Zonnepanelen Topic

Hoe mogen we de calculaties voor een thuisbatterij interpreteren als het capaciteitstarief erdoor komt? De top afromen met een batterij van 4kWh heb ik hier al eens voorbij zien komen.
Ik denk dat dat gewoon heel moeilijk is om praktisch klaar te spelen (toch in de wintermaanden).

De capaciteit en het vermogen van een batterij-installatie is steeds beperkt, dus om bij hoge vermogens niet het ene of het andere regelmatig leeg/vol te trekken lijkt me toch straf, waardoor de invloed op het capaciteitstarief beperkt blijft.
 
Iemand een idee of PVcalc wat accuraat is ? Ik zit aan 20-30% meer productie dan wat PVcalc berekent.

Produceren panelen meer dan wat er in de manual staat ?
Jij kijkt momenteel waarschijnlijk naar een zeer beperkte dataset? Dan is dat onmogelijk te zeggen, alles is afhankelijk van het weer dag op dag. Zelfs op 1 jaar valt het moeilijk te zeggen want veel hangt af van de werkelijke instraling.

Wat staat er in de manual? Daarin staat toch geen productie?
 
Hoe mogen we de calculaties voor een thuisbatterij interpreteren als het capaciteitstarief erdoor komt? De top afromen met een batterij van 4kWh heb ik hier al eens voorbij zien komen.
Ik denk dat dat gewoon heel moeilijk is om praktisch klaar te spelen (toch in de wintermaanden).

De capaciteit en het vermogen van een batterij-installatie is steeds beperkt, dus om bij hoge vermogens niet het ene of het andere regelmatig leeg/vol te trekken lijkt me toch straf, waardoor de invloed op het capaciteitstarief beperkt blijft.
Hangt idd vooral af van omvormer en wat soort pieken je maakt.

Mijn omvormer en batterij kunnen 5kW piek leveren. Indien vol etc kan je dus 5kW van je piek afnemen.

het probleem ontstaat vooral in de winter als je batterij niet voldoende is om een hele maand te voorzien. Bv in de winter. Als je 29 dagen volle batterij hebt en je piek aftopt, maar net 2 dagen een lege hebt, en je gaat een sauna aanzetten of je elektrische wagen laden heb je onmiddellijk toch een piek van 6kW ofzo.. dan maken die andere 29 dagen ook niet mee uit.
 
Jij kijkt momenteel waarschijnlijk naar een zeer beperkte dataset? Dan is dat onmogelijk te zeggen, alles is afhankelijk van het weer dag op dag. Zelfs op 1 jaar valt het moeilijk te zeggen want veel hangt af van de werkelijke instraling.

Wat staat er in de manual? Daarin staat toch geen productie?

Ik zou toch niet 20-30% boven de clear sky max watt mogen gaan? Volgens pv calc clear sky 12kwh vandaag. Zit nu al aan 13kwh en er zijn al wolken in het opbrengstpatroon te zien.
 
Zonnepanelen geplaatst in april in bezit v analoge teller.
Zonnepanelen aangemeld en goedgekeurd door fluvius.
Na plaatsing digitale meter kan ik die subsidies aanvragen v circa 1000 euro.

Kan ik die digitale meter uitstellen?
Ik ben ondertussen al meer dan 2000 teruggedraaid dus ik verwarm nu electrisch ipv gas.

Groeten
 
Zonnepanelen geplaatst in april in bezit v analoge teller.
Zonnepanelen aangemeld en goedgekeurd door fluvius.
Na plaatsing digitale meter kan ik die subsidies aanvragen v circa 1000 euro.

Kan ik die digitale meter uitstellen?
Ik ben ondertussen al meer dan 2000 teruggedraaid dus ik verwarm nu electrisch ipv gas.

Groeten
neen.
 
Ik zou toch niet 20-30% boven de clear sky max watt mogen gaan? Volgens pv calc clear sky 12kwh vandaag. Zit nu al aan 13kwh en er zijn al wolken in het opbrengstpatroon te zien.
Er zijn zoveel pv calc's
En dan moet je nog perfect de hellingsgraad en dergelijke hebben op tot de juist berekening te komen
Ik had vandaag 12,4 kWh met 5200 wp op 188zw
Meer dan de laatste 7 dagen denk ik🤣
 
17.5 kWh met 5.6 kWp op een 5kW omvormer. 45 graden helling gericht op t Zuiden met 25 graden afwijking naar 't Westen. Geen zin om dat allemaal in een of ander tooltje in te vullen dus feel free om dat als vergelijkingsmateriaal te gebruiken.
 
Vandaag een leuke telefoon gehad, volgende week maandag komen ze de panelen keuren en een rescert controle doen. Ik had het niet zo snel verwacht maar liever zo dan omgekeerd. Ondertussen heb ik wel nog niks van documenten van de vrouw van de verdwenen installateur mogen ontvangen dus daar zal ik zelf voor mogen zorgen.

Een situatieschema en eendraadschema weet ik dat nodig is, verder ook nog de handleiding en installatiehandleiding van de omvormer, datasheet van panelen maar zijn er dan ook nog andere zaken nodig?
 
Is deze offerte goed van prijs en kwaliteit?

Subsidie zou ik geen recht meer op hebben.
Is een uitbreiding. Vorige installatie is van 2012

Zijn leningen nog interessant?

 
Uitzonderlijk goed weer geweest natuurlijk en ik heb nog geen vergelijkingspunt - maar ik vind november toch nog goed meevallen tot nu toe.
- Slechtste dag 3.9kwh
- Beste dag 30.1kwh
- Vandaag 24.7kwh
Ik zit nu voor november op 380kwh opbrengst, dat ligt mooi in lijn met het verbruik.

(7400Wp ZZO met 6kW omvormer)
 
Hier was het gisteren maar 1.6kW opwekking met 3,95kW piek. Winter is nefast met zuid + 12 graden hoek. :( totaal voor november is maar 81kW nu
 
Stevige opbrengsten die hier passeren.
Bij ons (7200Wp O-W installatie, geinstalleerd deze zomer, op plat dak met SUN2000-5KTL-M1 omvormer) gisteren maar 6.5 kWh en november tot op heden 130 kWh.
Hoogste productie ooit op een dag 38 kWh (in juli).

Aan onze westkant staan wel hoge bomen die in de namiddag wat zonlicht wegpakken. Denk eraan om de westgerichte panelen zuidwaarts te laten leggen (en had in feite die bezorgdheid initieel ook al doorgegeven aan de installateur).
Omvormer is wat ondergedimensioneerd misschien voor de installatie. Er was een zwaardere voorzien maar die was niet voorradig. Dus 't was ofwel wachten, ofwel een kleinere.
 
Is deze offerte goed van prijs en kwaliteit?

Subsidie zou ik geen recht meer op hebben.
Is een uitbreiding. Vorige installatie is van 2012

Zijn leningen nog interessant?

Qua prijs ziet er mij dat in lijn van de andere offertes hier uit.
Alleen enkele pagina's terug gelezen dat Huaiwei omvormer enkel compatibel is met batterijen van hun merk. Als je later nog in een batterij wil investeren misschien wel goed om u nu nog niet op dat merk vast te zetten.
 
Denk dat dat nog aan de dure kant is.
Onlangs offerte ontvangen voor 18 panelen 400W + SMA omvormer voor €9700 incl.
Ook alles in van A tot Z?


Qua prijs ziet er mij dat in lijn van de andere offertes hier uit.
Alleen enkele pagina's terug gelezen dat Huaiwei omvormer enkel compatibel is met batterijen van hun merk. Als je later nog in een batterij wil investeren misschien wel goed om u nu nog niet op dat merk vast te zetten.
Mij leek dat er ook redelijk uit te zien. En is een bedrijf hier 'om de hoek'
Goede tip van die batterij. Ga ik even navragen bij hun
 
Ook alles in van A tot Z?



Mij leek dat er ook redelijk uit te zien. En is een bedrijf hier 'om de hoek'
Goede tip van die batterij. Ga ik even navragen bij hun
Yes ook alles geleverd en geplaatst tot keuring en aangifte.
Locatie en regio van bedrijf doet er soms ook toe.
Hier gaat het ook om een elektricien "om de hoek", in een boeregat in West-Vlaanderen ;-)

Kleine sidenote: plaatsing van hem is wel pas voor september volgend jaar. Vroeger kan hij niet...Mss is da ook een reden waarom de prijs vrij scherp is? :)
 
Yes ook alles geleverd en geplaatst tot keuring en aangifte.
Locatie en regio van bedrijf doet er soms ook toe.
Hier gaat het ook om een elektricien "om de hoek", in een boeregat in West-Vlaanderen ;-)

Kleine sidenote: plaatsing van hem is wel pas voor september volgend jaar. Vroeger kan hij niet...Mss is da ook een reden waarom de prijs vrij scherp is? :)
Die is al wat onder prijs aan het duiken om zijn agenda voor volgend jaar vol te zetten. Elektricien weet ik het niet maar van verschillende andere aannemers in men buurt hoor ik toch dat er al gaten beginnen te vallen in de planning door gebrek aan opdrachten. Voorlopig nog op te vullen met leveringen van materiaal die wat vlotter beginnen te lopen.
Wij hebben twee weken geleden getekend voor plaatsing van 33 panelen, zou voor april volgend jaar zijn.
 
Terug
Bovenaan