Zonnepanelen Topic

Hier in 2020 voor een installatie met Enphase IQ7+ niet meer betaald dan voor een SolarEdge met optimizers, nog geen moment spijt van gehad :)
@Herman De Croo
Als ik even kort reken dan lijkt me dat zo onnodig duur en zitten er heel wat nadelen aan?
Die dingen kunnen maar een vermogen omvormen van maximum 295 Watt ook al heb je panelen van bvb 420 Watt liggen.
In mijn installatie van 28 panelen aan €141 per stuk voor een IQ7+ lig je aan een kost van €3948 voor de omvormer!!!
Voor die prijs koop je een "Mercedes kwaliteit" hybride inverter zoals Easysolar II van Victron en heb je nog geld over.

Dan heb je nog een bijkomend probleem dat indien er een probleem is je inverter moeilijk toegangkelijk is want ze ligt onder een zonnepaneel op je dak.

Om welke reden zou ik wel kiezen voor die IQ7+ ?
 
Die IQ7+ gaat tot 440W. Voor mij niet nuttig, maar je gebruikt dat bv. in situaties dat er veel schaduw is, of met veel verschillende orientaties. Zodat elk paneel naar zijn max kan presteren, ipv het slechtste van alle panelen als je ze in serie plaatst.
 
Enphase is mooi spul, maar hou er rekening mee dat voor grote oost-west opstellingen een omvormer met 2 trackers interessanter kan zijn.
Je kan 15kWp panelen in oost-west opstelling leggen in combinatie met een 10kW omvormer. Als je dit doet met Enphase zit je aan 15kWh omvormer vermogen en dat is teveel voor een standaard installatie.

Heb je panelen op het zuiden en last van schaduw, dan is Enphase wel top.
 
Grmbl, met het slechtere weer valt de rechtse van 2 omvormers continu van de wifi. Die staat letterlijk 50cm meer nasar rechts op >10m van de router. Blijkbaar genoeg om continu offline te zijn...

Iemand weet van wifi boosters op batterijen of zonder internet kabel die tegen vocht kunnen? Kan die eventueel in het speelhuisje van de kinderen hangen, staat ongeveer halverwege.
 
Grmbl, met het slechtere weer valt de rechtse van 2 omvormers continu van de wifi. Die staat letterlijk 50cm meer nasar rechts op >10m van de router. Blijkbaar genoeg om continu offline te zijn...

Iemand weet van wifi boosters op batterijen of zonder internet kabel die tegen vocht kunnen? Kan die eventueel in het speelhuisje van de kinderen hangen, staat ongeveer halverwege.
Tadaam!
 
Lijkt me duur om panelen productie op te volgen :cautious:
como-amplificar-se%C3%B1al-wifi-con-papel-aluminio.jpg
 
Klopt deze uitleg van een concurrent over onderstaande offerte?



Wat hij schrijft is correct. Een optimizer kan een optimale instelling per paneel (in één string, dus een serieschakeling van panelen) bekomen. Stel dat er één van je panelen in de schaduw ligt, dan zal de optimizer dat paneel bv kortsluiten zodat er toch nog stroom door de gehele string kan vloeien.

Een optimizer is eigenlijk een mini MPPT op niveau van ieder afzonderlijk paneel. Zo'n string is nog steeds verbonden met een AC/DC omvormer.

Een micro-omvormers is een AC/DC omvormer op zich (per paneel).

De termen "serie" en "parallel" worden in de context van optimizers vaak niet juist toegepast.
Optimizers zijn nog steeds een serie schakeling.
Bij micro-omvormers wordt de output van ieder paneel afzonderlijk omgevormd naar AC en kan je spreken van een grote parallel schakeling.

Maar het is overigens ook perfect mogelijk om twee strings (van dezelfde aantal panelen) parallel te verbinden op één MPPT input bijvoorbeeld.
 
Wat hij schrijft is correct. Een optimizer kan een optimale instelling per paneel (in één string, dus een serieschakeling van panelen) bekomen. Stel dat er één van je panelen in de schaduw ligt, dan zal de optimizer dat paneel bv kortsluiten zodat er toch nog stroom door de gehele string kan vloeien.

Een optimizer is eigenlijk een mini MPPT op niveau van ieder afzonderlijk paneel. Zo'n string is nog steeds verbonden met een AC/DC omvormer.

Een micro-omvormers is een AC/DC omvormer op zich (per paneel).

De termen "serie" en "parallel" worden in de context van optimizers vaak niet juist toegepast.
Optimizers zijn nog steeds een serie schakeling.
Bij micro-omvormers wordt de output van ieder paneel afzonderlijk omgevormd naar AC en kan je spreken van een grote parallel schakeling.

Maar het is overigens ook perfect mogelijk om twee strings (van dezelfde aantal panelen) parallel te verbinden op één MPPT input bijvoorbeeld.
Als ik u uitleg goed lees, eens een optimizer aan het werk gaat (kortsluit zoals jij zegt) produceert dat paneel in het geheel niets meer maar de andere op de string 'vollen bak'?
 
Nee, een optimizers gaat ook uit een beschaduwd paneel vermogen gaan halen.

Het zijn gewoon 2 verschillende systemen met elk hun voor en nadelen.
In jouw geval, zoals de materialen op de offerte die ik zie, zijn micro-omvormers geen logische keuze.

Als je een monofasig net hebt, met de IQ7A (die je nodig hebt bij Maxeon) ga je nooit zoveel panelen kunnen leggen.
De IQ7A is al 366W per omvormertje, dus je zit héél snel aan de 5kW die maximaal op 1 fase mag.
Je kunt met de IQ7A ook maar tot 8 panelen op één basiskabel leggen, dus is direct een tweede (duur) traject nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Als ik u uitleg goed lees, eens een optimizer aan het werk gaat (kortsluit zoals jij zegt) produceert dat paneel in het geheel niets meer maar de andere op de string 'vollen bak'?
In het slechtste geval, indien volledig beschaduwd. Elke optimizer gaat, zoals hierboven gezegd, proberen de ideale instelling voor ieder paneel afzonderlijk te bekomen. Panelen kunnen ook deels beschaduwd of ongelijk vervuild of verouderd zijn.

Moest je geen optimizers hebben en 1 volledig beschaduwd paneel in een string, dan vloeit er door de hele string geen (of nauwelijks) stroom meer.
 
Wij hebben hier een offerte binnen voor 20 eco delta 410W panelen full black mono + solax omvormer 5.0.
Iemand ervaring met deze producten?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan