Zonnepanelen Topic

op het moment van installatie van mijn zonnepanelen was mijn terugverdientijd ook minder dan 3j... nu is dat wrs 15jaar :D

Dat is wel een heel groot verschil 😬

Nu ja, volgens de offertes die ik toen kreeg zou het bij mij ook 3,5 jaar terugverdientijd geweest zijn; zelf realistisch gerekend kwam ik uit op 9-10 jaar en intussen zijn de injectietarieven nog eens gedaald. Voor mij was het doorslaggevend argument het feit dat er een EV kwam en dat deed toch weer een jaar of 2 af van de terugverdientijd.

bij negatieve stroomtarieven ben je heel waarschijnlijk zelf vollenbak 10kw aan het opwekken met de zonnepanelen. De kans is klein dat je op zo'n moment zelf ook geen overschot hebt.
's nachts de prijs bijna altijd minder 4-5eurocent/kWh. Op winderige dagen en in weekends kan die negatief gaan.

Maar je hebt wel nog je nettarieven erbij te rekenen.
Dan nog is het dan slim om dan je batterij vol te knallen in plaats van overdag 12 cent te betalen (+ nettarieven) om het rechtstreeks van het net te trekken. Alhoewel je rekening moet houden met laad/ontlaad verliezen, meer cycli dus sneller versleten, ...

Dan nog is het dan slim om dan je batterij vol te knallen in plaats van overdag 12 cent te betalen (+ nettarieven) om het rechtstreeks van het net te trekken. Alhoewel je rekening moet houden met laad/ontlaad verliezen, meer cycli dus sneller versleten, ...

Klopt, een intelligent systeem kan dat aftoetsen aan de weersverwachting van 's anderendaags en de verwachte stroomvraag in de woning.

Zwembad sturing is ook niet mogelijk met overschotten van de zonnepanelen, dus op een zomerse bewolkte dag ben ik dan onnodig veel stroom van het net aan het pakken om dat bad te verwarmen.
Afhankelijk van je inverter is dat wel zelf te bouwen.
Mijn Victron heeft digitale in en outputs.
Je programmeert dan bvb een trigger in je inverter die digitale output 1 hoog maakt vanaf wanneer er meer dan 1-2 kW geinjecteerd word.
Die digitale output laat je een klein relais schakelen die op zijn beurt een grote power contacter schakelt die je zwembad verwarming van stroom voorziet.
Ik heb zo mijn jacuzzi exclusief op zonne/batterij-energie draaien in de weken dat ik niet thuis ben.
Als ik wil schakel ik die ook gewoon remotely in bvb 12 uur voordat ik weer thuis kom.
Lekker veel energie bespaard en de jacuzzi staat klaar om er onmiddelijk in te springen.

Laatst bewerkt:
Ik had het vooral op de negatieve nachttarieven. Als ik de belpex bekijk gebeurt dat wel es vaker tussen 1 en 4 's nachts...
Afhankelijk van je inverter kan je het misschien met dit doen.
Welke inverter heb je?

Je kan dan ook een 2de elektriciteitsmeter installeren en daarvoor bvb een engie dynamic contract bij afsluiten.

1. Extra meter installeren voor EV & batterij storage.
  2. Meter voorzien van dynamisch contract zodat je energie kan inslaan aan lage/negatieve prijzen.
  3. Laadpaal en hybride inverter voorzien van script die daags voordien de belpex prijzen downloadt en interpreteert.
  4. Nu nog iets uitvinden zodat je gedurende de dure donkere wintermaanden je energie binnenhaalt via je oude meter aan een vaste lage prijs.

Laatst bewerkt:
Afhankelijk van je inverter kan je het misschien met dit doen.
Welke inverter heb je?

Dit ding hebben ze ons geleverd.

Dit ding hebben ze ons geleverd.

Die is best te schakelen. Hij trekt zo'n 16A/3700 Watt continu.

Ik had het eerder over je solar inverter, of die wat programmatie ondersteunt en bvb digitale output kanalen heeft.
Welke merk/model is dat?

Die is best te schakelen. Hij trekt zo'n 16A/3700 Watt continu.

Ik had het eerder over je solar inverter, of die wat programmatie ondersteunt en bvb digitale output kanalen heeft.
Welke merk/model is dat?

da's een Sunny Boy 3.6 van SMA. Binnenkort voorzien van een Sunny Home Manager 2.0

Afhankelijk van je inverter is dat wel zelf te bouwen.
Mijn Victron heeft digitale in en outputs.
Je programmeert dan bvb een trigger in je inverter die digitale output 1 hoog maakt vanaf wanneer er meer dan 1-2 kW geinjecteerd word.
Die digitale output laat je een klein relais schakelen die op zijn beurt een grote power contacter schakelt die je zwembad verwarming van stroom voorziet.
Ik heb zo mijn jacuzzi exclusief op zonne/batterij-energie draaien in de weken dat ik niet thuis ben.
Als ik wil schakel ik die ook gewoon remotely in bvb 12 uur voordat ik weer thuis kom.
Lekker veel energie bespaard en de jacuzzi staat klaar om er onmiddelijk in te springen.
Je wil toch liever schakelen op basis van injectie en niet van productie?

Ik lees mijn P1 meter uit met Home Assistant en op basis daarvan schakel ik apparaten. Ik kan op sommige momenten wel veel opwekken, maar als de wasmachine draait en de SSW run loopt, heb ik niet veel overschot meer.

Heeft er iemand ervaring met bauer zonnepanelen? In mei lanceren ze een nieuwe reeks glas glas panelen.

Ben nog aan het twijfelen welk merk ik zou nemen..

deze week is er iemand langsgekomen voor een offerte voor zonnepanelen.
maandag komt er nog iemand en ik verwacht daarna na 1 firma voor een offerte.

ik heb 2 mogelijkheden.
of ik plaats deze op het dak van mijn garage (of dak garage + klein deel van het tuinhuis) of ik plaats deze op het dak van mijn woning.(pas vernieuwd leien dak)
hij vertelde dat als ik deze plaatst op het plat dak van garage, dat ik in de tussenseizoenen en winterseizoen minder opbrengst zou hebben omdat de zon laag staat.
(het dak van het huis zou ideaal zijn, alleen mssn wel jammer, dak is een paar maanden geleden vernieuwd (zal het uitzicht met zonnepanelen nog ok zijn? en omdat ik altijd van mening was om zonnepanelen op het plat dak te plaatsen, zijn er geen haken op het dak geplaatst (om de zonnepanelen vast te houden, en is dit een meerkost)

hij sprak over een kleine hellingshoek (hij sprak over een helling van 7 a 8% ) is dit niet weinig? (voor zonnepanelen op het plat dak)
een collega van op t werk vertelde dat bij hem, elke zonnepaneel verbonden het met een optimizer.
volgens hem, produceert een zonnepaneel maximaal wat de minste zonnepaneel produceert klopt dit?
ik heb dit gevraagd aan de persoon die de offerte heeft opgemaakt en zijn antwoord hierop:

"Optimizers kunnen altijd geplaatst worden als extra. Deze kosten 50 euro excl. btw per optimizer en per paneel heb je dan één optimizer nodig. De panelen op het plat dak zullen op één kring staan en de andere panelen op een andere kring dus die van het plat dak gaan de andere niet beïnvloeden."
het probleem hier, is dat naast de garage, bevindt zich het huis, in de namiddag zal de eerste kolom zonnepanelen (of een groot deel ervan) in de schaduw zitten (door de muur van het eerste verdiep) en dus minder stroom produceren. het ander plat dak, hiermee bedoelt hij, het dak van ons tuinhuis waar we 4 zonnepanelen zouden plaatsen

ik zou maar een omvormer van 5 kw mogen hebben omdat ik mijn electrische installatie monofasig zou zijn. Maar wat als m'n zonnepanelen 7kw produceren . Wat gebeurt er met die overtollige 2kw?

K ben nog aan t twijfelen voor een batterij.

als ik deze week de offerte ontvang van de 2de firma, maak ik een overzicht van de prijzen en post ik deze hier

Laatst bewerkt:
ik zou maar een omvormer van 5 kw mogen hebben omdat ik mijn electrische installatie monofasig zou zijn. Maar wat als m'n zonnepanelen 7kw produceren . Wat gebeurt er met die overtollige 2kw?
Die verdwijnt in het niets. Aka, geen zorgen om maken. Overdimensionering van u panelen tov u omvormer is normaal.

het probleem hier, is dat naast de garage, bevindt zich het huis, in de namiddag zal de eerste kolom zonnepanelen (of een groot deel ervan) in de schaduw zitten (door de muur van het eerste verdiep) en dus minder stroom produceren. het ander plat dak, hiermee bedoelt hij, het dak van ons tuinhuis waar we 4 zonnepanelen zouden plaatsen
Dan zult ge best optimizers of micro omvormers gebruiken. Anders gaat heel u opbrengst naar beneden.

ik heb 2 mogelijkheden.
of ik plaats deze op het dak van mijn garage (of dak garage + klein deel van het tuinhuis) of ik plaats deze op het dak van mijn woning.(pas vernieuwd leien dak)
hij vertelde dat als ik deze plaatst op het plat dak van garage, dat ik in de tussenseizoenen en winterseizoen minder opbrengst zou hebben omdat de zon laag staat.
(het dak van het huis zou ideaal zijn, alleen mssn wel jammer, dak is een paar maanden geleden vernieuwd (zal het uitzicht met zonnepanelen nog ok zijn? en omdat ik altijd van mening was om zonnepanelen op het plat dak te plaatsen, zijn er geen haken op het dak geplaatst (om de zonnepanelen vast te houden, en is dit een meerkost)
Die meerkost zal relatief zijn eh. Kijk gewoon welke opstelling u het meeste zal opbrengen en pak die.

deze week is er iemand langsgekomen voor een offerte voor zonnepanelen.
maandag komt er nog iemand en ik verwacht daarna na 1 firma voor een offerte.

ik heb 2 mogelijkheden.

hij sprak over een kleine hellingshoek (hij sprak over een helling van 7 a 8% ) is dit niet weinig? (voor zonnepanelen op het plat dak)
De hellingshoek op een plat dak wordt bepaald door het montagesysteem dat je gebruikt. Typisch is dat rond de 10 a 12%. Als je weet welke frames hij gebruikt kan je het opzoeken in de handleiding.
een collega van op t werk vertelde dat bij hem, elke zonnepaneel verbonden het met een optimizer.
volgens hem, produceert een zonnepaneel maximaal wat de minste zonnepaneel produceert klopt dit?
Dat zou waar zijn als zonnepanelen niet waren uitgerust met bypass diodes. Maar dat is wel het geval dus het resultaat van schaduw is minder drastisch dan dat. In het slechtste geval wordt een beschaduwd paneel volledig gebypassed, maar het kan evengoed dat er maar 1 of 2 zones gebypassed worden, of dat de MPPT een werkingspunt kiest waarbij die zones toch nog voor een stuk meewerken als dat in totaal meer zou opleveren.
Het verschil met optmizers is dat met een MPPT een globaal werkingspunt (spanning/stroom) moet gekozen worden voor de hele string en optimizers dat per paneel kunnen doen wat dus een kleine meeropbrengst kan opleveren.
Zie hier: https://mastersinsolar.nl/kennisbank/zonnepanelen/invloed-van-schaduw-op-opbrengst-zonnepanelen/
voor de volledige uitleg.
Het komt er op neer dat optimizers uw opbrengst maar beperkt verbeteren igv schaduw. Je moet dus inschatten over de meeropbrengst ooit de investering gaat compenseren.
ik heb dit gevraagd aan de persoon die de offerte heeft opgemaakt en zijn antwoord hierop:

"Optimizers kunnen altijd geplaatst worden als extra. Deze kosten 50 euro excl. btw per optimizer en per paneel heb je dan één optimizer nodig. De panelen op het plat dak zullen op één kring staan en de andere panelen op een andere kring dus die van het plat dak gaan de andere niet beïnvloeden."
Dat klopt, twee strings die op twee MPPT's (onafhankelijke ingangen van uw omvormer) zijn aangesloten werken onafhankelijk van elkaar.

Uw omvormer (of preciezer: de MPPT ervan) past zijn ingangsimpedantie aan om het vermogen van de verbonden string te maximaliseren. Maar als dat hoger is dan zijn max vermogen dan past hij die gewoon aan tot het matched met wat de omvormer maximaal kan omzetten.
Op dat moment brengt uw string dus maar effectief 5kw op (ook al zou hij theoretisch meer kunnen opwekken in een ander werkingspunt).

ondertussen 2 offertes mogen ontvangen.

ik had de mogelijkheid om deze te plaatsen op het plat dak van mijn garage of op het dak van mijn woning
tov de meerdere nadelen (helingsgraad van10%, minder opbrengst tijdens de winter en de middenseizoenen, ik zou een boom moeten snoeien...) gekozen voor op mijn dak.
Dak is van tegelpannen (vernieuwd in september 2023)

https://freeimage.host/i/JXOfmVj

de garanties verschillen wat, allebei op dakdichtheid 10j.
productgarantie op zonnepanelen, offerte 1 geeft 40 j en offerte 2, 25j
vermogensgarantie op de zonnepanelen: offerte 1 : 40 j (86.1%) offerte 2, 30j (87.4%)
omvormer en batterij zijn alle 10j

beide prijzen staan dicht bij elkaar, normaal zou offerte 2 duurder moeten maar ze geven momenteel korting (ongeveer 2000 euro)
offerte 2 stelde voor om een deel van de zonnepanelen te plaatsen op een deel een zijdak
(op de offerte lees ik dit:
11 panelen op dak 1 (orientatie: -5°, dakhelling: 45°)
5 panelen op dak 2 (orientatie: 94°, dakhelling: 45°)
volgens hem, krijg ik in de namiddag en avond zo meer zon op deze zonnepanelen. (westen gericht)
11 op het groot dak en 5 op het zijdak

raden jullie me een batterij aan? is dit nog niet wat te vroeg? (nog een paar jaartjes wachten?)
wat vinden jullie de offerte? en de voorgestelde merken van zonnepanelen, omvormer en batterij?

K denk wel om lucht-lucht warmtepompen te kopen. Dan zou ik 2 a 3 zonnepanelen meer hebben, volgens persoon van offerte 2

Edit:tikfoutje in mijn link: zonnepaneel offerte 1 moet AEG zijn ipv AGE

Laatst bewerkt:
Wegblijven van die AEG's!

In de garantievoorwaarden staat dat elke 6 maand een controle van alle connecties door een installateur loet gebeuren om de garantie te behouden. Die garantie komt van de producent AIKO en niet van AEG zelf. Dit is een rebranded paneel.

Als de bypassdiode eruit gaat op termijn wordt bij beschaduwing het paneel tests op deze panelen wijzen uit datvde panelen dan tot 550 graden celcius gaan lokaal. Zoiets zou ik zelf nooit op mijn dak willen.

Terug
Bovenaan