh. Ga er vanuit dat je 1/3de daarvan via uw zonnepanelen kan dekken, al kan dat wat meer zijn als je uw gedrag wijzigt of als je vb thuiswerkt.
1/3de is 667kwh. Uw nachtverbruik ergo sluimerverbruik ga je niet kunnen opvangen (en het is moeilijk om te voorspellen wat uw effectief voordeel is... )
De andere 2/3de moet je nog van het net halen. Oftewel 1333kwh.
Het verschil tussen hetgeen je plaats en hetgeen je zelf verbruikt is hetgeen waarvoor je op dit moment 4 cent krijgt.

Kortom uw verbruik zal iets dalen. Maar geen 1/3de aangezien er altijd een vaste kost is die je niet kan verminderen. Aangezien je 600€ op jaarbasis verbruikt. Wil dit zeggen dat je laat ons zeggen dat je uw kostprijs met 170€ kan doen zakken.
Stel daarnaast dat je, rekening houdende met offerte 2, 4300kwh opwekt met uw zonnepanelen op jaarbasis. (4300-667) *0.04€ krijgt voor uw verbruik, zijnde 145,32.

Uw voordeel gaat dan 170+145,35€ zijn oftewel 315.35€.
Terugverdientijd : 6000/315.35 zijnde 19,03 jaar.

Indien je vb offerte 3 neemt dan blijven de voordelen gelijk, enkel blijft er minder over om te verpatsen:
5*435 -> 2175. (2175-667)*0.04 == 60,32€ -> 170+ 60,32 == 230,32€
Terugverdientijd : 4000/230.32 -> 17,36j

Dus ja, bij sociaal tarief is de incentive redelijk laag lijkt mij. Business case is interessanter wanneer de kost voor energie hoger is. Al is de impact voor het niet hebben van zonnepanelen voor mensen met sociaal tarief beperkt aangezien er maar een beperkte stijging om het kwartaal mag toegestaan worden (20% tov vorig tarief - als ik mij nog goed herinner).
Persoonlijk zou ik voor uw casus geen zonnepanelen zetten, en het geld aan de kant zetten op een termijnrekening. Toch voor zolang als je het sociaal tarief nog hebt en herevalueren bij prijsstijgingen van elektriciteit. Want in die terugverdientermijnen van hierboven zijn er altijd zaken die kunnen stuk gaan (omvormer, ... ). En met een kost van 600€ per jaar is het gewoon moeilijk om zonnepanelen interessant te maken.

OPGELET : vermelde cijfers zijn aannames, dat kan wat minder of wat meer zijn. Maar bekijk het eerder richtinggevend.
 
Welk aandeel van de opgewekte energie verbuiken jullie zelf?
Vrij recent kocht ik een appartement met zonnepanelen reeds op geïnstalleerd, dus ik heb er mij nooit echt in verdiept.

Ik denk dat ik slechts 20% zelf kan verbuiken.
65% zelf verbruik en 53% zelf voorziening van begin maart tot nu.
Over een heel jaar kan ik het nog niet zeggen want we wonen hier nog niet zo lang.
 
Welk aandeel van de opgewekte energie verbuiken jullie zelf?
Vrij recent kocht ik een appartement met zonnepanelen reeds op geïnstalleerd, dus ik heb er mij nooit echt in verdiept.

Ik denk dat ik slechts 20% zelf kan verbuiken.

Zonder EV: ~15%
Met EV: ~45%
Beide wel maar ongeveer een half jaar. En die 15% is ergens logisch, ik heb bewust wat meer panelen gelegd met het oog op een EV.

Er wordt vaak gesproken over dat 30% zelf verbruik gemiddeld is, maar dat hangt natuurlijk ook erg af van hoeveel panelen je gelegd hebt t.o.v. je verbruik. Ik vind hoeveel van je totale elektriciteitsverbruik je haalt uit je zonnepanelen in die zin een meer vergelijkbaar cijfer.
 
in de voorbije 6 maanden:
25% direct use (enkel PV)
59% totale zelfconsumptie door de batterij

Maar het beeld is wat vertekend. Systeem is eigenlijk maar volledig actief sinds oktober. Dat is nog een zonnige maand maar we woonden er nog niet (pas vanaf november) dus toen was er logischerwijs heel veel injectie (idem voor de tweede helft van september). Ook is er nu een EV dus komende zomermaanden vermoed ik dat er veel meer direct verbruikt gaat kunnen worden tov geïnjecteerd.

Maar alle cijfers die hier komen zijn totaal niet 1-op-1 transfereerbaar naar uw situatie en hangen allemaal af van hoe de PV-installatie gedimensioneerd is tov het verwachtte verbruik. Als jij redelijk wat verbruik hebt en maar een kleine PV installatie is uw zelfconsumptie bijna 100%.
 
November 23: Zonuren en zonstraling bij de laagste 3 metingen sinds 1991
December 23: Zonuren en zonstraling bij de laagste 3 metingen sinds 1991
Januari 24: Bovengemiddeld zonnig. Alleen is januari een kutmaand voor PV op mijn plat dak door de erg lage invalshoek.
Februari 24: Zonuren en zonstraling bij de laagste 3 metingen sinds 1991
Maart 24: Nog een week te gaan maar ziet er meer van hetzelfde uit

🌧️🌧️🌧️

Sorry jongens, sinds mijn zonnepanelen zijn aangesloten is het enkel nog maar slecht geweest. I must've jinxed it.
Geen probleem hoor, we zenden onze schadeclaims wel door.
 
Zonder EV: ~15%
Met EV: ~45%
Beide wel maar ongeveer een half jaar. En die 15% is ergens logisch, ik heb bewust wat meer panelen gelegd met het oog op een EV.

Er wordt vaak gesproken over dat 30% zelf verbruik gemiddeld is, maar dat hangt natuurlijk ook erg af van hoeveel panelen je gelegd hebt t.o.v. je verbruik. Ik vind hoeveel van je totale elektriciteitsverbruik je haalt uit je zonnepanelen in die zin een meer vergelijkbaar cijfer.
Zelf verbruik zegt eigenlijk niet zoveel. Zelf voorziening is een interessantere parameter.
Je kan 100% zelf verbruik hebben als je 1 zonnepaneel hebt, maar je zelf voorziening zal dan misschien maar 5% zijn.
met een EV dan?
Ja, met EV. Maar de warmtepomp haalt dan weer onze cijfers naar beneden want die draai momenteel enkel nog ‘s nachts als het eens een frisse nacht is.
Tussen half juni en nu hebben we 39% zelf verbruik en 42% zelf voorziening. De EV is er pas sinds begin augustus en de winter maanden trekken mijn zelfvoorzieningscijfers omlaag door het grote verbruik in de winter maanden en amper opbrengst. Het zal wel nog wat stijgen naar augustus toe. Dan heb ik een jaar data sinds de verhuis en EV. Ik streefde naar 50% zelf voorziening toen we de PV hebben laten leggen en we zijn goed opweg denk ik.
 
Zelf verbruik zegt eigenlijk niet zoveel. Zelf voorziening is een interessantere parameter.
Je kan 100% zelf verbruik hebben als je 1 zonnepaneel hebt, maar je zelf voorziening zal dan misschien maar 5% zijn.

...

Precies! Of ik denk toch dat je met zelf voorziening hetzelfde bedoelt als mijn "hoeveel van je totale elektriciteitsverbruik je haalt uit je zonnepanelen"? :)
 
Hier liggen ze sinds half augustus 2023, EV en WP: 47.5% zelfgebruik & 25% zelfvoorziening. Intussen wel wal wat dingen geoptimaliseerd rond EV laden en ook WP verbruik dus zal nog wel verbeteren. Deze maand 468 kWh van het net moeten halen, waarvan 300 kWh voor de auto was.
 
Terug
Bovenaan