Zonnepanelen Topic

Maak er dan van: op Vlaamse fora ;-)
In dit topic van 325 pagina's is het woord inductielus maar 1 keer gebruikt en het was door @mac-bc
Als ge dan toch wilt fars doen
Mensen met kennis inzake leggen van zonnepanelen, ik heb 2 vragen.

Wat is het beste, bij het leggen van de zonnepanelen de kabels samenhouden en een van de kabels dus ook veel langer maken (dus de + of - kabel mee langs alle panelen trekken) of gewoon de kabels kort houden en de - kant en + kant gewoon via de kortste weg naar de omvormer trekken. De ene verkoper zegt mij dat zij ze meetrekken omdat dit beter zou zijn bij blikseminslag om de EMK's laag te houden , een andere verkoper zegt net dat je dit niet mag doen omdat je dan ook de stroomkabels langer maakt en daardoor ook meer veliezen hebt. Ik vind nergens geen info terug over wat nu de juiste techniek is en dit zou ik wel willen weten.

Vraag 2 is of een omvormer hoog aan de gevel (de binnenzijde wel te verstaan) mag hangen. Verkoper 2 stelt dit terug voor omdat je dan weer die kabels korter kan houden, de andere zegt dat dit niet mag voor de keuring. Wederom, wie van de 2 geeft hier weer de juiste info?
Missschien is het woord inductielus het probleem.
 
Is dat zelfde woord voor vlamboog(bogen)?? Daar heb ik wel eens over gelezen maar de installateurs hebben hier de rode en de zwarte gewoon samen gelegd hoor
Vlamboog is nog een andere term, inductielussen zijn volgens mij gewoon de manier van kabels leggen opdat het oppervlak tussen + en - kabel zo klein mogelijk is, ergo zoals jij zegt, de rode en de zwarte gewoon samen leggen mee met de richting van de panelen.
 
Ik was hier aan het kijken voor mijn premie aan te vragen.

Vraag je een retroactieve investeringspremie aan?​

JA / NEE


Ik heb nog maar sinds dit jaar mijn panelen, dus ik veronderstel NEE?

Retroactief is voor de mensen die al langer panelen hadden zeker?
 
Ik was hier aan het kijken voor mijn premie aan te vragen.

Vraag je een retroactieve investeringspremie aan?​

JA / NEE


Ik heb nog maar sinds dit jaar mijn panelen, dus ik veronderstel NEE?

Retroactief is voor de mensen die al langer panelen hadden zeker?

Dus neen, niet voor u. Dit jaar is 2022 en ligt dus niet voor 31 december 2020.
 
Is dat zelfde woord voor vlamboog(bogen)?? Daar heb ik wel eens over gelezen maar de installateurs hebben hier de rode en de zwarte gewoon samen gelegd hoor
Vlamboog is nog een andere term, inductielussen zijn volgens mij gewoon de manier van kabels leggen opdat het oppervlak tussen + en - kabel zo klein mogelijk is, ergo zoals jij zegt, de rode en de zwarte gewoon samen leggen mee met de richting van de panelen.
Inductielus.
Elke positief geladen kabel maakt eigenlijk een magnetisch veld en kan daardoor de andere negatief geladen kabel reeds op een bepaalde spanning brengen.
Inductie is het natuurkundige verschijnsel dat over een geleider een elektrische spanning wordt opgewekt als de geleider zich bevindt in een veranderend magnetisch veld of omgekeerd als een geleider beweegt in een magnetisch veld.

Vlamboog.
Ga je voornamelijk krijgen wanneer er een kortsluiting is of wanneer er wordt in of uitgeschakeld. Heb je nooit een kabel doorgeknipt die onder spanning stond? Dat geeft een vonk af.
Een vlamboog wordt ook wel elektrische boog of lichtboog genoemd. Het is het verschijnsel dat ontstaat als tussen twee elektroden een elektrische lading wordt geleid.
 
Offerte gekregen van 2 installateurs:

Installateur 1
Offerte 1: Sunpower P6 - 405 full BLK x14
SMA SB 5.0 omvormer
€8600
Offerte 2: Sunpower MAX3 - 430 WHT x14
SMA SB 5.0 omvormer
€10400

Installateur 2
Offerte 1: Longi Solar full black 400 x24
SMA SB 5.0
€10800
Offerte 2: idem maar 18 panelen
€8300

Ik neigde initieel meer naar Sunpower voor de betere kwaliteit en garantie maar twijfel nu toch. Is de kwaliteit van Sunpower het overwegen waard ? Bijna 10 extra panelen met Longi is toch wel wat.
 
Je gaat véél meer centen verdienen met meer Longi dan met minder Sunpowers
Lijkt me een oost-west-opstelling te zijn op een hellend dak?
ex. BTW? Installateur 2 heeft een scherpe offerte vind ik!
 
Iemand een antwoord op volgende:
28/11 zonnepanelen geplaatst + batterij
19/12 keuring

Dit is voldoende voor de premies van 2022 vermoed ik?
Voor de batterij -> binnen de 90 dagen dient men een dossier in te dienen voor de premie (+ ook digitale teller regelen). Digitale meter moet dus niet meer in 2022 worden geplaatst?
 
Hier:

Maart: opgestart 22 maart —> 246
April: 813
Mei: 986
Juni: 949
Juli: 1002
Augustus: 957
September: 582
Oktober: 447
November: 171 tot nu (extrapoleren zal dus rond 210-230 uitkomen mits nog 1 of 2 normaal zonnige dagen)

—> december en januari: kleine 200?

Allez, als er zo’n zonnige periode komt van een paar dagen kan dat het eindresultaat natuurlijk zwaar beïnvloeden.
Om hier nog eens op terug te komen, op zo'n flauwe winterdag zoals vandaag zit ik aan 0.89kWh opbrengst met 5kWp aan panelen.
Quasi 0 injectie vandaag.
 
Vandaag 1.6, gisteren 1.4 met 11kwp.

In november toch 11-13 kwh gehad op semi zonnige dagen. Fingers crossed op toch paar zinnige december dagen.
 
Zoals ik al eens zei, december en januari heb je quasi niets aan zonnepanelen, en meestal in november ook niet. Bij een hellend dak heb je nog iets, bij een plat dak niet
 
Om hier nog eens op terug te komen, op zo'n flauwe winterdag zoals vandaag zit ik aan 0.89kWh opbrengst met 5kWp aan panelen.
Quasi 0 injectie vandaag.
Gisteren 1,86 opbrengst, 45 kWh verbruik (warm met mijn airco’s gezien ‘overschot’ tot ze digitale teller komen installeren, m’n centrale verwarming ligt nog even uit). Vandaag is bijvoorbeeld al veel beter.
 
Terug
Bovenaan