Zonnepanelen Topic

Krijg vandaag nog de offerte binnen.
Kan nog 13 panelen kwijt op het dak.
13x400wp sunpower
3x optimizer nodig.
Omvormer 4,4 van huawai
8500 all in

Is dit redelijk of toch maar afblijven?
Installatie zou voor maart zijn.

Premie zou ik geen recht meer op hebben.
2de installatie zou dit wegvallen. Terwijl mijn eerste van 2012 is (huis vorig jaar gekocht)
 
Hey,
Ja zo dacht ik er dus ook over, cheap geïnstalleerd en zo wel voor EPC in orde. Wordt gek van dat soort zever.
Maar goed, zal het zo doorgeven dan kan ik hen ook niet beter bij staan.
Mvg
Mja, dit is een hypothese. Altijd het contract of het lastenboek consulteren over wat daarvan instaat.

Als daar niets instaat, is het enigste wat je kan doen om te starten contact opnemen met de firma met wie je een contract hebt en die zaken gewoon "vriendelijk" aanhalen dat je u de vragen stelt naar die zaken ( windlast, schaduw, levensduur (vuil dat er blijft opstaan)... en dat je op andere plaatsen op platte daken die zonnepanelen eerder onder een hoek ziet). Het punt is gewoon dat je, indien dit niet beschreven staat, niets achter de hand hebt om in mijn ogen iets af te dwingen.

En zelfs al heb je iets om af te dwingen, dan is het nog altijd beperkt. Aangezien het niet draait om gelijk hebben, maar gelijk krijgen. En draait het dan rond het feit of je het geld eraan wenst te spenderen rekening houdende dat het geld kost om gelijk te krijgen, en het ook niet wil zeggen dat je gelijk krijgt en dan ook nog eens voor zijn kosten mag opdraaien.

Waar sommigen natuurlijk ook op spelen.
 
Mja, dit is een hypothese. Altijd het contract of het lastenboek consulteren over wat daarvan instaat.

Als daar niets instaat, is het enigste wat je kan doen om te starten contact opnemen met de firma met wie je een contract hebt en die zaken gewoon "vriendelijk" aanhalen dat je u de vragen stelt naar die zaken ( windlast, schaduw, levensduur (vuil dat er blijft opstaan)... en dat je op andere plaatsen op platte daken die zonnepanelen eerder onder een hoek ziet). Het punt is gewoon dat je, indien dit niet beschreven staat, niets achter de hand hebt om in mijn ogen iets af te dwingen.

En zelfs al heb je iets om af te dwingen, dan is het nog altijd beperkt. Aangezien het niet draait om gelijk hebben, maar gelijk krijgen. En draait het dan rond het feit of je het geld eraan wenst te spenderen rekening houdende dat het geld kost om gelijk te krijgen, en het ook niet wil zeggen dat je gelijk krijgt en dan ook nog eens voor zijn kosten mag opdraaien.

Waar sommigen natuurlijk ook op spelen.
Hey,

Heb bij hun vanaf het begin gezegd dat hun lastenboek niet gedetailleerd is geweest. M.a.w. ze lappen alles aan de laars. Het gebouw ziet er qua vormgeving hetzelfde uit, maar alle aankleding is anders (bv. houten bekleding van carports, zijn goedkope sandwich panelen geworden)...

Dus laat maar snel zijn... Ga er nog niet aan beginnen om verder in te verdiepen :D
Bedankt iig voor de input :)

Mvg
 
Zonnepanelen in de winter zijn eigenlijk niets waard. Een goede dag in de zomer is evenveel opbrengst als 2 volledige weken in december of januari.
Zever.

Ik heb enkele dagen in november van 18 kW. Mijn allerbeste dag begin juli zat op 45 kW, de meeste dagen die goed waren in juni en juli kwamen tussen 40 en 42 kW uit.

December kan nog iets minder zijn qua uren licht, maar niet zo heel veel.

Ter info: ik heb ongeveer 22% van de opbrengst per dag tot hiertoe in november vergeleken met het gemiddelde per dag in juli (mijn beste maand dit jaar). Uw statement is dus overdreven.

Ik schat in november net boven de 200 kW uit te komen, goed om bijna de helft van m’n verbruik te dekken.
 
Zever.

Ik heb enkele dagen in november van 18 kW. Mijn allerbeste dag begin juli zat op 45 kW, de meeste dagen die goed waren in juni en juli kwamen tussen 40 en 42 kW uit.

December kan nog iets minder zijn qua uren licht, maar niet zo heel veel.

Ter info: ik heb ongeveer 22% van de opbrengst per dag tot hiertoe in november vergeleken met het gemiddelde per dag in juli (mijn beste maand dit jaar). Uw statement is dus overdreven.

Ik schat in november net boven de 200 kW uit te komen, goed om bijna de helft van m’n verbruik te dekken.
Hangt allemaal van de hoek af en oriëntatie. Z+12 graden
Had in juli 650kw productie , gemiddeld 25kw per dag of meer.
In december 21 had ik over de hele maand 21kw productie in totaal.

In mijn geval klopt de stelling van Herman.
 
Sinds ik ze liggen heb
Juli 816 kWh
Aug 793
Sept 509
Oct 453
Nov 160 tot nu toe

5200 wp op 188 graden zw dus bijna zuid😊
 
Laatst bewerkt:
Stelling van Herman is idd realistisch, twee goede zomerdagen komen hier idd min of meer overeen met volledige maand december of januari. Opbrengst in november was de afgelopen jaren 70 tot 100% hoger dan die twee maanden.
 
Hier:

Maart: opgestart 22 maart —> 246
April: 813
Mei: 986
Juni: 949
Juli: 1002
Augustus: 957
September: 582
Oktober: 447
November: 171 tot nu (extrapoleren zal dus rond 210-230 uitkomen mits nog 1 of 2 normaal zonnige dagen)

—> december en januari: kleine 200?

Allez, als er zo’n zonnige periode komt van een paar dagen kan dat het eindresultaat natuurlijk zwaar beïnvloeden.
 
Misschien handig om even de grote van de installatie en de orientatie te vermelden als je cijfers geeft, want anders is vergelijken lastig
 
De winter is wel ideaal voor zelf consumption.

Momenteel 300-500W in de regen. 100% self consumption tijdens thuiswerk.

Toch rap 2-3 kwh uitgespaard. Elke zelf consumption is 50 cent waard ipv 20 cent injectie
 
Hier:

Maart: opgestart 22 maart —> 246
April: 813
Mei: 986
Juni: 949
Juli: 1002
Augustus: 957
September: 582
Oktober: 447
November: 171 tot nu (extrapoleren zal dus rond 210-230 uitkomen mits nog 1 of 2 normaal zonnige dagen)

—> december en januari: kleine 200?

Allez, als er zo’n zonnige periode komt van een paar dagen kan dat het eindresultaat natuurlijk zwaar beïnvloeden.
Richtingscijfers zijn 10 - 15% van de totale generatie voor de maanden november, december, januari en februari.
 
Huidige dagen ~6kwh productie, 2-3-4kwh zelf consumptie.

20 cent injectie ("fixed" tot eind 2023 bij ecopower)
50 cent afname

Goeie 2 euro opbrengst per dag. Aan 25y afschrijving naar 0, 3% netto rendement. Enkel december zal wsch break even zijn. Ik kijk al uit naar de zomermaanden.

Benieuwd wat de prijzen gaan doen en de injectie tarieven, die bepalen het rendement obviously.
 
Iemand een idee of PVcalc wat accuraat is ? Ik zit aan 20-30% meer productie dan wat PVcalc berekent.

Produceren panelen meer dan wat er in de manual staat ?
 
Hoe mogen we de calculaties voor een thuisbatterij interpreteren als het capaciteitstarief erdoor komt? De top afromen met een batterij van 4kWh heb ik hier al eens voorbij zien komen.
 
Terug
Bovenaan